Krav för en laglig fiesta mk1 med zetec? Går det?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6054
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » ons feb 26, 2020 2:11 pm

Släggmek skrev:
...Sen hävdas det ibland att man kan få mycket "gratis" genom att i stället välja en Duratec från senare Mondeo eller Focus eftersom de är lättare och har ännu mera trimpotential, i vissa avseenden intill förväxling lika (tycks som att där finns nån relation på ritbordet :confused:, gissar via Yamaha) men där kliver man över artlinjen till Mazda och får deras bultmönster mot transmissionen.


Jo, vid första anblicken kan en Duratec HE misstas för en Blacktop...
Men sen ser man ganska snabbt att insug och avgas är på motsatt sida. :p

Finns inga gemensamma skruvar alls i dessa motorer, inte ens med Zetec-SE (som dock har insug och avgas på samma sida som Duratec)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3286
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons feb 26, 2020 10:56 pm

Kanske samma "nästan-relation" som mellan Mercedes gamla OHC-rakfyra och Nissans gamla L-serie (den större hos dom, även raksexan) som var bra mycket en spegelvänd Mercedes-motor :D (iofs med nån gammal MB-licens bakom). Om jag inte drömt :j: har jag sett nånstans hur en kille i USA utgick från nåt eftermarknadsinsug gjort för Duratec/Mazda-motorn för att svetsa ihop ett eget till nån hemmainstallation av rakställd Zetec, men inte precis den naturligaste lösningen utan mera klen budget och gott om tid för bearbetning. Jag får leta bland sparade hemsidor.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Ort: Ljusdal
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inläggav fordmaffian » tor feb 27, 2020 4:50 pm

Fallan89 skrev:Absolut, en "vanlig" zetec är inte en omöjlighet att hitta med tillhörande plåtlåda och fyra hjul. Det var väl närmast en st170 jag hade i åtanke då.

Vart dock lite häpen över mitt sökresultat på blocket idag då jag endast fick fram en stackars mondeo. Känns som om det var alldeles nyss man kunde hämta en gratis på grannens bakgård.

Jag har för övrigt surrat lite med lokal SFRO-besiktningsman och detta ska ju inte alls vara en omöjlighet. Jag ska beställa bygghandboken och läsa på lite innan jag går vidare i planeringen men det känns lovande.
Jag har hyfsad grundkoll på vilka alternativa drivlinor och delar man kan pussla ihop men även där behöver jag sätta mig in i vilka modeller och årsmodeller allt härstammar ifrån så man får ihop det i slutändan.

Jag kan absolut vara intresserad av delar men behöver som sagt bilda mig en uppfattning om hur jag ska gå till väga först.

Att få en utgångsvikt på fiestan hade varit mycket värt också så man har något att räkna på. Lite synd att vågen vi har på jobbet diffar enormt så jag måste nog se mig omkring i trakten efter sådana möjligheter också.

Åter igen, tack så hjärtligt för alla svar hittills.



Om du vill har du en escort 1.6i ( 100 hk) med tillhörande komplett drivlina gratis i Ljusdal. Dessvärre utan motorstyrning men motor och låda sitter där 😉, en bra början iaf
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Fallan89
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör feb 22, 2020 6:56 pm
Namn: Daniel Fällström
Ort: Kvissleby
Kör: Mondeo tdci 2.2L mk4.5 & Fiesta GL 1.1L mk1

Re: Krav för en laglig fiesta mk1 med zetec? Går det?

Inläggav Fallan89 » lör feb 29, 2020 6:35 pm

fordmaffian skrev:Om du vill har du en escort 1.6i ( 100 hk) med tillhörande komplett drivlina gratis i Ljusdal. Dessvärre utan motorstyrning men motor och låda sitter där ;) , en bra början iaf


Äh, då kan jag ju lika gärna gå på soppdiet i två veckor och sätta kinesturbo på befintlig kentsnurra. ;) men jag tackar för erbjudandet!

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Ort: Ljusdal
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Re: Krav för en laglig fiesta mk1 med zetec? Går det?

Inläggav fordmaffian » sön mar 15, 2020 5:41 pm

Jo så är de väl XD
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3286
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Re: Krav för en laglig fiesta mk1 med zetec? Går det?

Inläggav Släggmek » sön mar 15, 2020 9:02 pm

Valencia, inte Kent. Inte för att vara messerschmitten :p här men man måste skilja på dom.

Kent är visserligen ursprunget och volymen på minsta Valencia stämmer med ur-Kent men Valencia är en omarbetad och viktigast av allt kortad variant av X-Flow som togs fram av utrymmesskäl, så inte mycket matchar utan linjen går framåt till HCS som sitter i första Ka. Sen går väl iofs vaffansomhelst om man har maskinerna och kunskapen. Med tanke på originalets stryktålighet finns nog spelrum även för Valencia om man är kreativ med Fords bygglåda och mätverktygen. Kanelbulle på främre röret kanske skulle funka, jaa... :dance2:

Ska man tänka i andra gamla banor så är det ju CVH som gäller närmast med sin historia som ersättare, å andra sidan går det att bygga en fredflintamotor :D av CVH´s enkelkamstopp och Zetec´silvertop´s starkare bottendel = s k ZVH men det där står redan i andra trådar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)