Taunus 2,0 Automat 1976 värde?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Janolsgården
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 05, 2017 6:49 pm
Namn: tobias Janolsgården
Kör: Escort expres mk3/Escort cab mk3/Fiesta mk1/Fiesta mk2/Cortina mk2//Polo gti 1,8t
Ort: Grängesberg
Medlemsnummer: 403

Taunus 2,0 Automat 1976 värde?

Inlägg av Janolsgården »

Hej har en kolega som sprungit på en 1976 Tanus 4a dörrar 2,0 pinto Automat.
Har självklart lite ytrost på sina ställen men hel och fin under och allt fungerar. Nybesiktigad utan krångel.
Så nu är ju frågan vad kan en sådan ha för prisbild? Käns som att Automat Taunusar inte växer på träd nuförtiden.
Mvh/Tobbe

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5811
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Re: Taunus 2,0 Automat 1976 värde?

Inlägg av granadadr »

tyvärr ar aut på en 1,6- 2,0 VÄLDIGT trötta, om jag ej minns fel så hade 2,0 lågkomp just på aut?? ca 90 hk ist för 99, kolla om jag har rätt,, kan minnas fel, står ju i papper hur mkt effekt den har

ps kikade just på en 80 2,0 aut 89 hk enligt papper så jag har tyvärr rätt,

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Taunus 2,0 Automat 1976 värde?

Inlägg av therealpinto »

Det är en lågkompressionsmotor (8.2:1) men en frisk Taunus 2.0 automat är inte hopplöst trött. Jag brukskörde en ett par år och det funkar helt okej. Det är förstås ingen raket :-)

Är det en vanlig 2.0 L, eller GL, Ghia? Det påverkar prisbilden en del skulle jag säga.

Som gammal Taunusägare kikar jag på dem på Blocket emellanåt och tycker nog att de dyker upp ganska ofta med automat och det är knappast något som höjer priset. Som alltid är det extremt beroende på skick och timing, jag skulle säga att en hyfsad bil i bruksskick ligger runt kanske 10-15000 kr, lägre om den har betydande rost, lite till om det är en GL eller Ghia med inredning och liknande intakt. Rätt köpare (speciellt kanske från Norge eller Tyskland) kan betala mer för en fin bil.

Jag tycker man ska se dessa bilar som en chans att åka en trevlig hobbybil till ganska lite pengar. Det är mycket "sommarbruksvärde" i en Taunus och de är värda att spara till eftervärlden.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Janolsgården
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 05, 2017 6:49 pm
Namn: tobias Janolsgården
Kör: Escort expres mk3/Escort cab mk3/Fiesta mk1/Fiesta mk2/Cortina mk2//Polo gti 1,8t
Ort: Grängesberg
Medlemsnummer: 403

Re: Taunus 2,0 Automat 1976 värde?

Inlägg av Janolsgården »

Tack för snabbt svar!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Taunus 2,0 Automat 1976 värde?

Inlägg av Släggmek »

Instämmer med grabbarna, upp till 15.000 kr syns vettigt för ett normalslitet exemplar av serien TC 2 (1976-78) med automat. Jag gav 7.000 kr för min egen för några år sedan, fast då ingick att byta framskärmar och kanterna bak själv :D (medföljde). De äldre serie TC 1 (1971-75) som brukar kallas "Knudsen" (efter chefen som satte näbben på huven :D) eller "barock zwei" av tyska samlare p g a den lite svulstigare designen ("Barock (Ein)" är 1957-60). De första står högre i kurs och efterfrågan men körmässigt likvärdiga (TC 2 rent av lite bättre om man jämför med 1971-73 som var sämre hopsatta och i regel saknar de krängningshämmare, öht är de tunnare på de äldre serierna).

Vet inte om man kan säga att de är riktigt slöa med automat (Ford C3 Bordeaux) jämfört med nåt samtida annat, man får tänka på att just 1976 belastades bilarna med riktigt primitiv avgasrening som stjäl effekt särskilt om den inte underhålls. Måste säga min var förvånande pigg med motorn som satt i vid köpet trots att den tyvärr var skadad i ventilmekanismen och gick som bäst på tre burkar (inväntar sen länge :j: motorbyte till en nyare). Väldigt trevliga bilar annars med mycket glidarkänsla och tajta men mjuka växlingar om automaten är okay. Att serva automaten kan kräva att man släpper ner framvagnen för åtkomst, försök inte lyfta ur motorn ihop med lådan för det är precis för trångt (jag lovar!) och tänk på att återmontering om man delar på dom är nåt som kräver hög precision och särskilt noggrann inriktning, betydligt petigare än med en manuell låda (därför ska man leta fram och läsa original verkstadshandbok före, tro mig... :banghead: ). Enklare att lyfta upp bilen och ta ut allt underifrån som ett paket.

Inredning är svårt (viss repro har tagits upp för kusin Cortina mk III, det gör att man kan börja hoppas på klädslar och paneler till TC 2 småningom eftersom skillnaden mellan de och Cortina mk IV är vilken sida ratten sitter på, med enstaka undantag) men reservdelar för att hålla dom rullande är lättare nu än på 90-talet tack vare näthandeln som erbjuder det mesta i slitdelar till bra priser. Man kan även ta ett och annat i chassi m m listat hos näthandlarna för senare turkbyggda Otosan-Ford Taunus (tills 1994) eller besläktade modeller från 80-90-tals Hyundai (helst om man kan numren) samt stötdämpare och en del annat matchar också från australiska Cortina med rakfyra, men vissa delar till automatlådan (en franskbyggd variant av amerikanska C3 som inte är identisk i allt) börjar bli kniviga att hitta och även om modellserie TC 2 alias Cortina mk IV brukar klumpas ihop med den till utseendet snarlika TC 3 alias "late" Cortina mk IV och bland folk felaktigt mk V (1979-82 i EU) så är taket högre på den senare seriens sedaner och de har därför ca 20% större rutor. Även plåtarna under fram - och bakrutor skiljer därför. Frontplåten motsvarar i stort TC 3 men de har mera nerdrag för att ge spoilerverkan och flera slitsar för att åtgärda problem med viss överhettning i en del trafiksituationer som inte automatbilarna verkar lida av). Motorhuven och strålkastarna är gemensamma med de senare och lägger man in plåt i hörnen kan man ta deras framflyglar, skärmkanterna är samma på alla årsmodeller och skiljer bara på inskärningen hos fyrdörrarsbilarna vid bakdörrarna (annars faktiskt samma pressning på framskärmarna). Tekniskt matchar TC 2 och gamla TC 1 varandra mest, särskilt 1974 GXL som har en rappare variant av 2.0 "Pinton" i -76:an, de automatväxlade delar kamaxel med Transit för att få varvet rätt. Efterföljaren TC 3 har bl a andra bromsar av märke Bendix och förbättrad framvagnsgeometri m m.

Med allt det sagt skulle jag hugga den direkt om priset ligger inom spannet vi talat om här, väldigt mycket trevlig glidarbil för pengarna och det den saknar i status på finbilsrundan tar den igen genom allt intresse den får från nyfikna stora och små när man parkerar nånstans och folk börjar komma fram och fråga eller berätta om hur de hade en när de var vardagsbilar :cool:. Som sagt, väl värd att spara på, men också tordas njuta av i vardagen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar