Bygga om till Automat - Taunus P7b

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Indalsman
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons nov 27, 2019 4:13 pm
Namn: Per-Arne Sundell
Kör: Ford 20M 2dr -69
Ort: Sundsvall

Bygga om till Automat - Taunus P7b

Inlägg av Indalsman »

Har bestämt mig för att bygga om till automatlåda i Taunusen, många faktorer har spelat in på det. Först växellådan som synkningen på 1an är väck på och att lådan läker olja som en sil, sen är kopplingen riktigt dålig och tillåter inga full gas accelerationer och sen så vill jag ju helst ha en automat också för det är ju en glidare och ingen race bil, dock vill man ju har mera pulver under huven för det så det kanske blir byte till 2,6/2,8 också. Planerar ju även att dra husvagn med bilen så större motor och automat gör ju det hela lite skönare.

Har dock några frågor som jag har försökt googla och söka svar på men svårt att hitta några så jag provar här.

1. Behöver man byta kardanaxel när man byter till automatlåda?

2. Passar växellåds balken ifrån nån annan ford modell med automat eller måste jag ha en balk ifrån Taunus P7?

3. Passar hastighetsmätar vajern från min taunus på automatlådorna?

4. Hur gör man med mittkonsollen i bilen? Går det att bara byta delen över själva växelspaks hålet eller måste man byta hela konsollen mot en som är ifrån en automat?

5. Vilka automatlådor utan elektronik kan man montera utan att bygga om kardantunneln? BW? C4? C3?

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1114
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Re: Bygga om till Automat - Taunus P7b

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Lite sent svar kanske.
Har man inte gjort detta jobb åt endera hållet tidigare och räknar med ett rent "skruvjobb" så behöver du nog en komplett donatorbil av samma typ med minst en 2,3l eller helst en 2,6l motor så att det bara är att ställa bilarna bredvid varandra och "flytta över" grejerna.
Men, det är nog inte det lättaste att hitta en donatorbil med lådan i bra skick i dag !
Ska du montera en 2,6 el. 2,8l motor lär en automat från en V4 el. 2,0 V6 vara för klen inuti även om det i sig är "samma" C4 låda
( det är olika antal lameller samt lite annat i ventilpaketet.) och ska du sen dra husvagn så rekommenderar jag även en extra oljekylare till automaten.
Annars om du anser dig vara händig och beredd på att ev. modifiera lite så skulle jag sikta på en motor/låda från en sen Granada 2,8l ( C3-låda ) eller en väldigt tidig Scorpio med 2,8l dom hade en A4Ld låda utan elektronik och då får du en 4-växlad med "Lock-Up".
Sen får du skaffa ett komplett förgasare / insugs paket från en Granada 2,6 ( eller ännu hellre från en Granada 2,8 men dom tog´s aldrig in i Sverige med förgasare ! ) om du inte vill ha insprutningen kvar.
Även här är väl det bästa en donatorbil vilket troligen är betydligt lättare, borde ju t.o.m. vara möjligt att hitta en körbar så du kan prova grejerna.

// Micke

Indalsman
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons nov 27, 2019 4:13 pm
Namn: Per-Arne Sundell
Kör: Ford 20M 2dr -69
Ort: Sundsvall

Re: Bygga om till Automat - Taunus P7b

Inlägg av Indalsman »

Tackar för svar, jo det alternativet med att hitta en automatbil som donator bil är ju det allra bästa men dom växer inte på träd nu mera. Jag tror det finns några ställen som jag tänkt besöka för att se ifall det står nån där men jag får ta det till semestern.

Ja ett granada paket med 2.8 å automat vore mest mums det! Frågan är ifall min kardan passar på C3lådan? Enligt verkstadsböcker så ska P7 manuell och automat ha samma kardan 2.3/2.6 snackar vi nu. Men frågan är hur det är med C3an?

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1114
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Re: Bygga om till Automat - Taunus P7b

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Halloj igen
Nej som sagt, hitta en P7à med 2,3 el. 2,6 med automat är nog inte det lättaste !

Är nog tveksam om kardanstängerna passar, det är nog möjligt att det är samma splines men skulle inte bli förvånad om det är en annan längd. P7àn har väl en hel stång om jag inte kommer ihåg fel medans Granadan och Scorpion har en delad.

Personligen skulle jag nog försöka hitta en körbar Scorpio 2,8 så man kan prova grejerna och sen jaga rätt på ett komplett insug med förgasare o.s.v. i utlandet.

Indalsman
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons nov 27, 2019 4:13 pm
Namn: Per-Arne Sundell
Kör: Ford 20M 2dr -69
Ort: Sundsvall

Re: Bygga om till Automat - Taunus P7b

Inlägg av Indalsman »

En Scorpio 2.8 automat är ju mer sällsynt än en P7b med automat :P haha Men som sagt en donator bil av valfri typ är ju det bästa.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Bygga om till Automat - Taunus P7b

Inlägg av Släggmek »

:kopfkratz... Tidiga Granada hade Borg-Warner BW35 bakom tror det var Cologne 2.6, just den kombon växer ju inte heller på trän men lådan är i sig en gammal dussinvara vad jag vet och bör ha använts bakom andra märkens sexor (främst raka) tänker jag. Det ringer nån klocka om Volvo 164E men då stämmer knappast transkåpan (delar mönster med Opel Commodore och BMW) om den inte har flera parallellt. Kan nog hittas i nån annan (amerikansk) Ford också, även om man i regel använde sina egna. Nån av dom borde vara lätt att hitta och ha rätt transkåpa, utväxling osv. Kanske en adapterplatta kan lösa det problemet?

Eller så har ju Cologne V6 i olika storlekar och generationer använts ganska flitigt i basversioner av olika USA-Ford så en djupspaning på nätet borde kunna ge några uppslag på vad som kan passa av nyare Ford-lådor. Mustang II hade i regel Cologne 2.6 ungefär motsvarande den som satt i Capri II som såldes där tills -76 eller så. Finner man en C3 från nån liten jänkare så måste man ta i beräkning att det finns flera varianter med olika starka delar beroende på vart de var tänkta att hamna, i typiskt snål Ford-anda precis inte mera än vad som behövdes för att klara jobbet. Å andra sidan har ju inte en Cologne 2.6 vridet av en V8, som brukar kunna vrida sönder de klenare varianterna om nån gör misstaget att byta till en sån i en större bil. Det finns en och annan amerikansk sida som listar nummer etc och skiljer ut agnarna från vetet.

Cologne 4.0L (som OHV syskon till 2,5i/2.9i) hängde med upp till har för mig 2012 (då som SOHC) och hade samma bultmönster mot kåpan vad jag förstår, kraften borde inte vara så mycket högre än 2.6 för USA-spec Explorer och Ranger pickup (USA-version av Mazda B-serien) med tanke på att de kör i regel på Regular 92 oktan MON (typ ryss-bensin) och har därför lägre effektuttag med lägre kompression etc och hårdare (inte nödvändigtvis bättre), kraftstjälande avgasrening i äldre bilar med Cologne-motorer.

Måste förstås kollas noga allting så att utväxlingar osv matchar vettigt, men det syns tänkbart att automaten från en svensksåld Explorer kan passa med rätt grejor bakom. Det brukar vara fördelningslådan som rasar först i dom vad jag sett :516: i Blocket-annonserna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1114
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Re: Bygga om till Automat - Taunus P7b

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Indalsman skrev:En Scorpio 2.8 automat är ju mer sällsynt än en P7b med automat :P haha Men som sagt en donator bil av valfri typ är ju det bästa.
Vill inte hålla med där, Jobbade på Ford mellan 1976 > 1989 och vad jag kommer ihåg så var alla 2,8 jag jobbade på med automat.
Däremot på dom fyrcylindriga var det rätt vanligt med manuell låda.

Skriv svar