Bygga om till Automat - Taunus P7b

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Indalsman
Nybörjare
Namn: Per-Arne Sundell
Kör: Ford 20M 2dr -69

Bygga om till Automat - Taunus P7b

Inläggav Indalsman » sön apr 05, 2020 10:17 am

Har bestämt mig för att bygga om till automatlåda i Taunusen, många faktorer har spelat in på det. Först växellådan som synkningen på 1an är väck på och att lådan läker olja som en sil, sen är kopplingen riktigt dålig och tillåter inga full gas accelerationer och sen så vill jag ju helst ha en automat också för det är ju en glidare och ingen race bil, dock vill man ju har mera pulver under huven för det så det kanske blir byte till 2,6/2,8 också. Planerar ju även att dra husvagn med bilen så större motor och automat gör ju det hela lite skönare.

Har dock några frågor som jag har försökt googla och söka svar på men svårt att hitta några så jag provar här.

1. Behöver man byta kardanaxel när man byter till automatlåda?

2. Passar växellåds balken ifrån nån annan ford modell med automat eller måste jag ha en balk ifrån Taunus P7?

3. Passar hastighetsmätar vajern från min taunus på automatlådorna?

4. Hur gör man med mittkonsollen i bilen? Går det att bara byta delen över själva växelspaks hålet eller måste man byta hela konsollen mot en som är ifrån en automat?

5. Vilka automatlådor utan elektronik kan man montera utan att bygga om kardantunneln? BW? C4? C3?

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Re: Bygga om till Automat - Taunus P7b

Inläggav Cosworth 4x4 » ons maj 06, 2020 7:35 am

Lite sent svar kanske.
Har man inte gjort detta jobb åt endera hållet tidigare och räknar med ett rent "skruvjobb" så behöver du nog en komplett donatorbil av samma typ med minst en 2,3l eller helst en 2,6l motor så att det bara är att ställa bilarna bredvid varandra och "flytta över" grejerna.
Men, det är nog inte det lättaste att hitta en donatorbil med lådan i bra skick i dag !
Ska du montera en 2,6 el. 2,8l motor lär en automat från en V4 el. 2,0 V6 vara för klen inuti även om det i sig är "samma" C4 låda
( det är olika antal lameller samt lite annat i ventilpaketet.) och ska du sen dra husvagn så rekommenderar jag även en extra oljekylare till automaten.
Annars om du anser dig vara händig och beredd på att ev. modifiera lite så skulle jag sikta på en motor/låda från en sen Granada 2,8l ( C3-låda ) eller en väldigt tidig Scorpio med 2,8l dom hade en A4Ld låda utan elektronik och då får du en 4-växlad med "Lock-Up".
Sen får du skaffa ett komplett förgasare / insugs paket från en Granada 2,6 ( eller ännu hellre från en Granada 2,8 men dom tog´s aldrig in i Sverige med förgasare ! ) om du inte vill ha insprutningen kvar.
Även här är väl det bästa en donatorbil vilket troligen är betydligt lättare, borde ju t.o.m. vara möjligt att hitta en körbar så du kan prova grejerna.

// Micke

Indalsman
Nybörjare
Namn: Per-Arne Sundell
Kör: Ford 20M 2dr -69

Inläggav Indalsman » tis maj 12, 2020 4:43 pm

Tackar för svar, jo det alternativet med att hitta en automatbil som donator bil är ju det allra bästa men dom växer inte på träd nu mera. Jag tror det finns några ställen som jag tänkt besöka för att se ifall det står nån där men jag får ta det till semestern.

Ja ett granada paket med 2.8 å automat vore mest mums det! Frågan är ifall min kardan passar på C3lådan? Enligt verkstadsböcker så ska P7 manuell och automat ha samma kardan 2.3/2.6 snackar vi nu. Men frågan är hur det är med C3an?

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inläggav Cosworth 4x4 » ons maj 13, 2020 6:34 pm

Halloj igen
Nej som sagt, hitta en P7à med 2,3 el. 2,6 med automat är nog inte det lättaste !

Är nog tveksam om kardanstängerna passar, det är nog möjligt att det är samma splines men skulle inte bli förvånad om det är en annan längd. P7àn har väl en hel stång om jag inte kommer ihåg fel medans Granadan och Scorpion har en delad.

Personligen skulle jag nog försöka hitta en körbar Scorpio 2,8 så man kan prova grejerna och sen jaga rätt på ett komplett insug med förgasare o.s.v. i utlandet.