Kolfiber-klädd 1967 Shelby GT500 licensierad resto-Musse.

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3327
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Kolfiber-klädd 1967 Shelby GT500 licensierad resto-Musse.

Inlägg av Släggmek »

Man hinner knappt spana in kommande Mach 1 innan nästa Mustang-nyhet dyker upp. Eller ny och ny... det handlar om licensierade Shelby-replikor av andra generationen som var årsmodell 1967/68, från amerikanska Classic Recreations som klätts med nytillverkade kolfiberpaneler från Wisconsin-baserade firman SpeedKore (som gjort sig ett namn med Chrysler-baserade värstingbyggen) och laddats med som mest 7.0 liter/428 Cobra Jet V8:or på 900 hk SAE Net från vevaxeln (912 PS/hk DIN vilket är ur växellådan) men basmotorn är en Coyote V8 på 490 hk SAE Net (498 PS/hk DIN). Modellen kallas GT500CR och torde överträffa originalet i prestanda med avsevärt lägre vikt och modernare utrustning som 5- eller 6-växlad manuell Tremec växellåda, rejäla skivbromsar från Wilwood och servoassisterad kuggstångsstyrning kompletterat med ett ordentligt väghållningskit. Det blir då alltså en custom replika/street machine... :crazy: Nä, jag ger upp.

För den som har extra välskötta finanser går det även att beställa fram en mer genuin och tung replika i plåt baserad på en original Mustang kaross, priserna för dom börjar på 204.900 USD,

Finns att läsa mer om, med bilder, här: https://www.autoevolution.com/news/carb ... ews_static
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)