FORD TAUNUS 20 M T221 originaltaxi

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Bojjes
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: fre aug 07, 2020 6:28 am
Namn: Lennart E.
Kör: Ford Taunus P5 T221 original-Taxi 1966 med automatlåda och 12voltsystem
Ort: Fliseryd

FORD TAUNUS 20 M T221 originaltaxi

Inlägg av Bojjes »

Hej!
Någon som vet något om denna bilmodellen?
FORD TAUNUS 20 M T221 1966 originaltaxi med automatlåda och 12 volt system.
I registreringsbeviset står det att det är manuell låda, finns det någon som har automat på sin 20m?
1980 fanns det 80 bilar med denna typkod.Hur många kan det finnas i dag?
Tror bara att automatlådan sattes i taxibilar.
tacksam om det finns någon som vet.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: FORD TAUNUS 20 M T221 originaltaxi

Inlägg av Släggmek »

Hej! Är automaten originalmonterad så är det en Taunomatic, vilket är en europeiserad variant av den amerikanska C4/C3-familjen som togs fram just för Taunus 20M (innan P5-serien infördes fanns bara 4vx manuell, Saxomat automatisk koppling som tillval men ingen automatlåda). Här https://taunus-m.ch/taunomatic-allgemein.html på en bra schweizisk sajt finns en bild och lite HTML-text som kan översättas automatiskt med nya versionen av MS Edge webbläsare eller kopiera texten till Google Översätt eller nåt - engelska blir bättre än svenska som översättning. Där finns också en hel del original verkstadsinformation och annat användbart som PDF etc, men tyvärr mest bara på tyska så då får man pussla själv med översättandet.

Är automaten ditsatt senare kan det annars vara en Borg-Warner som blev ersättare när Granada tog över, eller en C3 Bordeaux som hör hemma i senare Taunus och Granada - släkt med Taunomatic, men att reda ut vad som passar emellan de olika C3/C4-lådorna är ett avancerat detektivarbete eftersom det handlar om många årgångar och applikationer bakom de flesta av Fords motorer i olika personbilar och lätta lastbilar. Jag stötte på en amerikansk forumdiskussion om just detta med C3/C4 och inte ens jänkarna i hobbyn tycks veta allt om skillnader och matchningar däremellan (C3 anges som avsedd för "light service" och har bl a klenare bottenstock, husen tycks däremot vara identiska eller bara i några enstaka varianter, medan halsen finns det lite fler av beroende på fordon). Det kan möjligen gå om man har rätt reservdelskatalog eller surfar runt på webben tålmodigt och ger sig på att jämföra detaljnumren och myllret av nummerändringar som Ford tyvärr haft för sig ganska ofta och deras arkivföring har inte varit bilbranschens bästa.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar