Skivbromsar Ford Granada 1985?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 02, 2020 5:10 pm
Namn: Simon Johansson
Kör: Ford Granada mk2 1985
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d
Ort: Kalmar/Öland
Medlemsnummer: 33

Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av simpan304 »

Hallå! Har kommit över en Ford Granada i toppskick, ser nästan ut som den precis rullat ur fabrik, hela min plan med bilen är att hinka i en BMW m50 motor med turbo och siktar på upp mot 6-700 häst, men börjar då tänka lite över vad för bromsar jag ska köra på bilen, nån borde väl ha lite erfarenhet gällande detta på dessa bilar, tänkte större bromsar fram, hittat hur folk tagit ifrån Mercedes och fått dit, men just fram är ju det minsta problemet för mer fundersam hur man ska gå till väga bak då det är trumbromsar original?

Vad är lättast att göra? Går det ta ifrån Scorpio och få dit eller skiljer det massor? Sen kanske de inte är de bästa just så nån som har tips och idéer hur jag kan gå tillväga lättast? Skulle ju vara bra om man kunde fixa handbroms också men antar det lär bli svårt?

Tänkte även bygga dit en BMW diff sen köra med de grövre drivaxlarna. Vet inte hur mycket jobb det blir totalt med konvertering till skivbromsar samt byte av diff, kanske blir lättare att sätta dit en hel BMW bakvagn istället?

Alla tips och idéer är jag tacksam för då jag inte mekat nått med Ford innan :-)
"-Körförbud ja, men inte börnförbud" :checkered

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5737
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av RickardEM »

Tror det blir lättast att slänga dit en komplett drivlina med bakvagn från en BMW. Då borde det kanske gå att SFRO-besikta den om så önskas i framtiden. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av Släggmek »

:red_eyes: ...Jag läste inte det där :nolook:, det strider mot min livsåskådning :headshake. Och utropspriserna för en orörd Granada i det där skicket rör sig runt sexssiffrigt nere i Tyskland https://www.autouncle.de/de/gebrauchtwagen/Ford/Granada så det syns ju inte ekonomiskt försvarbart heller att bygga om, men smaken är olika. Så...

Bakvagnen på Granada är i princip samma som på Zephyr/Zodiac mk IV med marginella skillnader i fästen etc och bland de största är väl att på dom satt det skivbromsar runtom men i sann Ford-anda var räknenissarna framme och rationaliserade bort de bakre när det skulle byggas en bil för Autobahn, go figure... Granada är bra mycket en vidareutveckling av britten så t o m en bra bit av bottenplattan sägs vara samma, släktskapet blir extra tydligt vid en jämförelse mellan Zodiac och Granada 3.0 som bägge har Essex V6. Granada mk 1 byggdes i Sydafrika i en version med Windsor V8 (sök Granada Perana) och mk 2 byggdes om seriemässigt i Västtyskland till en värsting kallad Mako P (PE = Kombi). P för att de försågs med V8 från Porsche 928 och ZF 5-växlat (hint - Getrags lådor är starkare, iaf om det ska snackas dåtida) eller automatlåda från Mercedes S-klass. Vad som sattes i bak har jag glömt. Den här polska artikeln https://spidersweb.pl/autoblog/mako-p-f ... a-porsche/ går att läsa på engelska om man öppnar den i Edge webbläsare och aktiverar översättningen. Vill man gå riktigt fladdermusskittokig :D så byggdes ju en liten serie fyrhjulsdrivna Zodiac mk IV för brittiska polisen, kanske nåt att inspireras av.

Ska det bli ett projekt så gör iaf en mycket grundlig koll på vad som gäller i bestämmelserna först - det var ju nån som parade en 1961 Chevy Impala med drivlina från en BMW 750i men blev snopet tvungen att sälja den till USA för att få igen pengarna då ändringarna blev för mycket för Bilprovningen som sa nej, ställda inför den färdiga bilen som tydligen inte presenterats ordentligt på idéstadiet. Annars tycker jag som RickardEM, att bästa vägen borde vara att transplantera hela drivlinan för att få harmoni i bygget, bara inte i ett toppexemplar som utgångspunkt :whistling - det är sällan "bara" att skruva in grejerna ändå så inte mycket lär förbli oförändrat i vilket fall om det ska bli bra. Och Scorpio har spårvidd ungefär som Sierra (Scorpio blev smalare än Granada för att minska luftmotståndet) så inte precis idealiskt att norpa bakvagnen därifrån - men dess kraftigaste diffklump har använts i Granadas bakvagn vid liknande byggen, kräver egentillverkade fästen förstås. Annars finns det säkert nåt kraftigare idag som passar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 02, 2020 5:10 pm
Namn: Simon Johansson
Kör: Ford Granada mk2 1985
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d
Ort: Kalmar/Öland
Medlemsnummer: 33

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av simpan304 »

Ja tankarna att få dit en hel BMW bakvagn har jag haft, kan både få skottsäkert bakvagn, skivbromsar samt fungerande handbroms då, men är ju hur mycket jobb det är, förstår det inte bara att slänga dit, får helt enkelt leta upp lite mått och se hur pass mycket det skiljer samt vilken som passar bäst med mått, vet att e28 535 har en väldigt bra bakvagn som håller för mycket med sin 210 diff, får forska lite i det. Annars va det att bara bygga dit den diffen endast då den passar med Fords drivaxlar men då återstår fortfarande jobbet med skivbromsar :confused:

Hela planen är ju att få den SFRO reggad inom viss tid ja, så att höra med dom angående det borde vara en bra plan innan jag lägger mycket pengar på det, vilket jag kommer behöva göra haha, men tror det blir ett häftigt bygge när det blir klart *drool*

Haha ja att börja ett sånt här projekt på en fin Granada kan jag förstå man kan ha delade tankar om, den är inte helt original men i skicket ser den nästan ny ut, sprillans ny bakstöt, recarosäten i skin, omklätt baksäte av firma, röktonade rutor, 18" fälgar ny originallack utan nått behov av rostlagning innan endast nått dörruppslag fixat, träratt, elhissar fram samt elspeglar, inte en rostfläck bad jag sett, varit körd på Gotland tidigare. Fick även med en NOS bränsletank som jag nog tänker sälja, dom finns tydligen inte att få tag i längre vad jag hört. Väldigt nöjd över köpet, inte varit ute efter en originalbil då jag hela tiden letat efter en fin kaross till min motor då det lär bli ett påkostat bygge :D

Här är några bilder på den ifall det är intressant :-)

http://imgur.com/a/FAf79hL
Senast redigerad av 1 simpan304, redigerad totalt 0 gånger.
"-Körförbud ja, men inte börnförbud" :checkered

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5737
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av RickardEM »

simpan304 skrev:
tis nov 03, 2020 7:36 am
Ja tankarna att få dit en hel BMW bakvagn har jag haft, kan både få skottsäkert bakvagn, skivbromsar samt fungerande handbroms då, men är ju hur mycket jobb det är, förstår det inte bara att slänga dit, får helt enkelt leta upp lite mått och se hur pass mycket det skiljer samt vilken som passar bäst med mått, vet att e28 535 har en väldigt bra bakvagn som håller för mycket med sin 210 diff, får forska lite i det. Annars va det att bara bygga dit den diffen endast då den passar med Fords drivaxlar men då återstår fortfarande jobbet med skivbromsar :confused:

Haha ja att börja ett sånt här projekt på en fin Granada kan jag förstå man kan ha delade tankar om, den är inte helt original men i skicket ser den nästan ny ut, sprillans ny bakstöt, recarosäten i skin, omklätt baksäte av firma, röktonade rutor, 18" fälgar ny originallack utan nått behov av rostlagning innan endast nått dörruppslag fixat, träratt, elhissar fram samt elspeglar, inte en rostfläck bad jag sett, varit körd på Gotland tidigare. Fick även med en NOS bränsletank som jag nog tänker sälja, dom finns tydligen inte att få tag i längre vad jag hört. Väldigt nöjd över köpet, inte varit ute efter en originalbil då jag hela tiden letat efter en fin kaross till min motor då det lär bli ett påkostat bygge :D

Här är några bilder på den ifall det är intressant :-)

http://imgur.com/a/FAf79hL
*drool* Den såg riktigt, riktigt trevlig ut. :D

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 02, 2020 5:10 pm
Namn: Simon Johansson
Kör: Ford Granada mk2 1985
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d
Ort: Kalmar/Öland
Medlemsnummer: 33

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av simpan304 »

RickardEM skrev:
tis nov 03, 2020 7:40 am
simpan304 skrev:
tis nov 03, 2020 7:36 am
Ja tankarna att få dit en hel BMW bakvagn har jag haft, kan både få skottsäkert bakvagn, skivbromsar samt fungerande handbroms då, men är ju hur mycket jobb det är, förstår det inte bara att slänga dit, får helt enkelt leta upp lite mått och se hur pass mycket det skiljer samt vilken som passar bäst med mått, vet att e28 535 har en väldigt bra bakvagn som håller för mycket med sin 210 diff, får forska lite i det. Annars va det att bara bygga dit den diffen endast då den passar med Fords drivaxlar men då återstår fortfarande jobbet med skivbromsar :confused:

Haha ja att börja ett sånt här projekt på en fin Granada kan jag förstå man kan ha delade tankar om, den är inte helt original men i skicket ser den nästan ny ut, sprillans ny bakstöt, recarosäten i skin, omklätt baksäte av firma, röktonade rutor, 18" fälgar ny originallack utan nått behov av rostlagning innan endast nått dörruppslag fixat, träratt, elhissar fram samt elspeglar, inte en rostfläck bad jag sett, varit körd på Gotland tidigare. Fick även med en NOS bränsletank som jag nog tänker sälja, dom finns tydligen inte att få tag i längre vad jag hört. Väldigt nöjd över köpet, inte varit ute efter en originalbil då jag hela tiden letat efter en fin kaross till min motor då det lär bli ett påkostat bygge :D

Här är några bilder på den ifall det är intressant :-)

http://imgur.com/a/FAf79hL
*drool* Den såg riktigt, riktigt trevlig ut. :D

\Rickard
Visst gör den, tack! :D

Skulle behöva få reda på CC måttet mellan infästningarna på Granada bakaxel, samt mått ifrån infästningar bak till centrum nav om nån har koll på dessa?
"-Körförbud ja, men inte börnförbud" :checkered

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5737
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av RickardEM »

simpan304 skrev:
tis nov 03, 2020 10:13 am
RickardEM skrev:
tis nov 03, 2020 7:40 am
simpan304 skrev:
tis nov 03, 2020 7:36 am
Ja tankarna att få dit en hel BMW bakvagn har jag haft, kan både få skottsäkert bakvagn, skivbromsar samt fungerande handbroms då, men är ju hur mycket jobb det är, förstår det inte bara att slänga dit, får helt enkelt leta upp lite mått och se hur pass mycket det skiljer samt vilken som passar bäst med mått, vet att e28 535 har en väldigt bra bakvagn som håller för mycket med sin 210 diff, får forska lite i det. Annars va det att bara bygga dit den diffen endast då den passar med Fords drivaxlar men då återstår fortfarande jobbet med skivbromsar :confused:

Haha ja att börja ett sånt här projekt på en fin Granada kan jag förstå man kan ha delade tankar om, den är inte helt original men i skicket ser den nästan ny ut, sprillans ny bakstöt, recarosäten i skin, omklätt baksäte av firma, röktonade rutor, 18" fälgar ny originallack utan nått behov av rostlagning innan endast nått dörruppslag fixat, träratt, elhissar fram samt elspeglar, inte en rostfläck bad jag sett, varit körd på Gotland tidigare. Fick även med en NOS bränsletank som jag nog tänker sälja, dom finns tydligen inte att få tag i längre vad jag hört. Väldigt nöjd över köpet, inte varit ute efter en originalbil då jag hela tiden letat efter en fin kaross till min motor då det lär bli ett påkostat bygge :D

Här är några bilder på den ifall det är intressant :-)

http://imgur.com/a/FAf79hL
*drool* Den såg riktigt, riktigt trevlig ut. :D

\Rickard
Visst gör den, tack! :D

Skulle behöva få reda på CC måttet mellan infästningarna på Granada bakaxel, samt mått ifrån infästningar bak till centrum nav om nån har koll på dessa?
Har den här för Granada 1978 som borde vara likadan, kanske hjälper lite iallafall. :)
mått.jpg
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 02, 2020 5:10 pm
Namn: Simon Johansson
Kör: Ford Granada mk2 1985
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d
Ort: Kalmar/Öland
Medlemsnummer: 33

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av simpan304 »

RickardEM skrev:
tis nov 03, 2020 10:27 am
simpan304 skrev:
tis nov 03, 2020 10:13 am
RickardEM skrev:
tis nov 03, 2020 7:40 am

*drool* Den såg riktigt, riktigt trevlig ut. :D

\Rickard
Visst gör den, tack! :D

Skulle behöva få reda på CC måttet mellan infästningarna på Granada bakaxel, samt mått ifrån infästningar bak till centrum nav om nån har koll på dessa?
Har den här för Granada 1978 som borde vara likadan, kanske hjälper lite iallafall. :)
mått.jpg

\Rickard
Tack! Lyckades bara tyda måttet mellan infästningarna, skiljde sig 4.5 cm totalt mot e28/e30, nog mycket som borde gå att kortas, nu är det bara resten av måtten jag får kolla upp, både på BMW axlarna samt Granada, får väl hem och lägga mig under bilen och måtta ikväll och glo, känns som jag har ett litet tankeprojekt att få allt rätt och vad man ska använda för axel. Hade ju varit skönt att behöva bygga om så lite som möjligt på karossen, känns lättare att möjligtvis modda bakaxeln och plocka ihop av lite olika delar och försöka komma så bra som möjligt med måtten :crazy:

Kan forska i timmar om sånt här haha :prop:
"-Körförbud ja, men inte börnförbud" :checkered

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5737
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av RickardEM »

simpan304 skrev:
tis nov 03, 2020 11:30 am
RickardEM skrev:
tis nov 03, 2020 10:27 am
simpan304 skrev:
tis nov 03, 2020 10:13 am

Visst gör den, tack! :D

Skulle behöva få reda på CC måttet mellan infästningarna på Granada bakaxel, samt mått ifrån infästningar bak till centrum nav om nån har koll på dessa?
Har den här för Granada 1978 som borde vara likadan, kanske hjälper lite iallafall. :)
mått.jpg

\Rickard
Tack! Lyckades bara tyda måttet mellan infästningarna, skiljde sig 4.5 cm totalt mot e28/e30, nog mycket som borde gå att kortas, nu är det bara resten av måtten jag får kolla upp, både på BMW axlarna samt Granada, får väl hem och lägga mig under bilen och måtta ikväll och glo, känns som jag har ett litet tankeprojekt att få allt rätt och vad man ska använda för axel. Hade ju varit skönt att behöva bygga om så lite som möjligt på karossen, känns lättare att möjligtvis modda bakaxeln och plocka ihop av lite olika delar och försöka komma så bra som möjligt med måtten :crazy:

Kan forska i timmar om sånt här haha :prop:
Ja, bättre att lägga ner lite tid innan man gör något förhastat. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Holma
Veteran
Inlägg: 923
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max, Granada och Dodge
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av Holma »

Kör hårt! Kul att någon håller på med Granadorna nu för tiden! Orginal är väl ändå bara för gubbjävlar? :D

Jag har en lös bakvagn liggandes på en pall som jag kan mäta på om du vill, en Granada bakvagn alltså.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av Släggmek »

"Measure twice, cut once" är ett gammalt talesätt i USA :D. Jo, det bästa borde vara att göra ändringarna på själva bakvagnen så långt som möjligt eftersom de främre fästena i golvet är lite fackverkskonstruktion så det skulle krävas att skära ut hela paketen om det skiljer mera än max nån centimeter vad jag kan tänka. Skruvfästena för bryggans infästning vid trösklarna är bara ett par runda stålplattor med mutter påsvetsad och sedan punktsvetsade nere i brunnarna så de är ganska lätta att få ut vad jag minns sen jag tog ur min muggna mk 1, men det finns inte mycket svängrum för att flytta skruvfästena och det är dubbelväggiga lådor med hyfsat breda bussningar så det skulle i så fall behöva byggas helt nytt om de måste tas isär. Sen har väl vissa Mustang med start från mitten på 90-talet (var det väl?) delad bakvagn i stället för stel 8.8"-axel, kanske nåt att titta på. Skivor runtom bör vara standard där, om inte annat finns ombyggnadssatser från USA och då behålls ju bultmönstret som fram ifall du behåller originalspindlarna (Granada och samtida Mercedes har samma, BMW 5-bult är 1 mm ifrån GM som t ex Chevrolet Chevelle och Opel Commodore vilket iaf enligt Cheva-ägarna matchar tillräckligt enligt amerikanskt grovtänk - jag brukar se en 2nd gen Chevelle som rullat med äldre 5-serie lm-fälgar i många år så tydligen).

Glad att den är fräsch men inte orörd original :), det är ju även så att det är särskilt noga med Granada att ämnet är bra för annars får man räkna en massa extra jobb och kostnader på karossreparation om det krupit rost i de dubbelväggiga hålrummen den har gott om, jämfört med t ex Taunus-Cortina.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 02, 2020 5:10 pm
Namn: Simon Johansson
Kör: Ford Granada mk2 1985
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d
Ort: Kalmar/Öland
Medlemsnummer: 33

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av simpan304 »

Holma skrev:
tis nov 03, 2020 4:01 pm
Kör hårt! Kul att någon håller på med Granadorna nu för tiden! Orginal är väl ändå bara för gubbjävlar? :D

Jag har en lös bakvagn liggandes på en pall som jag kan mäta på om du vill, en Granada bakvagn alltså.
Haha ja ellehur, inte sett nån körs runt i Granada häromkring så tyckte det kunde va kul med ännu ett lite udda bygge ;)

Har lyckats mäta de flesta måtten lite slarvigt med tumstock liggandes under bilen, skulle du kunna mäta måtten anläggningsyta nav till nav möjligtvis, så jag är helt säkert på det resten är jag rätt säker på nu :p
"-Körförbud ja, men inte börnförbud" :checkered

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 02, 2020 5:10 pm
Namn: Simon Johansson
Kör: Ford Granada mk2 1985
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d
Ort: Kalmar/Öland
Medlemsnummer: 33

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av simpan304 »

Släggmek skrev:
tis nov 03, 2020 5:21 pm
"Measure twice, cut once" är ett gammalt talesätt i USA :D. Jo, det bästa borde vara att göra ändringarna på själva bakvagnen så långt som möjligt eftersom de främre fästena i golvet är lite fackverkskonstruktion så det skulle krävas att skära ut hela paketen om det skiljer mera än max nån centimeter vad jag kan tänka. Skruvfästena för bryggans infästning vid trösklarna är bara ett par runda stålplattor med mutter påsvetsad och sedan punktsvetsade nere i brunnarna så de är ganska lätta att få ut vad jag minns sen jag tog ur min muggna mk 1, men det finns inte mycket svängrum för att flytta skruvfästena och det är dubbelväggiga lådor med hyfsat breda bussningar så det skulle i så fall behöva byggas helt nytt om de måste tas isär. Sen har väl vissa Mustang med start från mitten på 90-talet (var det väl?) delad bakvagn i stället för stel 8.8"-axel, kanske nåt att titta på. Skivor runtom bör vara standard där, om inte annat finns ombyggnadssatser från USA och då behålls ju bultmönstret som fram ifall du behåller originalspindlarna (Granada och samtida Mercedes har samma, BMW 5-bult är 1 mm ifrån GM som t ex Chevrolet Chevelle och Opel Commodore vilket iaf enligt Cheva-ägarna matchar tillräckligt enligt amerikanskt grovtänk - jag brukar se en 2nd gen Chevelle som rullat med äldre 5-serie lm-fälgar i många år så tydligen).

Glad att den är fräsch men inte orörd original :), det är ju även så att det är särskilt noga med Granada att ämnet är bra för annars får man räkna en massa extra jobb och kostnader på karossreparation om det krupit rost i de dubbelväggiga hålrummen den har gott om, jämfört med t ex Taunus-Cortina.
Ja det uttrycket lär en ju vilja gå efter, dumt ifall det blir fel ;)
Har mätt lite med bakvagn ifrån en BMW e30, infästningarna skiljer bara 2.5 cm på varje sida så det är inte så farligt men dock måste jag ha dom ca 30cm längre bak, verkar ju dock va gott om plats att svetsa dit plattjärn eller fyrkantsprofil för att bygga ny infästning på så ska nog inte va några större problem, sen är bara problemet att på den axeln sitter dämpare ute vid navet medans fjädern sitter på samma ställe som Granada i stort sett, men borde ju gå att fixa ett fäste till dämpare i fjädern istället så hamnar det ju precis som på granadan! Dock är måttet mellan naven fel, blir ca 6 cm längre in på varje sida enligt mina beräkningar om jag nu räknat rätt , då har jag även räknat bort 25mm på omvandlingsspacers för att få 5x112 igen.

Annars även funderat på e34 samt e28 bakvagn men då hamnar både dämpare och fjädrar helt fel precis bakom navet istället för innanför precis.

Jaa hade väl varit annat om det va helt original, antar den har en helt annan efterfrågan då, men helt klart nöjd över mitt kap med tanke på skicket och allt jag fick med till ett väldigt bra pris :prop:
"-Körförbud ja, men inte börnförbud" :checkered

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10232
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av therealpinto »

Tänk också på att bakvagnen ska vara avsedd för en bil med vikt motsvarande Granada. E30 kan bli lite klent.

E28 eller E34 är nog lämpligare på de flesta sätt. Du får betydligt bättre funktion om du kan ha dämpare/fjäder strax bakom hjulcentrum (lämpligare utväxling) så jag skulle nog rekommendera det. Att bygga fjädertorn i karossen är relativt enkelt. Men vill du absolut behålla placeringen framför hjulen så går det ju att modifiera BMWns bärarmar för det.

Alternativt så kan du ju kolla på Mercedes, W124 har fin men lite komplicerad bakvagn, W123 rätt lik Granada. Då får du ju 5x112 mm bultcirkel som du har fram på Granada...

Ska det reggas med M50 turbo blir det minst runt 280 hk när du ska regga (max kanske 300 hk utan större ingrepp). Nånstans runt 320 mm fram och 300 mm bak bör man satsa på i bromsväg för att det ska funka bra för reggning. Jag har ju gjort SFRO-besiktning på mängder av liknande BMW-byggen och rätt valda komponenter funkar bra.

Sedan kan jag ju inte låta bli...bilen är väldigt fin (ser fin ut), kan man undvika att kapa i den är det förstås en fördel för värde och proviniens. Minns jag rätt var den redan ombyggd med 2.8-grejer men inte reggad?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: mån nov 02, 2020 5:10 pm
Namn: Simon Johansson
Kör: Ford Granada mk2 1985
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d
Ort: Kalmar/Öland
Medlemsnummer: 33

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av simpan304 »

therealpinto skrev:
ons nov 04, 2020 6:04 pm
Tänk också på att bakvagnen ska vara avsedd för en bil med vikt motsvarande Granada. E30 kan bli lite klent.

E28 eller E34 är nog lämpligare på de flesta sätt. Du får betydligt bättre funktion om du kan ha dämpare/fjäder strax bakom hjulcentrum (lämpligare utväxling) så jag skulle nog rekommendera det. Att bygga fjädertorn i karossen är relativt enkelt. Men vill du absolut behålla placeringen framför hjulen så går det ju att modifiera BMWns bärarmar för det.

Alternativt så kan du ju kolla på Mercedes, W124 har fin men lite komplicerad bakvagn, W123 rätt lik Granada. Då får du ju 5x112 mm bultcirkel som du har fram på Granada...

Ska det reggas med M50 turbo blir det minst runt 280 hk när du ska regga (max kanske 300 hk utan större ingrepp). Nånstans runt 320 mm fram och 300 mm bak bör man satsa på i bromsväg för att det ska funka bra för reggning. Jag har ju gjort SFRO-besiktning på mängder av liknande BMW-byggen och rätt valda komponenter funkar bra.

Sedan kan jag ju inte låta bli...bilen är väldigt fin (ser fin ut), kan man undvika att kapa i den är det förstås en fördel för värde och proviniens. Minns jag rätt var den redan ombyggd med 2.8-grejer men inte reggad?

Gustaf
Hmm ja det kanske bli lite klen ja, har kollat lite på e34 axel men kom senare in på en bredare axel som verkar passa bättre om man tänker närmast samma bredd som Granada, det är e39 540 bakaxel, hela den axeln sitter ju på en ram och bredden va väldigt lik granadans nav till nav om jag hittat rätt info, infästningarna blir nog inte så svårt heller, själva dämparna hamnar väldigt nära också, men tror det kan vara kanske 3-5cm längre bak än Granadan annars i nästan rätt längd sen är ju dock hela ramen i aluminium med så knepigare att bygga om. Har du nån erfarenhet av den axeln?

Ja effekten kommer väl reggad runt där nånstans bara så den är reggad med turbo iallafall, 540 bromsarna bak lär väl duga fint till det antar jag? Fram får jag lösa nått också så tack för tipsen! :applause:

Den både är och ser fin ut, tycker det känns väldigt jobbigt att man ska sätta kapen i den, menmen ja vill bygga om så lite som möjligt, hade jag nu med e39 bakaxeln på nått sätt kunna nyttja gamla fjädertornet, antagligen bara byta ut toppen så det passar eller nått i den stilen så hade det ju varit bra, men misstänker att de kanske blir svårt? Vill inte kapa nått mer än absolut nödvändigt men sen har jag inte tagit en sån jättenoga titt på hur det ser ut exakt där under på granadan mest måttat avstånd.

Den är i helt original 2.0 utförande motorvis, något av de slöaste jag kört, fått avbryta omkörningar då den inte orkat om, misstänkt att nått inte står rätt till men inte brytt mig då de ändå ska ur bilen :cool:
"-Körförbud ja, men inte börnförbud" :checkered

Skriv svar