Skivbromsar Ford Granada 1985?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Skivbromsar Ford Granada 1985?

Inlägg av therealpinto »

E39 är en bra bakvagn, som du säger rätt enkel att använda i andra bilar. Tar du från en kombi är den ännu enklare eftersom fjäder och dämpare sitter längre ned så att säga.

540-bromsar blir rätt okej, enklast är ju då att använda 540 bromsok fram också så får man lättare balans i systemet.

Jag förstår att M50 är attraktiv men som Ford-nörd skulle jag bygga med Ford V8 och kanske Thunderbird eller Crown Victoria bakvagn. :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max, Granada och Dodge
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

simpan304 skrev:
tis nov 03, 2020 7:12 pm
Haha ja ellehur, inte sett nån körs runt i Granada häromkring så tyckte det kunde va kul med ännu ett lite udda bygge ;)

Har lyckats mäta de flesta måtten lite slarvigt med tumstock liggandes under bilen, skulle du kunna mäta måtten anläggningsyta nav till nav möjligtvis, så jag är helt säkert på det resten är jag rätt säker på nu :p
Den där axeln var visst inte så lös som jag trodde, det låg grejer både på och runt den :rolleyes:
Jag lyckades mäta mellan bromssköldar och utsida bromstrummor iaf, 145 resp 160cm.

Jag gillar Gustafs förslag med Ford V8a bättre, 302a är en ruskigt trevlig motor i Granada ;) Men såna finns det samtidigt ett gäng av...

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Namn: Simon Johansson
Kör: Ford Granada mk2 1985
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d
Medlemsnummer: 33

Inlägg av simpan304 »

Holma skrev:
tor nov 05, 2020 8:12 am
simpan304 skrev:
tis nov 03, 2020 7:12 pm
Haha ja ellehur, inte sett nån körs runt i Granada häromkring så tyckte det kunde va kul med ännu ett lite udda bygge ;)

Har lyckats mäta de flesta måtten lite slarvigt med tumstock liggandes under bilen, skulle du kunna mäta måtten anläggningsyta nav till nav möjligtvis, så jag är helt säkert på det resten är jag rätt säker på nu :p
Den där axeln var visst inte så lös som jag trodde, det låg grejer både på och runt den :rolleyes:
Jag lyckades mäta mellan bromssköldar och utsida bromstrummor iaf, 145 resp 160cm.

Jag gillar Gustafs förslag med Ford V8a bättre, 302a är en ruskigt trevlig motor i Granada ;) Men såna finns det samtidigt ett gäng av...
Haha jo så kan det bli, men tack för måtten iallafall :D

Mjo har satt i en BMW v8 i en Volvo 740 en gång tidigare men nu kom jag över en BMW sexa med turbo eftermarknadssprut och ja i stort sett allt som behövs till ett löjligt bra pris så va en kaross att stoppa det i jag letat efter och det fick bli Granada så tror nog det kan bli bra haha :p
"-Körförbud ja, men inte börnförbud" :checkered

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d

Inlägg av simpan304 »

therealpinto skrev:
tor nov 05, 2020 6:38 am
E39 är en bra bakvagn, som du säger rätt enkel att använda i andra bilar. Tar du från en kombi är den ännu enklare eftersom fjäder och dämpare sitter längre ned så att säga.

540-bromsar blir rätt okej, enklast är ju då att använda 540 bromsok fram också så får man lättare balans i systemet.

Jag förstår att M50 är attraktiv men som Ford-nörd skulle jag bygga med Ford V8 och kanske Thunderbird eller Crown Victoria bakvagn. :-)

Gustaf
Ja precis den ifrån touring verkade ju lämpligast då dämparen går till subframen och fjädern sitter för sig själv rakt innanför navet så bara att fixa en skål för fjädern att ligga i då, känns nästan för smidigt då måtten verkade vara rätt bra med haha :p

Bild

Har en e38 740 hemma, kanske bromsarna ifrån den är nått liknande så skulle kunna ta dom då ifall jag inte hittar en hel e39 jag kan ta axel samt bromsar ifrån. Men blir nog en sån bakvagn iallafall :applause:

Ja v8 är ju alltid häftigt men tror nog detta blir häftigt med, nog lite mer udda också hehe :D

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Hur "bra" passar en M50 i Granada? Jag vill minnas motorrummet som ganska kort.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

jag hade byggt en hjälpram för diffen å kört med granada resten,,stora drivknutarna passar bolt on på bmw diffen
Bilagor
IMG_2841[1].JPG
DSC00459.JPG
DSC00142.JPG
diff 5.jpg
diff 1.jpg

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d

Inlägg av simpan304 »

Holma skrev:
tor nov 05, 2020 4:05 pm
Hur "bra" passar en M50 i Granada? Jag vill minnas motorrummet som ganska kort.
Kommer behöva fimpa "ramen" som sitter framför kylaren tråkigt nog, då ska de inte bli några bekymmer med plats :)

Sett enstaka bild på Google på en Granada med m50, sen även sett en engelsman som satt i en BMW dieselsexa i sin Granada, där va ramen borta, fått kapa lite i framvagnen annars hamnade allt väldigt bra.

Vill inte förstöra bilen på nått sätt men grejer kommer behövas kapas och byggas om på ställen som inte syns såklart, tänker inte göra nått som blir synligt utifrån bortsett ifrån möjligtvis RS kjolpaket, allt för mig handlar mest om drivlinan samt allt där runt och sen att ha gjort ett häftigt bygge :thumbsup:
Senast redigerad av 2 simpan304, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d

Inlägg av simpan304 »

granadadr skrev:
tor nov 05, 2020 4:07 pm
jag hade byggt en hjälpram för diffen å kört med granada resten,,stora drivknutarna passar bolt on på bmw diffen
Ja jag läste mig till att det passade att göra så, men då återstår fortfarande problemet med att få dit skivbromsar bak, samt handbroms försvinner väl om jag inte gör den hydraulisk dvs..? :)

Fastnade helt för bmw e39 kombins bakvagn, känns otroligt smidigt att slippa bygga fjädertorn samt allt är i ett kompakt stycke endast behöva fixa fyra fästen och en fjäderskål vilket redan borde hamna rätt nära en balk. Verkar vara vanlig axel att sätta i andra karosser samt att bredden va bra lik granadans.

Verkar hitta en komplett axel ifrån en 540 v8 med allt inkl bromsar för 3000 riksdaler hem till dörren vilket inte lät allt för farligt heller.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Andra tankar... :biglaugh:

1978 Ford Granada Perana 5.0 Ghia V8, byggd i 18 ex i Sydafrika (bara 4 lär ha sålts nya till privatpersoner, resten polisbilar tycks det) och en finns just nu till salu i England https://www.carandclassic.co.uk/car/C1215660. Inspiration ;)...

Ryms inte BMW-motorn utan att ta fram sågen så kanske Ford´s raka Barra-sexa gör det :cool:. Hiskelig maskin, spöar t o m nyare versioner av Windsor-V8:an i Granada Perana med råge. Finns väl en och annan i omlopp i Sverige fast BMW-sexor hittas nog både enklare och billigare. Eller... :icon23: https://gzracing.se/ford-barra.html Jag vet iaf vilken jag skulle välja om inte pengar var en viktig faktor :hyper:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det går förstås att bygga skivor på Granada bakvagn med parkeringsbroms, enklast är ju ok med P-bromsen inbyggd. Men ska man ändå kapa massa annat, så är det ju lika bra att bygga med e39 bakvagn också.

Tänk på att tvärbalken fram har betydelse för karossens vridstyvhet, man kan inte bara ta bort den utan att ersätta med något annat som hanterar krafterna.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d

Inlägg av simpan304 »

Släggmek skrev:
tor nov 05, 2020 9:34 pm
Andra tankar... :biglaugh:

1978 Ford Granada Perana 5.0 Ghia V8, byggd i 18 ex i Sydafrika (bara 4 lär ha sålts nya till privatpersoner, resten polisbilar tycks det) och en finns just nu till salu i England https://www.carandclassic.co.uk/car/C1215660. Inspiration ;)...

Ryms inte BMW-motorn utan att ta fram sågen så kanske Ford´s raka Barra-sexa gör det :cool:. Hiskelig maskin, spöar t o m nyare versioner av Windsor-V8:an i Granada Perana med råge. Finns väl en och annan i omlopp i Sverige fast BMW-sexor hittas nog både enklare och billigare. Eller... :icon23: https://gzracing.se/ford-barra.html Jag vet iaf vilken jag skulle välja om inte pengar var en viktig faktor :hyper:.
Finns ju mängder med häftiga motorer att välja mellan om man ska vara sån :p

Ja den där Barra motorn har man hört talats om, verkar tåla väldigt mycket, hade ju varit häftigt men nu är grejen att jag redan har allt till min bmw motor hemma med allt runtomkring så får bli det ;)

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d

Inlägg av simpan304 »

therealpinto skrev:
fre nov 06, 2020 6:28 am
Det går förstås att bygga skivor på Granada bakvagn med parkeringsbroms, enklast är ju ok med P-bromsen inbyggd. Men ska man ändå kapa massa annat, så är det ju lika bra att bygga med e39 bakvagn också.

Tänk på att tvärbalken fram har betydelse för karossens vridstyvhet, man kan inte bara ta bort den utan att ersätta med något annat som hanterar krafterna.

Gustaf
Ja kanske går att lösa men känns nästan onödigt krångligt när jag lika väl kan få dit en e39 bakvagn, blir ju hela drivlinan BMW i ett Fordskal så känns som det blir smidigast ändå :p

Ja det kunde jag nog förstå att jag får förstärka upp lite här och där när jag bygger om då de inte längre blir som den är byggd för :D

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

mm när det gäller skivbromsar bak kan man med LÄTTHET använda scorpio, bak
Bilagor
13254473_283014592031843_4555395987026055830_n.jpg
granada cossy bakskiva.jpg

Användarvisningsbild
simpan304
Erfaren
Jaguar XJ40 Daimler 1989
V70 2.4d

Inlägg av simpan304 »

granadadr skrev:
fre nov 06, 2020 7:45 am
mm när det gäller skivbromsar bak kan man med LÄTTHET använda scorpio, bak
Ja klart allt går, känns nästan som de inte va populärt här att använda BMW grejer istället för Ford grejer haha.. ;) Meeen ska jag ändå ge mig på SFRO besiktning kan jag väl lika gärna smäcka dit en hel BMW bakvagn känns det som :biglaugh:

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

simpan304 skrev:
fre nov 06, 2020 8:09 am
Ja klart allt går, känns nästan som de inte va populärt här att använda BMW grejer istället för Ford grejer haha.. ;)
Trodde du något annat på ett Fordforum? :D

Skriv svar