Ford taunus -64 delar

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
__plunkan__
Nybörjare
Namn: Mikael lundkvist
Kör: Ford Sierra GT

Ford taunus -64 delar

Inlägg av __plunkan__ »

Hallå alla!
Är så att jag hjälper min far att få ordning en mycket fin ford taunus -64 och söker med ljus och lykta efter "fjädern" som håller föredelarlocket.
Någon som har en på lager eller vet vart jag hittar en?

Mvh Micke

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran
Namn: Micke Engström
Kör: Taunus

Re: Ford taunus -64 delar

Inlägg av Drutten »

Hallå,
Har 2st ligger om du menar den metall clipset som man knäpper upp på fördelarlocket.
De är visserligen inte till just en -64 Taunus utan är nog typ till en -75 Taunus men kanske passar ändå.
Ska skruvas fast på fördelaren med en lite skruv.
Skicka ett pm med dit mobnr kan jag skicka en bild.

Mvh///Micke.E

Thoro
Nybörjare
Namn: Tom R
Kör: Ford Taunus P3

Inlägg av Thoro »

Är det en Ford Taunus 12M (med V4:a och framhjusdrift) eller 17M (med rak fyra och bakhjulsdrift)?
Taunus 17M P3 hade två eller tre olika fördelare under sin livstid. De sista 17M hade sådana clipset som Drutten nämner, men bild och mått är nog ett måste om de skall jämföras med de senare 70-tals Taunusarna.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Grattis till fyndet! :) Detaljinfo: byglarna på en 70-80-tals Bosch-fördelare sån man hittar på Pinto-motorn, Saab 99 sent 70-tal, Volvos "rödmotor" m fl har totallängden 4,5 cm (kontrollmätte just, tur man sparar på bildelar :D). Har för mig att min -64 års 17M har inte samma fördelare (första riktiga snöfallet som bildat isskorpa över den gör det mindre kul att kolla där) men clipsen borde kunna vara lika. Utbudet i nutidsinriktade e-butiker är smalt när det gäller 17M men ett och annat av service/slitdelar går att finna om man har tålamod. Just 17M P3 lider dock av missuppfattningar hos handlarna som har svårt att skilja på att de har en rak fyra till skillnad mot 12M och nyare 17M, så kolla noga före beställning till dom.

När det gäller Bosch-delar har de sitt eget nummersystem som ombildats bara 3 gånger sedan starten och detaljerna bär med samma nummer oavsett vart de används så man kan relativt enkelt finna jämförelsetabeller på nätet men för en så gammal modell blir det ofta att ta till någon gammal lista på tyska. Är den skriven i ett HTML istf scannad från ett papper så kan MS Edge översätta automatiskt om man ställer in för det. När det gäller 17M och dylika tyska Ford från den tiden så kan ofta tänddelar m m tas från många heltyska märken med 6-voltsel och 4 cylindrar ner till mitten av 50-talet och slutet av 60-talet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar