Komma in i dörr, Taunus 80
-
Lathund
- Erfaren
- Namn: Lat H
- Kör: Ford Taunus 80
Komma in i dörr, Taunus 80
Dörrhandtaget på vänster sida gick av i högra fästet en kall vinterkväll.. går inte att öppna dörren utifrån. Måste man öppna upp dörren för att få det att fungera igen? Kan inte hitta några skruvar, mer än vid låset.
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Re: Komma in i dörr, Taunus 80
Klassiskt typfel som uppstår med tiden, tyvärr
- de där dörrhandtagen är ett förbannat skämt - eller underutvecklat "rappel" som den lokala definitionen lyder. Enklaste sättet är att du går om möjligt in från andra sidan och öppnar dörren inifrån , sen av med dörrsidan och krångla med att ta isär mekanismen inuti dörren (se upp med vassa kanter och ha tålamod, det mesta är skymt och svårt att nå, beräkna uppåt en halvtimme för arbetet eftersom det brukar kräva flera försök med finjustering innan det stänger som det ska igen).
Alternativet är att sticka in en böjd grov ståltråd (minst 3 mm tjocklek) i hålet bakom handtaget som gick av och fiska med kroken runt staget som bör sitta kvar (har för mig att tryckets mekanism sitter parallellt med dörrplåten) för att kunna dra i staget till den och på så vis rycka i mekanismen på biltjyvsvis
för att klicka upp handtagets mekanism (som först kräver att dörrlåset separata mekanism låsts upp, om nån luring tänkte annat
) och då följer ändå proceduren sen enligt föregående för att kunna ersätta handtaget som lossnade.
Inte helt enkelt heller att få precisionen rätt när det ska justeras in nya; kröka stagen med tång för att sträcka ungefär som när man sträcker trådstängsel för att få dom att reagera igen när man lyfter de nya handtagen eftersom de saknar justering. Ford misslyckades som få andra tillverkare med att fixa stabilitet i funktionen när de bytte från den gamla sorten som vreds i plan uppåt inte utåt, typ "mycket grejer på ett järnspett"... Inte lätt att finna nya handtag heller, men jag upptäckte att nån generation av Fiesta har samma modell, tror det var mk 1 och kanske även mk 2 men de är iaf samma design (finns både kromade och svarteloxerade beroende på årsmodell/generation/utrustningsversion).
Jag är ändå inte nöjd med hur de känns glappa i funktionen så pass att man får vinkla dem nästan vågrätt innan låsen klickar upp (känns lite som att de vill haka av men de öppnar iaf) men kanske jag inte krökte stagen tillräckligt. Blir att ta isär och bändjustera med trådtång
igen när det blir vår
Alternativet är att sticka in en böjd grov ståltråd (minst 3 mm tjocklek) i hålet bakom handtaget som gick av och fiska med kroken runt staget som bör sitta kvar (har för mig att tryckets mekanism sitter parallellt med dörrplåten) för att kunna dra i staget till den och på så vis rycka i mekanismen på biltjyvsvis
Inte helt enkelt heller att få precisionen rätt när det ska justeras in nya; kröka stagen med tång för att sträcka ungefär som när man sträcker trådstängsel för att få dom att reagera igen när man lyfter de nya handtagen eftersom de saknar justering. Ford misslyckades som få andra tillverkare med att fixa stabilitet i funktionen när de bytte från den gamla sorten som vreds i plan uppåt inte utåt, typ "mycket grejer på ett järnspett"... Inte lätt att finna nya handtag heller, men jag upptäckte att nån generation av Fiesta har samma modell, tror det var mk 1 och kanske även mk 2 men de är iaf samma design (finns både kromade och svarteloxerade beroende på årsmodell/generation/utrustningsversion).
Jag är ändå inte nöjd med hur de känns glappa i funktionen så pass att man får vinkla dem nästan vågrätt innan låsen klickar upp (känns lite som att de vill haka av men de öppnar iaf) men kanske jag inte krökte stagen tillräckligt. Blir att ta isär och bändjustera med trådtång
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
ja kryp in genom en annan dör,, öppna dörren från insidan, ta lös innerhandtag stjärnskruv, ta lös lilla svarta listen på veven med en liten elksruvmejsel, sen sitter det en skruv där,, gänga upp låspinnen,, sen kan du bända ut dörrsidan försiktigt,, gärna med clipsverktyg,, börja nere,, handtaget är skruvat från insidan med stärnskruvar som kan vara ett helvete iom dem rostar,,
om ni tycker taunus med aluhadtag är jävliga,, ha då en scorpio på vintern
har alltid ett bändverktyg på mig för att bända ut dörren istället för att dra,, har bara haft sönder ett handtag på alla år jag kört scorpio
lycka till nu ,, ingen kärnfysik
om ni tycker taunus med aluhadtag är jävliga,, ha då en scorpio på vintern
lycka till nu ,, ingen kärnfysik
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Bra komplettering, Jörgen
- "djävulen sitter i detaljerna" som det heter och man kan nästan tro att det ordspråket myntades av en Ford-ägare
men nähä, äldre än bilen. Ska tilläggas att den lilla svarta listen på fönsterveven sitter i avsmalnande hål, så ska man vara säker att inte knäcka knopparna som håller fast den måste man försiktigt peta den i sidled (nu har jag glömt men det bör vara riktning från vredet) tills de hoppar ur där hålen är större. Kransen runt inre dörrhandtaget har också skjutits på plats (de har två par tunna och veka hakar som lätt går av) så även där ska man inte bända utåt utan pressa i sidled åt någondera håll tills det släpper. Nästan oundvikligt att nåt eller några av de ekollonformade clipsen som håller dörrsidan går sönder när man ska av med den eftersom de också skjutits dit i sidled, dock har Biltema en slags mejsel med gaffelformad ände som minskar risken vid demonteringen. Annars så är det en vanligt förekommande typ som hittas i bl a Saab 99/900 (om man kan hitta en på skroten idag
), eller så finns de i sortimentpåsar (billigast är att köpa en storpåse osorterade plastclips för bilinredningar, nåt öre per styck, från Kina om man har lust att vänta).
Kan btw tipsa att i andra bilar som inte har fönstervevar låsta med skruv brukar det vara ett fjädrande bygelformat ståltrådsclip som sitter i ett par jack i veven mot dörrsidan, omöjligt att se men de brukar gå att sprätta loss genom att tvinga in ett bågfilblad mellan veven och plastbrickan som brukar sitta som skydd mot klädseln och och fiska med den tandade sidan efter clipet och dra åt sig så släpper det i regel direkt.
Kan btw tipsa att i andra bilar som inte har fönstervevar låsta med skruv brukar det vara ett fjädrande bygelformat ståltrådsclip som sitter i ett par jack i veven mot dörrsidan, omöjligt att se men de brukar gå att sprätta loss genom att tvinga in ett bågfilblad mellan veven och plastbrickan som brukar sitta som skydd mot klädseln och och fiska med den tandade sidan efter clipet och dra åt sig så släpper det i regel direkt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
-
Lathund
- Erfaren
- Namn: Lat H
- Kör: Ford Taunus 80
Tack för ingående svar.
Jo in i bilen kommer jag. Öppnar just nu dörren från insidan med att sträcka mig allt jag kan från baksätet..
Misstänkte att det skulle va pilligt att få dit det igen. Dörrhantagen känns ju väldigt undermåttliga jämfört med resten av bilen.
För handtaget hänger än kvar i ena sidan. Sidan närmast bak (höger fäste) har lossnat.
Det ska all fästas med en skruv från insidan? Samt hänga på öppningsmekanismen.
Ska ge det ett försök såfort vädret tillåter
Misstänkte att det skulle va pilligt att få dit det igen. Dörrhantagen känns ju väldigt undermåttliga jämfört med resten av bilen.
För handtaget hänger än kvar i ena sidan. Sidan närmast bak (höger fäste) har lossnat.
Det ska all fästas med en skruv från insidan? Samt hänga på öppningsmekanismen.
Ska ge det ett försök såfort vädret tillåter
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
handtagen är ju i auminium, går lätt av om man är oförsiktig,, då ska du se Sierra .Scorpio som är i plast 
- Bilagor
-