Ac i Gammelford, nytt eller bonnmek

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Medlemsnummer: 406

Ac i Gammelford, nytt eller bonnmek

Inlägg av Holma »

Är det någon som satt ac i Granada eller annan gammelford?
Har en Granada 75a där värmepaketet läcker duktigt, men bilen kommer mestadels att brukas sommartid så kyla är mer intressant än värme.

Snåljåpen i mig vill köpa en Mondeo eller likn att plocka acdelarna i från, men frågan är om det blir billigare i slutändan och jag misstänker att det kräver en hel del jobb.
Jag har även kollat lite på vintageair och ett komplett paket med både värme och kyla lockar, men priset avskräcker samt att det kommer ändå inte vara bolt on.

Eftersom värmepaketet ändå läcker och kupefläkten är tveksam funktion på så behöver nånting göras, frågan är vad/hur...
Bilen är inte en fin orginalbil så jag har inga problem att inte hålla den orginal heller, jag ser den mer som en frän brukis som man inte ska låta bli att använda bara för det är 30 grader varmt ute.

Så är det någon som gjort något liknande eller har några tankar att komma med?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ac i Gammelford, nytt eller bonnmek

Inlägg av therealpinto »

Jag har en kompis som flyttat in AC-delar från nyare bil i äldre, där har det handlat om Volvo. Största utmaningen verkar vara att hitta grejer som får plats, och sedan att få tag på grejer att bygga specialslang av.

För min egen del vill jag bygga AC i nästa Capri-projekt men där lutar det åt eftermarknadssystem, mycket på grund av att det behöver bli kompakt. Det blir dock ganska mycket pengar innan man är klar, speciellt om man vill ha ACC (och det vill man ju...).

Jag tror det bästa är att mäta upp vilket utrymme du har att jobba med, Granadan är nog tacksammare än Capri där, och så kolla upp lite storlekar på aggregat från nyare bilar. Om du inte vill leta efter Granada-AC, det finns ju...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Volvo eller Ford spelar mindre roll i det här fallet, konceptet är detsamma :)
Ja det är väl det där med rör och slang som jag ser störst problem i. Men det kanske är samma i dom färdiga paketen, jag tvivlar på att någon har gjort ett färdigt kit till Granada.

Utrymmet i Granada mk1 är ju lite speciellt, till skillnad mot mk2an som har värmepaketet "som vanligt" under instrumentbrädan så sitter det i motorrummet på mk1an. Om det är till fördel eller nackdel vet jag inte än, jag får grotta ner mig lite mer i det här först...
Spontant skulle jag säga att jag är nöjd med ac, det har jag haft i bilar förr och tyckt att det fungerat bra. Men det var för många år sedan och jag har garanterat blivit bekvämare, så när man bygger är det väl bara dumt att snåla och istället gå all in...

Tack för input :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

lättare på nyare granada,, dem granador mk1 hade speciella kit, med extra utblås,, meo INGET som integrerades med bilen typ,, på mk2 är det mkt lättare å bygga ac,, :)

nu är bilden på en högerstyrd,, men skitsamma :)
Bilagor
DSC01932.JPG
DSCF0005.JPG

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Det där var ingen vacker lösning, hoppas jag kan komma undan lite diskretare :)
Är det orginal eller någon eftermarknadsgrej?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

"Original eftermonterat" skulle jag nog kalla det, den typen av system var vanliga på 1960-70-talet som fabriksmonterade, eller vissa fall "dealer mount" dvs återförsäljaren kompletterade med AC när det beställdes till.

Om någon kan hitta bilder på Granada MkI värmepaket kan vi väl gemensamt spåna lite i vad som skulle kunna fungera.

Gustaf

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

har ju liggande :) man måste isåfall lyfta upp hela plastbaljan å bygga distans, för att få den integrerad, en vän kikade på en sån lösning, men vart aldrig
Bilagor
Traveller_07-0052.JPG

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Var blåser det in luften i kupén, nedåt eller bakåt?

Spontant ser det ut som att det skulle vara bra läge för eftermarknadssystem med den formen. Vintage Air har ju en del med fläkt på sidan som Granadan verkar ha.

Annars kan man söka på AC-anläggning på Bildelsbasen, utan fabrikat;
https://www.bildelsbasen.se/?link=list& ... =118101100

Bara att scrolla igenom :-)

Gustaf

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev: ↑
ons mar 10, 2021 6:03 am
Var blåser det in luften i kupén, nedåt eller bakåt?

Spontant ser det ut som att det skulle vara bra läge för eftermarknadssystem med den formen. Vintage Air har ju en del med fläkt på sidan som Granadan verkar ha.

Annars kan man söka på AC-anläggning på Bildelsbasen, utan fabrikat;
https://www.bildelsbasen.se/?link=list& ... =118101100

Bara att scrolla igenom :-)

Gustaf
nedåt tror jag,, ganska säker :)
Bilagor
DSC_0027.JPG

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Lite bilder på bilen med en tumstock. Under instrumentbrädan vet jag inte riktigt hur det ser ut i skrivande stund.
Fläkten suger i det runda hålet och blåser ner i det fyrkantiga över kardantunneln enligt granadadr's bild, hålet i mellan vet jag inte riktigt vad det är till för.
Bilagor
20210310_223249.jpg
20210310_223141.jpg
20210310_223054.jpg
20210310_222916.jpg

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tycker det ser ut som att man skulle kunna jobba med Vintage Air Gen II Super. Det kräver att man justerar utblås och lite sånt men det borde vara relativt lättarbetat tycker jag.

Gustaf

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Blir det svårt att få plats med både AC-enhet och det otympliga original värmepaketet så kanske det här kan ta hand om värmen? :) Fick syn på bara, men egen erfarenhet är att välbyggda kompakta enheter kan ge lika bra bra värme som stora paket. https://www.ddesign.nu/product/varmepak ... d=43283364
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

När jag har tittat på detta har jag alltid valt enheter som ger både värme och kyla, dvs man ersätter hela original värmepaketet. Något annat tycker jag känns bökigt...

Gustaf

Skriv svar