Taunus 2.0ohc bekymmer

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
EmilNordman
Erfaren
Namn: Emil Nordman
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Taunus 2.0ohc bekymmer

Inlägg av EmilNordman »

Tjena,

Var på avgastest med taunusen igår i ösregnet och på vägen hem började den smälla ur insuget och leva fan, tappade kraft och lät rätt likt en sån 2cyl Yanmar diesel.

Trodde först på vevlagerras eller ventilerna hade krockat men när jag motorbromsade upphörde allt oljud :confused:

Tändstift 3 och 4 var svart och fuktigt och ettan och tvåan O'boy brunt och torrt.

Kan det börja bete sig så om fukt nått tänddelar?
Om topplockspackningen läcker mellan två cylindrar borde det väl synas i komptest?

Tack i förväg
Mondeo 2.2tdci titanium x -06
Focus 1.6 Flexifuel -02
Taunus 2.0ohc -82

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Taunus 2.0ohc bekymmer

Inlägg av therealpinto »

Det är förstås värt att se över tändningen men är det bara två cylindrar som missar så ska det ju i så fall vara tändkablarna till de två, eller möjligen fördelarlocket.

Kompressionsprov är bra för att säkra upp att det inte är en trasig packning men det är också värt att lyfta på ventilkåpan för att kolla ventilspelen. Om de gått ihop på cylinder 3 och 4 kan man få liknande problem.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
EmilNordman
Erfaren

Inlägg av EmilNordman »

Ställt in ventilspelet enligt 0,25 avgas och 0,20 insug, dock utan resultat.

Det är ett stort hål i ljuddämparen som också uppstått nyligen då den har fått grövre ljud, kan det ha såna effekter att den går på 2cyl och skjuter poffar ur insuget? :confused:

Tändkablarna är ok, fördelarlocket är visserligen lite slitet vid kontaktytorna men lika på alla 4.

Ska ta komptest när jag får tag i mätare så är ännu osäker med topplockspackningen

Erfarna får gärna bolla lite idéer :thankyous
Focus 1.6 Flexifuel -02
Taunus 2.0ohc -82

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är nog värt att kolla så att kam och fördelare står rätt också. Är kamrem bytt nyligen?

Ljuddämparen kan i sig inte påverka hur den går, men det kan göra det svårt att höra vad som egentligen händer.

Gustaf

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

iom det regnade hade jag bytt fördelarlock å kablar,, ja rotorn bara för att :) vanligt att det blir överslag vid regn,, :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag kom på en sak till, på min första bil, en Taunus 2.0 1982, satt tändspolen bredvid kylaren precis i "skottlinjen" för vattensprut från kylfläkten. Den hade en tendens att misstända om man körde i vissa hastigheter i regn. Speciellt med lite risig tändkabel... Värt att kolla.

Gustaf

Användarvisningsbild
EmilNordman
Erfaren

Inlägg av EmilNordman »

Tack för informativa svar, låter hoppfullt om det endast skulle röra sig om tändfel.

Imorgon ska jag ta den på biltrailer till farsans verkstad så ska vi byta ventilgummina och kamrem så eventuellt blir det att lyfta av toppen och inspektera ventilerna om cylinderläckagetestarn säger nåt.

När jag motorbromsar visar vakuummätarn på "noll" (längst ner på skalan), vilket jag antar innebär att det är atmosfäriskt tryck, alltså inget vakuum?

Numera efter dessa problemen så pendlar vakuummätarn efter varvtal på mitten av skalan upp till röda området, tyder på kraftigare vakuum då eller? Förut på tomgång låg den stadigt en bit ovanför noll på skalan.
Focus 1.6 Flexifuel -02
Taunus 2.0ohc -82

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det krävs nog ett foto på mätaren för att vi ska förstå skalan.

Men om den misständer så blir ju vakuumsignalen konstig.

Gustaf

Skriv svar