Fanns det vänsterstyrda Capri med styrservo?
- Knez
- Veteran
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Fanns det vänsterstyrda Capri med styrservo?
Klurar på styrservo till Caprin för att få den lite mer lättkörd (främst för att man ska orka hålla emot lite lättare när man åker på tvären). Lättast skulle ju vara att peta dit en styrväxel från Capri med styrservo, men fanns det vänsterstyrda Capri med styrservo?
Vad är alternativen annars? Volvo 240 verkar ju funka med modifiering. Hur skulle en styrväxel från Sierra passa t.ex?
Vad är alternativen annars? Volvo 240 verkar ju funka med modifiering. Hur skulle en styrväxel från Sierra passa t.ex?
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Fanns det vänsterstyrda Capri med styrservo?
Ja, visst fanns det Capri med servostyrning även i vänsterstyrt utförande. Det finns en del MkII Ghia med servo i Sverige men du kan också handla från Norge, Danmark eller resten av Europa förutom UK/Irland då.
Sierra styrväxel är alldeles för bred, Volvo 240 eller BMW E36/E46 är de enklaste alternativen.
Personligen tycker jag inte att den stora vinsten är att det går lättare att styra, det är att man med rätt val av styrväxel minskar antal rattvarv (snabbare utväxling) och det gör enormt stor skillnad när man kör bana. I min Capri har jag ju en vanlig manuell styrväxel med snabbare utväxling och elservo på rattstången. Det är varken enklare eller "bättre" än en 240 kuggstång med snabb utväxling. Fördelen med BMW är att man kan hitta original styrväxel med rätt snabb utväxling.
Ytterligare en fördel med att välja Volvo eller BMW styrväxel är att om du kombinerar det med annan rattaxel (enkelt) och bytta bromsar runtom så kan du regga som ombyggt fordon med Pinto och original bakaxel...
Gustaf
Sierra styrväxel är alldeles för bred, Volvo 240 eller BMW E36/E46 är de enklaste alternativen.
Personligen tycker jag inte att den stora vinsten är att det går lättare att styra, det är att man med rätt val av styrväxel minskar antal rattvarv (snabbare utväxling) och det gör enormt stor skillnad när man kör bana. I min Capri har jag ju en vanlig manuell styrväxel med snabbare utväxling och elservo på rattstången. Det är varken enklare eller "bättre" än en 240 kuggstång med snabb utväxling. Fördelen med BMW är att man kan hitta original styrväxel med rätt snabb utväxling.
Ytterligare en fördel med att välja Volvo eller BMW styrväxel är att om du kombinerar det med annan rattaxel (enkelt) och bytta bromsar runtom så kan du regga som ombyggt fordon med Pinto och original bakaxel...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost