Pressrelease: Gör dig redo för nästa generations Ford Ranger

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Pressrelease: Gör dig redo för nästa generations Ford Ranger

Inlägg av RickardEM »

Ska bli kul att se den utan maskeringen. :)
Gör dig redo för nästa generations Ford Ranger
Bild
Nästa generations Ford Ranger

Nu släpps den första officiella glimten av #NextGenRanger, som kommer att offentliggöras senare i år och lanseras 2022.

Med överlägsen terrängkapacitet och Fords dynamiska körglädje, är nya Ford Ranger den tuffaste, mest kapabla och uppkopplade versionen av pickupen som har utvecklats av Ford, med tydligt fokus på kundernas behov och önskemål.

I grunden kommer nästa generations Ranger att vara den perfekta pickup-partnern för arbete, familj och lek.

Vi är glada att kunna presentera denna mycket kapabla bil i sin naturliga miljö.Håll ögonen öppna för fler uppdateringar!

Se videon här:
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Gör dig redo för nästa generations Ford Ranger

Inlägg av RickardEM »

Ser riktigt bra ut. :)
Ford offentliggör nästa generations Ranger
Bild
• Fords ingenjörer och designers har samarbetat med kunder över hela världen för att skapa en pick-up de kan lita på i arbetet och på fritiden.

• Med omfattande input från kunderna skapades en djärv, målmedveten exteriördesign och en elegant, högteknologisk, inbjudande interiör

• Nästa generations Ranger erbjuder ett urval av beprövade och hållbara drivlinor, inklusive Fords kraftfulla V6 turbodiesel

• Ett uppgraderat chassi och fjädring säkerställer utmärkt körning och hantering, oavsett om man kör med passagerare, full last eller drar släp.

• Lastutrymmet är byggt för att underlätta för användaren, med ökad funktionalitet och bättre åtkomst


Den 24 november offentliggjorde Ford nya Ranger. Det är den smartaste, mest mångsidiga och kapabla Rangern någonsin – en ännu mer önskvärd pick-up partner.

Genom Fords stora expertis inom pick-up segmentet och förståelse för kundernas behov har Ford skapat en Ranger som ger en ny nivå av bil- och ägarupplevelse.

"Med Ranger har vi haft en stor utökad familj i decennier", säger Jim Farley, verkställande direktör på Ford Motor Company. "Denna pick-up har alltid varit en pålitlig partner för småföretagare, familjer, äventyrare och många fler på mer än 180 marknader runt om i världen. Med nya Ranger är det här vårt tillfälle att leverera. Inte bara en produkt som våra kunder kommer att älska, utan en upplevelse som alltid kommer att hjälpa oss att bygga starka och varaktiga relationer med dem. Det här är den medelstora pick-up:en man kommer att vilja äga och uppleva.”

Orderböckerna för nästa generations Ranger kommer att öppnas i Europa i slutet av 2022 för kundleverans i början av 2023. Den nuvarande Rangern är segment-ledare i Europa och satte nyligen ett nytt försäljningsrekord i september med 45 539 bilar och en marknadsandel på 39,9 procent.

"Ranger fortsätter att gå från klarhet till klarhet i Europa med rekordstor försäljning", tillade Hans Schep, general manager, Commercial Vehicles, Ford of Europe. "Den smartaste, mest kapabla och mångsidiga Rangern hittills kommer att leverera ännu mer av styrka och stil som vi vet att kunderna värdesätter."

Living the Ranger Life
"Vi har verkligen utrustat nästa generations Ranger för att inspirera ägare att göra mer av det de älskar, med funktioner som uppmuntrar dem att utforska nya horisonter", säger Gary Boes, Enterprise Product Line Management-direktör, Global Trucks. "Vi är pick-up ägare också, och denna passion för Ranger-livsstilen översätts till en passion för produkten. I slutändan vill vi att våra kunders upplevelse av pick-up:en ska möjliggöra och förbättra deras livsstilar."

Ford kallar detta "Living the Ranger Life", och det är något som delas av alla designers och ingenjörer som är involverade i att skapa nästa generations Ranger.

Nästa generations Ranger-projekt leddes av Fords produktutvecklingscenter i Australien. Dess internationella team av hängivna designers och ingenjörer arbetade med team runt om i världen för att inte bara införliva det allra senaste inom Fords teknologi, kapacitet och säkerhet, utan även för att konstruera och testa Rangern enligt Fords tuffaste standarder.

"Vårt team var fokuserat på ett mål - att göra denna Ranger till den tuffaste och mest kapabla vi någonsin skapat", säger Graham Pearson, fordonsprogramchef för Ranger. "De tog bilen igenom ett av de mest uttömmande globala testscheman vi någonsin har utvecklat och var inte nöjda för än det var helt säkerställt att bilen levde upp till vår devis ”Ford Built Tough”

Nytt utseende, nya möjligheter
Input från kunder var nyckeln till att utveckla nästa generations Rangers robusta nya utseende. Ford tillbringade mycket tid med ägare runt om i världen och genomförde mer än 5 000 intervjuer och dussintals kundworkshops för att förstå hur kunderna använde sina pick-up:er och vad de förväntade sig av nya Ranger.

Visuellt är nästa generations Ranger djärv och självsäker, med en målmedveten exteriör som delar Fords globala design-DNA. Designen har en definierad ny grill, helt ny strålkastardesign, markerad axellinje längs sidorna och djärvare hjulhus. För första gången erbjuder Ford Ranger LED-matrix strålkastare. Bakljusen är designade i harmoni med signaturgrafiken i fronten. Interiört tas bilen till en ny nivå, med mjuka premium-material och en framträdande pekskärm i porträttstil med Fords SYNC™ 4-infotainmentsystem.

"Kunderna sa till oss att Ranger måste se tuff ut och måste inspirera till förtroende", säger Max Tran, chefsdesigner för Ranger. "De var väldigt tydliga i vad Ranger borde vara, både i hur det ser ut och hur det får dem att känna.”

Under den nya karossen finns ett uppgraderat chassi som är 50 mm längre och 50 mm bredare än den tidigare Ranger. En hydroformad frontstruktur skapar mer utrymme i motorrummet för den nya V6-motorn och hjälper till att framtidssäkra Ranger för andra framdrivningstekniker. Den öppnar också upp framsidan av bilen för att tillåta mer luftflöde till kylaren, vilket hjälper till att hålla drifttemperaturen låg vid bogsering eller tung last.

Nya drivlinor
Kunderna ville ha mer kraft och vridmoment för bogsering av tunga laster och extrem terrängkörning, så teamet la till Fords beprövade 3,0-liters V6-turbodiesel och utvecklade den för Ranger. Det är ett av tre turbodieselmotoralternativ som finns tillgängliga vid lanseringen.

"3,0-liters turbodiesel V6 levererar", säger Pritika Maharaj, Rangers programchef. "När du kör en Ranger med V6 turbodiesel känns det som en mycket större bil. Och den känns riktigt tuff i den meningen att den har oändlig kraft och vridmoment, vilket är precis vad våra kunder ville ha."

Nästa generations Ranger kommer också att ha ett urval av beprövade Single-Turbo och Bi-Turbo 2,0-liters fyrcylindriga dieslar. Single-Turbo kommer i två olika prestandanivåer och levererar kraft, vridmoment och bränsleekonomi, vilket är viktigt för småföretagare eller kommersiella fordonsflottor. Bi-Turbo-motorn är en mer sofistikerad prestandavariant för kunder som vill ha mer kraft men behöver behålla bränsleekonomin.

"Vi vet att våra kunder driver sina Rangers till det yttersta, så det är så vi testar dem. Vi går hela vägen för att se till att Ranger kommer att göra allt våra kunder vill, om och om igen”, säger Maharaj.

Förbättrad körförmåga
För att utveckla den körförmåga som förväntas av en pick-up som kunder använder för arbete, familj och fritid – fokuserade ingenjörerna på grunderna.

Ingenjörer flyttade framhjulen framåt med 50 mm för en bättre vinkel, vilket förbättrar terrängkörningen. De flyttade också de bakre fjädringsdämparna utanför ramen för att ge förare och passagerare en bättre upplevelse både i och utanför terräng, oavsett om de bär tung last till jobbet eller bara tar med familjen på middag.

"I nästa generations Ranger har vi utökat användningsområdet för att ge våra kunder det bästa av två världar – tänk på detta som ”Built Ford Tough Plus” – så att du har den kapacitet och hållbarhet som Fords transportbilar är kända för, plus komfort och en mer billiknande åktur som Ranger är känd för, sa Pearson.

Kunderna kommer att kunna välja mellan två fyrhjulsdriftsystem – ett elektroniskt ”shift-on-the-fly”-system eller ett avancerat nytt fyrhjulsdriftsystem med ett tryggt ”set-and-forget”-läge, designat för kapacitet när föraren behöver det.

Kundorienterad interiör
Kunderna ville ha en flexibel, modern förarkabin som tillgodoser både arbete och fritid. Så Ranger måste fungera som både en arbetsplats och en fristad, samt tillhandahålla smarta och uppkopplade funktioner med mer komfort och förvaringsmöjligheter än någonsin tidigare.

”Vi vet att våra kunder letar efter smarta och funktionella innerutrymmen som känns bekväma. Så vi designade interiören med en hög nivå av välintegrerad teknik, smart funktionell förvaring och visuella signaler för att få en bekväm och rymlig miljö, säger Tran.

Hjärtat i Rangers uppkopplade upplevelse är den stora 10,1-tums eller 12-tums pekskärmen i mitten. Den kompletterar den helt digitala instrumentpanelen och är utrustad med Fords senaste SYNC™ 4-system, som är kommer med sina röstaktiverade kommunikations-, underhållnings- och informationssystem. Dessutom finns det ett inbyggt fabriksmonterat FordPass Connect-modem, som möjliggör anslutning när den är länkad till FordPass™-appen. FordPass förbättrar ägarupplevelsen med funktioner som fjärrstart, fordonsstatus och fjärrlåsningsfunktioner via en mobil enhet.

Många av de traditionella körlägeskontrollerna har flyttats från instrumentpanelen och mittkonsolen till en dedikerad display på SYNC™-skärmen. Med en knapptryckning kan förare gå till Rangers dedikerade skärm för körlägen där de kan övervaka drivlinan, styrvinkeln, fordonets lutning, rullningsvinklar och andra kontroller.

Skärmen är också kopplad till en 360-graderskamera för att göra parkering enkel i trånga stadsutrymmen eller för att hjälpa till när man tar sig fram i särskilt knepig terräng. Dessutom kan kunder styra Rangers nya ytterzonsbelysningssystem via pekskärmen eller FordPass-appen, vilket förenklar arbete i mörker utanför bilen. Ranger-tekniken kommer också att vara framtidssäkrad för att klara Fords Power-Up trådlösa mjukvaruuppdateringar tack vare det inbyggda FordPass Connect-modemet.

Designteamet skapade också smart förvaring och användbara funktioner för användaren. Det finns inte bara ställen där man kan förvara sin telefon eller ladda den trådlöst, utan även en stor behållare i mittkonsolen för att förvara saker. Dessutom är dörrfickorna utformade för att rymma mer, den breda instrumentbrädan döljer ett övre handskfack och det finns förvaringsfack under baksätet.

Byggd för att klara mer med bättre åtkomst och funktionellt utrymme
"När vi träffade våra kunder och observerade hur de klättrade upp till lastutrymmet såg vi en stor förbättringsmöjlighet", säger Anthony Hall, Rangers fordonsingenjörschef. "Det var folk som klev på däcket och sedan gick över sidan av bilen eller hävde upp sig på den öppna bakluckan."

Det var inspirationen till att skapa ett integrerat sidosteg bakom bakdäcken på nästa generations Ranger, för att enklare komma åt lastutrymmet. Dessutom arbetade Ranger-teamet för att skapa ett mer flexibelt och säkert lastutrymme.

"Att bredda bilen med 50 mm kanske inte verkar vara så mycket, men det gör en enorm skillnad, särskilt i lastutrymmet. Det betyder att kunderna kommer att kunna lasta några ganska grundläggande föremål, till exempel en plywoodskiva eller en lastpall i full storlek”, säger Hall.

Ytterligare genomtänkta, kundfokuserade detaljer inkluderar ett nytt gjutet plastskydd som hjälper till att skydda flaket från repor. Extra lastfästpunkter – på starka stålrörsskenor – ger lättillgängliga punkter för att säkra laster.

Dessutom erbjuder Ranger ett nytt lasthanteringssystem designat med avskiljare för att förvar föremål i olika storlekar – som virke eller verktygslådor.

Zonbelysning – styrd via SYNC™-skärmen eller genom FordPass-appen – ger 360 graders belysning runt bilen för att ge användaren bättre sikt runt fordonet. Flakbelysning finns under vänster och höger räls och ger gott om ljus för att slutföra jobb i svagt ljus eller hitta saker i lastutrymmet i mörker.

Tillbehör som gör det personligt
Kunder kommer att kunna anpassa sin nästa generations Ranger med ett utbud av över 150 helt fabrikstillverkade tillbehör för arbete och fritid. Dessa tillbehör inkluderar de som utvecklats i samarbete med den globala terrängikonen ARB 4x4 Accessories.

Samarbetet mellan ARB 4x4 Accessories och Ford kommer initialt att rullas ut på utvalda marknader.

Nästa generations Ranger kommer att byggas vid Fords fabriker i Thailand och Sydafrika med början under 2022.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Gör dig redo för nästa generations Ford Ranger

Inlägg av RickardEM »

Mycket smarta lösningar. :)
Kundernas inspel ger smarta lösningar i nya Ford Ranger
Bild

För att säkerställa att nya Ford Ranger är lika användarvänlig på fritiden, exempelvis på weekendresan, som på jobbet när alla verktyg ska med som behövs för att få arbetet utfört har Ford fått hjälp från dagens pickupägare och utvecklat en rad smarta och praktiska funktioner.

Detta gör den nya pickupen till den mest användarvänliga Ranger som någonsin tillverkats.

– Att prata med kunder för att höra vad de vill ha för funktioner, och sedan ta fram en lösning på detta är en av de mest givande uppgifterna med mitt jobb. Oavsett om du har ett litet företag eller är en friluftsmänniska är det viktigt att du kan lita på att ditt lastutrymme är funktionellt, användarvänligt och hållbart, säger Rangers fordonsingenjörschef, Anthony Hall.

En praktisk verkstad på hjul
Från slutet av 2022 öppnar Ford upp för beställning av nya Ranger i Europa. De första bilarna kommer att vara klara för kundleverans från början av 2023. Kunderna får en pickup utvecklad enligt resultatet av intervjuer med över 5 000 pickupkunder. Intervjuerna genomförs för att ta reda på hur kunder vill utnyttja flaket eller fånga upp andra utmaningar de vill lösa – som att ha enklare tillgång till sin last och att utnyttja utrymmet mer effektivt.
  • Ett praktiskt steg direkt bakom bakhjulen gör det mycket lättare att komma åt det som finns på flaket. Man behöver inte stå på hjulet för att få det man behöver.
  • Upplyst flak gör det mycket lättare att hitta det man behöver på planet efter mörkrets inbrott, oavsett om man är på ett jobb eller använder bilen för utomhusaktiviteter.
  • Ett nytt zonbelysningssystem kan belysa hela eller delar av området runt bilen. Den kan styras från FordPass-appen på mobilen eller från pekskärmen inne i bilen. Systemet kan använda en kombination av strålkastare, kurv-/dimljus, skyltljus och ljuset på flaket och man väljer vilka zoner som ska belysas.
  • Bakluckan, som man enkelt kan öppna och stänga igen med en hand, är utformad för att fungera som en arbetsbänk med två fördjupningar för att fästa klämmor för att hålla plankor och annat material på plats vid sågning. Bakluckan kommer även med en inbyggd våg som gör det enkelt att mäta material.
  • Eluttag på flaket, antingen via en 400 W växelriktare eller från ett 12 V-uttag, gör att kunderna kan få ström från bilen till elektrisk utrustning. Med 400 W kapacitet kan man få ström till en liten ugn, en elektrisk kylväska, en smartphone eller en bärbar dator.
  • Den nya flakinklädnad kommer med ett lastsystem som ger bättre möjligheter att dela upp planet i olika zoner. Som en extra fördel är den plana ytan också bekvämare för knäna, mycket lättare att hålla ren och minskar risken för att lasten glider runt.
  • Med hela 1233 liter har nya Ranger den största lastvolymen i klassen. Det gör att kunderna kan frakta ännu mer last. Med nya Ranger, som är 50 mm bredare än den nuvarande modellen, kan man nu få plats med en standard Europall mellan hjulhusen på flaket. Medan det är 1224 mm mellan hjulhusen har flaket en längd på mellan 1544 mm och 2305 mm – beroende på variant.

Innovationer för frakt av olika typer av last
Den nya generationen Rangers flak innehåller också flera innovationer som kommer att göra det enkelt för kunden att anpassa planet till deras användning:
  • Ett rälssystem på flaket med fjäderbelastade och justerbara surrningskrokar på båda sidor gör att kunderna enkelt kan anpassa och fästa olika typer av last. Krokarna kan låsas på nio olika ställen längs rälsen. Den nya Ranger kommer också med sex fasta monteringskrokar för att fästa lasten i golvet i flaket.
  • Nya Ranger kommer även med ett externt skensystem ovanpå flaket med flexibla krokar som kan flyttas och som gör det lättare att fästa laster med remmar och rep. Wildtrak-modellen är utrustad med skenor som även kan fungera som extra monteringsskenor. Dessa löper längs hela flaket.
  • Ett slitstarkt plastmaterial skyddar både toppen av sidorna av flaket och bakluckan från skador vid lastning och lossning.
  • Takräcket gör det enkelt att fästa takboxar eller annat på taket. Den nya Ranger kan ha en taklast på upp till 350 kilo (statisk) och 85 kilo (vid körning)
  • Ett elektriskt flaklock finns också. Detta kan stängas och öppnas med antingen nyckeln, från kupén eller med en knapp placerad på insidan av flaket. Flaklocket stannar automatiskt vid motstånd. Särskilda kanaler längs med flaklockets sida gör det också enkelt för kunderna att fästa tillbehör för transport av cyklar, skidor, kajaker, campingutrustning eller liknande.
Nya Ford Ranger har plats för extra batteri och är förberedd för utrustningsinstallation, såsom extraljus eller vinsch, med egen brytarpanel och kablage.
Kunder i Europa kommer också att kunna göra sin nya Ranger ännu mer personlig. Från lanseringen kommer det att finnas mer än 150 originaltillbehörslösningar – både för arbete och fritid. Fords ingenjörer har alltid varit medvetna om att nya Ranger kommer att vara utrustad med många tillbehör. Därför har man lämnat plats för ett extra batteri under huven och satt upp förberedelse för utrustningsinstallation med kablage och separat strömställarpanel för att underlätta installationen av utrustning som extraljus, vinschar, dragutrustning med mera.

Se filmen här:
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Gör dig redo för nästa generations Ford Ranger

Inlägg av RickardEM »

Snart dyker en Raptor upp också. :)
Då offentliggörs nya Ford Ranger Raptor
Bild

Ford kommer att offentliggöra den ultimata prestandaversionen av nya Ford Ranger den 22 februari via Ford of Europes YouTube-kanal.

Nästa generations Ranger Raptor, utvecklad av Ford Performance för terrängentusiaster, har byggts med smartare teknik och bättre hårdvara för att skapa den mest avancerade Rangern någonsin.

Se Ranger Raptor här innan den offentliggörs globalt:
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Gör dig redo för nästa generations Ford Ranger

Inlägg av RickardEM »

Raptorn gör entré. :)
Nya Ranger Raptor ritar om kartan för terräng-prestanda
Bild

• Ford offentliggör nya Ranger Raptor; twin-turbo 3,0-liters EcoBoost V6 levererar 288 hk och 491 Nm i vridmoment
• Klassexklusivt elektroniskt styrt aktivt avgassystem ger justerbart motorljud med fyra lägen för att passa olika körstilar
• Sju valbara körlägen och Ford Performance-utvecklade stötdämpare med Live Valve-teknologi
• Avancerad ny fyrhjulsdrift inkluderar elektroniskt styrd differentialspärr med låsningsbara främre och bakre differentialer.
• Nya Raptor är den första Rangern av nästa generation som kommer till Europa, med leveranser som börjar under det sista kvartalet 2022.


Nästa generations Ranger Raptor har utvecklats av Ford Performance och har omkonstruerats för riktiga terrängentusiaster. Med smartare teknik som styr ny, mer slittålig hårdvara, blandar Ranger Raptor rå kraft med mekanisk och teknisk precision för att skapa den mest avancerade Rangern någonsin.

Europeiska Ranger-entusiaster har speciell anledning att fira eftersom den helt nya Ranger Raptor är den första modellen från den nya Ranger-serien som lanseras i Europa, med första leveranser under det sista kvartalet 2022.

Raptors förestående lansering i Europa utannonseras med en ny stuntvideo, som visar bilen som hoppar från ett flygplan för att komma fram i tid till sin mediadebut. Se videon längst ner.

Ännu mer kraft
Den största nyheten för prestanda-fans är introduktionen av en helt ny 3,0-liters EcoBoost V6-bensinmotor med dubbelturbo, trimmad av Ford Performance för att producera upp till 288 hk och 491 Nm i vridmoment. Den nya motorn ger en enorm kraftökning jämfört med den nuvarande 2,0-liters bi-turbodieselmotorn, som kommer att fortsätta att vara tillgänglig i nya Ranger Raptor från 2023 med marknadsspecifika detaljer tillgängliga närmare lanseringen.

Den nya EcoBoost-motorn har ett komprimerat cylinderblock av grafitjärn, som är ungefär 75 procent starkare och upp till 75 procent stelare jämfört med vanligt järn. Ford Performance har säkerställt att motorn ger omedelbar respons vid gaspådrag, och ett racing-inspirerat antilagsystem som möjliggör snabbt gaspådrag utan fördröjning. Tekniken är densamma som använts hos Ford GT och Ford Focus ST.

Ranger Raptors nya drivlina ger bekymmerslös acceleration på grus, smuts, lera och sand. För att matcha denna prestanda, förstärker ett aktivt avgassystem motorljudet i fyra valbara lägen för att kunna anpassa Ranger Raptors ljudkaraktär.

Förare kan välja önskat motorljud genom att trycka på en knapp på ratten eller genom att välja ett körläge som använder en av följande inställningar:
  • Quiet – prioriterar tystnad framför prestanda och ljud för att bevara lugnet i grannskapet på tidiga morgnar
  • Normal – avsedd för dagligt bruk, den här profilen erbjuder ett motorljud med närvaro samtidigt som den inte är för högljudd för gatuanvändning. Den här profilen tillämpas som standard på körlägena Normal, Slippery, Mud/Ruts och Rock Crawl
  • Sport – ger ett starkare och mer dynamiskt ljud
  • Baja – den mest aggressiva ljudprofilen. Endast avsedd för terrängbruk.
Konstruerad för tuffa förhållanden
Nya generationens Ranger Raptor har ett unikt chassi jämfört med nya Ranger. En serie Raptor-specifika fästen och förstärkningar inklusive C-stolpen, lastlådan och reservhjulet, samt unika ramar för stötfångaren, stötdämparen och det bakre stötdämparfästet för att säkerställa att nästa generationens Ranger Raptor kan hantera tuffa terrängförhållanden.

I nya Ranger Raptor har fjädringen gjorts om helt. Nya övre och nedre kontrollarmar av aluminium, längre fjädring fram och bak samt en Wattlänk bak har designats för att ge mer kontroll över ojämn terräng i hög hastighet.

Nästa generations FOX® 2,5-tums Live Valve bypass-stötdämpare har banbrytande kontrollteknik som erbjuder positionskänslig dämpningsförmåga. Dessa stötdämpare är de mest sofistikerade som någonsin monterats på Ranger Raptor och är fyllda med Teflon™- olja som minskar friktionen med cirka 50 procent jämfört med dem på den utgående modellen.

Kopplat till Ranger Raptors valbara körlägen har Live Valve bypass-system utvecklats för att ge bättre komfort på vägen och terrängkörningskvalitet både vid hög och låg hastighet.

Förutom att arbeta med körlägen jobbar systemet i bakgrunden för att förbereda Ranger Raptor för olika förhållanden. När stötdämparna komprimeras, ger olika zoner inom bypass-systemet exakt det stöd som behövs för aktuell färd, och fungerar i omvänd riktning när stötdämparna återgår till full höjd.

För extra skydd ger den racing-beprövade FOX® Bottom-Out Control maximal dämpningskraft under de sista 25 procenten av stötrörelsen. På samma sätt kan systemet förstyva de bakre dämparna för att förhindra att Ranger Raptor kommer ner för lågt under hård acceleration, vilket förbättrar fordonets stabilitet.

Ranger Raptors förmåga att klara tuff terräng förbättras ytterligare med ett rejält underredsskydd. Den främre skyddsplattan är nästan dubbelt så stor som hos övriga Rangers i den nya generationen och är gjord av 2,3 mm tjockt höghållfast stål. Denna platta, i kombination med motorns undersköld och växellådans sköld, är designad för att skydda nyckelkomponenter som kylare, styrsystem, främre tvärbalk, oljetråg och främre differential.

Total terrängkontroll
För första gången får Ranger Raptor ett avancerat fyrhjulsdriftssystem som inkluderar en elektroniskt styrd differentialspärr med låsningsbara främre och bakre differentialer – en efterlängtad funktion för terräng-entusiaster.

Nya Ranger Raptor har sju valbara körlägen för att hantera allt från jämna vägar till lera och hjulspår, inklusive det terrängorienterade Baja-läget, som konfigurerar fordonets elektroniska system för ultimat prestanda under terrängkörning i hög hastighet.

Varje körläge justerar motor och växellåda, ABS-känslighet och kalibrering, drag- och stabilitetskontroller, avgasventilmanövrering, styrning och gasrespons. Dessutom ändras mätare, fordonsinformation och färgteman på instrumentpanelen och pekskärmen.

På vanlig väg
Normal – designad för komfort och bränsleeffektivitet
Sport – mer lyhörd för aktiv körning på väg
Slippery – för säkrare körning på hala eller ojämna underlag

I terräng
Rock crawl – för optimal kontroll vid körning i mycket låg hastighet över extremt stenig och ojämn terräng
Sand – optimerar växlingar och kraftleverans i sand och djup snö
Mud/Ruts – för maximalt grepp vid acceleration och bibehåller fart på mjuka ojämna ytor
Baja – ställer in alla system på max för bästa möjliga prestanda för höghastighetskörning i terräng.

Nya Ranger Raptor har också Trail Control™, som är som farthållare för terrängkörning. Föraren väljer helt enkelt en inställd hastighet under 32 km/h och fordonet hanterar sin acceleration och inbromsning medan föraren koncentrerar sig på att styra i svår terräng.

Atletisk design
För att matcha den förbättrade förmågan hos nya Ranger Raptor har bilens begåvats med ett helt nytt utseende som bygger på nya generationen Rangers djärva, starka framtoning. Utsvängda hjulhus och ny strålkastardesign framhäver pickupens bredd, medan djärva F-O-R-D bokstäver på grillen och den separata stötfångaren ger mer visuella muskler.

LED-matrixstrålkastarna med LED-varselljus lyfter Ranger Raptors belysningsprestanda till nya nivåer, med aktiva kurvljus, bländfritt helljus och automatisk anpassning för att ge bättre sikt för Ranger Raptor-förare och andra trafikanter.

De utsvängda stänkskärmarna täcker muskulösa 17-tums hjul, utrustade med Raptor-exklusiva däck för all terräng. Funktionella ventiler och greppvänliga sidosteg i gjutet aluminium hjälper till att förbättra utseendet och funktionaliteten hos bilen. Baktill ger LED-bakljus en karaktäristisk länk till fronten, medan den bakre stötfångaren har en integrerad stegplatta och dragkrok.

Interiört fortsätter temat att betona Ranger Raptors terrängprestanda. Kupén har helt nydesignade sportstolar fram och bak för att öka komforten och erbjuda mer stöd under snabb kurvtagning.

Interörbelysningen ger de orange detaljerna på instrumentpanelen och klädseln ett bärnstensfärgat sken. Den eluppvärmda ratten i premiumläder med tumgrepp, markering i mitten och paddlar i gjutet magnesium kompletterar den sportiga känslan.

Passagerare kommer också att dra nytta av den senaste digitala tekniken; kupén har ett 12,4-tums helt digitalt instrumentkluster och 12-tums pekskärm i mitten med Fords nya SYNC 4A®-infotainmentsystem som levererar trådlös Apple Carplay och Android Auto™. Ett B&O®-ljudsystem med tio högtalare ger en kraftfull ljudupplevelse.
En närmare titt på Raptorn:


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Gör dig redo för nästa generations Ford Ranger

Inlägg av RickardEM »

Bara att slå till. :)
Ford öppnar orderböckerna för nya Ranger Raptor
Bild

Ford i Sverige öppnar orderböckerna för nästa generations Ranger Raptor – en av Fords mest avancerade pickup:er någonsin. Bilen förväntas nå svenska kunder under oktober månad.

I och med att orderböckerna öppnas upp för nya Ranger Raptor har även det svenska priset fastställts till 669 900 SEK.

Nya Ranger Raptor är byggd för riktiga entusiaster och utvecklad av Ford Performance. Den ultimata prestandaversionen av Europas mest sålda pickup introducerar en dubbelturbo 3,0-liters EcoBoost V6-motor, FOX® Live Valve-dämpare och sju valbara körlägen för att erbjuda optimerad prestanda i en mängd olika terräng. Ett klassexklusivt aktivt avgassystem ger justerbara motorljud med fyra avgaslägen för att passa olika körscenarier.

Passagerarna drar också nytta av den senaste tekniken som styrs via det 12,4-tums helt digitala klustret och den 12-tums centrala pekskärmen – med Fords nya generationens SYNC 4A®-anslutnings- och underhållningssystem.

Nya Ranger Raptor kan nu beställas hos någon av Fords svenska återförsäljare.

Mer information om bilen finns på www.ford.se
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Gör dig redo för nästa generations Ford Ranger

Inlägg av RickardEM »

Vanliga Ranger går nu att beställa. :)
Ford öppnar orderböckerna för nästa generations Ford Ranger
Bild

Ford öppnar nu upp orderböckerna den smartaste, tuffaste och mest praktiska Ranger som någonsin erbjudits europeiska kunder. Nya Ranger Wildtrak och Limited förväntas på svenska kunder under sommaren 2023.

I och med att Ford nu tar upp beställningar för nya Ranger Wildtrak och Limited har de tre populäraste versionerna av Europas mest sålda pick-up gjorts tillgängliga för kunder i Europa. Den mest extrema versionen av bilen, Raptor, gjordes tillgänglig tidigare i år.

Nya Ranger har utvecklats från grunden för att vara en perfekt pick-up – oavsett användningsområde. Den har fått en ny och tuff design, och kommer med nya motorer och drivlinor, inklusive Fords nya 3-liters V6-dieselmotor. Både chassi och underrede har uppgraderats. Detsamma gäller lastplattformen och den högteknologiska förarmiljön, som har ett antal uppkopplade funktioner och är utrustad med det senaste inom avancerad förarassistansteknik.

Nästa generations Ranger med priser från 499 900 SEK
Medan priserna för premiumvarianten Wildtrak börjar på 549 900 SEK, är utgångspriset för den välutrustade Limited-varianten 499 900 SEK. Båda modellerna finns i Double cab-utförande, och kundleveranser beräknas starta sommaren 2023. Priserna är angivna exklusive moms.

– Ranger har redan hunnit bli en ikon i Europa. Nu har vi använt vår globala expertis för att utveckla och designa en helt ny modell som kommer att locka kunder från hela världen, säger general manager för Ford Pro Europe, Hans Schep.

Wildtrak-varianten står för 60% av Ranger-försäljningen i Europa. Det visar hur stor efterfrågan är på välutrustade, bekväma pickuper, samtidigt som de är användbara oavsett uppgift eller utmaning – vare sig som arbetsredskap eller till fritidsaktiviteter.

Rangern kan nu även beställas för första gången med Fords nya 3-liters V6-dieselmotor. Motorn levererar 240 hk och har ett maximalt vridmoment - genom en 10-växlad automatlåda - på 600 Nm. Drivlinan gör att den nya pickupen enkelt kan dra upp till 3 500 kg.

Nya Ranger kan även levereras med Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor – med en 205 hk bi-turbo och 10-växlad automatlåda.

Den roligaste och bekvämaste Ranger som någonsin utvecklats
Nästa generations Ford Ranger är den mest raffinerade, intuitiva och roliga att köra som någonsin producerats.

Med sex olika körlägen och ett chassi som är utvecklat för bättre infallsvinklar och tuffare utmaningar – oavsett om man är på väg eller i svår terräng – är man alltid garanterad optimala köregenskaper. Man kan välja mellan Normal, Eco, Smooth, Mud/Wheel Tracks, Sand och Tow/Haul – och nya Ranger anpassar automatiskt bland annat kraftfördelning, elektronisk stabilitetskontroll och pickupens växling för att passa körbehoven.

Kunderna kan även manuellt välja mellan två- och fyrhjulsdriftssystem eller låta bilen automatiskt anpassa sig efter förhållandena genom det nya avancerade framdrivningssystemet som fördelar kraften till fram- och bakhjulen efter behov.

En digital, högteknologisk förarmiljö
Föraren kan hela tiden följa och styra bilens många funktioner från den klassledande 12,4 tums digitala skärmen som ersätter de traditionella analoga instrumenten, och en 10 eller 12 tums centralt placerad pekskärm. Den här skärmen stöder även Fords sofistikerade SYNC4 infotainmentsystem.

Nästa generation Ranger kommer också med ett antal avancerade förarassistansteknologier som autobroms, filbytesvarning och nödbromshjälp vid backning. Som den enda pickupen i segmentet finns nästa generations Ranger med en dödvinkelassistent med korstrafikvarning som även tar hänsyn till släp.

Ny, unik 360-belysning och full kontroll över pickupen från mobilen
Genom att använda FordPass-appen på sin mobil kan ägare övervaka fordonsstatus och aviseringar i realtid. De kan också styra Rangers nya och unika 360-belysning – som lyser runt bilen – från appen. Med detta ljus behöver man inte längre stå och arbeta i mörkret. Det kan också vara praktiskt i samband med att Rangern används för fritidsaktiviteter.

Mycket utrustning som standard i både Wildtrak och Limited
Utvändigt kommer Ranger Wildtrak som standard med takreling och bättre skydd under bilen för terrängkörning. Inne i kupén finns bland annat lädersäten, en uppvärmd ratt med kontrastsömmar och stämningsbelysning.

Wildtrak-kunder erbjuds också en unik Cyber Orange-färg. Nästa generations Ranger, både Wildtrak och Limited, finns i färgerna Agate Black Metallic, Carbonised Grey, Frozen White, Lucid Red, Arctic White och Moondust Silver. Blue Lightning och Diffused Silver kommer också att vara unika för Limited-kunder.

Ranger Limited kommer också med en hel del utrustning som standard, bland annat en uppvärmd ratt i Ford Sensico-material och lädersäten.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Gör dig redo för nästa generations Ford Ranger

Inlägg av RickardEM »

Nya Ranger Raptor djärv design helt enligt Raptor-familjens DNA
Bild
• Ny video ger en titt bakom kulisserna i processen att skapa den mest kraftfulla Ranger Raptor som Ford någonsin har tagit till Europa
• Fyra tusen kilo lera, hundratals skisser och tusentals timmars arbete gick åt till att designa nya Ranger Raptor
• Varje detalj är handgjord för att leverera form och funktion, vilket underblåser den känslomässiga kopplingen som kunderna har med sin Raptor


Ta en smygtitt bakom Ford Design-ridån och lär dig, på 90 sekunder, vad som krävs för att gå från klotter på ett skissblock till Fords mest kraftfulla Ranger i Europa hittills – den helt nya Ranger Raptor.

Hundratals skisser, tusentals kilo lera och hundratals liter färg. Folk kanske ofta tänker på nya bilar som byggs av sofistikerade maskiner på massiva produktionslinjer, men det första steget i processen börjar med hantverkarna.

Designen av Ranger Raptor började med en brief som utgjorde ryggraden i designen, vilket bekräftade inspirationen och måste-ha funktioner.

När den kreativa briefen är klar och beslutad börjar formgivarna skissa och det "börjar alltid med en penna och papper", säger Dave Dewitt, exteriördesignchef, Ranger Raptor. Efter att de hundratals skisserna har godkänts återskapar det digitala designteamet dem virtuellt som både ett huvudreferensdokument och för att mata in i nästa steg, lermodellering.

Med mer än 4 000 kg lera ristas modeller i skala 1:3 och sedan modeller i full storlek, först av maskiner innan sista delen görs av skulptörmästare. Fords designchefer godkänner lerdesignen och därefter är den "frusen". Ler-modellerare skulpterar också modeller i naturlig storlek av rattar, instrumentbrädor och säten.

Medan ler-modellerarna arbetar börjar färg- och materialteamet välja tyger, texturer och färger för att framhäva utseendet och känslan hos nya Ranger Raptor samtidigt som man säkerställer att den överensstämmer med bilens design-DNA.

Kunderna kan välja mellan sju exteriörfärger, inklusive slående, Raptor-unik Code Orange eller Conquer Grey som bekräftar pickupens exklusivitet och prestanda. För ännu mer visuell kraft erbjuder Ford Raptor-stänkdekalgrafik som lägger till race-inspirerad karaktär.

Inredningsdesigners arbetar för att säkerställa att Raptors interiör känns som en sittbrunn men också är så praktisk som en pickup borde vara.

Medan de olika teamen arbetar med interiören och exteriören går designingenjörsteamet under ytan för att säkerställa att det snygga utseendet är mer än bara yta.

Slutresultatet, efter mycket hårt arbete där en hel del är byggt för hand av ett team av begåvade kreativa och hantverkare, är den helt nya Ranger Raptor.

Prestandan – en överblick
Ranger Raptor sveper in sitt prestandachassi i en djärv och aggressiv exteriör som inte bara tar Ranger till nästa nivå, utan fullkomligt skriker Ford Performance och tydligt länkar den till resten av Raptor-familjen.

"Vårt designuppdrag för Ranger Raptor var att verkligen luta sig in i "formföljande funktion" och ta Ranger till nästa nivå, säger Max Tran, chefsdesigner, Ranger Raptor.

Teamet fick också i uppdrag att berätta historien om Ranger Raptor genom dess design. "Med bara en enda blick var du tvungen att få en tydlig bild av Ranger Raptors kraft, prestanda och förmåga, men också inse att den var en del av Ford Performance och Raptor-familjerna," sa Dewitt.

Raptor-bilar är höjden av terrängprestanda och även om varje modell har sin egen personlighet, måste de innehålla designelement från Raptor-familjen. Dessa inkluderar djärva F-O-R-D-bokstäver som sträcker sig över den mörklagda grillen med matris-LED-strålkastare som sträcker sig från stänkskärm till stänkskärm, tåliga främre och bakre stötfångare i stål byggda för rigorös terrängkörning, basplåt av höghållfast stål, funktionell huv och sidoventiler, och breda stänkskärmar.

Ranger Raptor innehåller alla dessa element och skiljer sig ytterligare från standard Ranger med en pumpad motorhuvskupol som antyder kraften där under, dubbla avgasrör placerade högt för att undvika hinder, samt Precision Grey-accenter.

"Med vår design säkerställde vi att Ranger Raptor stod ensam som sin eget bil, inte bara bredvid Ranger utan också i Raptor-familjen," sa Dewitt. "Du kan parkera dem alla sida vid sida och se de saker som gör dem olika men också de element som binder dem till varandra."

Ford Performance-interiör
Enligt Nick Eterovic, inredningschef för Ranger Raptor, var inredningen av pickupen avgörande för att instifta förtroende hos kunderna och påvisa bilens högpresterande kapacitet.

"Vårt designteam fick i uppdrag att ta fram en övertygande förarhytt med funktionen av en högpresterande terrängracepickup och komforten och bekvämligheten hos en modern sportbil," sa Eterovic.

Ranger Raptors förarhytt är lika uttrycksfull som exteriören, med Ford Performance Code Orange-inslag överallt. Instrumentpanelen och dörrpanelens toppar är täckta av Terra Suede som är mjuk men ändå tålig och lätt att rengöra, med en matt finish för att minska reflektioner och anslå en förstklassig prestandakänsla i interiören.

Ford Performance-sätena är unika för nya Ranger Raptor och hämtar sin inspiration från sätena inuti jaktflygplanet F-22 Raptor med greppvänliga sidostöd utformade för att hålla passagerare på plats oavsett terräng. Sätesmaterialen har utvecklats för att vara både funktionellt och estetiskt tilltalande med en nyutvecklad "supermatt" sätesklädsel, accentuerad med mocka. Eftersom varje Ranger Raptor är en dubbelhytt, har baksätena designats för att vara lika greppvänliga och bekväma som de främre.

Kunderna får en iögonfallande cockpitkänsla med en nydesignad, förstklassig läderratt, tumstöd, orange markering i mitten på toppen av ratten och magnesiumpaddlar för manuella växlingar. Den Ranger Raptor-specifika My Mode-knappen låter kunder välja Normal, Sport och Baja lägen för styrning, fjädring och avgassystem – som också har ett tyst läge för tidiga morgnar.

Det som sammanbinder hela interiören är Fords nya ,konfigurerbara 12,4-tums digitala instrumentkluster, som har skräddarsydda startanimationer som passar pickupens prestandakaraktär. Som komplement till det digitala klustret finns en 12-tums pekskärm i mitten i porträttstil som har Fords senaste generationens SYNC 4A infotainmentsystem.

"Den helt nya Ranger Raptor är lika djärv och uttrycksfull på insidan som den är på utsidan. Från det digitala instrumentklustret, fingertoppsåtkomst till anpassningsbara fjädring, avgas- och styrlägen, till de kraftigt förstärkta sätena, dedikerade terrängdisplayer på pekskärmen och Code Orange-accenter, är nya Ranger Raptor någonting helt unikt”, säger Eterovic.

Video:
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Pressrelease: Gör dig redo för nästa generations Ford Ranger

Inlägg av RickardEM »

Från Raptor till Platinum. :)
Nya Ranger Platinum officiell: Fords lyxigaste pick-up någonsin
Bild

• Platinum-versionen av Europas marknadsledande pick-up sätter en ny standard för lyx i segmentet
• Ranger Platinums förstklassiga interiör, avancerade anslutningsmöjligheter och kraftfulla nya Ford 3,0-liters V6-turbodiesel ger komfort med raffinerad prestanda och dragförmåga
• Den iögonfallande och moderna Ranger Platinum är tillgänglig för beställning för svenska kunder inom kort, med förväntade leveranser till Sverige efter sommaren


Ford offentliggör den ultrahöga specifikationen Ranger Platinum– vilket höjer lyxen till en ny nivå i Ranger-familjen.

Den nya Ranger Platinum ansluter sig till den spännande line-up:en av nästa generations bästsäljande pickup i Europa. Exklusiva exteriördetaljer och finish förstärker Rangers redan karaktärsfulla design, matchad av en elegant och modern läderklädd kupé.

Fords kraftfulla 240 hk 3,0-liters V6-turbodieselmotor och en drivlina som är speciellt konstruerad för finess kombineras för att leverera jämn, ansträngningsfri prestanda för cruising, såväl som exceptionellt vridmoment för säker lastkörning och bogsering upp till 3 500 kg.

"Ford Ranger har satt standarden för prestanda, mångsidighet och kapacitet i pick-upsegmentet, och nu sätter den standarden för lyx. Den fantastiska nya Ranger Platinum kommer att passa kunder som uppskattar nivån av komfort och teknik från avancerade landsvägsbilar, men som förlitar sig på den tuffhet och allsidiga produktivitet som konsekvent gör Ranger till Europas försäljningsledare för pick-uper”, säger Hans Schep, general manager. Ford Pro, Europa.

De svenska orderböckerna för Ranger Platinum öppnar inom kort. Produktionen för Sverige av den nya modellen är planerad att påbörjas i april 2023, med de första kundleveranserna planerade efter sommaren.

Fords lyxigaste Ranger hittills
Ranger Platinum finns exklusivt i femsitsiga dubbelhyttsspecifikationer och drivs av Fords 3,0-liters V6-turbodieselmotor – som även finns i lyxsuvar och pick-upen F-150 i Nordamerika – som producerar 240 hk och 600 Nm i vridmoment. Kraften levereras genom Rangers nya elektroniskt styrda fyrhjulsdriftsystem, kombinerat med Fords 10-växlade automatiska växellåda med adaptiv växlingsplanering och fästen omkonstruerade för att minska buller och vibrationer.

Resultatet är förfinad, lyhörd, säker prestanda oavsett förhållanden och en generös maximal dragvikt på 3 500 kg. Fordonet erbjuder också samma enastående lastbärande förmåga som alla Ranger-pickuper, inklusive en nyttolast som överstiger ett ton.

Ranger Platinums exteriör bygger på den muskulösa och funktionella stilen hos Ranger-familjen, men ännu mer sofistikerad. Den nya modellen placeras ovanför den högspecade Wildtrak – som stod för 60 procent av den utgående Ranger-modellförsäljningen i Europa.

En unik grill och ny sidenkromfinish för Ranger Platinums exteriör bidrar till att ge ett slående första intryck, med stöd av nya 20-tums aluminiumfälgar med högblanka ebenholtsdetaljer. Ytterligare premiumdetaljer inkluderar en mjukstängd baklucka, insynsskyddsglas och karakteristiska varselljus i matris LED-strålkastarna. Takreling som standard ger ett målmedvetet utseende och extra funktionalitet.

Inuti blandar Ranger Platinum en lyxig läderklädd kupé med smart teknik designad för att göra livet enklare. Föraren och den främre passageraren drar nytta av premiumsäten i perforerat och quiltat läder med 10-vägs effektjustering, värme- och kylfunktioner och snygga kontrastsömmar. Öppna, mörka lönnträstrukturer fortsätter den överdådiga designen, och sofistikerad omgivande interiörbelysning hjälper till att skapa en lugnande atmosfär.

Den högteknologiska förarplatsen definieras av dubbla 12-tumsskärmar; ett komplett digitalt kluster ersätter de traditionella mätarna framför föraren, tillsammans med en porträttpekskärm som styr Fords kraftfulla SYNC 4A infotainmentsystem. Ranger Platinum har också ett B&O-ljudsystem med åtta högtalare och trådlös enhetsladdning som standard. Kraftfull anslutning levereras av ett standard FordPass Connect-modem, som gör att flera moduler kan framtidssäkras trådlöst via Ford Power-Up-programuppdateringar som kan förbättra fordonet över tid.

Förutom de omfattande avancerade förarassistanssystemen på Ranger Wildtrak, har Platinum-serien även Active Park Assist med Park Out Assist, Blind Spot Information System med Cross-Traffic Alert och Trailer Coverage, Lane Change Warning & Aid, och en 360- gradkamera som standardutrustning.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar