Tillverkning av nyckel

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Zeke70
Nybörjare
Namn: Zeljko Jovanovic
Kör: Ford Galaxie 500 fastback 1967
Ford Mustang ht 1966
Ford 17m 1700s Tudor 1968

Tillverkning av nyckel

Inlägg av Zeke70 »

Hej

Köpte nyligen en Ford Taunus 1700s - 68 som stått undanställd i många år.
Dödsbo och tyvärr alla nycklar borta. Hittade dock nyckelkod som fanns inskrivet i orig servicebok. Kontaktat Fordstore på min ort men tyvärr inget vettigt svar där.

Någon som har ett tips på hur jag kan göra nya nycklar till bef lås?
Kod finns

Tacksam på svar

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Re: Tillverkning av nyckel

Inlägg av Släggmek »

Knivigt, det där (jag har själv hmm :whistling förlagt :banghead: - tror jag - mina 17M-nycklar fast har nån idé om vart). Svårast är nog att få tag i nya nyckelämnen till en så gammal bil men jag har för mig att profilen var nåt ganska generiskt (faktiskt samma profil som låsen på den tidens kantiga motorvärmarskåp men de var typ halva längden) och kopior av ämnena fanns av olika märken. Här dök faktiskt ett par ämnen upp vid ett klick på Ebay:

Börkey 786 1/2 https://www.ebay.co.uk/itm/373028099062 ... Swx6pYsadm
KIS FTA7 https://www.ebay.co.uk/itm/373487814738 ... Swu2dgROhn
(SILCA FOT3R dök upp som ett alternativt märke/artikelnummer i textflödet på Google, ingen bild)

Som jag minns (kan vara fel) är denna för dörrar/baklucka-tanklucka/handsfack medan tändningsnyckeln kortare med samma profil, men det ger iaf en uppfattning. Börkey (Västtyskland) var nog originaltillverkaren om erfarenheten från olika Fordar från långt tillbaks är nåt att gå på. Silca är ännu ett av de stora märkena på repro av gamla nyckelämnen, vad jag vet.

En låssmed med rätt kunskaper borde kunna räkna ut profilen på nyckelns tänder med utgångspunkt från låskolvens tänder och deras ordning - jämfört med modernare lås är variationen liten över produktionsserien vilket borde underlätta. Jag har läst nånstans att det ska vara möjligt alt. hitta en annan nyckel och låt låssmeden skifta tändernas ordning i låset så det passar, men det är krångligt och tidsödande så det blir dyrt.

Eller vänta nu... Motomobil, yesss... https://www.motomobil.com/en/products?p ... key&artnr= de har nya tändlås med tillhörande nyckel, kostar väl ungefär som att ändra ett befintligt lås gissar jag. Fast man kan ju jämföra :suprised: med vad det kostar att ersätta en keyfob på en modern bil (vanligen 4-6.000 kr :nolook: beroende på märke, av vad jag sett i jobbet) så känns det nog bättre.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

frågar,, ANTAR att du ej har orginalnyckel kvar?? om du har det är det bara att kopiera nyckeln,, om inte TROR jag du får köpa nya lås :( eller rättare sagt hitta någon som säljer,, har en vän som håller på med p5 å p7 :)

Zeke70
Nybörjare
Namn: Zeljko Jovanovic
Kör: Ford Galaxie 500 fastback 1967
Ford Mustang ht 1966
Ford 17m 1700s Tudor 1968

Inlägg av Zeke70 »

Hej. Inga nycklar finns kvar, tyvärr. Men inskrivet i inst bok fanns nyckelkoder även så på tändningslåset satt e klisterlapp med nyckelkod.
Nya "blanka" nyckelämne finns att köpa på nätet av olika leverantörer.

Så frågan är om någon Ford handlare, Ford antusiast har sparat detta nyckel register och kan få fram hur man ska slipa nycklar efter orig kod?

Skriv svar