Justering av kopplingspedalen

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Granada123
Nybörjare
Namn: Mikkel pedersen
Kör: Ford granada 82

Justering av kopplingspedalen

Inlägg av Granada123 »

Har en ford granda från 82 med en 2.0 liters pinto där jag har byte växellåda ifrån en 4-låda till mt75 de enda som är kvar är att justera kopplingsvajer, de jag inte fattar är hur spännare jag upp väjer på den?

Mvh mikkel

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: Justering av kopplingspedalen

Inlägg av granadadr »

svårt att förklara, men sitter 2 kuggar i pedalen,, man frigör dessa från varandra,, så wire blir lös så att säga,, sen så justerar den sig aut,, man KAN få behöva byta dessa iom dem är i plast,, går ganska fort,, jag brukar ta en kabel för att få fast fjäder i pedalen sen,, går ganska lätt om man gör rätt,, som sagt lite svårt att förklara i text

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Har du koll på att utrampningslagret och kopplingsgaffeln ger rätt förutsättningar för att få det att lira?

MT-75 kommer ju normalt sett från DOHC som har tjockare svänghjul än Pinto, man kan behöva ett längre utrampningslager eller modifierad kopplingsgaffel/arm för att slaglängden och arbetsområdet ska bli rätt.

Jag brukar pillra med självjusteringen genom att trycka ned pedalen med handen, sedan ta tag i kuggsegmentet som vajern sitter i med andra handen. Sedan håller jag emot kuggsegmentet lite när jag släpper upp pedalen, då spänner man upp vajern manuellt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Granada123
Nybörjare

Inlägg av Granada123 »

Jag kör med de orginal svänghjulet, de kanske därför jag inte får de till att funka för att jag måste ha ett annat svänghjul men passar svänghjulet ifrån dohc till pinto motor ?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, svänghjulet passar inte (och du vill ändå inte ha ett blytungt DOHC-svänghjul).

Man får som sagt bygga om så urtrampningslagret kommer längre fram på något sätt. Tidigare hade Caterham eller Westfield (Super 7) förlängda lager men jag vet inte om de finns kvar (förlängningen brukade lossna). Annars kan man nog ändra ledpunkten för kopplingsgaffeln också.

Ett tips är att detta https://www.autodoc.se/luk/629144 urtrampningslager ska vara längre, värt att testa kanske.

Gustaf

Granada123
Nybörjare

Inlägg av Granada123 »

Då vet jag, jag tackar för svaret och jag för väl slänga dit gamla växellådan så länge tills nästa vinter kommer och sen kom på hur jag ska förlänga arm eller byta utramplingslager

Mikkel

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Har du allt annat på plats skulle jag börja med att se om det går enkelt att flytta ledpunkten för gaffeln bara. Kan funka :-)

Gustaf

Granada123
Nybörjare

Inlägg av Granada123 »

Jag såg på burtonpower att man kan köpa en adapeter som förlänger utramplingslagret men jag vill bara få ut bil så att jag kan köra med den resten av sommer och sen fixa de sen på vinter

Mikkel

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man ska inte underskatta att få köra :-)

(säger jag som inte ens tagit bilen ur vinterförvaringen...)

Gustaf

Skriv svar