Granada V8

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Bilsport Classic
Nybörjare
Namn: Magnus K
Kör: Ford Mustang

Granada V8

Inlägg av Bilsport Classic »

Vi söker en Ford Granada som försågs med en Mustang-motor (302) på 1980-talet. Förmodligen i Nordmaling. Finns bilen någonstans? Tacksam för alla svar. Tips som leder till korrekt bil (och motor) belönas med en helårsprenumeration på Bilsport Classic. Hälsningar Magnus Karlsson, redaktör 0709985510

Tags:

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Medlemsnummer: 17

Re: Granada V8

Inlägg av davve d »

Bilsport Classic skrev:
fre okt 21, 2022 8:37 am
Vi söker en Ford Granada som försågs med en Mustang-motor (302) på 1980-talet. Förmodligen i Nordmaling. Finns bilen någonstans? Tacksam för alla svar. Tips som leder till korrekt bil (och motor) belönas med en helårsprenumeration på Bilsport Classic. Hälsningar Magnus Karlsson, redaktör 0709985510
Hej.
Kan det vara en svart -75? Då äger Fredrik H i Mottala den idag. Holma heter han här på forumet.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Bilsport Classic
Nybörjare

Nej! Den är det inte! Har pratat med han som byggde om bilen -91! Tack i alla fall.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22

Inlägg av davve d »

Bilsport Classic skrev:
fre okt 21, 2022 11:44 am
Nej! Den är det inte! Har pratat med han som byggde om bilen -91! Tack i alla fall.
Då går jag bet. Hoppas du hittar den. Vet att det finns en Ford Granada grupp på Facebook. De kanske har bättre koll eller rent av att Jörgen @granadadr har koll??

Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Min förra 75a hade också 302a under huven, ursprung okänt.
Sedan, kombi, coupe, årsmodell? Någon mer ledtråd vore ju inte fel om du har.
Är det säkert 302? Med 289 kan jag komma på fler.

Den svarta kommer från Sollefteå :)

Bilsport Classic
Nybörjare

Hej Holma, jag sökte dig tidigare i veckan men fick tag på Stefan i Sollefteå som byggt din bil. Den 302-Granada jag söker fick sitt drivpaket från en 1971 års Musse som då fanns i Umeå. Bilsport Classic originalrenoverar nu denna Mustang och det vore kul att spåra upp Granadan - inte för att ta motorn ... Men ändå!
Senast redigerad av 1 Bilsport Classic, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

länkar hit på Granadaklubben :)

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22

Inlägg av davve d »

granadadr skrev:
tis okt 25, 2022 5:42 pm
länkar hit på Granadaklubben :)
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Indalsman
Erfaren
Namn: Per-Arne Sundell
Kör: Ford 20M 2dr -69

Inlägg av Indalsman »

För 30år sedan fanns det en båtmaskinist i Sundsvall som ägde en Granada cupe med V8, snygg blå färg va det på den. jag va bara i 10års åldern då så jag minns inte allt exakt men jag är säker på att det va en Granada mk1 cupe blå med V8. Vet inte vad som hände med den sedan dock.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Inlägg av Släggmek »

Antagligen inget som har med den efterfrågade bilen att göra, men kanske kan vara allmänt intressant i ämnet. På 80-talet höll några killar i samhället Skäggsta i Timrå kommun på med import av amerikanska motorer i firman US Motor som vad jag vet är nerlagd sedan länge. Någon tipsade mig om att de var särskilt kunniga på Fords V8:or och eftersom jag hade nån projektidé i tankarna ringde jag och frågade lite, samtalet blev ganska långt och intressant. De hade gjort ganska många motorbyten till sånt som Windsor 302 V8 som de favoriserade bl a eftersom motornumret inte avslöjar volym eller effekt och därmed förenklade besiktning :D. Det hade blivit några Granada som fått V8 tack vare dom och konkret minns jag en teleorange 4-dörrars mk I med svart vinyltak som rullade i Sundsvallstrakten, bakvagnen var bytt till en stel 9" sa någon. Annars hade jag för en del år sedan (00-tal nånstans) köpläge på en ca 1973 mk I Consul GXL coupé (kallas ibland "hüftschwung" på tyska för att skilja ut karossens "Coke bottle"-bakflyglar från den senare coupén som har raka bakskärmar och lite högre tak) vars original 3.0 Essex V6 var på gång att bytas till en 302 men stod isärtagen på axlarna (även motorn i delar) och hade ganska mycket skruvande kvar innan typbesiktning så jag avstod. Mörkblå om jag minns rätt, eller svart. Den stod då garagerad i Bjästa, Örnsköldsviks kommun men jag vet inte vart den såldes, bara att någon köpte den kort efter att jag tittat på den.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar