Frågor ang. koppling/svänghjul på V6 cologne
-
Indalsman
- Erfaren
- Namn: Per-Arne Sundell
- Kör: Ford 20M 2dr -69
Frågor ang. koppling/svänghjul på V6 cologne
1. Passar svänghjulet från en V6 1970- på en V6 upp till 1969?
2. Kan man flytta över/montera komplett svänghjul, lamell och tryckplatta från en nyare Taunus/Granada V6 till en Taunus P7 20M -69? Eller skiljer det pga annan växellåda och kopplings mekanism?
Jag har ju den tidiga V6an i min (upp till -69) och vad jag förstått så ska den ha lamell med 23splines och 228mm diameter. Nyare V6 or har tydligen samma splines men 240mm diameter på kopplingen men frågan är om en sådan går att montera och köra med orginal P7 växellådan och den mekaniska kopplingen? Nyare V6or har väl vajer eller hydralisk koppling?
2. Kan man flytta över/montera komplett svänghjul, lamell och tryckplatta från en nyare Taunus/Granada V6 till en Taunus P7 20M -69? Eller skiljer det pga annan växellåda och kopplings mekanism?
Jag har ju den tidiga V6an i min (upp till -69) och vad jag förstått så ska den ha lamell med 23splines och 228mm diameter. Nyare V6 or har tydligen samma splines men 240mm diameter på kopplingen men frågan är om en sådan går att montera och köra med orginal P7 växellådan och den mekaniska kopplingen? Nyare V6or har väl vajer eller hydralisk koppling?
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Frågor ang. koppling/svänghjul på V6 cologne
Såvitt jag vet passar svänghjulen, men du måste ju ha rätt diameter på svänghjul till rätt växellåda så att säga (så startmotorn kommer på rätt ställe). Så ska du ha P7 växellåda ska du ha P7 svänghjul etc.
Hydraulisk koppling kom sent på Scorpio så det var få V6 som hade det.
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
Indalsman
- Erfaren
Ja just de ja, du säger nåt där. ja det är ju klart att det ska stämma också. Ja jag får nog riva isär den befintliga så får vi se vad som sitter där.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
skulle nog säga att ingen v6 hade hydraulisk koppling,, för grod 2,9 hade BARA aut från fabriktherealpinto skrev: ↑sön nov 06, 2022 9:29 pmSåvitt jag vet passar svänghjulen, men du måste ju ha rätt diameter på svänghjul till rätt växellåda så att säga (så startmotorn kommer på rätt ställe). Så ska du ha P7 växellåda ska du ha P7 svänghjul etc.
Gustaf
-
Indalsman
- Erfaren
va det vajer på nyare taunus å granada då?
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jadå, vajer på alla från åtminstone 1971/72 (de som jag skruvat med).
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost