Automatlåda Taunus 2,0 L 1977

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Emil1
Nybörjare
Namn: Emil Hammarlund
Kör: Ford Taunus

Automatlåda Taunus 2,0 L 1977

Inlägg av Emil1 »

Hej!
Har köpt en bil som gick dåligt åt båda håll och nu står den helt still. Gissar på ett lådbyte. Finns det lådor från fler modeller som passar rakt av eller med små modifikationer?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Automatlåda Taunus 2,0 L 1977

Inlägg av therealpinto »

Granada 2.0 automat har väl samma C3-låda, den är nog vanligast. Även Capri om du hittar en 2.0 automat...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

axelvic
Erfaren
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.

Inlägg av axelvic »

Risken med en annan låda är ju att den också slutar funka ganska snart. Du har säkert gjort det, men börja med att kolla oljenivå

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Inlägg av Släggmek »

Samma låda som sagt, iaf så vitt jag vet var det samma låda i min Granada som i Taunusen jag har nu, C3 är en C4 som anpassats för att funka med 4- och 6-cylindriga motorer istf större 6- och små 8-cyl, den har tillnamnet Bordeaux eftersom fabriken den tillverkades i låg på den orten i Frankrike. Jag minns hur C3:an i min Granada mk 1 2.0 slirade en del bortom normalt (de har ingen lockup, btw) och till slut blev det akut så den maxade 30 knyck eller så med höga varv utan att få i andra steget men det återgick till det "vanliga" efter byte av olja och filter. Kan tillägga att Taunusens automat är som skillnad helt normal med stadig gång och tydliga växelskiften trots att den har miltal som tröttat ut motorn och lådan nog inte servats sen 80-talet (och nä, jag skulle innan den blev stående i väntan på motorbyte och frisk plåt :p). Om inte ventilhuset skitat igen p g a bristande service skulle jag först kolla om banden gett upp (minns jag rätt så avslöjar det sig med att ATF-oljan växlar från ljust röd till brun och luktar bränt i stället för typ "ruttet kött" som den gör normalt), lådan i sig är ju egentligen överdimensionerad för jobbet så att den ska ha havererat helt är mindre troligt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Emil1
Nybörjare
Namn: Emil Hammarlund
Kör: Ford Taunus

Inlägg av Emil1 »

Tack för tips och intressant information, har smått börjat kolla runt efter någon som kan ta en titt på den. Bilen har förövrigt bara rullat 6700 mil.

På tal om service. Har motorn i min bil något rör jag hört talas om bör bytas vid oljebyte?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Förutom att byta oljefilter... så har du nog hört om oljeröret :-)

Pinton har ett rykte om att slita ned kamaxlar och vippor, vilket mest handlar om bilar som fått väldigt lite underhåll. Är historiken på bilen osäker så är det inte fel att lyfta av ventilkåpan (förbered med ny packning) och kolla hur det ser ut. Oljeröret som sprider olja på kam och lyftare blir igensatt om man slarvar för mycket med oljebyten. Det är inte fel att byta det eller i alla fall kolla att det ser okej ut. Kanske till och med dra runt motorn på startmotorn (ta ur stiften så går det lättare) och se att det kommer olja ur alla hål, till alla nockar.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Inlägg av Släggmek »

Så sant. Jag har hört en del om orsakerna bakom. Bl a handlar det om felaktig geometri på kamaxeln sägs det, främsta kamlagret är också en svag punkt som förbättrades när Sierra kom. En mer exakt källa är väl David Wizard som beskrivit i sin "trimningsbibel" hur trots att oljepumpen är fullt tillräcklig för en originalmotor så orsakar diverse felberäkningar i kanalerna (i hans bok finns beskrivet hur man kan styra om flödet lite genom att plugga ett av flera inflöden nånstans där det är onödigt stort) så att vevaxeln får mer än tillräckligt medan trycket inte riktigt når upp till kamaxeln och röret till kammen tenderar slamma igen om man kör med oren olja. En åldre bekant sa mig att man bör gärna ta ur det och låta det löga sig i Varnolen/tvättnafta ett dygn för att sedan blåsa ur med tryckluft och sen kolla att flödet är fritt. Rlktigt ingrodda Pinto-motorer rekommenderade han att man ska ge en kort genomkörare med att tappa ur oljan och ersätta med Kristallolja och sedan köra typ en minut eller så på tomgång för att låta det flöda ut i alla skrymsle och sedan stanna och tappa ur och sedan göra ett oljebyte med nåt billigt, varmköra och göra ett fullt oljebyte. Alltså, detta är ett gammalt raggartrick för motorer man inte är så rädd om men vill ge en sista chans, så det går inte att ge några garantier att det är riskfritt att inte torrskära (iofs kom jag en gång hem efter ett kvarter utan oljetryck innan en skrotpinto nöp för att sen glatt starta igen sen den fått kallna ;D) men en original Pinto är rena u-landsmotorn så om den redan knackar och har oljan svart kan det vara värt att fundera på. Bland riskerna finns att avlagringar som hjälpt till att hålla den hjälpligt tät släpper och får den att ryka värre än den kanske redan gör (vi snackar Pinto alltså... de som vet vet ;)). För ävrigt brukar jag själv gå till Lantmännen eller Svedols återförsäljare etc hellre än köpa snikolja på mack eller hempularkedja/stormarknad om det ska vara lågbudget. De uppräknades sortiment är ju avsett för arbetsmaskiner (varven är ofta låga men kvaliteten får inte vara bristfällig) och det funkar perfekt i en gammal Pinto.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar