Besikta en V4 från 1967

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
NilsJohan
Nybörjare
Namn: Staffan J
Kör: Ford Transit 1967

Besikta en V4 från 1967

Inlägg av NilsJohan »

Jag håller på att meka med en Ford Transit från 1967. Den har en V4 (tror det är 1.7 liter Essex den kallas). Bilen har stått oanvänd i en lada i nästan 15 år.

Planen är att gå igenom motor och bromsar och försöka få den igenom besiktningen. Den blir ju besiktningsbefriad efter godkänd besiktning. Men är lite orolig för det här med avgasvärden. Någon annan som har en V4 från den epoken som har koll på hur de motorerna klarar avgasvärdena på besiktningen? Behöver man mixtra med förgasaren för att få ner värdena, eller räcker det med att få motorn i skick?

Kommer att byta alla vätskor och filter, bensinslangar och troligen tändningsdelar. Har redan köpt nya tändstift, men har inte kollat övriga delar än.

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran
Namn: Micke Engström
Kör: Taunus

Re: Besikta en V4 från 1967

Inlägg av Drutten »

Hallå!
Du skriver inte vad det är för förgasare finns men googla lite så tror jag du hittar bra guider hur man ställer in den.

Förutsätter att du plockat bort den plockat ner den i molekyler och rengjort den.

Sedan är det en bra ide plocka ner tanken och rengöra och kolla över bränsle systemet, och fylla på med friskt bränsle.

Mvh///Micke.E

NilsJohan
Nybörjare

Inlägg av NilsJohan »

Tackar. Ska kolla bränslet också.
Det ser ut att stå ToMoCo på förgasaren, men misstänker att T:et är ett F. Hittar en del om FoMoCo på nätet.
Det är varianten med manuell choke jag har.

Lite osäker på om man behöver köra den på 98 oktan + bränsletillsats.. Ska höra med gamla ägaren vad han använt. Ifall han minns vill säga.
Senast redigerad av 1 NilsJohan, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran

Inlägg av Drutten »

Hallå!
Det är ett F.
Senast redigerad av 1 Drutten, redigerad totalt 0 gånger.

NilsJohan
Nybörjare

Inlägg av NilsJohan »

Det måste vara ett F. :-)

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran

Inlägg av Drutten »

Hallå!
Kör min Taunus på 98okt+blyersättning, det ska nog du också göra. Då det här motorerna var inte gjorda för blyfritt bränsle för att smörja ventilsätena.

NilsJohan
Nybörjare

Inlägg av NilsJohan »

Ok! Ska åka förbi OK och köpa en flaska blyersättning!
Och så ska jag lägga till förgasaren på "att göra"-listan. Kan nog vara bra med en rengöring och nya packningar.
Tänkte börja med att titta till brytarspetsar, tändkablar och sånt, då den inte verkar få gnista.

NilsJohan
Nybörjare

Inlägg av NilsJohan »

Hittade en flaska blyersättning i bilen nu, så det verkar förra ägaren använt.

axelvic
Erfaren
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.

Inlägg av axelvic »

Det enda bilprovningen kollar när det gäller avgaser på din att CO-halten ligger under 4,5%.

Förutsatt att tänddelarna är bra och att den går rent och fint är det vanligtvis inga problem. Ha med en skruvmejsel så kan du säkert få justera under mätningen om den skulle ligga lite högt.

NilsJohan
Nybörjare

Inlägg av NilsJohan »

Låter bra! Tackar!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Inlägg av Släggmek »

Viktigt att hålla reda på är att engelsk Essex V4/V6 är en annan motorfamilj än amerikansk-tyska Taunus/Köln/Cologne (och helt annat än kanadensisk Essex V6) om man behöver jaga delar. Engelsk Essex liksom Taunus V4 utvecklades parallellt med amerikanska Windsor V8:an och det finns därför en och annan del gemensam över familjegränserna, det underlättar eftersom USA-eftermarknaden är bättre på nytillverkning men Fords reservdelsnummerhantering är ett eftersatt sammelsurium med nummerändringar över tid att leta i.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

NilsJohan
Nybörjare

Inlägg av NilsJohan »

Ok. Jag har förstått att man får leta lite för att hitta reservdelar. Tänkte köpa nya tändkablar, men det var inte bara att gå in på reservdelsbutiken, för dom har ingen info om denna gamla bilmodell.

Jag har dock ett annat problem nu.

Jag har bytt ut alla bensinslangar, då de gamla var söndertorkade med stora sprickor. Upptäckte att bensinpumpen inte fungerade (det var bytt till en elektrisk bränslepump nån gång i tiden, men denna verkade ha gett upp).

Jag har nu sattit in en Facet 40105 bränslepump. Det är en lågtryckande pump som är till för förgasare. Bränsletryck 3-4.5 Psi (0.21-0.31 bar).

Jag har även slipat brytarspetsar och rotor och mätt att allt är elektriskt ok nu. Förutom att vissa tändkablar glappar mot tändstiften då.

Mitt problem är att bränslepumpen verkar pumpa för mycket bensin. På förgasaren finns en anslutning jag inte kan identifiera i servicehandboken. Inringad i rött på bilden nedan. När bensinpumpen har gått en liten stund så börjar det rinna bensin ur denna:
IMG_0030-ring.JPG
Jag har dock ej haft isär förgasaren än, kan ju tänkas den behöver en genomgång också. Måste hitta en renoveringssats för denna först.

Den får alltså så mycket bränsle så den flödar. Om jag försöker starta motorn med bränslepumpen bortkopplad kan jag få igång den en stund (tills bränslet tar slut, dvs 10-15 sekunder eller så). Med bränslepumpen igång så verkar den bli dränkt. Jag har en gång lyckats starta motorn med bränslepumpen igång (direkt efter att jag kört den torr utan bränslepumpen igång). Men den storknar efter en liten stund. Övriga gånger har jag inte ens fått igång den om jag inte stänger av bränslepumpen.

När jag läst om elektriska bränslepumpar verkar ju som en del har en tryckregulator som skickar tillbaka överskottsbränsle till tanken. Det finns dock ingen returslang till tanken, så om jag skulle sätta in en regulator så måste jag fixa en slang hela vägen. Tror inte det finns någon sådan anslutning på tanken heller, så det behöver också fixas i så fall.

Det finns ju även en Facet 40104, som har lite lägre tryck, 1.5-4 psi. Men osäker på om det skulle hjälpa. Det känns ju som man då kan råka ut för att den inte får nog med bränsle i t.ex. uppförsbackar eller så..

Vad tror ni? Måste jag byta till en pump med lägre tryck, eller köpa tryckregulator?
Eller kan det vara torra packningar i förgasaren som gör att den inte klarar av att stoppa flödet? För det verkar ju vara så den ska fungera, dvs stoppa bränsleflödet när den fått nog mycket bränsle.
Borde någon slang anslutas till den inringade anslutningen? Nu hamnar ju allt bränsle som rinner ut på motorn..

NilsJohan
Nybörjare

Inlägg av NilsJohan »

Kan det vara den som kallas carburettor breather i servicehandboken? Då gissar jag att bränsle kommer ut där för att någon o-ring är söndertorkad, eller liknande.

Måste bara hitta en servicesats för denna. Enligt servicehandboken verkar denna förgasare ha använts från maj 1967. Har inte lyckats hitta någon där packningen ser ut som den borde se ut enligt servicehandboken. Märkt FoMoCo 90 692W GA

NilsJohan
Nybörjare

Inlägg av NilsJohan »

Jag tänker nu att det nog faktiskt kan vara denna jag behöver: "Ford / Fomoco IV service kit".
Packningen ser snarlik ut den i servicehandboken, förutom at det saknas en avdelare för den stora öppningen (vilket packningen i serviceboken har):
Screenshot_20230726_071546.png
Screenshot_20230726_071619.png
Men det måste nästan vara den.

NilsJohan
Nybörjare

Inlägg av NilsJohan »

Kan meddela att det var rätt renoveringssats. Speciellt membranet var verkligen i behov av byte.

Nu startar det och jag kan få den att gå ett tag. Upptäckte dock att vattenpumpen kärvat ihop, så nästa projekt blir att ta isär den.

Skriv svar