Ford ranger går dåligt vid kallstart

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Nicce
Nybörjare
Namn: Niclas Hamrin
Kör: Ford ranger 3.2l Wildtrak -16

Ford ranger går dåligt vid kallstart

Inlägg av Nicce »

Hej!

Jag köpte en ford ranger 3,2l wildtrak -16 för ett år sen. (februari 2023)
Bytte då alla glödstift då bilen hade väldiga problem att hoppa igång vid -10 grader. Dieselvärmaren byttes också då den inte fungerade. Satt även in en elektrisk motorvärmare från defa, som ford rekommenderade.

Allt gick bra efter det.. Sen kom sommaren och service gjordes (olja och filter, kupefilter, dieselfilter, luftfilter).

Sen kom hösten och det blev kallt ute. Vid -5 grader började jag använda motorvärmaren, ca 2h med elektriska och använder jag dieselvärmaren så ca 30min.. och märker att bilen hostar och harklar sig då man startat bilen, men den stannar inte. Det knackar och har sig och tomgång en åker upp och ner mellan 700 och 1400 varv ca. Tillslut efter 15-20sek är det som att den tänder till och återgår den till det normala och bilen går precis lika bra som alltid. Alt om jag håller gas över 2000varv, så är det som att den tänder till och lugnar ner sig. Läser av felkoder men fanns inga. Slog även i injector cleaner in tanken och märkte möjligtvis att den gick högre upp på tomgång innan den blivit varm.. Som den Ska göra. Det gjorde den nog inte innan vad jag minns. Men problemet vid start återstår ändå.

Och så har den hållit på hela vintern, och extra mycket när det är - 15 till -25 grader. Kallstartar jag bilen utan värmare så hoppar den igång direkt och går som den ska. Därför utesluter jag glödstift då dom dessutom är nya (original).

Jag bytte även tempgivare för kylvattnet då jag misstänkte att den felade. Men ingen skillnad. Termostaten är bytt. Maf sensorn och map sensorn är enbart rengjord, men visar värden då jag kollar live data på min felkodsläsare.
Maf visar ca 30-40g/sek på tomgång vid kall motor och minusgrader ute. Map sensorn ligger på 101kpa.

Jag håller på att få slut på ideer vad som är fel.. Verkstaden orkar inte ens ta emot den då det inte finns några felkoder, så dom tycker inte att det är något problem.
Men det låter som att motorn ska hoppa ur varje gång jag haft värmaren på och det är kallt ute.

Jag har kollat på livedata med iCarsoft Pro.
Några saker jag reagerat på är att:
-Oxygen sensor står på 0%..alltid.. Kanske för att det inte finns någon?
-Gasspjäll position står alltid 100% öppen oavsett hur man kör. (stängs dock för att sen öppna igen då man stänger av bilen). Kommenderad gasspjäll position står alltid på 0%.
- Fuel injection timing -3° på tomgång. Någon grad plus då man gasar.

Är det någon som varit med om liknande??

Håller på att bli galen. Bilen går bra i övrigt. Aldrig problem när det är varmare än 0 grader ute eller då bilen stått i varmgarage.

Tacksam för hjälp!
/Niclas

Mikko_
Veteran
Namn: Mikko Isotalo
Kör: Cortina MK1 -65
Fiesta MK7 -12

Re: Ford ranger går dåligt vid kallstart

Inlägg av Mikko_ »

Har du möjlighet att kontrollera hur spridarna mår så skulle jag nog börja där.

Vi bytte ganska mycket spridare på dom där på den tiden när jag jobbade på Ford.

Kan även vara värt att kolla insugstempen, IAT och IAT2.

Nicce
Nybörjare

Inlägg av Nicce »

Enda jag har gjort med spridarna är att göra ett läckagetest, där jag kopplade på slangar från returen på varje spridare och ner i en liten burk. Startade bilen och lät den gå i ca 2-3min. Fick mellan 45-50ml i varje burk, så det skiljde just ingenting.

Är det bättre att ta lös dom och kolla spridningen osv osv?
Den går som den ska utöver, så därför har mina rankar varit på något annat istället.

IAT2 säger du.. Vart sitter den? Eller såhär... Vart sitter både IAT och IAT2? Jag trodde den givaren var integrerad med MAP sensorn som sitter direkt efter gasspjället?

Vad tror du om gasspjället och dess position då? Alltid 100% öppen oavsett hur jag kör eller hur länge.

Mikko_
Veteran
Fiesta MK7 -12

Inlägg av Mikko_ »

Okej, om läckagetestet är jämnt så borde spridarna inte vara boven tycker jag.

IAT kan nog mycket möjligt vara integrerad med MAP men kan du få upp den i datorn och se vad den visar för temp?

IAT2 borde sitta i anslutning till laddluftkylaren, det gör den i alla fall på Transit som har samma motorfamilj.
(Den fick bytas på ett flertal Transiter p.g.a. oxid på själva mäthuvudet)

Törs inte svara säkert angående gasspjället, aldrig stött på några bekymmer där så har inte reflekterat nåt över värdena på det.

Nicce
Nybörjare

Inlägg av Nicce »

Okej, jag ska undersöka om jag hittar någon tempgivare där. Såg ett klipp på Youtube då dom bytte en tempgivare bakom grillen på en transit, så den borde väl sitta där kanske då om det är samma motorfamilj.

Ang att läsa av värdena på temperaturgivaren så är det möjligt med min dator. Jag kommer dock inte ihåg exakt hur kallt det var ute.. Men nånstans mellan -8 till -12, och dieselvärmaren hade då gått i 30min när tempgivaren på IAT (någon av dom) visade 15 plusgrader. Den sjönk däremot ner mot 0 rätt fort efter jag startat bilen.. Ska den göra så? Vilken givare det är, är dock oklart då det står "inloppstemperatur" på flera st.. Men som sagt, jag ska undersöka detta ytterligare! Kan ju hända att det har ärgat litegrann i kontakten eller på själva "resistanstråden".

Detsamma gäller kylvätsketempen.. Den visar ungefär halvvarm inne på instrumentpanelen när jag vrider på tändningen efter att haft värmen på, men sjunker längst ner på skalan då bilen körs igång och vattnet börjar cirkulera. Rätt eller fel?

Mikko_
Veteran
Fiesta MK7 -12

Inlägg av Mikko_ »

Är nog mycket riktigt den bakom grillen.
Brukar visa typ -40 konstant om den är dålig.

Nicce
Nybörjare

Inlägg av Nicce »

Vet inte hur man laddar upp videos, men gjorde ett Youtube klipp lite snabbt bara..

Här har dieselvärmaren gått ca 20min, det är 0 gradigt ute och jag håller liiiite lite konstant gas, och ni ser vad som händer. Efter en stund slutar den att svaja upp och ner och går istället upp i varv som den ska eftersom jag har lite gas.

Såhär gör den alltså vid -10 också, men väldigt mycket värre och utan att jag håller lite gas..

Jag har inte hunnit testat IAT2 än då jag haft mycket annat men hann filma en liten snutt då jag åkte hem från nattskiftet iallafall, om det nu skulle hjälpa :p

Inga felkoder!
Kan det vara spridarna ändå fast den verkar gå som den ska sen?

Nicce
Nybörjare

Inlägg av Nicce »

Har nu lokaliserat IAT2 sensorn och kan inte se något fysiskt fel iallafall.. Sprayade lite rengöring på den men utan resultat. Kopplade in datorn igen och såg nu att inloppstemperatur 2 står det N/A på..?? Den finns ju.. Så borde ju stå ett värde där, eller är min felkod läsare som är kass?

Ska man köpa ny och byta på måfå eller vad tror ni?
Bilagor
IMG_20240311_133416.jpg

Nicce
Nybörjare

Inlägg av Nicce »

Lite update.. Bytte den IAT 2 givaren (hette luftladdningstemperatur tydligen på felkodsläsaren) men ingen skillnad alls..

Kan det vara fel på maf sensorn även om den verkar visa värden (både flöde och temp)?

Är det någon tempmätare jag missar?
Kylvätsketemp, iat2, termostat, glödstift är bytt.
MAF och MAP är enbart rengjord med maf sprayrengörning. Nu är det någon plusgrad ute, men symptomen är densamma om jag kör värmaren. Oavsett dieselvärmare eller elvärmare.

Skriv svar