Mk1 vs Mk2

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Pkek
Nybörjare
Namn: Patrik Ekström
Kör: Ford Granada 3,0 GXL -72

Mk1 vs Mk2

Inlägg av Pkek »

Tänkte renovera min Granada 3,0 -72 passar allt på Mk2 Mk1 ? Känns ju lite lättare att få tag i delar. Då menar jag hjulupphängning, skivor, dämpare etc.
Går ju köpa mkt i England men blir rätt dyrt. Tips på nya var det går att köpa nya delar till bra pris mottages, o då menar jag allt inredning etc.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Re: Mk1 vs Mk2

Inlägg av Släggmek »

Ingen? Okay, ger lite ackumulerad ströinfo från gamla noteringar då. Nu har jag skruvat bara lite med Granada mk 1/mk 2 och inte sen tidigt 00-tal, men minnena säger att det är inte mycket som stämmer mellan en mk 1 3.0 (engelsk Essex V6) som hade fyrkolvsok i fram och iaf kombi hade väl en helt egen diffklump och drivaxlar medan mk 2 med 2.8/2.8i (Cologne V6) hade enklare frambromsar, såvitt jag vet. Som jag minns det så har mk II samma 2-kolvs ok på alla lågprestandameodeller men en spacer mellan okhalvorna på V6-modellerna för att medge ventilerads skivor, Jag minns å andra sidan en kompis mk 1 2,0 (Pinto) var extrautrustad med 3.0-modellens bromsar för att kunna dra hästsläp, så det där är op typiskt Ford-manér lite flytande. De där oken kan använda bromsklossar för Volvo 164 men de oken har avvikande bultdelning sägs det. Engelska Essex V4/V6 utvecklades liksom de tyska V-motorerna parallellt med den amerikanska Windsor V8 så det finns ett och annat som passar emellan men där får man detektiva, skulle tro det rör mest delar från 221"- 289" Windsor men Fords reservdelslåda är en mystisk värld som rymmer många överraskningar. Behövs en ny förgasare så minns jag det hände ibland på 80-talet att de från Mustang 289" hamnade i Granada (en kompis testade på Pinto-fyran i sin men det blev lite törstigt fast väldigt kul :D), behövdes väl en adapterplatta om jag kommer ihåg rätt.

Karossen är mest lik på kombi-modellerna där mk II var bra mycket densamma (hint: samma skärmkanter bak på mk 1 och mk 2...) men med svetsade dörrgångjärn och de uppenbara (och bräckliga) dörrhandtagen som delas med det mesta annat i familjen från tidigt 80-tal. Kopplingen blev självjusterande på manuella bilar men jag antar din 3.0 har automat, sen är torpedväggen annorlunda mellan mk 1 och mk 2 så där kan nog sånt som fäste för bromsservo avvika men bäst att kolla. Från mina inhopp som bilskrotare minns jag hur det när nya stötdämpare inte kunde hittas så gick det ibland att lösa genom att mäta utdragen längd på vad som råkade finnas på hyllan till bilar i samma viktklass och jämföra fästen etc (själv tog jag några DeCarbon dämpare till min Taunus TC 1, avsedda för att sitta bak i Volvo 245 efter tips från en kollega och det blev ganska perfekt, aningen hårdare än original). Skulle tro sånt som MB W123 med sexan och den större S-klassen kan ha ungefär rätt dämpning men kolla själv mått, hårdhet och fästen etc innan köp.

I stort ska väl bromssystemet annars vara samma i mk 1 och mk 2 - Ate ok och huvudcylinder, Girling hjulcylindrar i bak ger ganska bra chanser att hitta ersättningsdelar i tyska märken respektive USA-Ford från 60-70-talen. Min erfarenhet är att det är betydligt svårare att finna delar till Consul Granada än lillebror Taunus-Cortina idag men ett och annat av slitdelar bör gå att hitta via nummermatchning hos USA-Ford och andra främst västtyska märken. Hint: Consul Granada baserades på engelska Zephyr/Zodiac mk IV (inklusive bakre halvan av bottenplattan sägs det) som hade ungefär samma bakvagn men med skivor runtom, så det bör gå att hitta något som passar emellan. Har för mig att övre kulleder i framvagnen är exakt samma i både mk 1 och mk 2, nedre är samma även i Taunus-Cortina och ska vad jag vet vara exakt samma nedre kulled i Hyundai Stellar (Cortina mk IV-baserad, därför en favorit som taxi i UK på 80-talet). Styrlederna (p-ände) delas också mellan Consul/Granada mk 1 och 2 och Taunus-Cortina et al. Elsystemet är helt annorlunda i mk 2 och betydligt mera omfattande.

Sen finns en annan sak att tänka på - Ford-fabrikerna höll iaf på den tiden ganska dålig bokföring över vad som monterades i bilarna så därför kan det ibland avvika mellan build sheet för en viss bil kontra vad som enligt katalogerna skulle sitta där, ifall det var tomt i hyllan tog man vad som fanns och gick att få dit. Vet inte exakt om Consul Granada men Taunus-Cortina har i princip samma manuella styrväxel utom bredden och samma typ användes också i en del USA-Ford, gissar den plockades upp iom Mustang II/sena Pinto då tidiga Pinto hade skruvmuttersnäcka medan M II-framvagnen i princip var en förenklad EU-Granada-framvagn. Lösa delar är svårt men det går att hitta eftermarknads-fabriksrenoverade styrväxlar till Taunus-Cortina på nätet ibland så det bör finnas till Granada också.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar