Ford prefect 1950
-
Robert Gardell
- Nybörjare
- Namn: Robert Gardell
- Kör: Ford prefect Cadillac Pontiac Chevrolet Volvo 740 g20 Ford kuga Id3
- Medlemsnummer: 87
Ford prefect 1950
Hej.
Jag har köpt en Ford prefect 1950 med Lucas system och plus jord. Jag har problem med tändningen. Tänkte jag skulle köpa ny fördelare med alltihopa eller byta till brytarlöst.
Hittar inte någonstans vad det är för fördelare eller vart man kan köpa någonstans.
Är det någon som vet vad det är för fördelare och vart man kan köpa någonstans.? Samt om man kan konvertera till brytarlöst.?
Mvh Robert
Jag har köpt en Ford prefect 1950 med Lucas system och plus jord. Jag har problem med tändningen. Tänkte jag skulle köpa ny fördelare med alltihopa eller byta till brytarlöst.
Hittar inte någonstans vad det är för fördelare eller vart man kan köpa någonstans.
Är det någon som vet vad det är för fördelare och vart man kan köpa någonstans.? Samt om man kan konvertera till brytarlöst.?
Mvh Robert
Tags:
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Re: Ford prefect 1950
Hej! Ja, det verkar ju snubbla på att din bil har den äldre, ursprungliga sortens English Sidevalve (användes även i annat än engelska Ford, tyska vet jag några modeller av). Small Ford Spares https://www.smallfordspares.co.uk/vehic ... 49-to-1953 var de jag direkt kom att tänka på. Hittade ingen listad för den äldre motorn men det var lätt att finna en fördelare till 1953-62 som kom och gick ut med ponton-Anglian 105E och till dom går det även att hitta en elektronisk ersättare https://britishclassicspareparts.com/pr ... mk3-66-68/ men det är en motor som är så mycket omarbetad att den anses i princip vara en ny motor med få saker som passar de äldre.
Många års mekande har gett erfarenheten att tillverkare i regel inte återuppfinner hjulet i onödan utan hellre filar på det befintliga för att åtgärda bristerna eller bara frågar underleverantörerna rakt av om de har nåt klart på hyllan som de kan använda, så det kan vara värt besväret att jämföra prylarna närmare och lista ut om det kanske går att t ex bearbeta axeln i en nyare fördelare för att passa i det gamla blocket mot dess drev. Tändkurvan borde rimligen vara oförändrad. Är Lucas´tänk bara något likt Bosch´s så bör det finnas samma fördelare i någon annan engelsk bil från tiden i samma storlek (syns som att vissa andra något nyare brit-Ford-modeller har en matchning mot vissa BMC-modeller från perioden), dock får man förstås kolla detaljer som tändföljd och att centrifugalvikterna etc är samma i så fall så att inte funktionen avviker.
Många års mekande har gett erfarenheten att tillverkare i regel inte återuppfinner hjulet i onödan utan hellre filar på det befintliga för att åtgärda bristerna eller bara frågar underleverantörerna rakt av om de har nåt klart på hyllan som de kan använda, så det kan vara värt besväret att jämföra prylarna närmare och lista ut om det kanske går att t ex bearbeta axeln i en nyare fördelare för att passa i det gamla blocket mot dess drev. Tändkurvan borde rimligen vara oförändrad. Är Lucas´tänk bara något likt Bosch´s så bör det finnas samma fördelare i någon annan engelsk bil från tiden i samma storlek (syns som att vissa andra något nyare brit-Ford-modeller har en matchning mot vissa BMC-modeller från perioden), dock får man förstås kolla detaljer som tändföljd och att centrifugalvikterna etc är samma i så fall så att inte funktionen avviker.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument