Kärvande tändningslås S-Max

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 801
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Kärvande tändningslås S-Max

Inlägg av FAQ »

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

Demontera först kåporna runt rattstången. Den är fäst med två skruvar och du behöver en torx T20 till den inre och en 7mm sexkantshylsa till den yttre. Vrid sedan ratten så den är "upp och ner" så ser du två snäpplås. Knäpp loss dessa med mejsel eller bilnyckeln och dra sedan den övre kåpan framåt/uppåt så får du snart loss båda.

Problemet satt sedan inte i själva tändningslåset (dvs den mekaniska delen som hanterar nyckeln) utan i den elektriska kopplingen som slitter i slutet av tändningslåset. Alltså i motsatt ände av där man stoppar in nyckeln. Inga bilder än tyvärr. Knäpp först loss elkabeln och sedan hela den ljusgrå plastcylindern som sitter där. När du har gjort detta ska du ha en sån här i handen:
1.jpg
Ta bilnyckeln och prova att vrida runt den inre delen. Går det inte att vrida tre steg så har du hittat problemet.

Ta i så fall med den till en bättre plats och öppna den. De två snäpplåsen längst upp öppnas genom att du trycker på dem med mejsel, de tre nedre öppnas genom att bända försiktigt. Sorry, inga bilder på detta heller.

OBS - var uppmärksam då det är små delar + fjädrar inuti.

Cylindern består av tre delar - två plastkåpor samt detta innanmäte:
2.jpg
Den lilla kulan markerad med blå pil är lös, men delen markerad med cerise pil (hädanefter kallad "plutten" är problemet. Plocka ut plutten + fjädern under, rengör noga och fetta sedan in igen.

Här syns spåret som är spärren:
3.jpg
Här har jag kladdat lite på samma bild. När man vrider 0-I-II-III så följer plutten det gröna strecket, men på vägen tillbaka från läge III till II följer plutten istället det orangea strecket och styrs då till gropen som förhindrar att man vrider till läge III igen. Simpelt!
4.jpg
Antingen så bestod problemet på denna bil att "plutten" kärvade och därför gick ner i gropen redan från början, eller så består problemet i att plastklacken som styr plutten är utsliten, och i så fall kommer problemet att återkomma snart.

Delen kostar 11 pund inkl frakt från ebay, så det är kanske lika bra att köpa en ny, åtminstone om den är lika sliten som den på bilderna här ovanför.
https://www.ebay.co.uk/itm/Fits-Ford-Ig ... 3820731789

Tags:

Låst