Escort MKII frågor

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Den får helt säkert plats i tunneln, inga problem. Du kan få anpassa kardan och växellådsbalk dock.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

therealpinto skrev:Den får helt säkert plats i tunneln, inga problem. Du kan få anpassa kardan och växellådsbalk dock.

/Gustaf

Okej! Tack för alla svar och all hjälp!
Mvh Linus

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

LinusLarsson skrev:Okej! Tack för alla svar och all hjälp!
Mvh Linus

Jaha! Fortfarande ingen pinto i mk2an. Åker helt original, lite småtråkigt faktiskt :rolleyes: . Jag ska försöka bygga i vinter, och då försöka ge mig på att få bilen inreggad med pinto-motor, detta kräver vad jag förstår en hel del modifieringar! Därför tänkte jag höra lite mer ingående om vad som måste bytas/byggas om för att få regga den som ombyggt fordon eller vad som nu är enklast? Vilka grejer ska man använda sig av? Bromsar, osv. Vad går att göra åt dämpningen bak, bladfjädrarna erbjuder inte mycket tycker jag.
Jag har fått tag på en Scorpio 2.0i GL från 86 som skall skrotas, denne får jag gratis. Kan man använda sig av delar från denna? Jag tänker då i första hand på motorn och sådär men går det att ta mer saker från denna vore det ju lämpligt. Kommer använda mig av växellådan som sitter i Taunus 1,6 för att slippa ta upp tunneln, och även använda svänghjulet från 1,6an (har fått för mig att det ska passa då, enligt vad jag läst). Hoppas på ännu mer vägledning, vore skönt att skaffa grejer i tid så man får mer tid över till att få allting att fungera!
Mvh Linus

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tror att du gör klokast i att söka, för jag har skrivit om detta flera gånger. "escort+pinto+therealpinto" borde ge resultat.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

therealpinto skrev:Jag tror att du gör klokast i att söka, för jag har skrivit om detta flera gånger. "escort+pinto+therealpinto" borde ge resultat.

/Gustaf
Jag provar!
Tack så mycket.

Btw, jag kollade registreringsbeviset på Scorpion, enligt papperet ska den ha 115hästar, hur går detta ihop? Jag läste tidigare i den här tråden att alla hade mellan 95-106, är det då enligt verkligheten du menar? Med andra ord överspec på papperet?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Pinto med förgasare har mellan 95 och 101 hk (eller egentligen 88-101 hk), med sprut är det 115 hk utan kat som gäller.

En sak värd att tänka på, som du kommer se när du söker, är att du måste i praktiken ha en motor med kat om du ska kunna regga bilen. Din donatorbil är alltså inte riktigt lämplig här.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

mgbgt
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jan 22, 2005 5:39 pm
Namn: T L
Kör: äntligen Cortina -67 med pinto!
Ort: Dalsland

Artikel om motorbyte

Inlägg av mgbgt »

Jag har en inscannad artikel om byte till Pinto i Escort mk2. Artikeln bygger på att man använder äkta RS2000 delar, tex oljetråg, motorfästen etc. Allt finns att köpa begagnat i England. Skicka ett PM om du vill att jag ska maila artikeln.

TL

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

mgbgt skrev:Jag har en inscannad artikel om byte till Pinto i Escort mk2. Artikeln bygger på att man använder äkta RS2000 delar, tex oljetråg, motorfästen etc. Allt finns att köpa begagnat i England. Skicka ett PM om du vill att jag ska maila artikeln.

TL
Du har PM

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

therealpinto skrev:Pinto med förgasare har mellan 95 och 101 hk (eller egentligen 88-101 hk), med sprut är det 115 hk utan kat som gäller.

En sak värd att tänka på, som du kommer se när du söker, är att du måste i praktiken ha en motor med kat om du ska kunna regga bilen. Din donatorbil är alltså inte riktigt lämplig här.

/Gustaf
Okej. Då blir det till att leta en annan! Men pinto med katalysator sägs vara tråkigare?

Mvh Linus

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, Pinto med kat är en rätt trist historia. Som jag skrivit förut, ska man byta motor i en Escort MkII 1976-80 där det alltså krävs en kattad motor, så tycker jag att man ska välja något annat än Pinto. Zetec eller fwd RS2000 ligger närmast till hands, det är motorer med en karaktär som funkar bra i den här bilen.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

therealpinto skrev:Ja, Pinto med kat är en rätt trist historia. Som jag skrivit förut, ska man byta motor i en Escort MkII 1976-80 där det alltså krävs en kattad motor, så tycker jag att man ska välja något annat än Pinto. Zetec eller fwd RS2000 ligger närmast till hands, det är motorer med en karaktär som funkar bra i den här bilen.

/Gustaf
Hmm, det lät inget vidare. Hur menar du när karaktären inte riktigt stämmer överens? Har den ingen botten, svag/stark, måste varvas eller hur menar du? Allmänt slö? Om man nu skulle få tag på en Zetec så pratar man antagligen ett större ingrepp, dyrare, och svårare med grejer?
Mvh Linus

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Pinto med kat är allmänt slö. Detta pga den lägre kompressionen. Det går förstås att åtgärda (byt kolvar, gärna en snäll trimkam också) men jobbet och pengarna gör att jag tycker att man ska fundera två gånger.

En Zetec kostar lite mer i inköp men även en 1.8 ger 115 hk direkt, rakt av, utan ändringar. Det behöver inte bli speciellt mycket krångligare eller dyrare att stoppa i den, jämfört med Pinto. Du måste ändra/byta oljetråg på båda motorerna, det som tillkommer med Zetec är ett avgasgrenrör (oftast) och ändring av vattenledningarna till motorn, samt motorfästen.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

therealpinto skrev:Pinto med kat är allmänt slö. Detta pga den lägre kompressionen. Det går förstås att åtgärda (byt kolvar, gärna en snäll trimkam också) men jobbet och pengarna gör att jag tycker att man ska fundera två gånger.

En Zetec kostar lite mer i inköp men även en 1.8 ger 115 hk direkt, rakt av, utan ändringar. Det behöver inte bli speciellt mycket krångligare eller dyrare att stoppa i den, jämfört med Pinto. Du måste ändra/byta oljetråg på båda motorerna, det som tillkommer med Zetec är ett avgasgrenrör (oftast) och ändring av vattenledningarna till motorn, samt motorfästen.

/Gustaf
Okej. Om jag köper en komplett Mondeo, 2liters, borde det väl underlätta en hel del med kablar osv? För om jag ska hänga i en sån motor tror jag nästan jag är sugen på 136hästars versionen, den motorn som sitter i års 93-96 av Mondeon. I och med att mor min har haft just en sån mondeo, vill jag minnas att det inte hände så mycket på lågvarven, däremot blev bilen rätt rapp uppåt 3,5 - 4tusen varv, kan det stämma? Sökt en del nu på zetec och sådär, hittar inte så mycket info om någon som gjort liknande ingrepp på en MkI/II:a, kanske jag som inte söker så effektivt :banghead: ?

Mvh Linus

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Yepp, det är ett gott val som donator.

Det finns massor att läsa om MkI/II och Zetec, mest på engelska, och "allt" finns att köpa över disk om man vill betala för sig. http://www.turbosport.co.uk är en vettig källa till info.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3327
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hm, låter som att det börjar glida iväg kostnadsmässigt det där... :rolleyes: Mitt förslag är, sök hellre en äldre Escort som inte omfattas av de nyare reglerna och sätt i en Pinto 2.0 utan avgasslangarna - syns som minsta krånglet. Erfarenhet säger att ASB bryr sig inte så mycket när årsmodellen är gammal förutsatt att det är väl hopsatt och att bilen kan hantera (den rimligt höjda) effekten. Bra mycket av mekaniken passar ju korsvist mellan Escort/Taunus/Granada och jag förmodar Capri, t ex matchar bultdelningen på lådorna men antalet splines skiljer mellan 1600 o 2.0.

Zetec tror jag inte är vidare lämpad att satsa på - eftersom Ford släppte den för 4-cyl Duratec (Mazda...) verkar eftermarknaden redan på väg att kallna medan Pinton fortfarande gillas av trimfirmorna. Finns ju mängder av erfarenhet att hitta också. Gott råd: köp David Wizards gamla trimhandbok (uppdaterades ganska nyligen), den håller än om man inte ska bygga allra värst. Nå, i vilket fall, undvik tidiga ex av Zetec - jag har hört om problem med kammarna de två första åren som gett några haverier. Den är ju släkt med CVT-motorn i fwd Escort (känd för att totalhaverera när kamremmen går), så... å andra sidan gillar visst engelsmännen att ta Zetec´s delar att trimma CVT med för bättre hållbarhet bl a, men det är en annan story... Nåja, hoppas det fixar sig - idén är ju lika kul som klassisk :) .

Skriv svar