Polering av bil
Polering av bil
Tjenare tänkte bara kolla med folket vilka märken o medel som ni tycker funkar bäst o vad för maskin ni använder när ni polerar!!
Ja jobbade på recondfirma förut o de använde lahegas produkter o ja tyckte de tog bort i stortsett alla skador som kom in på ett mycket bra sätt!
För grovrubbing använde de nr 11
Fin 17 o
Vaxning 28
Ja tyckte resultatet blev bra o har kört med de medlen när ja polerat o vaxat min o mina kompisars bilar!
Nu vill ja kolla med er va ni använder!??
Sen vill ja ha tips på vad ni gör för att inte få poler rosor!??
Ps: Vore bra ifall ni gav tips på bra polermaskiner åxå!!
ds.. Mvh Nisse
Ja jobbade på recondfirma förut o de använde lahegas produkter o ja tyckte de tog bort i stortsett alla skador som kom in på ett mycket bra sätt!
För grovrubbing använde de nr 11
Fin 17 o
Vaxning 28
Ja tyckte resultatet blev bra o har kört med de medlen när ja polerat o vaxat min o mina kompisars bilar!
Nu vill ja kolla med er va ni använder!??
Sen vill ja ha tips på vad ni gör för att inte få poler rosor!??
Ps: Vore bra ifall ni gav tips på bra polermaskiner åxå!!
ds.. Mvh Nisse

- low-life
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: sön jul 17, 2005 10:00 am
- Namn: Tobbe H
- Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00
- Ort: Växjö
Använder Autosmarts grovrubbing(easycut), Deras vax(Platinum) och deras lackkonservering(silverseal).
Och 3M:s polish. Och Ditecs "clay" som jag tvättar bilar med som inte är väldigt fina i lacken.
Använder singeltrissa vid förarbeten innan vaxning eller polish. Dubbeltrissan används till vaxning, polish och lackkonserveringen. Så slipper man roserna också, tack vare dubbeltrissan. Kör ingenting för hand, just för att slippa repor!
Finns knottrig trissa för enkelmaskin, som förhindrar grova polerroser, sen hur bra det verkligen fungerar vågar jag inte svara på. Blir ju när bilen står i solen som allting avslöjar sig, om jobbet blivit bra eller inte.
Mvh/Tobbe
Och 3M:s polish. Och Ditecs "clay" som jag tvättar bilar med som inte är väldigt fina i lacken.
Använder singeltrissa vid förarbeten innan vaxning eller polish. Dubbeltrissan används till vaxning, polish och lackkonserveringen. Så slipper man roserna också, tack vare dubbeltrissan. Kör ingenting för hand, just för att slippa repor!
Finns knottrig trissa för enkelmaskin, som förhindrar grova polerroser, sen hur bra det verkligen fungerar vågar jag inte svara på. Blir ju när bilen står i solen som allting avslöjar sig, om jobbet blivit bra eller inte.
Mvh/Tobbe
- Ankaz
- Legend
- Inlägg: 1307
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
- Namn: Andreas Kangas
- Kör: Mondeo ST200 -00,Mondeo 2.0 -98, Sierra 2.9 Turbo, Yamaha YZ250
- Ort: Hallstahammar
Exakt så gör jag med. Får inga rosor fast jag kör singeltrissaLemon skrev:För att förhindra polerrosor och spår av ställen du polerat/flammighet ska du först smeta ut medlet på lågt varv, sen gå på hårdare med mkt högre varv, sist drar du ner varvet på trissan och drar över stället du polerat några gånger. funkar ALLTID, har aldrig fått en polerros![]()
Finns nog mer trix...
- low-life
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: sön jul 17, 2005 10:00 am
- Namn: Tobbe H
- Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00
- Ort: Växjö
Är det med en platt mjuk trissa, eller en knottrig modell?Lemon skrev:För att förhindra polerrosor och spår av ställen du polerat/flammighet ska du först smeta ut medlet på lågt varv, sen gå på hårdare med mkt högre varv, sist drar du ner varvet på trissan och drar över stället du polerat några gånger. funkar ALLTID, har aldrig fått en polerros![]()
Finns nog mer trix...
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2752
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander Stenvall
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skelleftehamn
vi använde no 11 med enbart roterande maskin (om det behövdes)
sen 11 med oscillerande maskin för att få bort vändrepor (polerrosor)
och sist no 28 (vaxet) eller lackskyddet 37a å 37b beroende på om det var en bil som skulle säljas elller om det var privatperson
resultatet vart alltid perfekt
edit: ibland kunde vi även använde claymagic´s lera för att få bort "osynlig" skit innan vi rekondade
sen 11 med oscillerande maskin för att få bort vändrepor (polerrosor)
och sist no 28 (vaxet) eller lackskyddet 37a å 37b beroende på om det var en bil som skulle säljas elller om det var privatperson
resultatet vart alltid perfekt

edit: ibland kunde vi även använde claymagic´s lera för att få bort "osynlig" skit innan vi rekondade
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!
- Rixon
- Legend
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tis jun 08, 2004 10:24 am
- Namn: Rickard Hellqvist
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -91, Ford Mondeo -05, BMW 520d X-Drive -18
- Ort: Umeå med omnejd
Big Al skrev: lackskyddet 37a å 37b beroende på om det var en bil som skulle säljas elller om det var privatperson
Vad är det för skillnad på 37a och b?
Bättre hållbarhet på 37b eller ?

Sommarleksaken: Ford Sierra Cosworth 4x4 - 91
Vinterbilen: BMW 520D X-Drive Sport -14
Vinterleksaken: LYNX X-Trim SC 600 H.O. E-tec -09

Vinterbilen: BMW 520D X-Drive Sport -14

Vinterleksaken: LYNX X-Trim SC 600 H.O. E-tec -09
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2752
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander Stenvall
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skelleftehamn
torka av? :\
vi körde först a sen vänta 15min sen köra b sen vänta 15 min och sen torka av
man får efter behandligen inte tvätta bilen på (tror det var) 3 veckor för att det ska härda
garantitid 1år
dvs bilen ska se likadan ut i 1 år
vi körde först a sen vänta 15min sen köra b sen vänta 15 min och sen torka av
man får efter behandligen inte tvätta bilen på (tror det var) 3 veckor för att det ska härda
garantitid 1år

dvs bilen ska se likadan ut i 1 år
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!