Polera upp en röd bil
- Mikke
- Legend
- Namn: Mikke
- Kör: Ford Sierra -92
Ford Focus RS -17 - Ort: Lysekil
- Medlemsnummer: 265
Polera upp en röd bil
Okej, polerade min röda bil från -92 igår, blev helt okej. Dock så hade olika delar blekt sig olika mycket.
Dock så fick jag inte ordning på en skärm samt huven. Huven blev riktigt dålig, ser lixom ut som om man inte tatt bort all rubbing.
Körde med SONAX Rubbing, vad kan ni rekommendera?
Behöver något grövre som regör mer på djupet? Använda maskin?
Körde alltså förhand...
Alla svar tas tacksamt emot!
// MICKE
Dock så fick jag inte ordning på en skärm samt huven. Huven blev riktigt dålig, ser lixom ut som om man inte tatt bort all rubbing.
Körde med SONAX Rubbing, vad kan ni rekommendera?
Behöver något grövre som regör mer på djupet? Använda maskin?
Körde alltså förhand...
Alla svar tas tacksamt emot!
// MICKE
MIKKE

- low-life
- Legend
- Namn: Tobbe H
- Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00
Att polera en röd bil med "död" lack för hand är rena evighetsjobbet. Sonax vågar jag inte svara på hur bra det är då jag inte gillar deras produkter p.g.a dom är för dåliga för kraven man har.
Kan du låna en polermaskin, gärna en med singeltrissa eftersom dom tar bättre än dubbeltrissan.
Använd en ganska hård "pad". När man håller "paden" mellan tummen och pekfingret ska man behöva pressa ganska hårt för att få ihop fingrarna. Med en mjuk "pad" räcker det med ett lätt tryck för att pressa ihop fingrarna.. Så vet du lite mer vad jag menar med hård och mjuk.
När det gäller att välja polermedel kommer du säkert få flera olika produktalternativ från oss här, eftersom alla jobbar olika och passar bättre till vissa produkter. Mer än andra.
Själv så skulle jag våtpolerat bilen med Smartab:s "Easy cut"Rubbing utan slipmedel. Tror inte du behöver rubbing med slipmedel eftersom bilar med "död" lack bruka va väldigt fina under den matta ytan.
Och med våtpolering menar jag att polera bilen direkt efter man tvättat den, då bilen fortfarande är blöt. Bilen ska inte vara genomblöt men blöt(svårt att förklara). Så slipper du maskera alla svarta lister på bilen och risk för att bränna lacken om du nu skulle vara ovan med polermaskin. Skulle du få polerstänk eller råka köra "paden" över en svart list så behöver du bara spola av bilen, eller i värsta fall svampa lite lätt så försvinner medlet på en gång utan lämna vita fläckar efter sig.
Finns en till bra anledning med våtpolering. Man kan köra så nära kanter och lister så man slipper polera för hand. Så fort man kör för hand riskera man att få repor som kommer synas i solen, vilket är mindre snyggt
När du är färdig med rubbingen så kan du tvätta med bilen först avfettning och spola av. Sedan tvätta bilen med svamp och vaxschampo med ett mycket lätt tryck.
Och har du möjlighet så blås av bilen med luft istället för "skinnar" den. Så länge bilen inte är skyddad med vax eller liknande är lacken väldigt ömtålig för repor. Därav helst blås av bilen med luft. Så får man bort all vatten i och under listerna, så slipper man slåss med vattendroppar när man vaxar.
När det sedan är dags för nästa steg så har Smartab en produkt som heter "mirror image" som arbetar med polish och vax i ett steg.
Beror lite på hur noga man vill vara.
Kan använda ren polish istället efter våtpoleringen, så blir ytan ännu bättre och sedan vaxa ytan med ren vax. Ren vax håller bättre än produkter som både polerar och vaxar i ett steg.
Vaxer har Smartab ett som är väldigt bra, som heter "Platinum". Dom kallar det utställningsvax. Ganska dyrt men långvarigt. Hållbarheten vågar jag inte svara på hur långden är då jag brukade använda det i samband med lackförseglingen som Smartab har. Finns säkert andra som kan svara på det bättre än mig
.
Lycka till!
Mvh/Tobbe
Kan du låna en polermaskin, gärna en med singeltrissa eftersom dom tar bättre än dubbeltrissan.
Använd en ganska hård "pad". När man håller "paden" mellan tummen och pekfingret ska man behöva pressa ganska hårt för att få ihop fingrarna. Med en mjuk "pad" räcker det med ett lätt tryck för att pressa ihop fingrarna.. Så vet du lite mer vad jag menar med hård och mjuk.
När det gäller att välja polermedel kommer du säkert få flera olika produktalternativ från oss här, eftersom alla jobbar olika och passar bättre till vissa produkter. Mer än andra.
Själv så skulle jag våtpolerat bilen med Smartab:s "Easy cut"Rubbing utan slipmedel. Tror inte du behöver rubbing med slipmedel eftersom bilar med "död" lack bruka va väldigt fina under den matta ytan.
Och med våtpolering menar jag att polera bilen direkt efter man tvättat den, då bilen fortfarande är blöt. Bilen ska inte vara genomblöt men blöt(svårt att förklara). Så slipper du maskera alla svarta lister på bilen och risk för att bränna lacken om du nu skulle vara ovan med polermaskin. Skulle du få polerstänk eller råka köra "paden" över en svart list så behöver du bara spola av bilen, eller i värsta fall svampa lite lätt så försvinner medlet på en gång utan lämna vita fläckar efter sig.
Finns en till bra anledning med våtpolering. Man kan köra så nära kanter och lister så man slipper polera för hand. Så fort man kör för hand riskera man att få repor som kommer synas i solen, vilket är mindre snyggt
När du är färdig med rubbingen så kan du tvätta med bilen först avfettning och spola av. Sedan tvätta bilen med svamp och vaxschampo med ett mycket lätt tryck.
Och har du möjlighet så blås av bilen med luft istället för "skinnar" den. Så länge bilen inte är skyddad med vax eller liknande är lacken väldigt ömtålig för repor. Därav helst blås av bilen med luft. Så får man bort all vatten i och under listerna, så slipper man slåss med vattendroppar när man vaxar.
När det sedan är dags för nästa steg så har Smartab en produkt som heter "mirror image" som arbetar med polish och vax i ett steg.
Beror lite på hur noga man vill vara.
Kan använda ren polish istället efter våtpoleringen, så blir ytan ännu bättre och sedan vaxa ytan med ren vax. Ren vax håller bättre än produkter som både polerar och vaxar i ett steg.
Vaxer har Smartab ett som är väldigt bra, som heter "Platinum". Dom kallar det utställningsvax. Ganska dyrt men långvarigt. Hållbarheten vågar jag inte svara på hur långden är då jag brukade använda det i samband med lackförseglingen som Smartab har. Finns säkert andra som kan svara på det bättre än mig
Lycka till!
Mvh/Tobbe
-
skitskruven
-
SK Racing
Ett problem som jag märkt med bilar med kraftig oxidation är att det spelar ingen roll hur mycket jag polerar så mattas den av fort igen, på ett annat forum så läste jag att lacken är förstörd för evigt om den har vitnat typ, stämmer detta? prudukterna som jag använder är 3M, sonax"proffs serien" och tycker att det fungerar bra men ska prova lite andra prudukter framöver
-
SK Racing
- low-life
- Legend
- Namn: Tobbe H
- Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00
Precis, tyvärr är det så. Men med lackförsegling förskjuter man fram det lite längre ialSK Racing skrev:Ett problem som jag märkt med bilar med kraftig oxidation är att det spelar ingen roll hur mycket jag polerar så mattas den av fort igen, på ett annat forum så läste jag att lacken är förstörd för evigt om den har vitnat typ, stämmer detta?
Därför man bruka kalla det "död" lack, eftersom den aldrig går att få liv i igen utan täta efterbehandlingar.
Mvh/Tobbe
- Papillon
- Legend
- Namn: Johan
- Kör: Audi A4 Ts -07
- Kontakt:
Har du bilen i garage kan det vara lite längre. Oxiden uppstår när lacken bryts ner, symptomen (oxiden) kan man bli av med tillfälligt men inte själva "sjukdomen".
Använder man lite "grövre" polermedel (rubbing etc..) måste man gå efter med ett finare eftersom de grövre ger små små repor som får lacken att se flammig ut, dessa får man bort med ett finare medel.
Hade jag varit du hade jag först provat sonax polish eftersom det är billigt och du körde deras rubbing, blir det fortfarande pannkaka hade jag följt low-lifes instruktioner. Sen är ju en maskin inte fel
Använder man lite "grövre" polermedel (rubbing etc..) måste man gå efter med ett finare eftersom de grövre ger små små repor som får lacken att se flammig ut, dessa får man bort med ett finare medel.
Hade jag varit du hade jag först provat sonax polish eftersom det är billigt och du körde deras rubbing, blir det fortfarande pannkaka hade jag följt low-lifes instruktioner. Sen är ju en maskin inte fel
//Johan
-
SK Racing
Jag har använt Sonax produkter på bilen och maskin för utan en polermaskin hade jag fått kaffetPapillon skrev:Har du bilen i garage kan det vara lite längre. Oxiden uppstår när lacken bryts ner, symptomen (oxiden) kan man bli av med tillfälligt men inte själva "sjukdomen".
-
snusarn
- BelseBoB
- Legend
- Namn: Kristoffer Kuula
- Kör: Austin Mini
den här tråden va ju bra!
ska/måste snart börja se över lacken på 26M:an till första maj.. bakluckan är väldigt matt men resten är i skick.
sen har den svart vinyltak, men det går väl med vilket svart-plast-medel som hälst? samma som till kofångare.
sen har den svart vinyltak, men det går väl med vilket svart-plast-medel som hälst? samma som till kofångare.
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Lånar tråden... BelseBob, städa inkorgen, den är full - har svar åt dig! 
Nå, medans jag ändå håller på... är vinyltaket riktigt illa däran brukar det gå att måla på med vissa färger som är mjuka, har sett några använt svart bodymassa (plastmassa alltså). Förstås risk att det döljs ytrost under när det börjat torka sönder, det åkte jag på med en Taunus.
Nå, medans jag ändå håller på... är vinyltaket riktigt illa däran brukar det gå att måla på med vissa färger som är mjuka, har sett några använt svart bodymassa (plastmassa alltså). Förstås risk att det döljs ytrost under när det börjat torka sönder, det åkte jag på med en Taunus.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
Sk-rooth
liten tankeställare...
...Men då har jag en annan fråga, håller själv på med bilvård sen rätt länge tillbaka, och har alltid undrat varför i hela ******* oxiderar bara nån skärm där, nån huv här och inte hela bilen? klart man sätt att hela bilar blivit matta men som regel är det en skärm, eller huven eller en dörr. OCH inget annat? kan det bero på kvaliten på färgen eller bara tjockleken på färglagret? eller finns det nån "övernaturlig" orsak?
Väldigt nyfiken...
Mvh Jan
Väldigt nyfiken...
Mvh Jan
-
snusarn
Jag e av den uppfattningen att det måste vara omlackade delar , och säker med någon billigare enkomponent färg eller såSk-rooth skrev:...Men då har jag en annan fråga, håller själv på med bilvård sen rätt länge tillbaka, och har alltid undrat varför i hela ******* oxiderar bara nån skärm där, nån huv här och inte hela bilen? klart man sätt att hela bilar blivit matta men som regel är det en skärm, eller huven eller en dörr. OCH inget annat? kan det bero på kvaliten på färgen eller bara tjockleken på färglagret? eller finns det nån "övernaturlig" orsak?
Väldigt nyfiken...
Mvh Jan
-
SK Racing
Det är när mindre seriösa firmor, försäkringsbolag, privatpersoner ska snålk*ka med priset, o helt sonika tar typ Beckers och lacka om vissa delar av på bilen... Ser skitfint ut... en stund.
Min egna erfarenhet är att på min Sierra så är en del delar på bilen omlackade och det märks på så vis att när jag polerar bilen så blir trissan röd på dessa ställen och på ex skärmarna fram så blir den inte det då dessa ännu har orginalfärgen kvar.
Jag har även ett par bilar till som är omlackade med "riktig" 2-komp färg och där finns inte dessa problem utan när jag polerar dessa så blir dom blanka o fina utan att lackoxid hamnar på trissan.
Min egna erfarenhet är att på min Sierra så är en del delar på bilen omlackade och det märks på så vis att när jag polerar bilen så blir trissan röd på dessa ställen och på ex skärmarna fram så blir den inte det då dessa ännu har orginalfärgen kvar.
Jag har även ett par bilar till som är omlackade med "riktig" 2-komp färg och där finns inte dessa problem utan när jag polerar dessa så blir dom blanka o fina utan att lackoxid hamnar på trissan.