Byta ventiltätningar på en OHC med toppen monterad

SK Racing

Byta tätningar på en Pinto utan att lyfta toppen

Inlägg av SK Racing »

Jag har bytt tätningar på min sura pinto och tänkte dela med mig av erfarenheterna, jag kommer inte skriva så mycket utan låter bilderna beskriva det hela, om någong tycker jag är för omständig så gör jag detta så att ALLA ska förstå.

Jag vill tacka Åsanisse för utlåningen av verktygen.

Bild 1: Detta är början
Bild 2: Märk upp tändstiftkablarna
Bild 3: Lossa tomgångsmotorn
Bild 4: Montera bort ventilkåpan
Bild 5: Här är verktygen jag använde
Bilagor
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Bild 6: Lossa fjädern till vippan
Bild 7: Sätt dit verktyget
Bild 8: När vertyget är på plats som på bilden så...
Bild 9: Trycker du ner ventilen
Bild 10: Nu kan du plocka bort vippan
Bilagor
10.jpg
9.jpg
8.jpg
7.jpg
6.jpg

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Bild 11: Ta bort den andra vippan
Bild 12: Skruva dit luftverktyget i tändstifthålet
Bild 13: trycksätt cylindern, jag gjorde det med kolven i nedre läget
Bild 14: Vertyget ska nu användas igen, tryck ner ventilfjädern så att ventilknastren går att ta bort ( pilligt jobb, inget för den nervöse eller stressade) VIKTIGT!!! det kan vara så att ventiltalriken sitter fast i knastren och behövs knackas på innan demontering jag har en bild på det längre fram i guiden
Bild 15: Knasterna är borta och ventilfjädern går att ta bort
Bilagor
15.jpg
14.jpg
13.jpg
12.jpg
11.jpg

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Bild 16: Ventilfjäder och ventilfjäderbricka är borta, det är nu läge att ta bort den gamla tätningen
Bild 17: Ny o gammal
Bild 18: Ny tätning monteras
Bild 19: Kan vara svårt att föra på tätningen men en långhylsa st 12 gör susen
Bild 20: Knacka med en hammare på förlängare tills tätningen bottnar
Bilagor
20.jpg
19.jpg
18.jpg
17.jpg
16.jpg

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Bild 21: Tätning korrekt monterad
Bild 22: Sätt dit fjädern och ventilfjäderbrickan
Bild 23: Pgr av ensamhet i garaget så blir det endast en färdigbild, men det är samma moment som när knastren togs bort fast nu tvärtom... Detta är MYCKET pillgigt men med en lätt magnetiskt skruvmejsel så går det bra men det går inte o stressa med detta moment.
Bild 24: Här knackas det på talriken då den fastnat och inte vill lossna fråm knastren
Bild 25: ventil nr 2 klar, när detta är klart så tar du bort tryckluften från vertyget och montera bort det
Bilagor
25.jpg
24.jpg
23.jpg
22.jpg
21.jpg

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Bild 26: Nu är det dax o montera tillbaka vippan MEN tänk på att med nya tätningar så går ventilen trögt och jag tog hjälp av en skruvmejsel för att trycka på ventilskaftet, inte kul om man trycker ned ventilen och bara fjädern trycks ihop men ventilen blir kvar... gissa vad knastrena gör då...
Bild 27: Vipporna på plats, bara 6 kvar
Bild 28: Nu ska jag ha mig en öl eller blev det två
Bild 29: efter en hård dag i garaget

Summering
Jag gjorde detta för första gången och jag gjorde det på ca 2 timmar, med öltillägg 3 timmar.... Skämt o sido, detta är nog inget för nybörjaren utan man bör nog ha lite erfarenhet av skruvande innan man gör detta enl min åsikt.
Bilagor
29.jpg
28.jpg
27.jpg
26.jpg

Användarvisningsbild
Ford Club Sweden
Legend
Inlägg: 100002
Blev medlem: tor jul 31, 2003 10:00 am
Namn: Henry Ford
Kör: Ford
Ort: Dearborn, Detroit
Kontakt:

Byta ventiltätningar på en OHC med toppen monterad

Inlägg av Ford Club Sweden »

Nedan följer lite tips vid byte av ventiltätningar.

Ventiltätningar
Ventiltätningarna sitter på ventilstyrningrna och tätar mot ventilskaftet så att oljan i toppen stannar där den ska.
Slitna ventiltätningar kan visa sig som blårök vid start av kall motor och vid växlingar.
Tätningarna ska inte vara några större problem att byta och med nedanstående tips så går det både lättare och snabbare än att behöva demontera topplocket för att byta tätningarna.
Ett tips kan vara att dra ett varv maskeringstejp över knasterspåren i ventilen innan man trycker ned nya tätningen. Det är ganska ofta rätt vassa grader på ventilerna och tejpen skyddar ventiltätningen så risken att skada den blir mindre.

Låsa ventilerna
För att förhindra att ventilerna raser ner i cylindern så kan man göra något av följande:
- Köpa en nippel avsedd för att gängas i tändstifthålet som man senare kopplar på tryckluft och trycksätter cylindern.
- Ta bort porslinet på ett tändstift och svetsa på ett rör med tryckluftsnippel, fungerar på samma sätt som föregående metod.
- Ha kolven för aktuell cylinder i nedre dödläge och sedan stoppa ner ett tillräckligt långt och mjukt snöre för att "kila" fast ventilen mot kolven när man vrider upp kolven till övre dödläge. Glöm inte att spara en bit så att du kan dra ut snöret igen. Se även till att alla tryckare är demonterade så kolvar och ventilar inte krockar när du drar runt motorn.

Demontera ventilfjädrarna
Med toppen monterad kan man inte använda sig av en ventilfjäderbåge eftersom det verktygen måste komma åt ventiltallriken för att kunna fungera. Det finns dock speciella ventilfjäderbågar att köpa för att kunna pressa ihop ventilfjädrarna med toppen monterad, man kan också tillverka ett verktyg själv. 2st exempel nedan, Bild 1-4 visar variant ett och Bild 5 visar variant 2.

Tack till
Ford_Taunus, motorcraft, patito SK Racing och therealpinto för all information och bilder
Bilagor
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

Låst