Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

:biglaugh2
BelseBoB skrev:HAHA! jag har suttit halva dagen och läst i tråden efter den infon, hittade rätt snabbt R4 och R7 men ville va säker så jag läste vidare, baklänges i tråden och till sist blev det bara massa EDIS snack så då testade jag söka och såg nåt med R4 och R7 av Persson, bra tänkte jag! sen ser jag att det är skrivet idag! haha! :p men tack tack! :)

Rba
Erfaren
Namn: Arvid Bäcknert
Kör: Pinto

Inlägg av Rba »

Hejsan

Jag har ett litet problem och behöver hjälp från alla dessa smarta hjärnor som sitter här och ugglar. :)
Nu har man kopplat in MS-boxen och fått Sierran att gå på enbart bränsle, med spout-kabeln urkopplad.
När jag kopplar in den hör man att motorn tänder till lite när man vrider på nyckeln, men sen händer inget mera.

Bilen är en 87a Sierra och från tändmodulen går det en svart-blå kabel (pin 4) direkt till startlåset, en så kallad push-start modul som krävs för att TFI skall funka(?).

Koret köptes färdigt för bränsle och moddad av mig så att TFI ska funka. Lödningarna är kollade och där det såg dåligt ut fixade jag det. Efter detta tvättade jag kortet med aceton och skjölde av det med vatten.

Tändningen är kopplad så som det står på http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html

Nedan ses bilder på kopplingen och den aktuella .msq-filen som användes vid tillfället.

När jag gjorde övergången från db37:an till originalkabelhärva användes blandannat Persson översättning men översatt för att passa mitt original MS 2.2 kort.

Sen en annan trivial fråga. Jag har även moddat för Pintons tomgångsmotor och om jag kopplar jag in den hoppar varvet upp till drygt 2000. Kopplar jag ur den dör motorn, detta med originalinställning på spjället. Skruvar man upp spjället så man har tomgång runt 1000 rpm (utan tomgångsmotorn) hoppar den upp över 2500 rpm när man kopplar in den. Detta skedde med varm motor .

Mvh
Arvid
Bilagor
ascf0012_2.JPG
ascf0011_2.JPG

[Filtypen msq har inaktiverats och kan inte längre visas.]

mvh
Arvid Bäcknert

Rba
Erfaren

Inlägg av Rba »

Här kommer en word-fil på hur jag har kopplat MS:et. En sak som det står i infon från Persson i början av denna tråden som ven står i mitt dokument är att "14. Coil (ska jordas!)" vad menas med detta. Skall pinne 14 jordas, detta gäller ju lassekort, så vad gäller för original 2.2-kort?

Mvh
Arvid
Bilagor
mskoppling_EEC-IV.doc
(57 KiB) Nerladdad 375 gånger
mvh
Arvid Bäcknert

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har inte hunnit testa TFI själv... Det "borde" funka men jag har inga bra idéer.

Just nu är det lite tajt med tid att kolla tomgångsmotorinställningarna, men jag tror att de värden jag kör med finns i tråden nånstans. Jag kör den bara i warmup.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Rba
Erfaren

Inlägg av Rba »

Är det nån ide att börja mappa lite smått med fast tändning, eller skall jag fixa detta först?

/Arvid
mvh
Arvid Bäcknert

Blyfoten

Inlägg av Blyfoten »

Ska du använda bilen? isf så kan du mappa den, om inte annat så ser du hur det fungerar o får lite rutin.

Jag mappade bilen först utan tändstyrningen inkopplad, bara för att se att det blev rätt.
Sen efter många turer o mappningar så kopplades tänningen in o en helt ny värld öppnades.

Sen, 2år senare så kopplades turbon fast...

Lagom fart är bäst.. ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst kan man börja med fast tändning men med 10 grader blir det fort varmt med lite last på. Så man bör väl inte köra runt för mycket.

/Gustaf

Rba
Erfaren

Inlägg av Rba »

Eh, jo märkte det när ja va ute och brände tidigare idag. Grenröret ändrade färg, litegrann... skall nog ta det lite lugnare

/Rba
mvh
Arvid Bäcknert

Blyfoten

Inlägg av Blyfoten »

Jag förstod inte att det var helt utan tändstyrning.. trodde orginal styrning fanns kvar.

jag skulle inte heller rekomendera längre turer med så låg tändning.

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

En bekant har köpt ett MS ms1 V3.0. Går det att strunta i att koppla in tändningen? Alltså köra med en fristående tändning lite tillfälligt

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jadå, det går bra. MS behöver en varvtalssignal förstås men den kan man ta från spolens minuspol.

/Gustaf

tweaker

HEjsan.

Inlägg av tweaker »

Har lött ihop mitt ms nu.

Det är ett MS 2 V3 kort.

Har lagt in den senaste firmwaren och sånt. O nu när jag sätter "spänning" på ms:et så lyser den första dioden hela tiden.

Dock inte testat o starta eller liknande.

Map o sånt ändrar sig om man suger/Blåser i slangen. Även gasspjällsgivaren flyttar sig.

Frågan är..

Vad är lysdioderna till?

Mvh.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Lysdioderna indikerar lite olika saker, beroende på hur det är konfigurerat. Det kan vara om soppapumpen är aktiv, om kallstart (warmup) är aktivt etc.

/Gustaf

tweaker

Inlägg av tweaker »

therealpinto skrev:Lysdioderna indikerar lite olika saker, beroende på hur det är konfigurerat. Det kan vara om soppapumpen är aktiv, om kallstart (warmup) är aktivt etc.

/Gustaf
Okej.

För min första diod lyser hela tiden.

Dock blinkar dom till som dom skall vid "startup"

Skall försöka o koppla in det o se om det händer något o om det inte fungerar riktigt så får jag ta o felsöka. Läste lite om att det är lätt att få kortis vid dom små transistorerna till lysdioderna..

Jag undrar även hur o vad som skall "bryggas/Ändras" för att kunna köra med Edis?

Mvh.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag minns inte om första dioden är "warmup" eller "fuel pump" i grunden...förmodligen soppapump och då ska den lysa när du har varvtalssignal i alla fall.

Ändringarna för EDIS är inte så svåra, beskrivet och länkat i tråden men enklast att kolla här kanske:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm

/Gustaf

Skriv svar