Martin - Ford Escort Cosworth 1994

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Martin - Ford Escort Cosworth 1994

Inlägg av Martin »

Bild
Ford Escort Cosworth Carbon -94


Engine:

• Shortblock: Cosworth 200
• Pistons: Cp pistons with Total seal rings
• Conrods: Cosworth shoot peened
• Conrod bolts: Arp
• Oil pump: Cosworth High pressure
• Weighted and balanced
• Headbolts: Arp
• Head: Ported,Dual springs
• Vernier pulleys: Piper
• Inlet plenum: Cobramannen 3" throttle body
• Injectors: Undecided
• Head gasket: Montune Wrc 3layer
• Manifold: 1:Custom stainless 2: PPF Stainelss Tial 38mm wastegate
• Turbo: 1:Holset Hpx500 2:Garrett GT35bb
• Fuelrail: Custom dual 10mm inlet/dual 3bars Fuelregulators
• Fuelpumps: 2xWalbo 255L intank
• Dump valve: Tial
• Turbo damper: Baily
• Ignition Leads: Red Magnacor 8.5mm
• Engine hoses: Roose Motorsport Hoses "black"
• Intercooler: Forge Rs500
• Radiator: Aftermarket Aluminium
• Ignition Coil: Msd blaster
• Air Filter: K&N
• Tanks: Bailey Swirlpot, Bailey Header tank, Bailey Breather tank
• Engine mounts: Vibratec left+right
• Exhaust: Homemade full 3" 1 damper
• Engine management: Converted to Magneti Marelli from S cossie 4x4


Chassis and suspension:

• Suspension: Gaz Coilovers with help springs
• Front Strutbracer: Sparco
• Rear Strutbracers: Omp
• Busshes: Polly all around
• TCA: Compbreak adjustable
• Track Rod Ends: Compbreak adjustable
• Front Comprsion strut: Compbreak Tarmac Kit adjustable


Transmission:

• Gearbox: Mt75 4x4 standard/ New incomming
• Short shift: B&M
• Front diff: 20mm Aluminium Lid by Magnaten
• Clutch: Sachs Preasure plate 4paddle sinter lamel


Brakes:

• Front Calipers: Hi spec Mega monster 6piston
• Front Discs: Hi spec 380mm/34mm
• Front Pads: Ebc redstuff
• Front brakelines: Stailess
• Rear Caliper: Ap Racing 4piston
• Rear Discs: Ap Racing 330mm/28mm
• Rear Pads: Ebc redstuff
• Rear brakelines: Stailess
• Handbreak: Compbreak Vertical Hydraulic with adjustment valve


Wheels and Tyres:

• Wheels: Compomotive MO 9x18" Et14 (fitted at the moment)
• Tyres: Linglong 235x40 (fitted at the moment)
• Wheels: Oz Racing "Rally Racing" 9x19" Centrelock
• Tyres: Undecided


Body External:

• Color: Ashblack
• Carbon Lower lip (front bumper)
• Carbon Middle lip (front bumper)
• Carbon Hockey sticks (front bumper)
• Rs500 Fog grills (front bumper)
• Carbon Grill
• Carbon Wolf racing winglip / Carbon WRC wing
• Cup mirrors


Body Interior:

• Wiechers bolt in Rollcage 6p (ordered)
• Carbon A-pillars
• Carbon dash suround
• Birba white dial kit
• Mpm Dashlogger
• Hks Boost Gauge
• 2xSparco Evo L seats
• 2xSparco 3" 4p Harness
• Hks Evc IV boost controll
• G-tech Pro SS
• Snap off
• Sparco Mocca Stearing wheel
• Sparco Carbon pedal set


Pictures: http://www.garaget.org/?car=9480
Project Pictures:http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=41907

Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Snyggt upplägg... ;)

...och framför allt innehåll... :thumb3d:

Vore grymt kul om vi kunde få detta upplägg på alla våra projekttrådar, inte allra minst för att förenkla för Performance Ford (och alla andra tidningar) att finna svenska "godbitar" i klubben...

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Focus RS skrev:Snyggt upplägg... ;)

...och framför allt innehåll... :thumb3d:

Vore grymt kul om vi kunde få detta upplägg på alla våra projekttrådar, inte allra minst för att förenkla för Performance Ford (och alla andra tidningar) att finna svenska "godbitar" i klubben...

Jepp Körde ju på ett vinnande koncept ;)

Jo håller med om att det hade vart shysst om man fick samma stuk på sidorna för medlemarnas bilar.

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ni för göra en mall som alla som vill kan följa :)


Förbaskat frän Escort du har Martin!!

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Inlägg: 1863
Blev medlem: mån jul 17, 2006 4:55 pm
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Ort: borgholm -öland-
Medlemsnummer: 33

Inlägg av martin n »

detta kommer att bli de fetaste som människor skådat!! Stian släng dig i väggen!!;)



//Martin

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

martin n skrev:detta kommer att bli de fetaste som människor skådat!! Stian släng dig i väggen!!;)
//Martin
Tack mannen. Men så coolt blire inte bara lite ;)

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Inlägg: 1863
Blev medlem: mån jul 17, 2006 4:55 pm
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Ort: borgholm -öland-
Medlemsnummer: 33

Inlägg av martin n »

Martin skrev:Tack mannen. Men så coolt blire inte bara lite ;)

de sista beror bara på föraren..... de vet du,

//M

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

martin n skrev:de sista beror bara på föraren..... de vet du,

//M
Å denna press....

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

Skruva ihop den vite ist...
Så ska jag jaga dig 2010:D Du ligger ju före mig:banghead:

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Modj skrev:Skruva ihop den vite ist...
Så ska jag jaga dig 2010:D Du ligger ju före mig:banghead:
Du skulle bara veta cossie broder... den vite är på G ist...

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Inlägg: 4892
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Ort: Väckelsång
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

hehe du är nog fan den näst värsta personen jag vet till att vela å byta planer varannan vecka :) men visst vill gärna se en arg escort :)
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
Modj
Legend
Inlägg: 1818
Blev medlem: mån okt 06, 2003 4:00 pm
Namn: Lars Gustavsson
Kör: Escort Cosworth -95 Honda Accord 2.2 Type S -12
Ort: Grästorp
Kontakt:

Inlägg av Modj »

Martin skrev:Du skulle bara veta cossie broder... den vite är på G ist...
Gott! :D

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

ErikJ skrev:hehe du är nog fan den näst värsta personen jag vet till att vela å byta planer varannan vecka :) men visst vill gärna se en arg escort :)
för mycket hjärn aktivitet...:banghead:

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Inlägg: 4468
Blev medlem: tis aug 19, 2003 7:02 am
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Ort: Hunnebostrand
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

Du är inne på helt rätt spår nu mannen, kör på bara den svarta besten blir ju inte mindre rå för det.
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Jaha va händer här då? Jo den vite Escorten såldes och det blev visst en del prylar till den svarte ist... Har legat i garaget i stort sett varje dag nu i 1 månad sen jag bes den o det börjar likna nått. Bilder kommer...

Bromsar bak:
Bild

Skriv svar