Arne Lindgren - Capri MkII retroracer

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
old school
Veteran
Inlägg: 899
Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

Tror det blir ett riktigt bra stuk på denna bil, med tanke på bilden där man ser hur låg den blir. Har alltid gillat bilar där hjulen "stiger upp" i karossen.

Har du funderat på vad det blir för körning om Retro inte skulle bli av?

Själv är jag mer än nöjd med att ligga och nöta på "open pitlane" träffar. Gillar körningen mer än själva tävlandet nu faktiskt.

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

old school skrev:Tror det blir ett riktigt bra stuk på denna bil, med tanke på bilden där man ser hur låg den blir. Har alltid gillat bilar där hjulen "stiger upp" i karossen.

Har du funderat på vad det blir för körning om Retro inte skulle bli av?

Själv är jag mer än nöjd med att ligga och nöta på "open pitlane" träffar. Gillar körningen mer än själva tävlandet nu faktiskt.
Jag ska åka och kolla BMC-s openklass på Kinnekulle nästa helg.
Dom har en free-for-all-klass där den passar in.. måste ev fixa en bränsledränering på den i så fall.
Den kan den köras på MSLS klass 5 race, På mantorp brukar det inte vara fullt.
Sen håller "röde" på att dra ihop nåt för gamla 9-timmarsbilar. Kolla under långlopp på rejsa.

Det går alltid att skapa en egen äldre-än-30-år-klass på ett rejs, och beblanda sig bara man går in i deras reglemente. BMC sa att dom ställer upp en pokal i så fall när jag pratade med dom på mässan sist.

Open pitlane? Var och hur? Och kan man köra med oreggade på såna träffar?

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Inlägg: 899
Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

Det är det som är bra nuförtiden, man kan åka i flera klasser bara man har en godkänd bil med vagnbok. Det skiljer ju inte mycket om man tänker efter, säkerhetsreglerna är samma för alla.
Förr var det ju si och så med säkerhet i vissa klasser men nu kommer du icke ut på en bana med ett vrak.

"Open Pitlane" har bl.a GRC och där öppnas banan typ kl 9:00 och stänger 16:00, kan lova dig att du är ganska mätt på banåka efter en sådan dag. Men jag tycker det är perfekt, åk när du vill och vila, meka, käka när du vill.

http://www.grc.as/

Vissa träffar är för både reggat och oreggat och dom skiljer på amatörer och "proffs" så att man inte kör samtidigt. Kostar en del men om man räkna hur mycket körning du får så...

Finns också träningskvällar på Knutstorp och det är också en slags open pitlane fast då med endast banbilar.

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Mera grejor:
Slitsade originalskivor, runt om
Bild
Bilstein racingdämpare fram. jag har en aning om att dom blir för långa så att jag inte får den så låg som jag tänkt
Bild
Uniballs, m16, för bakaxeln. 28X2,5-rör ligger och väntar, en beställning till Snowball på svetsändar gick just iväg
Bild
Och 4 600cc-spridare av märket Siemens
Bild
Och en låda precisionsborrade skarvrör till buren.
Bild
80X80X2-rör ligger i verkstan och väntar på att få bli ramben ovanpå bakaxeln.. så det står inte bara still

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Nu har jag skurit ut för rambenen inuti karossen..
Bild

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Hej!

Varför konverterar du inte till ventilerade skivor?

Trevligt projekt i övrigt, önskar dig lycka till i fortsättningen!
//Johan

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Papillon skrev:Hej!

Varför konverterar du inte till ventilerade skivor?

Trevligt projekt i övrigt, önskar dig lycka till i fortsättningen!
I lådorna under bakskivorna ligger framskivorna, slitsade och ventilerade, jag var bara lat när jag plåtade.
Tack för uppmunran. :)

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Förstärkning mellan ramben och torped..
therealpinto? 2mm gods är det. Är jag rätt ute?
Bild

Jag har börjat böja till rambenen som ska gå på insidan av karossen nu, det är 60X60X2 fyrkantsrör.
Bild

Sen har toppen kommit med nya större ventiler i rostfritt, inte så stort som jag beställt med betydligt billigare, vi får se om jag ska vara förbannad eller nöjd när jag testar sen.
Bild

Och sen blev den ju tvättad också.
Bild

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Japp, rätt ute med förstärkningen. Gärna en dubbelplåt mot torpeden också så infästningen där blir stadig och fin.

Rambenen kommer trevligt högt :-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

therealpinto skrev:Japp, rätt ute med förstärkningen. Gärna en dubbelplåt mot torpeden också så infästningen där blir stadig och fin.

Rambenen kommer trevligt högt :-)

/Gustaf
Oki, dubbelplåt jag tar en bild sen.. Ingen förstärking mot innerskämen?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, det tycker jag är överkurs. Det är trycket mot torpeden man vill fördela.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Nu har jag lagt dit en remsa plåt, 2mm ca 20 mm bred.. verkar det räcka.
Och det är inte svetsningen som ärgat, det är ditkletat med modellera för bildens skull.
Bild

Sen gjorde jag en prototypning av en klämma som låser fast en bult i en svetsände. Om man sätter fast uniballen (vikket j:a ord) :p med en kontramutter så kommer bulten att bli försvagad just mellan svetsänden och muttern, och just där blir ev brytkrafter som störst. På samma ställe (Staniforth) rekommederade han att man gjorde en "dutchmans clamp" i stället.
Bild
Men jag var tvungen att snitta ganska långt för att få den att klämma fast och låsa. Röret borde ju bli försvagad av slitsen som går lite (3-4 mm) längre in på röret än själva svetsänden. Så jag är tveksam.. :confused:

Användarvisningsbild
Tralla
Veteran
Inlägg: 504
Blev medlem: tor nov 29, 2007 5:56 am
Namn: Tobias Elfström
Kör: Ford/Saab/Toyota/Peugeot
Ort: Skänninge
Medlemsnummer: 5

Inlägg av Tralla »

Imponerande bygge med en grym förebild, snyggt som fasen. :)
Tobias Elfström - Evig nybörjare. :whistling

Ni hittar mig på banan med följande klubbar: FCS, STCS, LMS och 5100

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag skulle föredra en platta med ordentlig yta mot torpeden, hela "vinkelns" bredd/längd och en marginal på 2-3 cm.

Men det kanske är överkurs.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inlägg av Arne Lindgren »

Nejförsjutton, det är inte överkurs. Då sätter jag en 1.5mm plåt ända från innerskärmen och så långt ut förbi balken i sidled som remsan på bilden, och vinklar ut plåten några mm i överkant för att styva upp den.

Vad tror du om min klämma runt uniballgängan? Röret blir ju försvagat men jag slipper sträckningen av bulten eftersom det inte finns nån kontramutter.
En tanke vore att låsa kontramuttern med locktite, och ha ett öra på den och ett motsvarande öra på svetsänden.
Sen sätter man låstråd emellan. Kan inte muttern röra sig (loctite) så kan inte svetsänden snurra heller.

Skriv svar