Stiefmeister - Escort Cosworth Monte carlo -94
- Stiefmeister
- Veteran
- Inlägg: 318
- Blev medlem: ons feb 16, 2005 11:00 am
- Namn: Stefan Larsson
- Kör: Escort Cosworth Monte-Carlo nr 140
- Ort: Mariestad
- Medlemsnummer: 65

Stiefmeister - Escort Cosworth Monte carlo -94
Tänkte starta en liten tråd om lilla bettan!
Lite info om bilen och vad som är gjort:
Escort Cosworth 1994 Monte carlo nr 140
Lack: Ash Black.
Motor:
orginal invändigt, både block och topp orörd.
Topplockspackning bytt till Grp A, Pinnbultad topp.
360 graders lagrad T34 Turbo.
Eget byggt grenrör i rostfritt, ss 2348 med uttag för Tial 38mm wastegate och "screamer pipe.
Moddad tomgångsmotor och spjällhus, för bättre fart i respons systemet.
Bosch gröna 803 spridare
3 bars MAP sensor
Uppgraderad vevhusventilation med alu behållare.
Blåa ställbara kamdrev från Magnaten.
Vibratechnics motorfästen.
Ombyggt oljetråg för större oljemängd.
Magnecore blåa silicon tändkablar
Msd Blaster tändspole
Samco blåa silicon slangar till vatten och laddtryck.
Större vatten kylare från Pro Alloy.
Pro Alloy expansionskärl.
Frontmonterad oljekylare med termostat.
revotec dubbelkolvs dumpventil.
Motorstyrning:
Weber Marelli L8 box.
Motorsport Developments 350 hk chip, med anti lagg (respons) system, och launch control.
Avgassystem:
3" downpipe och bakåt. 2,5" efter bakaxeln.
En 3" dämpare på mitten, och en 2,5" dämpare längst bak.
Koppling:
4 puckad sinter med fjädrat centrum.
Sachs tryckplatta.
Ombyggd kopplings pedal med justering av dragläget.
nytt kuggsegment.
Drivlina:
Orginal växellåda med shortshift.
elektrisk pump som trycker växellådsoljan genom ett kyl.
orginal framdiff.
orginal bakdiff med elektrisk pump som trycker oljan genom ett kyl.
Chassi:
Gula Koni dämpare runt om. ställbara i 3 lägen.
Mad max fjädrar, sänker 25mm.
Polyurethanbussningar i fram och bakvagn
Bromsar:
Orginal slitsade och hålborrade framskivor, standard ok med redstuff belägg.
orginal bakskivor och ok med redstuff belägg.
Stålomspunna bromsslangar fram och bak.
Fälgar:
Vita Cromodora Foss Magnesium 18*8" Dunlop SP Sport däck
Gråa Oz Racing 16*8 Hankook k102 däck
Inredning:
Orginal Monte Carlo
Brandsläckare bredvid passagerare
2 st autometer mätare i A-stolpen, laddtryck och oljetemp.
Lite blandade bilder:


Grenröret nästan färdigt, bara uttaget för wastegaten kvar!

Turbo och wastegate! flänsen inte portad vid fototillfället!

Och så blev det när det vart monterat och färdigt!

Mitt ombyggda tråg för större oljemängd!

Cromodora fälgarna som jag är grymt nöjd med!

Orginal Monte Carlo fälgarna!

Den fina pro Alloy kylaren!


Halkbanan på Rudskogen 2007!

Lite info om bilen och vad som är gjort:
Escort Cosworth 1994 Monte carlo nr 140
Lack: Ash Black.
Motor:
orginal invändigt, både block och topp orörd.
Topplockspackning bytt till Grp A, Pinnbultad topp.
360 graders lagrad T34 Turbo.
Eget byggt grenrör i rostfritt, ss 2348 med uttag för Tial 38mm wastegate och "screamer pipe.
Moddad tomgångsmotor och spjällhus, för bättre fart i respons systemet.
Bosch gröna 803 spridare
3 bars MAP sensor
Uppgraderad vevhusventilation med alu behållare.
Blåa ställbara kamdrev från Magnaten.
Vibratechnics motorfästen.
Ombyggt oljetråg för större oljemängd.
Magnecore blåa silicon tändkablar
Msd Blaster tändspole
Samco blåa silicon slangar till vatten och laddtryck.
Större vatten kylare från Pro Alloy.
Pro Alloy expansionskärl.
Frontmonterad oljekylare med termostat.
revotec dubbelkolvs dumpventil.
Motorstyrning:
Weber Marelli L8 box.
Motorsport Developments 350 hk chip, med anti lagg (respons) system, och launch control.
Avgassystem:
3" downpipe och bakåt. 2,5" efter bakaxeln.
En 3" dämpare på mitten, och en 2,5" dämpare längst bak.
Koppling:
4 puckad sinter med fjädrat centrum.
Sachs tryckplatta.
Ombyggd kopplings pedal med justering av dragläget.
nytt kuggsegment.
Drivlina:
Orginal växellåda med shortshift.
elektrisk pump som trycker växellådsoljan genom ett kyl.
orginal framdiff.
orginal bakdiff med elektrisk pump som trycker oljan genom ett kyl.
Chassi:
Gula Koni dämpare runt om. ställbara i 3 lägen.
Mad max fjädrar, sänker 25mm.
Polyurethanbussningar i fram och bakvagn
Bromsar:
Orginal slitsade och hålborrade framskivor, standard ok med redstuff belägg.
orginal bakskivor och ok med redstuff belägg.
Stålomspunna bromsslangar fram och bak.
Fälgar:
Vita Cromodora Foss Magnesium 18*8" Dunlop SP Sport däck
Gråa Oz Racing 16*8 Hankook k102 däck
Inredning:
Orginal Monte Carlo
Brandsläckare bredvid passagerare
2 st autometer mätare i A-stolpen, laddtryck och oljetemp.
Lite blandade bilder:


Grenröret nästan färdigt, bara uttaget för wastegaten kvar!

Turbo och wastegate! flänsen inte portad vid fototillfället!

Och så blev det när det vart monterat och färdigt!

Mitt ombyggda tråg för större oljemängd!

Cromodora fälgarna som jag är grymt nöjd med!

Orginal Monte Carlo fälgarna!

Den fina pro Alloy kylaren!


Halkbanan på Rudskogen 2007!

- Stiefmeister
- Veteran
- Inlägg: 318
- Blev medlem: ons feb 16, 2005 11:00 am
- Namn: Stefan Larsson
- Kör: Escort Cosworth Monte-Carlo nr 140
- Ort: Mariestad
- Medlemsnummer: 65

- Stiefmeister
- Veteran
- Inlägg: 318
- Blev medlem: ons feb 16, 2005 11:00 am
- Namn: Stefan Larsson
- Kör: Escort Cosworth Monte-Carlo nr 140
- Ort: Mariestad
- Medlemsnummer: 65

- Stiefmeister
- Veteran
- Inlägg: 318
- Blev medlem: ons feb 16, 2005 11:00 am
- Namn: Stefan Larsson
- Kör: Escort Cosworth Monte-Carlo nr 140
- Ort: Mariestad
- Medlemsnummer: 65

-
- Veteran
- Inlägg: 128
- Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
- Namn: