Min Ford Orion startar inte
-
Lasse
- Veteran
- Namn: Lars Blomqvist
- Kör: Ford Fiesta Mk1 -79:a
Min Ford Orion startar inte
I morse den 9/1 -09 så skulle jag iväg och göra massa ärenden med min bil. När jag vrider nyckeln så hostar bilen till några ggr och och sen händer inget mer än att startmotorn snurrar runt resten.
Jag har aldrig haft några problem med att bilen inte vill starta innan. Och jag har inte rört en enda pinal på förgasaren innan detta hände.
Har tittat lite på den automatiska choken men inte blivit klokare för de...(Förgasare modell Ford VV)
Jag har gnista på samtliga stift och det kommer fram bensin till matarpumpen uppe på topplocket.
De enda som jag tycker skulle kunna störa motorn var att hela den automatiska choken satt löst på förgasaren så samtidigt som jag öppnade och kolla in i den så drog jag åt den på förgasaren.
Jag måste ha igång bilen till tisdag kväll så jag uppskattar alla råd, tips jag kan få.
Känns så surt att behöva lämna iväg den om när de e så knapert med tid till förfogande.
Tack på förhand! //Lasse
Jag har aldrig haft några problem med att bilen inte vill starta innan. Och jag har inte rört en enda pinal på förgasaren innan detta hände.
Har tittat lite på den automatiska choken men inte blivit klokare för de...(Förgasare modell Ford VV)
Jag har gnista på samtliga stift och det kommer fram bensin till matarpumpen uppe på topplocket.
De enda som jag tycker skulle kunna störa motorn var att hela den automatiska choken satt löst på förgasaren så samtidigt som jag öppnade och kolla in i den så drog jag åt den på förgasaren.
Jag måste ha igång bilen till tisdag kväll så jag uppskattar alla råd, tips jag kan få.
Känns så surt att behöva lämna iväg den om när de e så knapert med tid till förfogande.
Tack på förhand! //Lasse
-
Lasse
- Veteran
Jag satt även igår kväll och lusläste igenom hela kapitlet om förgasaren i min Haynes-handbok. Den berättade inte nått om hur man ska göra om förgasaren felar för en.
De enda boken sa var att om de inte räckte att blåsa rent munstyckena med tryckluft. Så får man snällt o vackert plocka isär hela förgasaren om blåsa rent den ännu nogrannare.
ska jag ta och göra detta direkt eller finns de nått mer jag kan kolla innan jag går så långt?
De enda boken sa var att om de inte räckte att blåsa rent munstyckena med tryckluft. Så får man snällt o vackert plocka isär hela förgasaren om blåsa rent den ännu nogrannare.
ska jag ta och göra detta direkt eller finns de nått mer jag kan kolla innan jag går så långt?
- Paroxyst
- Legend
- Namn: Marc S
- Kör: Commodore 72
- Kontakt:
Rotorn är det sällan något fel på men du ska inte ha oxid på polerna. Jag tror det är tändrelaterat. Prova köp nytt lock och rotor det kostar inte mycket. Sen har du, ifall det inte fungerar, iaf eliminerat ett ev. fel.Lasse skrev:Hade lite oxid på polerna inne i locket med utöver de så var den, rotorn i gott skick.
Var det förresten någon tendens till fukt inne i locket? En sak till, du kan kontrollera om det är bränslerelaterat. Skruva bort luftfiltret och ge den en matsked bensin direkt ner i förgasaren. Gå genast och försök starta bilen. Startar den då är det sannolikt bensin/förgasarrelaterat. Men startar den inte då så är det antagligen tändrelaterat.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)
-
Lasse
- Veteran
Okej. Nej den var ingen tendens till fukt inne i locket. den enda som fanns var lite olja som kommit från ventilkåpspackningen.Paroxyst skrev:Rotorn är det sällan något fel på men du ska inte ha oxid på polerna. Jag tror det är tändrelaterat. Prova köp nytt lock och rotor det kostar inte mycket. Sen har du, ifall det inte fungerar, iaf eliminerat ett ev. fel.
Var det förresten någon tendens till fukt inne i locket? En sak till, du kan kontrollera om det är bränslerelaterat. Skruva bort luftfiltret och ge den en matsked bensin direkt ner i förgasaren. Gå genast och försök starta bilen. Startar den då är det sannolikt bensin/förgasarrelaterat. Men startar den inte då så är det antagligen tändrelaterat.
Jo jag har redan testat att hälla i några korkar med bensin rätt ner i förgasaren o den enda de gjorde var o blöta ner tändstiften.
På vilket sätt kan det då vara tändrelaterat? Motorn visar ju ingen tendens till att ha dålig gnista då jag tar ur stiften och kollar.
de blir fina blå gnistor.
- Paroxyst
- Legend
- Kontakt:
Det låter märkligt. Du har gnista på stiften och fick sås in i cylindrarna med att hälla dit bensin men ÄNDÅ startar den inte! Då är min nästa gissning..nja den har antagligen brytarlöst system så då går det bort att brytarn skulle vara slut. Olja sa du, var den oljan INUTI fördelarlocket eller bara utanpå?Lasse skrev:Motorn visar ju ingen tendens till att ha dålig gnista då jag tar ur stiften och kollar, de blir fina blå gnistor.
Dessutom OM det är ärjat på kontakterna i locket så HAR det varit fukt där och det KAN ha betydelse men när du säger att det gnistrar bra i stiften så borde det inte vara det som är felet då.
Jag undrar om det ändå inte är tändrelaterat. Kan du ta lite sandpapper och putsa bort oxiden på polerna och prova om det är någon skillnad.
-
Lasse
- Veteran
Jag var nere på Biltema snabbt och köpte nytt förelarlock och rotor.Paroxyst skrev:Det låter märkligt. Du har gnista på stiften och fick sås in i cylindrarna med att hälla dit bensin men ÄNDÅ startar den inte! Då är min nästa gissning..nja den har antagligen brytarlöst system så då går det bort att brytarn skulle vara slut. Olja sa du, var den oljan INUTI fördelarlocket eller bara utanpå?
Dessutom OM det är ärjat på kontakterna i locket så HAR det varit fukt där och det KAN ha betydelse men när du säger att det gnistrar bra i stiften så borde det inte vara det som är felet då.
Jag undrar om det ändå inte är tändrelaterat. Kan du ta lite sandpapper och putsa bort oxiden på polerna och prova om det är någon skillnad.
Nu är de ett fel mindre som det kan vara men den vill fortfarande inte starta.
Jag funderade också en stund på om jag hade brytarspetsar på den. Men när jag kolla upp de i boken så står de att de är elektroniskt brytarlöst system som även du gissa på.
- Paroxyst
- Legend
- Kontakt:
Jo ok, bra då är det ur världen. Men det är synnerligen märvärdigt att den inte startar med både bensin och gnista. Nästa gissning är väl kanske då för mycket bensin, att den blir dränkt. Den startar inte om du håller full gas när du försöker starta?Lasse skrev:elektroniskt brytarlöst system som även du gissa på.
-
Lasse
- Veteran
Precis. Nej de hjälper inte heller att använda startgas eller hålla full gas.Paroxyst skrev:Jo ok, bra då är det ur världen. Men det är synnerligen märvärdigt att den inte startar med både bensin och gnista. Nästa gissning är väl kanske då för mycket bensin, att den blir dränkt. Den startar inte om du håller full gas när du försöker starta?
-
SK Racing
Det jag vet är att enligt mina fordgurus till kompisar är att cvh förgasaren, den enports då alltså suger
Dom körde med tvåportaren och det fungerade finfint
För övrigt så är vad jag förstått cvh och nyare Fordmotorer känsliga på just tänddelarna, bosch och Motorcraft är tydligen det som gäller, mina pintos kör jag på Bosch och NGK o det fungerar fint.
I ditt fall så verkar det vara flera fel som samverkar då du snappsat förknysaren och den inte vill ändå så tyder det på tändfel, att du sedan har gnista förbryllar mig, men kommer den rätt, gnistan alltså?
Händer ju på Pintomotorer att kamremmen hoppar nån kugge ibland och då blir allt lite kooko
Dom körde med tvåportaren och det fungerade finfint
I ditt fall så verkar det vara flera fel som samverkar då du snappsat förknysaren och den inte vill ändå så tyder det på tändfel, att du sedan har gnista förbryllar mig, men kommer den rätt, gnistan alltså?
Händer ju på Pintomotorer att kamremmen hoppar nån kugge ibland och då blir allt lite kooko
-
Lasse
- Veteran
Jo att motorkonstuktionen suger på insugs-sidan vet jag men de är en billig bil och min enda bil som funkar... funkade.
Kollar jag på den sprängskissen som jag har på förgasaren så finns de en blandningsskruv och en tomgångsjusterskruv.
Och de står inte ett jota om hur grundinställningen är på den heller.
Annars är de vel bara o köra på mottot man hade som ung, dum moppeskit...
Friskt vågat hälften vunnet.
Känns bara så dumt att göra de på en bil... De är ju ingen 2-taktare man pillar på.
Kollar jag på den sprängskissen som jag har på förgasaren så finns de en blandningsskruv och en tomgångsjusterskruv.
Och de står inte ett jota om hur grundinställningen är på den heller.
Annars är de vel bara o köra på mottot man hade som ung, dum moppeskit...
Friskt vågat hälften vunnet.
Känns bara så dumt att göra de på en bil... De är ju ingen 2-taktare man pillar på.
-
Lasse
- Veteran
Ja de visa sej vara samma symtom på min bil som på din.zippaN skrev:Jag hade liknande problem då allt stämde med gnista, att det fick soppa och att gnistan kom vid rätt tillfälle.
Problemet för mig var att jag hade dränkt mina stift för mkt så det inte kom någon gnista när dom var fast skruvade.
Jag köpte nya och den gick igång direkt =)
köpte nya stift och den starta direkt... Måste kört slut på stiften eller att dom vart måndags-exemplar.
Konstigt att dom ändå gav fina gnistor.
- cossiehenke
- Legend
- Namn: Henrik Wikström
- Kör: Japansk Premiumbil !
- Kontakt: