sierra cosworth rwd frågor?

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Lindholm
Erfaren
Namn: Richard Wester
Kör: Evo 6 TME

sierra cosworth rwd frågor?

Inlägg av Lindholm »

om bak ändan är svajig när man kör vad kan det vara för fel? bussningar? fel ställda bakhjul? samt att kommer typ nån form av plast eller olje rök inne i kupen när man gasar på med turbon vad kan det vara för symptom?

/jesper

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

gissningslek tycker jag detta låter som.. ang bakvagnen så får du ju titta under den och känna efter om det är något som är löst... kan säkerligen vara bussningar eller annat toktrasigt? org bil eller?
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

Lindholm skrev:om bak ändan är svajig när man kör vad kan det vara för fel? bussningar? fel ställda bakhjul? samt att kommer typ nån form av plast eller olje rök inne i kupen när man gasar på med turbon vad kan det vara för symptom?

/jesper
bakändan kan kännas svajig på grund av spinnande bakdäck, kanske även där den konstiga lukten kommer in i bilden.
Gummilukt helt enkelt.
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Tobbe
Legend
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Medlemsnummer: 253

Inlägg av Tobbe »

Jag har 2 egna teorier:

Kan ju vara så att eftersom din bil verkar få bränsle ( i ditt fall etanol ) till 3 st 600hk cosworthmotorer att det inte hinner förbrännas och därmed sipprar ut lite varstans ?

Den andra teorin är att eftersom du har 2 st interna wg på din turbo så kan det vara så att den ena inte öppnar och därmed får du ett skenande laddtryck och bilen vill dansa i bakänden, precis som föregående skrev.

PS var det snabb makaroner ni kokte under huven igår eller den helt enkelt bara gick varm ?

Mvh

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

Verkar som din turbo gjort sitt helt enkelt.
Låter på "Tobbe" som du kör trimmat, men om du inte gör det finns det en originalturbo till salu i denna annonsen.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57865
Mvh Andreas
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Tobbe
Legend

Inlägg av Tobbe »

Ang att den känns svajjig i bakvagnen så kan du ju kontakta " Akilles " här på forumet, han var med oss på vår lilla träff igår, han har precis köpt en sierra cosworth rwd, kolla länken nedan

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=59089

furulund och landskrona ligger ju inte så långt ifrån varandra...tänkte du kanske kunde jämföra med hans bil så det inte bara är inbillning att den känns svajjig....det är så himla lätt att inbilla sig saker ibland...

:confused:

Hur som helst så lycka till i felsökandet !

Lindholm
Erfaren
Namn: Richard Wester
Kör: Evo 6 TME

Inlägg av Lindholm »

Tobbe skrev:Jag har 2 egna teorier:

Kan ju vara så att eftersom din bil verkar få bränsle ( i ditt fall etanol ) till 3 st 600hk cosworthmotorer att det inte hinner förbrännas och därmed sipprar ut lite varstans ?

Den andra teorin är att eftersom du har 2 st interna wg på din turbo så kan det vara så att den ena inte öppnar och därmed får du ett skenande laddtryck och bilen vill dansa i bakänden, precis som föregående skrev.

PS var det snabb makaroner ni kokte under huven igår eller den helt enkelt bara gick varm ?

Mvh
okej, igår? hänger inte med här nu, har 1st wastegate på min inte 2st & sen kör jag enbart med 98oktan bensin, ingen etanol i min,
har inte varit på nån av era bilträffar ännu.

/jesper

Tobbe
Legend

Inlägg av Tobbe »

Lindholm skrev:okej, igår? hänger inte med här nu, har 1st wastegate på min inte 2st & sen kör jag enbart med 98oktan bensin, ingen etanol i min,

/jesper

Aha okej, men då kanske det inte är omöjligt att du känner till " Akilles " ? Han har ju haft en del cosworthar så hör med honom om han har lust att hjälpa dig, dock kan han vara svår att få tag i ( jobbar tydligen en del ) ;)

Tobbe
Legend

Inlägg av Tobbe »

Såg att Akilles ska sälja sin nu igen, han har satt ut annons på sin på evoclub 20 minuter efter du svarat här inatt. Nu har du ju världens chans att åka och provköra bilen som en intresserad köpare för att avgöra om din känns svajjig eller inte :)
här är länken http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=20674

Mvh
Lindholm skrev:okej, igår? hänger inte med här nu, har 1st wastegate på min inte 2st & sen kör jag enbart med 98oktan bensin, ingen etanol i min,

/jesper

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Medlemsnummer: 328

Inlägg av saabchef »

farsan skrev:bakändan kan kännas svajig på grund av spinnande bakdäck, kanske även där den konstiga lukten kommer in i bilden.
Gummilukt helt enkelt.

HAHAHAHA Ja jävlar, det gjorde min dag!! :D:D:D
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Maff1a

Inlägg av Maff1a »

Hm var det inte kokt korv på MECA ?

Skriv svar