Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Sedicivalvole
Erfaren
Namn: Rickard Heedman
Kör: Focus RS -09

Inlägg av Sedicivalvole »

Edelsvärd skrev:Förresten, är det någon som kommer behöva nya sommardäck till sin RS?

Jag kan nog ordna fram riktigt bra pris på Continentals originaldäck till RS (rätt artikelnummer så klart) men jag behöver veta hur många som är intresserade först och det är nu det gäller då lev. har några uppsättningar för mycket på lager...
Jag anmäler intresse för 2st däck. Vad är orginalpriset? Har inte orkat åka ner till min handlare å kolla...
//Rickard

rubank
Veteran
Namn: Anders S
Kör: Focus RS

Inlägg av rubank »

jag vart förvånad över hur snabbt däcken slits på bilen, har väl ca 30% kvar på framdäcken och 90% bak. Tror dock jag går på eftermarknadsdäck om du inte har kalaspriser på dem fredrik?

Rambo3
Veteran
Namn: Marek P
Kör: Ferrari 430 F1 2009

Inlägg av Rambo3 »

Vi fick byta däck fram efter 800mil. Vad är priset på dina däck ?

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Det har nog väldigt mycket med körstil att göra oxå, inte bara att OEM däcken är mjuka. Det är ju inga problem att köra slut på ett par sommardäck på 500 mil om man vill, trots att man inte kör en meter bana. ;)

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Namn: Fredda
Kör: 2018 Focus RS
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Jag har begärt in pris från eftermarknad till klubben, jag lägger in det här så fort jag har det i handen.

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Det där var ju en riktigt snygg brun!

C skrev:Tackar Fredrik! Det var vänligt!

Jag vill ha min bil i denna bruna nyansen:

Bild
Om du nu lyckas se fägerna på denna bilden utan att fylla en biltemahink me dräggel.. ;)
Bilagor
Smiley.bmp

Användarvisningsbild
Peter 75
Veteran
Namn: Peter Carvall
Kör: RS 2009
Kontakt:

Inlägg av Peter 75 »

Edelsvärd skrev:Den sitter redan på din bil, jag skiftade bara plats på dom. :p

För er som inte vet så har jag alltså inhandlat en begagnad Mazda 3 MPS -07:a till gumman min, det var dags att byta ut hennes bil och det blev en vettig kompromiss då hon vägrade att åka en tre-dörrars variant typ ST/RS med barnvagn, bilbarnstol etc. konstigt...

Jag tänkte i alla fall få åka lite bana med den också - det är i alla fall samma plattform som Focus :rolleyes:

Jag som nu har kört bägge bilarna måste säga att Focusen är en vanvettigt skön bil att köra, på något vis inger den väldigt mycket mer säkerhetskänsla bakom ratten, men känner sig trygg på ett oförklarligt vis, som inte riktigt finns på samma sätt i Mazdan som för övrigt går hyfsat den också, men jag undrar om inte Peter ska få meka lite ecu-tek med den trots allt...)

C: Nu bokar jag snart en omlackning till solid brun om du inte är snäll :p

Hej.

Mazda 3 MPS är en kul bil det med, hör av dig bara så skall vi fixa till något :cool:

Peter

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

STRONG AND GREEN - FORD WINS TWO BBC TOP GEAR AWARDS

Inlägg av Focus RS »

Bild

BRENTWOOD, Essex, 7 December, 2009 – Ford has won two BBC Top Gear awards that recognise the company's prowess at extreme ends of the auto industry spectrum.

The Ford Focus RS, the fastest and the most powerful front-wheel-drive Ford ever produced in Europe, has been selected as "Muscle Car of the Year" by BBC Top Gear magazine, while Ford's lowest carbon emitting model, the 98g CO2/km Ford Fiesta ECOnetic is Top Gear's "Green Car of the Year".

In assessing the awards, the BBC Top Gear team took into account all aspects of the vehicles. Editor, Conor McNicholas, said: "The Focus RS is nothing short of a hero. Amazing engineering in a car with huge road-presence, the RS is both massive fun and a connoisseur's choice. It’s a bargain too."

Commenting on the Green Car of the Year award, he said: "We’re hugely impressed with the Fiesta Econetic. In an era where too many think going green means having a fun-lobotomy, this Ford matches spritely on road dynamics with fabulous fuel economy. There really is no compromise. Make them all like this!"

On hearing the news, Nigel Sharp, Ford of Britain's managing director, said: "We are delighted to have Ford cars recognised in two completely different categories. It confirms our technical capability and the strength in-depth of Ford's fresh and exciting model range."

The Ford Fiesta is the top selling car in the UK with almost 110,000 sales this year. The Ford Fiesta ECOnetic and the Ford Focus RS are available from £14,645 and £26,995, respectively.

Notes for editors:

Focus RS
  • 305PS / 420Nm
  • 225g/km CO2
  • Max speed – 163mph
  • 0-62mph 5.9s
  • 30.1mpg (combined)
  • Insurance group 19E
Fiesta ECOnetic
  • 90PS
  • 98g/km CO2
  • Max speed – 111mph
  • 0-62mph 12.3s
  • 76.3mpg (combined)*
  • Insurance group 4E
*Note: Fuel economy figures quoted are based on the European Fuel Economy Directive

EU 80/1268/EEC and will differ from fuel economy drive cycle results in other regions of the world.

Länk till ursprungsartikeln => STRONG AND GREEN - FORD WINS TWO BBC TOP GEAR AWARDS

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Jag har nu fått pris på däcken och de kommer att ligga på 2,895kr/st. Observera att detta är pris till klubben och att tillgången är begränsad.

Ring eller maila mig så ordnar jag det som behövs!

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Jag uppskattar erbjudandet, men det är ändå dyrt :Odd:

Frågan är om skillnaden mellan dessa och SportConti 3 på dackonline.se är värd 430 kr mer per styck?
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Dyrt vet jag inte, men en jädra massa pengar kan jag hålla med om. ;)

Om du ska beställa från nätet så dubbelkolla att du verkligen får rätt artikelnummer till din bil, RS varianten har ju extra stark stomme.

Däckens ord. riktpris är 4,600/st nu är det väl få som tar det för dom, men det ger ändå en hänvisning.

mAbZ skrev:Jag uppskattar erbjudandet, men det är ändå dyrt :Odd:

Frågan är om skillnaden mellan dessa och SportConti 3 på dackonline.se är värd 430 kr mer per styck?

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Det var en kraftig rabatt! Trevligt!

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

J_P
Veteran
Namn: JP
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015

Inlägg av J_P »

Sen så bör det tilläggas att det finns 12 olika varianter av Conti Sportcontact3 i samma dimension, men bara en av dom är Focus RS däcket då den är framtagen till enbart till Focus RS. Och man kan ju fundera då på varför man vill försämra sin bil genom att ha något annat på bilen. Tycker att det här med däck till nya RS har diskuterats en hel del här på forumet och alltid med samma slutsats att originaldäcken är svårslagna, även av R-däck på bana. Tycker priset är kanon.

wolfbane196
Veteran
Namn: Jerker
Kör: Superbil

Inlägg av wolfbane196 »

Hej Edelsvärd!

Har du artikel,nr till orginal däcken att lägga ut?

wolfbane196
Veteran
Namn: Jerker
Kör: Superbil

Inlägg av wolfbane196 »

Nån som vet hur stort orginal navhål är på RS??

Skriv svar