Pinto i min Anglia
- pallebiker
- Erfaren
- Namn: Paul (Palle) Olsson
- Kör: Ford Anglia-62.Saab-9000.honda Superblackbird.BM-T24
Pinto i min Anglia
Hej
funderar på att hotta i en pinto i anglian,behöver mkt tips så jag vet va ja ger mig in i.
Är det lönt eller ej?:banghead:
funderar på att hotta i en pinto i anglian,behöver mkt tips så jag vet va ja ger mig in i.
Är det lönt eller ej?:banghead:
-
SK Racing
Lönt o lönt, det kan bara du svara på.
Jag har ingen aning hur det är i just din bil med utrymme o så men rent generellt så är ju ett motorbyte oftast det billigaste sättet att öka hk i en bil.
Att hinka i en Pinto är ju enligt mig inte lönt då det finns betydligt bättre motorer i Ford-familjen, med bättre så menar jag bränsleekonomiskt, där kvalar knappast Pinton in.
En motor jag tycker gå bra o fint samt har en bra förbrukning är 8v Dohc-motorn från Sierra/Scorpio och den har ca 120 hk, ca 20 mer än en Pinto och ska du ändå göra jobbet med ett motorbyte så är det denna motor jag rekommenderar.
Ska du köra med en potent sugmotor ja då hade jag valt en Pinto med tanke på tillgången på delar, men ska du ha en bra bruksmotor i din sommarbrukis/glidare
Ja då hade jag stoppat i något nyare än en törstig Pinto.
Jag har ingen aning hur det är i just din bil med utrymme o så men rent generellt så är ju ett motorbyte oftast det billigaste sättet att öka hk i en bil.
Att hinka i en Pinto är ju enligt mig inte lönt då det finns betydligt bättre motorer i Ford-familjen, med bättre så menar jag bränsleekonomiskt, där kvalar knappast Pinton in.
En motor jag tycker gå bra o fint samt har en bra förbrukning är 8v Dohc-motorn från Sierra/Scorpio och den har ca 120 hk, ca 20 mer än en Pinto och ska du ändå göra jobbet med ett motorbyte så är det denna motor jag rekommenderar.
Ska du köra med en potent sugmotor ja då hade jag valt en Pinto med tanke på tillgången på delar, men ska du ha en bra bruksmotor i din sommarbrukis/glidare
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
-
Markus
- Veteran
- Namn: Markus Jonsson
- Kör: Focus -07
Ursäkta törstig pinto?
En liten avstickare ifrån tråden men så törstig tycker jag inte att pinto är, jo DOCH går biligare men vid lungn körning och rätt bakaxel/växellåda samnt en just motor så går pinton att köra billigt. Har själv kört min taunus på 0.85 blandat med orginal motor och 4-växlad låda/ 3:75 i bakaxelutväxling/185/70-13 sommar däck. Har även kört den på 0.9 långväg (16mil) med dubbla weber 45or och 5växladlåda.
-
SK Racing
Pinto med kise har 8,5:1 i komp o utan kise, förutom transit så är det ca 9,2:1 om jag inte minns fel.
Jag har efter översyn av min Pinto 10,2:1 i den men törstig är den fortfarande, troligen så är det så att dom äldre med förgasare går något billigare än EFI modellerna av Pinto.
Jag har lite olika Sierror med Pinto i som referens o alla har varit törstiga o legat runt litern som bäst, tyvärr.
Jag har efter översyn av min Pinto 10,2:1 i den men törstig är den fortfarande, troligen så är det så att dom äldre med förgasare går något billigare än EFI modellerna av Pinto.
Jag har lite olika Sierror med Pinto i som referens o alla har varit törstiga o legat runt litern som bäst, tyvärr.
- pallebiker
- Erfaren
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Om allt är fräscht och rätt justerat i din X-flow så har du väl runt 100 hk i alla fall vilket betyder att du måste dit med en hyfsat trimmad Pinto om det ska bli roligare.
MC-förgasare eller dubbla 45:or kan vara skoj för ännu mer gassvar.
Behöver du inte massor av mer effekt skulle jag helt klart köra vidare på X-flowspåret.
/Gustaf
MC-förgasare eller dubbla 45:or kan vara skoj för ännu mer gassvar.
Behöver du inte massor av mer effekt skulle jag helt klart köra vidare på X-flowspåret.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- pallebiker
- Erfaren
-
Markus
- Veteran
- Namn: Markus Jonsson
- Kör: Focus -07
Ursäkta igen
Hade en -85 sierra kombi 2.0 EFI som hade gått 38000 mil gick utan problem till och från jobbet på 0,78 per mil, hade senare en 3dr sierra -86 2,0 is som nästan var omöjlig att få under litern, så pinton verkar vara litte olika i bränsleförbrukning.
- pallebiker
- Erfaren