Ojämn gång och svartrök, fiesta 1,25 -98

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
fiesta98

Ojämn gång och svartrök, fiesta 1,25 -98

Inlägg av fiesta98 »

Jag har en fiesta -98 1,25 endura. Den går ojämnt och svartryker, speciellt när den blir varm. Speciellt på lägre varv utan gaspådrag. Ibland måste jag växla ner till tvåan för att komma upp i 70... Det känns precis som om den slår igen på ett stift, men jag bytte stift och kablar men det blev inte bättre.

Kan det tänkas vara tempgivaren som spökar så kallstartsventilen skickar på hela tiden? Var sitter den?

Är det lambdasonden som spökar?

Har en spridare hängt sig? Tror iofs inte det för då borde den gå gåligt hela tiden.

Onekligen verkar det som bilen får för mycket soppa, men det finns ju tusen saker att kolla. Nån som vet om det är ett standardfel??

Hade strul för ett år sen med tomgång som rusade när jag kopplade ur, det visade sig vara ett kablage som var dåligt, asskumt, men det blev bra när jag bytte...

Tacksam för svar

Tags:

Xz3PaZ

Inlägg av Xz3PaZ »

fiesta98 skrev:Jag har en fiesta -98 1,25 endura. Den går ojämnt och svartryker, speciellt när den blir varm. Speciellt på lägre varv utan gaspådrag. Ibland måste jag växla ner till tvåan för att komma upp i 70... Det känns precis som om den slår igen på ett stift, men jag bytte stift och kablar men det blev inte bättre.

Kan det tänkas vara tempgivaren som spökar så kallstartsventilen skickar på hela tiden? Var sitter den?

Är det lambdasonden som spökar?

Har en spridare hängt sig? Tror iofs inte det för då borde den gå gåligt hela tiden.

Onekligen verkar det som bilen får för mycket soppa, men det finns ju tusen saker att kolla. Nån som vet om det är ett standardfel??

Hade strul för ett år sen med tomgång som rusade när jag kopplade ur, det visade sig vara ett kablage som var dåligt, asskumt, men det blev bra när jag bytte...

Tacksam för svar
Igensotat avgassystem kan vara ett problem, jag har samma problem med min och den vita fina snön blir svart när jag gasar... sticker man in ett finger i röret så ligger det ca 2mm med sot där, men kolla om det är mkt sot i de och om det är för mkt kan du försöka göra rent burken :)

Miniblaj

Inlägg av Miniblaj »

Är standard fel på dom.. brukar va Andra cylinderns stift o tändkabel som måste bytas.. kör man med det för länge så går katten o det är inte billigt

Skriv svar