Ford Focus RS mk2 2009
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
Nu Ford vaknat!Focus RS skrev:...dass der Windabweiser das Luftansaugsystem blockiert, was zu einer Beschädigung des Luftfilterauslassrohrs führt.
Detta problem har varit känt ett bra tag i Tyskland, speciellt eftersom de har den där Autobahn och problemet blir värre ju fortare man kör...
Denna fladdriga plastbit har, förutom att krascha utloppsslangen från luftfiltret (pga vacuum) och orsaka diverse felmeddelande, säkert också bidragit till sämre resultat vid diverse tester.
Jag slet bort min för ett tag sen och har fotat den:
[ATTACH]28619[/ATTACH]
Den plastbiten är ca 30 x 17 cm med tjocklek 1 mm, dvs lite som förpackningen till en dvd-film, fast med lite mjukare plast
Den sitter ungefär bakom RS-märket i grillen och ska förhindra att det kan blåsa rakt in i luftintaget. Även om den kallas vindavvisare är den nog tänkt att hålla undan vatten och annat skräp som annars skulle kunna sugas rakt in i luftfiltret. Luft kan ju knappast skada... snarare tvärtom.
Man kan ju föreställa sig vad som händer med den när man kör fort...
Den böjer sig, därför att den trycks framifrån av fartvinden och sugs in mot själva luftintaget av den jättedammsugare som en 2,5 liters turbomotor är vid 6000 varv...
Om den böjer sig tillräckligt blir det kraftigt vacuum i luftfiltret och då börjar andra prylar gå sönder.
Den här utvikningen kanske vi ska fortsätta med i tråden "Efter leverans"?
- Bilagor
-
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Det skulle kunna vara att pedalen blir för hård att trycka på när man har fullt laddtryck, släpper väldigt snabbt och bromsar fullt väldigt snabbt.
Har känt av det ibland.
Hatar både det fenomenet och även att de satt en strypventil på kopplingspedalshydraliken så denna inte går tillbaka i utgångsläget lika fort som jag släpper kopplingen. Riktigt irriterande..
Har känt av det ibland.
Hatar både det fenomenet och även att de satt en strypventil på kopplingspedalshydraliken så denna inte går tillbaka i utgångsläget lika fort som jag släpper kopplingen. Riktigt irriterande..
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- C
- Legend
Fick inget svar från Upplands motor idag. Bara en trevlig själ som ringe upp och berättade att han inte kunde svara på frågan. Han skulle be en mer bevandrad person att ringa mig imorgon. No problemo, jag har inte brottom med att veta detta idag.
mvh C
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- C
- Legend
F-n. Nu när jag tänker efter så har jag varit med om att "tappa ork" vid hög hastighet. Var och nosade på 260 på mätaren i december (på Autoban i Tyskland såklart). Hmmm. Tänkte inte mer på det då men ja, det skulle kunna vara det jag kände. Gick inte i hastighetsstoppet då, det har jag gjort andra gånger efter det och det känns inte så. Då vandrar den upp, ner, upp, ner osv i hastighet ca 5 blås fram och tillbaka.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Sedicivalvole
- Erfaren
- Namn: Rickard Heedman
- Kör: Focus RS -09
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
England (UK) fick ju tidigt 500 extra bilar, dvs sammanlagt 4.500.
Total volym för hela Europa, om inte Ford ändrat... ska va 8.500, dvs de 4.000 som inte går till England fördelas på övriga länder.
Tyskland hade från början 1.000 och har fått fler.
Schweiz hade 1.200, men har troligen inte sålt alla och då omfördelas bilarna till behövande länder typ Tyskland, Sverige och säkert även andra länder som vill ha fler.
Försäljningen i östeuropa har bitvis varit trög, så därifrån har också bilar omfördelats.
Total volym för hela Europa, om inte Ford ändrat... ska va 8.500, dvs de 4.000 som inte går till England fördelas på övriga länder.
Schweiz hade 1.200, men har troligen inte sålt alla och då omfördelas bilarna till behövande länder typ Tyskland, Sverige och säkert även andra länder som vill ha fler.
Försäljningen i östeuropa har bitvis varit trög, så därifrån har också bilar omfördelats.
- C
- Legend
Tack för info Peter!VolvoTurbo skrev:England (UK) fick ju tidigt 500 extra bilar, dvs sammanlagt 4.500.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- C
- Legend
Då e det inte bytt på min heller, tillverkad i sep. Jaha, får se om vi får fixet till Sverige me då.MikaelST skrev:Tragiskt, hade hoppats på att min var utbytt men så var inte fallet.
Bilen sent tillverkad 22/10-09
skrämmande mjuk plast var det iaf.
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil
-