Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
VolvoTurbo
Veteran
Namn: Peter M
Kör: Focus RS MkII 2009 Blå

Inlägg av VolvoTurbo »

Focus RS skrev:...dass der Windabweiser das Luftansaugsystem blockiert, was zu einer Beschädigung des Luftfilterauslassrohrs führt.
Nu Ford vaknat!
Detta problem har varit känt ett bra tag i Tyskland, speciellt eftersom de har den där Autobahn och problemet blir värre ju fortare man kör...

Denna fladdriga plastbit har, förutom att krascha utloppsslangen från luftfiltret (pga vacuum) och orsaka diverse felmeddelande, säkert också bidragit till sämre resultat vid diverse tester.

Jag slet bort min för ett tag sen och har fotat den:

[ATTACH]28619[/ATTACH]

Den plastbiten är ca 30 x 17 cm med tjocklek 1 mm, dvs lite som förpackningen till en dvd-film, fast med lite mjukare plast :unhappy:

Den sitter ungefär bakom RS-märket i grillen och ska förhindra att det kan blåsa rakt in i luftintaget. Även om den kallas vindavvisare är den nog tänkt att hålla undan vatten och annat skräp som annars skulle kunna sugas rakt in i luftfiltret. Luft kan ju knappast skada... snarare tvärtom.

Man kan ju föreställa sig vad som händer med den när man kör fort...
Den böjer sig, därför att den trycks framifrån av fartvinden och sugs in mot själva luftintaget av den jättedammsugare som en 2,5 liters turbomotor är vid 6000 varv...
Om den böjer sig tillräckligt blir det kraftigt vacuum i luftfiltret och då börjar andra prylar gå sönder.

Den här utvikningen kanske vi ska fortsätta med i tråden "Efter leverans"?
Bilagor
Vindavvisare.jpg

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Vi kan ju hoppas att ombyggnadskittet kommer till Svedala me.

I etis står det bara

Utestående servicekampanjer

9S282 - FOCUS RS - HARD BRAKE PEDAL

Försöker ta reda på vad det är..
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Det skulle kunna vara att pedalen blir för hård att trycka på när man har fullt laddtryck, släpper väldigt snabbt och bromsar fullt väldigt snabbt.

Har känt av det ibland.

Hatar både det fenomenet och även att de satt en strypventil på kopplingspedalshydraliken så denna inte går tillbaka i utgångsläget lika fort som jag släpper kopplingen. Riktigt irriterande..

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Fick inget svar från Upplands motor idag. Bara en trevlig själ som ringe upp och berättade att han inte kunde svara på frågan. Han skulle be en mer bevandrad person att ringa mig imorgon. No problemo, jag har inte brottom med att veta detta idag.

mvh C

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Hittade denna bild på ett brittiskt forum igår- ska föreställa ny vindavvisare, tydligen en ny originaldel från Ford:

Bild
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

F-n. Nu när jag tänker efter så har jag varit med om att "tappa ork" vid hög hastighet. Var och nosade på 260 på mätaren i december (på Autoban i Tyskland såklart). Hmmm. Tänkte inte mer på det då men ja, det skulle kunna vara det jag kände. Gick inte i hastighetsstoppet då, det har jag gjort andra gånger efter det och det känns inte så. Då vandrar den upp, ner, upp, ner osv i hastighet ca 5 blås fram och tillbaka.

X-ordis FMCS

Sedicivalvole
Erfaren
Namn: Rickard Heedman
Kör: Focus RS -09

Inlägg av Sedicivalvole »

Är det någon som hört något om den totala tillverkningsvolymen? Med tanke på att Sverige fått 50 bilar extra.
Kollade hur många motorer vi gjort nu och det var drygt 7000. Vi gör runt 250 i veckan och vad jag vet
ska vi inte sluta än på ett tag.
//Rickard

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Det senaste som är sagt är runt 8000st (Det var länge sedan) men med tanke på era siffror så lär det bli fler som du säger. Men snart så kommer den nya avgascertifieringen och då är det slut med motorn. Skulle gissa i sommar eller i höst.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
VolvoTurbo
Veteran
Namn: Peter M
Kör: Focus RS MkII 2009 Blå

Inlägg av VolvoTurbo »

England (UK) fick ju tidigt 500 extra bilar, dvs sammanlagt 4.500.
Total volym för hela Europa, om inte Ford ändrat... ska va 8.500, dvs de 4.000 som inte går till England fördelas på övriga länder.

Tyskland hade från början 1.000 och har fått fler.
Schweiz hade 1.200, men har troligen inte sålt alla och då omfördelas bilarna till behövande länder typ Tyskland, Sverige och säkert även andra länder som vill ha fler.

Försäljningen i östeuropa har bitvis varit trög, så därifrån har också bilar omfördelats.

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

VolvoTurbo skrev:England (UK) fick ju tidigt 500 extra bilar, dvs sammanlagt 4.500.
Total volym för hela Europa, om inte Ford ändrat... ska va 8.500, dvs de 4.000 som inte går till England fördelas på övriga länder.

Tyskland hade från början 1.000 och har fått fler.
Schweiz hade 1.200, men har troligen inte sålt alla och då omfördelas bilarna till behövande länder typ Tyskland, Sverige och säkert även andra länder som vill ha fler.

Försäljningen i östeuropa har bitvis varit trög, så därifrån har också bilar omfördelats.
Tack för info Peter! :)

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
MikaelST
Veteran
Namn: Mikael norén
Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2

Inlägg av MikaelST »

mAbZ skrev:Hittade denna bild på ett brittiskt forum igår- ska föreställa ny vindavvisare, tydligen en ny originaldel från Ford:

Bild
Tragiskt, hade hoppats på att min var utbytt men så var inte fallet.
Bilen sent tillverkad 22/10-09
skrämmande mjuk plast var det iaf.

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

MikaelST skrev:Tragiskt, hade hoppats på att min var utbytt men så var inte fallet.
Bilen sent tillverkad 22/10-09
skrämmande mjuk plast var det iaf.
Då e det inte bytt på min heller, tillverkad i sep. Jaha, får se om vi får fixet till Sverige me då.

mvh C

X-ordis FMCS

wolfbane196
Veteran
Namn: Jerker
Kör: Superbil

Inlägg av wolfbane196 »

Kan ni inte knalla in till era ford handlare med artikel nr från det tyska brevet som postades här tidigare och få den nya vindavvisaren

wolfbane196
Veteran
Namn: Jerker
Kör: Superbil

Inlägg av wolfbane196 »

Det här borde vara artikelnumret till den nya vindavvisaren

"Windleitschaufel 1 681 010 1"

Bild[/QUOTE]

Skriv svar