Ford Focus RS mk2 2009
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Jag ska kolla upp detta om en vecka eller två om ingen hinner före. Har ju antagligen haft detta problem (dock inte så mycket så att MIL lyser) så jag har till och med anledning att klaga.wolfbane196 skrev:Kan ni inte knalla in till era ford handlare med artikel nr från det tyska brevet som postades här tidigare och få den nya vindavvisaren
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
wolfbane196
- Veteran
-
Fiesta
- Edelsvärd
- Veteran
- Namn: Fredda
- Kör: 2018 Focus RS
- Kontakt:
Håller med, nästan så jag tänder levande ljus och har kvällsbön när Top Gear sänds.
Fiesta skrev:Nästan så man blev sugen på en RS...
Förresten, varför visas inte sådana motorprogram i svensk TV, där man är entusiastisk till bilar, visar lite prestandamodeller m.m. ?
Fruktansvärt tråkig inställning här, då vi skall vara så "lagom" och inte få tycka om motorfordon.
- MikaelST
- Veteran
- Namn: Mikael norén
- Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2
jo den är ett nöje att ratta, går inte att låta bli gasen bara för att höra 5:an sjunga. Det som är ett litet problem är välaget för tillfället.Edelsvärd skrev:Vad tycker du själv då Micke, är bilen så bra som jag lovade?
350 bekymmersfria mil med ett stort leende på läpparna.
Dubbfritt vart ett bra val , bara gasa så går den som på räls.
jag hade Tur här om dagen, bytte parkering för jag tyckte snöhögen var lite för nära.
Lagom vid lunchtid så hade en tradare rundat högen och skrotat Bakpartiet på en arbetskamrats V40.
Larmet har tjutit några gånger men tror jag kommit på felet, har sändaren i fickan. tror att jag aktiverar det när jag sitter som det verkar iaf. För det är bara då.
Verkar bli så att det blir 3 blåa & en vit som kommer att rulla runt Umeå till sommaren.
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
Ja, de var imponerande avstånd till konkurrenternawolfbane196 skrev:Focus RS var för brakanske därför filmen försvann.Den piska ju allihop på banan
Scirocco R fick däng med 1,5 sec på den korta banan och Cupra R 2,5 sec
Det finns lite mer film på AutoMotos hemsida, jag får dock inte den där jämförande filmen, som tidigare låg på YouTube, att lira
http://www.automoto.fr/renault/photos-v ... 65064.html
kan hända att de spärrat den för utländska ip-adresserer
Jag har dock den på hårddisken (25 MB) om nån behöver den...
men här är en annan som funkar
http://www.automoto.fr/ford/photos-vide ... 64966.html
Han som kör, Anthony Beltoise, är professionell rejsåkare, tyvärr fattar jag inte allt han säger...
- mAbZ
- Veteran
- Namn: Martin B.
- Kör: Megane RS 330 Cup
Senaste skvallret säger att det kommer 500 st lättade RS 350 hk i år
samt i framtiden en ny RS med hybrid drift där elmotor(-er) driver bakhjulen.
Allt detta kommer från Auto Express så ta det med en nypa salt, men visst vore det
skönt med en 300hk RS-hybrid som gör 0-100 på 5 sek men drar bara 0,6 l/milen

http://www.autoexpress.co.uk/news/autoe ... twins.html
samt i framtiden en ny RS med hybrid drift där elmotor(-er) driver bakhjulen.
Allt detta kommer från Auto Express så ta det med en nypa salt, men visst vore det
skönt med en 300hk RS-hybrid som gör 0-100 på 5 sek men drar bara 0,6 l/milen

http://www.autoexpress.co.uk/news/autoe ... twins.html
Megane RS 330 Cup
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Det skulle kosta för mycket att lätta nuvarande RS:en. Det enda uppenbara är stolarna, baksätet och bakre+bagarerutorna. Sedan börjar det bli äkligt dyrt tyvärr..
350 kusar är som bekant no problemo men varför? Eventuellt ett trim på 20-30 Hk för engelska marknaden ink avgascertifiering?
Pallformen för nya Focusen ska klara av påhängselmotor om jag inte missminner mig så visst, med tanke på att den nya direktinsprutade bensinmotorn är rena lättviktaren jämfört med RS:ens nuvarande motor + låda + diffbroms så bör vikten kanske tillochmed med hybrid inte bli så mycket tyngre, kanske till och med lättare.
Men ska Ford släppa en hybrid så kommer det vara ett par år bort iallafall. Mycket händer innom Ford men inte så fort så att de kan släppa den 2010 eller 2011 om ni frågar vad jag tror. Och hypen med RS:en är inget man vill ska falla bort under åren fram till 2012, man vill säkerligen fortsätta på vågen man rider på just nu.
350 kusar är som bekant no problemo men varför? Eventuellt ett trim på 20-30 Hk för engelska marknaden ink avgascertifiering?
Pallformen för nya Focusen ska klara av påhängselmotor om jag inte missminner mig så visst, med tanke på att den nya direktinsprutade bensinmotorn är rena lättviktaren jämfört med RS:ens nuvarande motor + låda + diffbroms så bör vikten kanske tillochmed med hybrid inte bli så mycket tyngre, kanske till och med lättare.
Men ska Ford släppa en hybrid så kommer det vara ett par år bort iallafall. Mycket händer innom Ford men inte så fort så att de kan släppa den 2010 eller 2011 om ni frågar vad jag tror. Och hypen med RS:en är inget man vill ska falla bort under åren fram till 2012, man vill säkerligen fortsätta på vågen man rider på just nu.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- MikaelST
- Veteran
- Namn: Mikael norén
- Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2
Bilen verkar även blivit en hybrid blandning mellan nuvarande RS & nya Fiestan.
Låter inte riktigt igenom tänkt, att bara leverera 350hk när bilen blir tyngre med elmotorerna.
Skulle elmotorerna få jobba fullt ut så blir det nog ner mot 3 sec. 0-100
Sedan måste plocka bort dyra kilon 20kg är väl ca. 1hk har jag hört.
bilen kommer nog att kosta det dubbla emot priset idag.
men står jag med nycklarna till en R8 & en Focus. Vore ett tufft beslut, tror forden skulle få stå kvar.
Låter inte riktigt igenom tänkt, att bara leverera 350hk när bilen blir tyngre med elmotorerna.
Skulle elmotorerna få jobba fullt ut så blir det nog ner mot 3 sec. 0-100
Sedan måste plocka bort dyra kilon 20kg är väl ca. 1hk har jag hört.
bilen kommer nog att kosta det dubbla emot priset idag.
men står jag med nycklarna till en R8 & en Focus. Vore ett tufft beslut, tror forden skulle få stå kvar.
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
En Club Sport-version skulle kunna likna den bil som Raeder Motorsport nyss körde runt Ringen på 7:59. De hävdar ju att den var otrimmad, andra säger att den var chippad till 340 hk. Går bra, gör den i alla fall.
De kör ju med betydligt lättare 18-tums OZ Allegerrita-fälgar, KW-fjäderben och lättare stolar. Men de har lyft in en bur också.
Sen kan man ju plocka bort en del ljudisolering och stereon med alla högtalare. Mindre lättare batteri..., Baklucka i plast...
Har för mig att Renaults R26R har avgassystem i Titan...
Motorhuv i kolfiber, hmm 6.000:-, nu börjar det kosta.
Men 5 kg är 1 hk på en RS, och hästkrafterna blir dyra ovanför ett steg 1 trim. Lägre vikt hjälper inte bara vid acc, utan också vid bromsning och i kurvor.
Motorns svängmassa vore också intressant att utforska, kan tänka mig att svänghjul och koppling går att lätta. Och allt som snurrar fort är värt många gånger mer än stillastånde prylar. Gyroeffekten ni vet, som gör att man t.ex. kan åka på två hjul utan att ramla...
De kör ju med betydligt lättare 18-tums OZ Allegerrita-fälgar, KW-fjäderben och lättare stolar. Men de har lyft in en bur också.
Sen kan man ju plocka bort en del ljudisolering och stereon med alla högtalare. Mindre lättare batteri..., Baklucka i plast...
Har för mig att Renaults R26R har avgassystem i Titan...
Motorhuv i kolfiber, hmm 6.000:-, nu börjar det kosta.
Men 5 kg är 1 hk på en RS, och hästkrafterna blir dyra ovanför ett steg 1 trim. Lägre vikt hjälper inte bara vid acc, utan också vid bromsning och i kurvor.
Motorns svängmassa vore också intressant att utforska, kan tänka mig att svänghjul och koppling går att lätta. Och allt som snurrar fort är värt många gånger mer än stillastånde prylar. Gyroeffekten ni vet, som gör att man t.ex. kan åka på två hjul utan att ramla...
-
wolfbane196
- Veteran