Martin - Ford Escort Cosworth 1994
- Martin
- Legend
- Inlägg: 5658
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
- Namn: Martin Malmsten
- Kör: Cosworth
- Ort: Halmstad
- Medlemsnummer: 54
- Kontakt:
Ojoj här vart det länge sedan det uppdaterades..
För er som inte hänge vad som hände i slutet på säsongen kommer en snabb återblick.
Hade strul med skenande ladd första gången jag mappade (Gt35bb 1.06 avg hus o 38mm Tial wastegate) Åkte till Mattsson och drog igång. Laddet skenade ganska omgående vilket inte vart allt för skoj.. Vi kom fram till att satsa på ett mindre avg hus borde fixa biffen. Sagt o gjort bytte in mitt hus mot 1 nytt på Gik och samtidigt köpte jag 1 nya laddtrycks styrning en Gizzmo.
Åkte återigen ner till Mattsson för att igen testa kräma på lite. men Booo återigen skenande ladd.. Ajaa fanns inte mycket kvar att göra.. Modda grenrör.
Sagt o Gjort Beställde en 60mm hks kopia skruvade isär den och loctitade bussningar o lite sånt. kapade av flänsen på grenröret och höjde upp den ca 30mm så jag gick plats med nya Wgn. Det blev bra som tusan.
Åkte återigen ner till Mattsson o nu funkar det kanon vi laddar på till 1.9 men sedan märker vi att spridarna inte orkar med nå mer så vi stannar där (780cc på bensin)
Glad som man vart att bilen nu funkar beger jag o brorsan oss hemåt. Helt otroligt vilken skillnad på körbarhet nu när den vart mappad ist som tidigare när den vart "safe mappad" kommer hem till Ljungby o de snackas om Rejs i Makaryd.. "nu jäklar tänkte jag ska den få bekänna färg" Fixade iordning sig o satte oss och åkte ner.. Väl där mötte vi upp Hörby gänget och allas våra goa gubbar från Hunnebo.. Pressen vart på skruvad...
Vi cruisade lite först va BRA rapp i bilen stog på en parkering o snackade lite kollade alla andra bilar som vart där sedan säger de att de är dags att bege oss bort mot körstället. Åker dit "halvt nervös måste jag säga" Som 3e ekipage ska jag köra... Kör fram, dragläge,7000rpm dumpar kopplingen o PANG!!
Kom inte 30cm..
Vi puttar bort bilen och alla undrar vad som hänt.. jag menar jag köpte ju helt ny Fixit bara för detta inte skulle hända. Trodde först att min fjädrade sinter hade gått sönder o fallit isär... kl 3 på natten är vi hemma en polare hade en stor bil o lyckades ragga ett släp. Dagen efter vart jag i garaget vid 8 o börja skruva isär.. när jag delar motor låda hoppas jag på att det ska rammla ut fjädrar men ....nej... och då fanns det ju bra 1 sak kvar.. Lådan.
Skickade den till Björn på Fixit som vart kanon att ha o göra med. Det Visade sig iaf att Axlen "huvudaxeln?" har gått rakt av vilket hade tagit isönder diffen ingående axel o lite sånt skoj.. Men nu är det Fixat och den borde komme hem inom några veckor! All eloge till Björn och hans Mek Ulf.
Så lite blev mycket men snart ska det monteras ihop 1 st Escort igen..
Och till detta året har jag planerat lite nytt "racigar" stuk på kärran!
För er som inte hänge vad som hände i slutet på säsongen kommer en snabb återblick.
Hade strul med skenande ladd första gången jag mappade (Gt35bb 1.06 avg hus o 38mm Tial wastegate) Åkte till Mattsson och drog igång. Laddet skenade ganska omgående vilket inte vart allt för skoj.. Vi kom fram till att satsa på ett mindre avg hus borde fixa biffen. Sagt o gjort bytte in mitt hus mot 1 nytt på Gik och samtidigt köpte jag 1 nya laddtrycks styrning en Gizzmo.
Åkte återigen ner till Mattsson för att igen testa kräma på lite. men Booo återigen skenande ladd.. Ajaa fanns inte mycket kvar att göra.. Modda grenrör.
Sagt o Gjort Beställde en 60mm hks kopia skruvade isär den och loctitade bussningar o lite sånt. kapade av flänsen på grenröret och höjde upp den ca 30mm så jag gick plats med nya Wgn. Det blev bra som tusan.
Åkte återigen ner till Mattsson o nu funkar det kanon vi laddar på till 1.9 men sedan märker vi att spridarna inte orkar med nå mer så vi stannar där (780cc på bensin)
Glad som man vart att bilen nu funkar beger jag o brorsan oss hemåt. Helt otroligt vilken skillnad på körbarhet nu när den vart mappad ist som tidigare när den vart "safe mappad" kommer hem till Ljungby o de snackas om Rejs i Makaryd.. "nu jäklar tänkte jag ska den få bekänna färg" Fixade iordning sig o satte oss och åkte ner.. Väl där mötte vi upp Hörby gänget och allas våra goa gubbar från Hunnebo.. Pressen vart på skruvad...
Vi cruisade lite först va BRA rapp i bilen stog på en parkering o snackade lite kollade alla andra bilar som vart där sedan säger de att de är dags att bege oss bort mot körstället. Åker dit "halvt nervös måste jag säga" Som 3e ekipage ska jag köra... Kör fram, dragläge,7000rpm dumpar kopplingen o PANG!!
Kom inte 30cm..
Vi puttar bort bilen och alla undrar vad som hänt.. jag menar jag köpte ju helt ny Fixit bara för detta inte skulle hända. Trodde först att min fjädrade sinter hade gått sönder o fallit isär... kl 3 på natten är vi hemma en polare hade en stor bil o lyckades ragga ett släp. Dagen efter vart jag i garaget vid 8 o börja skruva isär.. när jag delar motor låda hoppas jag på att det ska rammla ut fjädrar men ....nej... och då fanns det ju bra 1 sak kvar.. Lådan.
Skickade den till Björn på Fixit som vart kanon att ha o göra med. Det Visade sig iaf att Axlen "huvudaxeln?" har gått rakt av vilket hade tagit isönder diffen ingående axel o lite sånt skoj.. Men nu är det Fixat och den borde komme hem inom några veckor! All eloge till Björn och hans Mek Ulf.
Så lite blev mycket men snart ska det monteras ihop 1 st Escort igen..
Och till detta året har jag planerat lite nytt "racigar" stuk på kärran!
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Det funkade bra med 60mm HKS kopian? Har planer på att skaffa en likadan.. Min 40mm är tydligen på tok för liten..
MVH Jonas
MVH Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Martin skrev:jepp kopian funka klockrent. jag "fixade" ju till den innan jag började använda den.
Martin: Blir nog hunnebo imorogn
Kanon, får bli en sådan isf. Får bli att dra WG röret ner i backen me
MVH Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- cossiehenke
- Legend
- Inlägg: 4251
- Blev medlem: mån jul 28, 2003 10:00 am
- Namn: Henrik Wikström
- Kör: Japansk Premiumbil !
- Ort: Sundsvall
- Kontakt: