Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
wolfbane196
Veteran
Namn: Jerker
Kör: Superbil

Inlägg av wolfbane196 »

Ågge skrev:Kolt pris på den bilen, nästan samma pris som ny :confused:
Det är väl kanon. Då slipper man ha ångest för prisras på sin bil :)

Användarvisningsbild
freddej
Erfaren
Namn: Fredrik Jonsson
Kör: Focus RS MkII FW

Inlägg av freddej »

pjz skrev:Är den inte dyrare än ny?
Ser inte ut ens som om den har paket1A eller??
Jo den verkar ha 1A om man kollar på stolarna, den bilen verkar ha samma utrustning som min bil som kommer i början av april men den här den kostar 1300 mer..sweet;)

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

freddej skrev:Jo den verkar ha 1A om man kollar på stolarna, den bilen verkar ha samma utrustning som min bil som kommer i början av april men den här den kostar 1300 mer..sweet;)
Den är ju redan inkörd, det kostar 1300:- extra ;)

Fiesta

Inlägg av Fiesta »

Ford's värde varar... så skulle ju Volvo's gamla slogan kunna omformuleras i detta fall... :)

Undrar vad jag kan få för min snart 20 år gamla Fiesta då... som kostade 88.100:- år 1991... ;)

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Namn: Fredda
Kör: 2018 Focus RS
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Hej!

Jajemen, finns bara i vitt och grönt nu för tiden, det verkar som att Performance Blue förvinner helt då den även tagits bort på Sportvan (Den blå Transiten jag hade på Gelleråsen förra sommaren)

wolfbane196 skrev:Jag tror Edelsvärd kan bekräfta det bättre.Men min säljare sa i vintras att dom sista beställningarna bara gick att beställa i vit å grön!

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Jo, det har den och däcktrycksövervakning, osäker om den har larm dock.
Bil med Paket 1B + däcktryck kostar ny 325,200 och med 1A 1,500kr mindre så man kan ju lugnt säga att bilarna har ett outstanding andrahandsvärde =)

På tal om det, jag har en kund som pga ekonomiska förändringar måste hoppa av sin beställning. Det innebär att det finns en bil som började byggas den 10:e (i onsdags) som är Grön med komfortpaket 1A och däcktrycksövervakning.

Ring eller maila om du är intresserad av att få en bil snabbt. Den är inte ändringsbar i utrustning/färg längre.
pjz skrev:Är den inte dyrare än ny?
Ser inte ut ens som om den har paket1A eller??

yngwie
Nybörjare
Namn: Jonas Y
Kör: -

Inlägg av yngwie »

Upptäckte en sak när jag kikade bilder på den gröna, hur är det möjligt med sådana stora nyansskillnader på lacken? På en ny bil! Jag skulle vägra köpa en bil om det var som det syns på dom flesta bilderna.

Fiesta

Inlägg av Fiesta »

yngwie skrev:Upptäckte en sak när jag kikade bilder på den gröna, hur är det möjligt med sådana stora nyansskillnader på lacken? På en ny bil! Jag skulle vägra köpa en bil om det var som det syns på dom flesta bilderna.
Dessa avvikelser beror på den kvalitetsnivåsättning som fabrikanten sätter/håller när det gäller lackstandarden.
Har ingen erfarenhet av Ford, men det finns flertalet andra europeiska tillverkare som har lågt satta standarder inom detta området.
Som exempel så ser nästan ALLA VW fordon ut att vara omlackade när man ser på nyansmatchningen mellan kaross och kofångare. Det räcker att man går till försäljningshallen och man tittar på nya VW bilar, så ser man det direkt (om man är någorlunda driven att leta differenser)...

CMY (cyan magenta yellow) kan variera bara delar av en procent, för att ett tränat öga skall se skillnaden, men kan hos vissa tillverkare vara godkännt upp till uppskattningsvis någon procent utan att någon åtgärd i processen göres.
Dessa specifikationer äro dessvärre hemligstämplade inom varje tillverkare, men har man varit med och gjort kundundersökningar av konkurrentbilar, så märker man snabbt att det finns olika syner på hur mycket "skräp" som man kan tillåta sälja till slutkund...

/Mats

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Kontakt:

Liten kul grej

Inlägg av Edelsvärd »

Skulle kanske fråga P-A först... ;)

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

De första som kom var inte så roliga, det är numer åtgärdat :)
yngwie skrev:Upptäckte en sak när jag kikade bilder på den gröna, hur är det möjligt med sådana stora nyansskillnader på lacken? På en ny bil! Jag skulle vägra köpa en bil om det var som det syns på dom flesta bilderna.

Fiesta

Inlägg av Fiesta »

Det är ju även som så att även om tillverkaren har vissa högt uppsatta mål, så förekommer det ju att en viss procent av alla bilar som transporteras råkar ut för lackskador då dom hanteras på båtar, bilar och långtradare.
Det blir dörruppslag, stenskott på lastbilarna, lackrepor av någon sten mellan bil och skyddsplast m.m. Det är oundvikligt i verkliga livet, även om man hade önskat att alla skyddsanordningar som fabriken har lagt ner på att skydda bilen också hade gjort det.

Bilar som skeppas på båt har en någon större andel skador än vad bilar som transporteras på trailer av någon anledning.

När dessa bilar med någon form av skada når försäljningsstället, måste ju handlaren okulärt besiktiga bilarna innan dom säljs. Ibland räcker det med att man fyller i någon liten mikroskopisk repa med ett sk. lackstift, ibland vid större skador måste man lacka om en dörr eller huv. Det är ju inget som fabriken gör då bilen redan har nått försäljningsstället och då får ju försäljaren göra en reparation så gott som han kan och sedan fakturera tillverkaren för den reparationen. I detta skede så "glömmer" eller missar man lätt dessa höga krav som tillverkaren har på sin produkt och har sin egna lilla kvalitetsstandard, och så går det som det går när det gäller lacken på den nya bilen...

Kan av egen erfarenhet bara tala om detta förfaringssätt när det gäller en viss svensk biltillverkare, men det är snarlikt för alla märken vågar jag nog lova. Ändå har denna svenska tillverkare MYCKET höga krav på lack, men det hjälper inte när bilarna når sina återförsäljare i exempelvis USA där dom inte har den minsta krav på lackeringen på bilarna. (har sett skräckexempel hos handlarna som reparerat lackskador, men dom tycker det är bra gjort).

Metalliclack är dessutom ett kapitel för sig, då metallicflaken lägger sig på olika sätt, beroende på viskositet i färgen, temperatur vid lackeringstillfället, färgtillverkare, filtersammansättning i lackeringsutrustningen, operatörens sätt att hålla lacksprutan på, bilens eller detaljens lutning, luftens fuktighet m.m. Det går i princip ALDRIG att lacka om en metalliclack och få samma nyansutseende vid omlackning, även om färgen är exakt densamma. Speciellt märkbart på mörka färger samt ljus silver metallic. Solida färger är rena rama "barnleken" i jämförelse.

Detta inlägg bara förklarar varför det blir olika nyanser på en bil, och klankar inte på något sätt ner det fina arbete som handlarna gör när dom försöker ordna till en bil som det blivit skador på. Men olika marknader i världen har olika krav. Vi i europa och sverige har dock högt ställda krav på både lackfinish och detaljpassning, likväl som karosspassning, vilket bara överträffas av den tyska marknaden. USA är raka motsatsen, vilket dom har haft av hävd under årtionden. Naturligtvis finns det ju någon/några som avviker mot det stora flertalet, men i det stora så är det tyvärr så här.

Har inte sett så många Ford som har färgmatchningsfel, men däremot tyska VW som är enormt dåliga på metalliclackerade bilar. Det är ju också som så att leverantörer av kofångare / ytter plastdetaljer har inte färgmatchats mot tillverkarens karosser, utan det får skilja rätt mycket i nyans. Samma tillverkare kanske även gör det till Volvo, Saab och Ford, men dom har större krav som också leverantören tar mer betalt för för att uppnå.
(kvalitét kostar som sagt pengar)

Med vänliga hälsningar - Mats

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Mycket bra skrivet! Och vilken sjukt fin puts du har på fiestan!

Fiesta skrev:Det är ju även som så att även om tillverkaren har vissa högt uppsatta mål.....

ja citerar inte mer för att spara plats

Fiesta

Inlägg av Fiesta »

Edelsvärd skrev:Mycket bra skrivet! Och vilken sjukt fin puts du har på fiestan!
Tack Fredrik ! :)

Jo, man måste ju vara rädd om sina bilar. Det är ju en Ford... ;)
(min första Ford dessutom i en lång rad av många andra bilmodeller)

Trevlig helg Fredrik !

/Mats

yngwie
Nybörjare
Namn: Jonas Y
Kör: -

Inlägg av yngwie »

Okej så dom har åtgärdat detta med lacken. Tänkte kan ju inte va kul om man beställt ny bil å få börja med å lämna på lack.

Mycket trevlig läsning Fiesta. :)

Dansken
Nybörjare
Namn: Henrik V
Kör: Porsche 911 GT3

Inlägg av Dansken »

Fiesta skrev:Det är ju även som så att även om tillverkaren har vissa högt uppsatta mål, så förekommer det ju att en viss procent av alla bilar som transporteras råkar ut för lackskador då dom hanteras på båtar, bilar och långtradare.
Det blir dörruppslag, stenskott på lastbilarna, lackrepor av någon sten mellan bil och skyddsplast m.m. Det är oundvikligt i verkliga livet, även om man hade önskat att alla skyddsanordningar som fabriken har lagt ner på att skydda bilen också hade gjort det.

Bilar som skeppas på båt har en någon större andel skador än vad bilar som transporteras på trailer av någon anledning.

När dessa bilar med någon form av skada når försäljningsstället, måste ju handlaren okulärt besiktiga bilarna innan dom säljs. Ibland räcker det med att man fyller i någon liten mikroskopisk repa med ett sk. lackstift, ibland vid större skador måste man lacka om en dörr eller huv. Det är ju inget som fabriken gör då bilen redan har nått försäljningsstället och då får ju försäljaren göra en reparation så gott som han kan och sedan fakturera tillverkaren för den reparationen. I detta skede så "glömmer" eller missar man lätt dessa höga krav som tillverkaren har på sin produkt och har sin egna lilla kvalitetsstandard, och så går det som det går när det gäller lacken på den nya bilen...

Kan av egen erfarenhet bara tala om detta förfaringssätt när det gäller en viss svensk biltillverkare, men det är snarlikt för alla märken vågar jag nog lova. Ändå har denna svenska tillverkare MYCKET höga krav på lack, men det hjälper inte när bilarna når sina återförsäljare i exempelvis USA där dom inte har den minsta krav på lackeringen på bilarna. (har sett skräckexempel hos handlarna som reparerat lackskador, men dom tycker det är bra gjort).

Metalliclack är dessutom ett kapitel för sig, då metallicflaken lägger sig på olika sätt, beroende på viskositet i färgen, temperatur vid lackeringstillfället, färgtillverkare, filtersammansättning i lackeringsutrustningen, operatörens sätt att hålla lacksprutan på, bilens eller detaljens lutning, luftens fuktighet m.m. Det går i princip ALDRIG att lacka om en metalliclack och få samma nyansutseende vid omlackning, även om färgen är exakt densamma. Speciellt märkbart på mörka färger samt ljus silver metallic. Solida färger är rena rama "barnleken" i jämförelse.

Detta inlägg bara förklarar varför det blir olika nyanser på en bil, och klankar inte på något sätt ner det fina arbete som handlarna gör när dom försöker ordna till en bil som det blivit skador på. Men olika marknader i världen har olika krav. Vi i europa och sverige har dock högt ställda krav på både lackfinish och detaljpassning, likväl som karosspassning, vilket bara överträffas av den tyska marknaden. USA är raka motsatsen, vilket dom har haft av hävd under årtionden. Naturligtvis finns det ju någon/några som avviker mot det stora flertalet, men i det stora så är det tyvärr så här.

Har inte sett så många Ford som har färgmatchningsfel, men däremot tyska VW som är enormt dåliga på metalliclackerade bilar. Det är ju också som så att leverantörer av kofångare / ytter plastdetaljer har inte färgmatchats mot tillverkarens karosser, utan det får skilja rätt mycket i nyans. Samma tillverkare kanske även gör det till Volvo, Saab och Ford, men dom har större krav som också leverantören tar mer betalt för för att uppnå.
(kvalitét kostar som sagt pengar)

I Tyskland är det vanligt att man hämtar sin nya bil på fabriken och på det viset slippar man transport och handteringsskador.

Skriv svar