Ford Focus RS mk2 2009
- MikaelST
- Veteran
- Namn: Mikael norén
- Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2
Tror att dom flesta skulle vara nöjd med 17" cab. fälgarna, dom fungerar bra för mig men.
Om ni nu ska 100% rätt rekommendation
köp då orginal fälgarna, race däck finns att få tag i så det är väl det minsta problemet 235/35 19" för ca. 3000/st inte alls farligt pris om ni nu vill göra en sec bättre tid på banan.
Kommer köra orginal däck + fälg & sämst kommer jag inte va, inte bäst heller.
Om ni nu ska 100% rätt rekommendation
köp då orginal fälgarna, race däck finns att få tag i så det är väl det minsta problemet 235/35 19" för ca. 3000/st inte alls farligt pris om ni nu vill göra en sec bättre tid på banan.
Kommer köra orginal däck + fälg & sämst kommer jag inte va, inte bäst heller.
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil
- mAbZ
- Veteran
- Namn: Martin B.
- Kör: Megane RS 330 Cup
Precis, man kan lätt bränna bort 18.000 kr på en dag på detta sätt.
Riktpriset för originaldäck är ju 4600 kr/st.
Annars tror jag knappast man blir nöjd med smalare däck och fälgar som ökar understyrning.
Med mindre hjul får man bättre respons i bilen + att skillnaden för en
uppsättning 17" R-däck jämfört med 19" med samma bredd är minst 2500 kr
(=ett däck + montering gratis
)
Så det är värt mödan att leta. Just nu söker 2 företag rätt 17 tums fälgar åt mig.
Hittar dem nåt bra så kommer jag såklart skriva om det här.
Riktpriset för originaldäck är ju 4600 kr/st.
Om de inte kört bana innan, kanske.MikaelST skrev:Tror att dom flesta skulle vara nöjd med 17" cab. fälgarna
Annars tror jag knappast man blir nöjd med smalare däck och fälgar som ökar understyrning.
Med mindre hjul får man bättre respons i bilen + att skillnaden för en
uppsättning 17" R-däck jämfört med 19" med samma bredd är minst 2500 kr
(=ett däck + montering gratis
Så det är värt mödan att leta. Just nu söker 2 företag rätt 17 tums fälgar åt mig.
Hittar dem nåt bra så kommer jag såklart skriva om det här.
Megane RS 330 Cup
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Jag har sökt sedan april 2009 och jag har hittat det jag ska ha. Det finns fälgar, rätt så många faktizskt, så frågan är om inte ditt sökande är löjligt eller om du är för snål vad gäller priser på fälgar när du söker.mAbZ skrev:Jaha, och varför inte hjälpa mig och många andra då som faktiskt har jätteproblem att hitta rätt fälgar?
Ditt påstående att det skulle finnas mängder av fälgar att välja bland var löjligt.
Jag vet, för jag har ringt och sökt. Uppenbarligen till skillnad från dig.
Det man får höra är t.ex. "vi har 6300 fälgmodeller men INGA med ET60" eller "ET60? Sådana fälgar tillverkas inte"...
Bilen kostar faktiskt 310,000-370,000kr. Att då tycka att 14,000kr (för org 19" fälgar) är dyrt för fyra fälgar tycker jag personligen är konstigt. Det är ens inte 2,5% av vad en RS kostar i grundutförande.
Du ska få ett tips: Kolla på 8" breda fälgar och snöa inte in dig på 19" och 8,5". Du hade inga problem att köpa vinerfälgar i fel ET så att gå ner en halv tum i bredd lär inte vara några problem heller. Då hamnar man dessutom på en vanlig däcksbredd. Eller så köper du orginal fälgar, det finns 19" R-däck.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- C
- Legend
Nivån har du satt själv många gånger Petter, den hamnade då långt under nivån att hjälpa någon med fälgtips som man själv kan skaffa genom att lägga en halv dag på att söka.Fast Ford skrev:Ok, då vet vi nivån, tack för inget.
Btw, du anser att du själv är "Mr nice guy" alltid, är väl inte bara mig du haft div hetsiga diskussioner med? Trodde du släppt våra ordväxlingar men långsynt verkar vara ditt mellannamn.
//Petter
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- mAbZ
- Veteran
Nu får du fan ge dig, C!C skrev:Jag har sökt sedan april 2009 och jag har hittat det jag ska ha. Det finns fälgar, rätt så många faktizskt, så frågan är om inte ditt sökande är löjligt eller om du är för snål vad gäller priser på fälgar när du söker.
Antingen skriver du alla dessa mängder med fälgar med ET60 här och nu,
eller så ERKÄNNER du att du inte alltid har 100% rätt.
Smalare fälgar är en kompromiss likadant som ET52.
Megane RS 330 Cup
- C
- Legend
Glöm det.mAbZ skrev:Nu får du fan ge dig, C!
Antingen skriver du alla dessa mängder med fälgar med ET60 här och nu,
eller så ERKÄNNER du att du inte alltid har 100% rätt.
Smalare fälgar är en kompromiss likadant som ET52.
Tror du att för det första att någon av oss här märker skillnad på ET 55 8" eller 8,5" ET60? Skillnaden är hur många mm i spårvidd? (kanske dags att lära sig hur ET, bredd och spårvidd hänger ihop?) Tror du någon här märket skillnad på 235 och 225 av likadana däck?
Dessutom ligger felmarginalen hos oss som förare på flera sekunder mer än vad tiondelstidsdifferansen är mellan de alternativen..
Så
Att ET 52 är en kompromiss håller jag med om, om man inte kör 7" brett, men det är oxå en kompromiss om du frågar mig. 8" däremot håller jag inte med om alls, känner du den skillnaden? Men du har väl kompromissat med dina vinterfälgar väl? Det var väl "ingen skillnad" om jag inte minns fel om vad du skrev om det? Du hittade fälgar som passade dig så det är väl bara att använda dem i sommar me? Eller de som följde med bilen? Eller så får du lägga ner lite tid och energi på att hitta flera..
Jag erkänner oftast när jag har fel men i detta fallet så finns det inget att erkänna... Det finns fälgar, inte lika många som till en CTR eller EVO men det finns fler än bara 5 st.. Tror jag hittade ca 20 st från 12kkr till 30kkr. Ungefär hälften låg under 20kkr.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
rubank
- Veteran
- Namn: Anders S
- Kör: Focus RS
jag har också lagt ner tid att leta efter fina eftermarknadsfälgar men eftersom det är så få tillverkare som har det så anlitade jag gummihuset.se att leta åt mig. gick en vecka och sedan hade de ett alternativ, tyvärr passade inte dom så de letade vidare, gick nog 2 veckor till innan det plingade till i luren och enligt dom så är det extremt få som har rätt dimensioner till RSen, så jag köpte dom osedda för jag hittade inga själv. Så vore kul om ni kunde redovisa vad det är för företag som tillverkar RSns dimensioner på fälgar.
- cossiehenke
- Legend
- Namn: Henrik Wikström
- Kör: Japansk Premiumbil !
- Kontakt:
Compomotive har 18" fälgar i bredder 8". 8,5" och 9".
Alla med lämpliga ET från 53 till 63. (samt valfritt bultmönster)
Speedline Turini finns i 18" och med flera bredder, de kan man få med valfritt bultmönster och inpressning tror jag.
Eller är det bara 19" ni är ute efter?
Jag hjälper gärna till och letar!
Alla med lämpliga ET från 53 till 63. (samt valfritt bultmönster)
Speedline Turini finns i 18" och med flera bredder, de kan man få med valfritt bultmönster och inpressning tror jag.
Eller är det bara 19" ni är ute efter?
Jag hjälper gärna till och letar!
"Esox Lucius"
- cossiehenke
- Legend
- Kontakt:
Vad behövs det för ET på 18" fälgar om de är 8" eller 8,5"?
Compomotive har ju flera 18" modeller som är 8" - 9" breda. De verkar ju finnas i allt från ET 53 till 63 enligt hemsidan!?
Någon borde ju finnas i verkligheten iallafall!
eller så kanske det bara ska se bra ut med många storlekar på hemsidan...
Compomotive har ju flera 18" modeller som är 8" - 9" breda. De verkar ju finnas i allt från ET 53 till 63 enligt hemsidan!?
Någon borde ju finnas i verkligheten iallafall!
eller så kanske det bara ska se bra ut med många storlekar på hemsidan...
"Esox Lucius"
- cossiehenke
- Legend
- Kontakt:
http://www.braid.es/wheels/
Mocomp plockar hem Braid och Braid verkar kunna fås i vilken Diameter/bredd man vill.
Mocomp plockar hem Braid och Braid verkar kunna fås i vilken Diameter/bredd man vill.
"Esox Lucius"
- cossiehenke
- Legend
- Kontakt:
- mAbZ
- Veteran
Petter: samma för mig- Braid TCT verkar vara enda alternativet.
Fast jag vill i första hand ha 17" för bankörning. Lars från Mocomp återkommer till mig om Braid kan tillverka 8,5x17" ET60.
Det går enligt hemsidan, men allt som står skrivet behöver ju inte vara sant..
Även en kille från Däckia har i några dagar nu sökt rätt fälgar, vi får se vad han kommer upp med.
Henke: tack för tipsen, men dessa är också dem enda jag själv lyckades hitta hittills.
Det jag skrev då var också att jag aldrig skulle åka med fel ET på bana.
Kompromissa du med din fälgbredd, själv vill jag ha bilen optimal.
Att man inte skulle känna av skillnaden PÅ BANA, det är ju ren och skär skitsnack- och det vet du nog själv!
Men istället för att medge att du kanske inte alltid har 100% rätt
så väljer du att sänka diskussionen till en riktigt jävla
sandlådenivå "jag vet nåt men jag säger inte". Tack, för den "hjälpen", du.
Fast jag vill i första hand ha 17" för bankörning. Lars från Mocomp återkommer till mig om Braid kan tillverka 8,5x17" ET60.
Även en kille från Däckia har i några dagar nu sökt rätt fälgar, vi får se vad han kommer upp med.
Henke: tack för tipsen, men dessa är också dem enda jag själv lyckades hitta hittills.
C, du minns vad är dig lägligt vid tillfället.C skrev:Tror du någon här märker skillnad på 235 och 225 av likadana däck?
[...]
Men du har väl kompromissat med dina vinterfälgar väl? Det var väl "ingen skillnad" om jag inte minns fel om vad du skrev om det?
Att man inte skulle känna av skillnaden PÅ BANA, det är ju ren och skär skitsnack- och det vet du nog själv!
Megane RS 330 Cup
- cossiehenke
- Legend
- Kontakt:
- C
- Legend
Det är inte skitsnack. Jag är övertygad att ingen här skulle märka skillnaden på 2,70mm i spårvidd. (8,5" bred ET 60 jämfört med 8" bred ET 55 är skillnaden hela 2,70mm i spårvidd.) Jag är övertygad att att ingen här skulle märka skillnaden på 225 och 235 i bredd på likadana däck. Oavsätt vart man kör. Jag skulle snarare säga att det är rent skitsnack att man skulle känna skillnanden på de exempel jag radar upp.mAbZ skrev:Petter: samma för mig- Braid TCT verkar vara enda alternativet.
C, du minns vad är dig lägligt vid tillfället.
Jag kommer att köra 8" brett för att kunna köra 225 däck för att det finns många fler däck av 225 bredd än 235. Sedan kommer jag köra ET55 för att det ligger fruktansvärt nära (2,70mm i spårvidd nära) orginal ET. Och nej, jag kommer inte att märka skillnaden om det hade varit likadana däck i båda exemplena jag lägger fram.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS