Eftersnack: FCS banträff på Mantorp Park den 1 maj 2010

Avdelning för diskussioner kring kommande och genomförda banträffar, utställningar och evenemang.
Lazarus

Inlägg av Lazarus »

Mr C skrev:Tack! :491:
Det gick att köra fort med r-däck. Kul att stressa Honda NSX, Focus RS Mk I och Sierra Cosworth.
Det var lite knäckande att bli frånåkt i kurvorna av en Mondeo Kombi ;) Tur att jag kan skylla på gatdäck...

Jag tycker det är riktigt kul med folk som åker fort med oväntat material, därför ska jag hålla mig till min sletna Peugeot hädanefter :)

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

sengstr skrev: Men ni som pratade om original däckena? De orkar inte med den påfrästning som det helt enkelt blir av bankörning om jag förstått det rätt?
Jag körde på originaldäck bara för att jag inte hade hunnit få mina fälgar med r-däck i tid och ville inte missa Mantorp.

Originaldäcken orkar ganska bra för att vara gatdäck, men blir fort överhettade.
Men kör man 10 max 15 minuter i taget så duger de ganska bra och blir inte alltför slitna.
wolfbane196 skrev:Min "axxar" hutlöst på 4an måste jag säga, nästan den skönaste växeln att att dra på då man verkligen känner vridet,

Å bilen är original än :)
Nu när du säger det, kan det ha varit vindens fel, kanske? Visst körde man i motvind igår på rakan? :doh:
Det var ju nästan stormstyrka..
Megane RS 330 Cup

J_P
Veteran
Namn: JP
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015

Inlägg av J_P »

På rakan på Mantorp ska man hålla sig så nära Amcor-räcket som möjligt just på grund av vinden på rakan. Prova nästa gång. Fast är det direkt motvind hjälper det kanske inte så mycket men däremot så fort det blir minsta lilla vind från sidan.

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Vi hade vind ca 5-10 grader till vänster från rakans axel och den låg på 12-16 m/s igår nästan hela dagen. Totalt rejäl motvind med andra ord. Dock så var det inga problem med min 4:e växel heller. Funkade bra, fick lägga i femman innan jag behövde bromsa till och med, samma sak med Charlies RS, märkte att även han lade i femman på rakan när jag låg bakom.

Vad gäller varvstoppets förflyttning så värxlar jag innan det "normala" varvstoppet mestadels endå, man vann inget på att växla senare enligt preformandebox loggen. Jo, vill man ha högre oljetemp så vann man på det. :D
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Bassman

Inlägg av Bassman »

C skrev:Ja grymt kul va det! Filmen håller på att laddas upp!

Hoppas att Mathias tog sig hem bra oxå? För de som inte var där så verkar det som att Focus RS sliter av däcken av fälgarna när däcken blir varma, klistriga och sköna. Om det nu inte var en skada?

Mer kommentarer kommer senare från mig. :D
Jorå, jag tuffa hem i maklig motorvägsfart utan problem. Först vill jag tack för ett mkt bra arrangemang. Ett extra tack för er som hjälp mig med min lilla "incident". Har funderat hur det hela gick till (man vill ju lära sig av sina misstag :^o ) I ingången till Hårnålen så gjorde jag en 270 gradare, vänsterbak däck delvis avkränkt från fälgen. Orginaldäck på som gått 120 mil, däckstryck bak 3.2 (jag kollade högerbak direkt efteråt och det hade bibehållet tryck). Incidenten hände i slutet på passet, kört hårt i ca 15 min och däcket kändes som ett par "blöta tvättsvampar". Det kan alltså mycket väl ha vart så att däcket "gett upp" Ska jag ner till däcksfirma, tänkte be dem kränga på däcket och se om det är punktering, då lär man få svaret :confused:.

Jag har mest kör RR på 2 hjul och inte så mkt annat. Detta var först bankörningen med Focus RS'n. Den sponta upplevelsen av bilens beteende är bra. En riktigt gott bottendrag i motorn, inga överhettnings problem eller annat "gnäll". Bromsarna ok, saknar det där riktiga bettet (jag gillar stenhårda bromsar, det ska vara som att sparka stålhättan i ett granitblock). Vid hårda inbromsningar känns chassit ngt jazzigt, inget dramatiskt dock. Störs inte av lastvxl i framvagnen som jag hört klagas på. Tycker 5:ans vxl läge är odistikt i jmf med 3:an och 4:an. Bilen känns väldigt säker och verkar inte utsätta föraren för ngr "elaka påhitt". En riktigt bra mix av vardagskomfort vs banåka, helt enkel jävligt kul direkt från bilhallen....eh.. kanske ett par R-däck bör vara på sin plats...:D

Bassman ...\m/...

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Skönt att det inte vart någon påhälsning av polisen med dubbdäcket på då. :D

Har eventuellt en köpare på de vinterdäcken nu så det där med att det är lungt att skicka upp det senare får jag nog äta upp lite och hoppas att du inte hörde. ;) Vore kanon om det går att få upp det så jag har det innan helgen om det går bra?

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
subarumicke
Erfaren
Namn: Micke M
Kör: subaru

Inlägg av subarumicke »

farsan skrev:Haha, "Spike" kan man lita på ;)
Får vi hoppas att bilen är klar till nästa event, så man kan gasa lite.
Vad blev tiden om man får fråga?
Bästa tiden blev 1.30.3 målet var under 1.30 men jag är nöjd endå, ska fixa lite med hjulvinklar mm... och hoppas skärmbreddarna dyker upp någon gång så man kan sätta på bredare däck mm... på hemvägen så pajade en bussning i bakvagnen så man fick softköra hem, dock så är det fixat
Drifting är lika upphetsande som konstsim :Odd:

wolfbane196
Veteran
Namn: Jerker
Kör: Superbil

Inlägg av wolfbane196 »

subarumicke skrev:Bästa tiden blev 1.30.3 målet var under 1.30 men jag är nöjd endå, ska fixa lite med hjulvinklar mm... och hoppas skärmbreddarna dyker upp någon gång så man kan sätta på bredare däck mm... på hemvägen så pajade en bussning i bakvagnen så man fick softköra hem, dock så är det fixat

1.30.3 är riktigt bra tid,

Jag har ett par loggar på ett par riktigt vassa bilar å förare här med tider.
Thed Björk som kör 1.28.8 har ju lagt ett par varv om man säger så,

Bild

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Feedback om arrangemanget önskas...

Inlägg av Focus RS »

Hej på Er!

Kul att se/höra att helgen verkar varit lyckad för de flesta av Er och att Ni klarat Er från några större incidenter...

Då jag själv tyvärr inte hade möjligheten att deltaga på plats under helgens event så skulle jag gärna vilja få in lite kommentarer om vad som varit bra/dåligt med arrangemanget så att jag kan återkoppla det till Honda Performance Club och resterande klubbar i banträffssamarbetet. Allt för att vi skall få möjlighet att förbättra oss inför nästa träff...

Lämna din feedback här i eftersnackstråden, alternativt via e-post (per-anders.gustafsson@fordclubsweden.se) eller PM om du vill vara anonym.

Någon får gärna bekräfta/dementera ryktet om att det inte fanns några brandsläckare tillgängliga ute på flaggposteringarna. Stämmer verkligen detta?!

Tack på förhand!

/Per-Anders.

PS. Stort tack till alla Er (farsan & CO [ingen nämnd, ingen glömd] ;) ) som hjälpte till med insläpp, medlemsregistrering och intropass med mera... DS.

Användarvisningsbild
Mr C
Veteran
Namn: Christoffer
Kör: Mondeo 3.0
Medlemsnummer: 179

Inlägg av Mr C »

Lazarus skrev:Det var lite knäckande att bli frånåkt i kurvorna av en Mondeo Kombi ;) Tur att jag kan skylla på gatdäck...

Jag tycker det är riktigt kul med folk som åker fort med oväntat material, därför ska jag hålla mig till min sletna Peugeot hädanefter :)

He he... Dom var snabba dom där 306 orna. Låg och jagade den guldfärgade, vi körde ganska jämnt. Den blå 306 an däremot var riktigt snabb! Kanske ska köpa en sån där som banbil ändå. Men det känns lite onödigt om man bara kör några gånger per år. Sen är det ju skönt att åka komfortabelt till och från banorna också. :)

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

C skrev:Vi hade vind ca 5-10 grader till vänster från rakans axel och den låg på 12-16 m/s igår nästan hela dagen. Totalt rejäl motvind med andra ord. Dock så var det inga problem med min 4:e växel heller. Funkade bra, fick lägga i femman innan jag behövde bromsa till och med, samma sak med Charlies RS, märkte att även han lade i femman på rakan när jag låg bakom.
Nu blev jag osäker om det inte var 5:ans växel jag menade :Odd: :blush:
Det var första gången jag körde i de hastigheterna med RS:en, så det är möjligt att jag tänkte fel växel när jag skrev det.
Det var i alla fall när man skulle växla i över 180 km/tim på rakan.

C: du har säkert rätt att man inte vinner nåt på att hålla 7000 varv och det är för mig bara att vänja sig.
Min förra bil varvade till 8500 så det tar ett tag att ställa om sig ;)
Megane RS 330 Cup

Daytona
Erfaren
Namn: Charlie Strömnes
Kör: RS500

Inlägg av Daytona »

subarumicke skrev:Bästa tiden blev 1.30.3 målet var under 1.30 men jag är nöjd endå, ska fixa lite med hjulvinklar mm... och hoppas skärmbreddarna dyker upp någon gång så man kan sätta på bredare däck mm... på hemvägen så pajade en bussning i bakvagnen så man fick softköra hem, dock så är det fixat
Vad har du för spec på Subban? Effekt-vikt-däck?

Daytona
Erfaren

Inlägg av Daytona »

wolfbane196 skrev:1.30.3 är riktigt bra tid,

Jag har ett par loggar på ett par riktigt vassa bilar å förare här med tider.
Thed Björk som kör 1.28.8 har ju lagt ett par varv om man säger så,

Bild
Gautes 1,29,9 tid är väl med CSL'en?

Användarvisningsbild
Peter 75
Veteran
Namn: Peter Carvall
Kör: RS 2009
Kontakt:

Inlägg av Peter 75 »

mAbZ skrev:Nu blev jag osäker om det inte var 5:ans växel jag menade :Odd: :blush:
Det var första gången jag körde i de hastigheterna med RS:en, så det är möjligt att jag tänkte fel växel när jag skrev det.
Det var i alla fall när man skulle växla i över 180 km/tim på rakan.

C: du har säkert rätt att man inte vinner nåt på att hålla 7000 varv och det är för mig bara att vänja sig.
Min förra bil varvade till 8500 så det tar ett tag att ställa om sig ;)
Hej.

Du vinner inget direkt på att hålla 7000rpm om du inte har bara någon m kvar till svängen.

Du får varvspärr på 6500rpm på 4.5.6 och om du har hög oljetemp.
En kallare termostat gör gott för att hålla nere temperaturerna.
Verkar som ni hade roligt i lördags, jag missade tyvärr träffen hade annat jag var tvungen att göra.

Mvh
Peter

Daytona
Erfaren

Inlägg av Daytona »

Bassman skrev:Jorå, jag tuffa hem i maklig motorvägsfart utan problem. Först vill jag tack för ett mkt bra arrangemang. Ett extra tack för er som hjälp mig med min lilla "incident". Har funderat hur det hela gick till (man vill ju lära sig av sina misstag :^o ) I ingången till Hårnålen så gjorde jag en 270 gradare, vänsterbak däck delvis avkränkt från fälgen. Orginaldäck på som gått 120 mil, däckstryck bak 3.2 (jag kollade högerbak direkt efteråt och det hade bibehållet tryck). Incidenten hände i slutet på passet, kört hårt i ca 15 min och däcket kändes som ett par "blöta tvättsvampar". Det kan alltså mycket väl ha vart så att däcket "gett upp" Ska jag ner till däcksfirma, tänkte be dem kränga på däcket och se om det är punktering, då lär man få svaret :confused:.

Jag har mest kör RR på 2 hjul och inte så mkt annat. Detta var först bankörningen med Focus RS'n. Den sponta upplevelsen av bilens beteende är bra. En riktigt gott bottendrag i motorn, inga överhettnings problem eller annat "gnäll". Bromsarna ok, saknar det där riktiga bettet (jag gillar stenhårda bromsar, det ska vara som att sparka stålhättan i ett granitblock). Vid hårda inbromsningar känns chassit ngt jazzigt, inget dramatiskt dock. Störs inte av lastvxl i framvagnen som jag hört klagas på. Tycker 5:ans vxl läge är odistikt i jmf med 3:an och 4:an. Bilen känns väldigt säker och verkar inte utsätta föraren för ngr "elaka påhitt". En riktigt bra mix av vardagskomfort vs banåka, helt enkel jävligt kul direkt från bilhallen....eh.. kanske ett par R-däck bör vara på sin plats...:D

Bassman ...\m/...
Jag körde med 3,1 i däckstryck bak men fick aldrig upp värmen över 45 grader bak så överhettning kan det knappast vara, snarare punktering som du säger.

Skriv svar