Ford Focus RS mk2 2009
-
Dansken
- Nybörjare
- Namn: Henrik V
- Kör: Porsche 911 GT3
Där är skillnad på vad Ford kan göra när det gäller insugningssystem och vad eftermarknaden kan. Ford är tvungen att göra ett ”idiotsäkert” system, där man är helt säker på att insuget inte suger i sig stora mängder vatten, som kan förstöra luftfiltret. Man ska även kunna köra mil efter mil i snörök utan att filtret sätts igen av snö. Om bilar börjar stanna för att pga. snörök eller att motorerna börjar rasa för att luftfiltret har gått sönder pga. vatten, blir där ett mediedrev, som det Toyota upplever just nu. Detta vill inte Ford riskera och därför hamnar egenskapen att insuget ska kunde få i sig så mycket kall luft som möjligt, ganska långt nere på listan.
Det ser mycket annorlunda ut för eftermarknadsprylarna. Där är det viktigaste att det ska vara så bra ur prestanda synvinkel. Om en bil råkar stanna för att filtret blir fylld med snö, då hamnar historien inte någon löpsedel, för att bilen är ombyggd, med prylar från ett företag som inga journalister har hört talas om.
Jag jobbar själv i bilindustrin och vet hur komplext det är att utveckla bilar. Det är sällan att prestandan står högst på prioritetslistan.
Så om ni tycker att plastgrejen vid snorklen ser ut som att den kan begränsa flödet av frisk luft in i insuget, då kan det mycket väl vara så. Om ni ser det som ett problem, så finns där ju redan flera mycket fina eftermarknadsinsug till RS:n. Det är bara att handla :-)
Det ser mycket annorlunda ut för eftermarknadsprylarna. Där är det viktigaste att det ska vara så bra ur prestanda synvinkel. Om en bil råkar stanna för att filtret blir fylld med snö, då hamnar historien inte någon löpsedel, för att bilen är ombyggd, med prylar från ett företag som inga journalister har hört talas om.
Jag jobbar själv i bilindustrin och vet hur komplext det är att utveckla bilar. Det är sällan att prestandan står högst på prioritetslistan.
Så om ni tycker att plastgrejen vid snorklen ser ut som att den kan begränsa flödet av frisk luft in i insuget, då kan det mycket väl vara så. Om ni ser det som ett problem, så finns där ju redan flera mycket fina eftermarknadsinsug till RS:n. Det är bara att handla :-)
-
rubank
- Veteran
- Namn: Anders S
- Kör: Focus RS
du har rätt i hur du tänker, men på fords performance modeller så lägger de både tid o energi på att ta fram just såna här lösningar. de ansåg att deras luftfilterlösning på STn inte skulle orka med 300hästar och gjorde därför en kombination av eftermarknadslösningar. kon/cylinderfilter - Venturirör - directair snorkel. denna lösning borde vara god för mer än 300hästar, men sen verkar det som stoppobeläggavdelningen som finns bredvid fords teknikutvecklingsavdelning fick säga sitt. gissar att det är även dom som ligger bakom ET60 på fälgarna och även stoppade total urkoppling av antisladd och diverse andra bra grejer.
Jag jobbar dagligen med support till teknikutvecklingsavdelningar och det är rätt ofta man hör " det är bra att det finns förbättringspotential..."
Jag jobbar dagligen med support till teknikutvecklingsavdelningar och det är rätt ofta man hör " det är bra att det finns förbättringspotential..."
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Så, nu är R-däcksfälgarna påväg till Svedala. 17x8" och de väger prick 7 kg stycket. Ska till och börjamed skos med RE540S, sedan får framtiden utröna om det kommer funka kanon eller bara bra med de däcken. RS:en är svår att matcha med "rätt däck". Emmaboda, here we come!
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- freddej
- Erfaren
- Namn: Fredrik Jonsson
- Kör: Focus RS MkII FW
Vad blev det för fälgar?
Är själv ute efter någon fälg som skulle kunna göra en insats som både vinter och r-däcks fälg. Har mest kikat på compomotive och braid.
Med den dimesionen borde det kunna funka till bägge.
En fundering vad gäller r-däck, om man körde snäppet bredare i fram jämfört med i bak borde man väl kunna behålla lite av instyrningsegenskaperna..elr??
Är själv ute efter någon fälg som skulle kunna göra en insats som både vinter och r-däcks fälg. Har mest kikat på compomotive och braid.
Med den dimesionen borde det kunna funka till bägge.
En fundering vad gäller r-däck, om man körde snäppet bredare i fram jämfört med i bak borde man väl kunna behålla lite av instyrningsegenskaperna..elr??
- C
- Legend
Ska du köra fälgarna på vintern me så skulle jag rekomendera att låta bli lättviktsfälgar. Så Copomotive och Braid skulle fungera kanon för det. De fälgarna är byggda för att tåla mycket.
Sålänge man håller sig till korrekt spårvidd fram (och bak) så skulle det du skriver kunna vara något som är värt att testa. Det folk har stört sig på vad gäller tex 888 och även 032 är att de tar bort för mycket av överstyrningen. Ett enkelt sätt är att försöka få mindre grepp på bakaxeln kontra fram, egentligen fel sätt att gå tillväga på om man vill att det ska gå så snabbt som möjligt men andra sätt kommer att kosta för mycket pengar för mig iallafall, och kräva modifieringar av bilen som jag inte vill göra än.
Jag kommer att börja försöka sänka greppnivån i sidled med skyhöga däckstryck bak. Det är min första plan. Sedan om det inte går att få till en bra ballans med RS540S på det sättet så ska jag börja med att byta ut framdäcken mot ett däck med bättre grepp än RE540S. Finns en del gummiblandningar att välja emellan på några modeller så vi får se vad det blir. Det kanske kan vara så att det fungerar kanon redan med de däcken jag ska börja med men jag räknar inte med det. Det är för enkelt lixom.
mvh C
Sålänge man håller sig till korrekt spårvidd fram (och bak) så skulle det du skriver kunna vara något som är värt att testa. Det folk har stört sig på vad gäller tex 888 och även 032 är att de tar bort för mycket av överstyrningen. Ett enkelt sätt är att försöka få mindre grepp på bakaxeln kontra fram, egentligen fel sätt att gå tillväga på om man vill att det ska gå så snabbt som möjligt men andra sätt kommer att kosta för mycket pengar för mig iallafall, och kräva modifieringar av bilen som jag inte vill göra än.
Jag kommer att börja försöka sänka greppnivån i sidled med skyhöga däckstryck bak. Det är min första plan. Sedan om det inte går att få till en bra ballans med RS540S på det sättet så ska jag börja med att byta ut framdäcken mot ett däck med bättre grepp än RE540S. Finns en del gummiblandningar att välja emellan på några modeller så vi får se vad det blir. Det kanske kan vara så att det fungerar kanon redan med de däcken jag ska börja med men jag räknar inte med det. Det är för enkelt lixom.
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
Det är nog rätt tänkt. Smalare och/eller "sämre" däck bak bör ge rätt balans.freddej skrev:En fundering vad gäller r-däck, om man körde snäppet bredare i fram jämfört med i bak borde man väl kunna behålla lite av instyrningsegenskaperna..elr??
Skulle kunna tänka mig att några mycket greppiga, men ganska nedslitna gatdäck skulle kunna funka bra ihop med R-däck fram.
Det är bara att prova...
- C
- Legend
Just den kombinationden du skriver tror jag är nästan farlig. Bilen är redan rejält överstyrd som den är så jag skulle nog inte vilja sträcka mig så långt att ens montera bar R-däck fram och nya riktigt bra gatdäck bak. Det är fina greppskillnader som jag tror kommer behövas, inte så drastiskt stora. Sedan kommer Roll öka ytterligare med R-däck så det hjälper till att sänka greppnivån bak ytterligare.VolvoTurbo skrev:Det är nog rätt tänkt. Smalare och/eller "sämre" däck bak bör ge rätt balans.
Skulle kunna tänka mig att några mycket greppiga, men ganska nedslitna gatdäck skulle kunna funka bra ihop med R-däck fram.
Det är bara att prova...
Mr C:
Jo, den pissar väldigt mycket med innre bakdäcket. Beror till stor del på den riktigt styva krängningshemmaren som sitter bak på RS. Låg bu ett bra tag bakom vilden från Gävle i sin Gröna RS och det var riktigt kul att se hur mycket hjullyft det va.
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
Min uppfattning är att nerslitna däck funkar betydligt bättre för bankörning (på torr asfalt) eftersom gummiklackarna inte viker ner sig lika mycke i kurvorna som de gör på nya däck med stort mönsterdjup.C skrev:Just den kombinationden du skriver tror jag är nästan farlig. Bilen är redan rejält överstyrd som den är så jag skulle nog inte vilja sträcka mig så långt att ens montera bar R-däck fram och nya riktigt bra gatdäck bak. Det är fina greppskillnader som jag tror kommer behövas, inte så drastiskt stora. Sedan kommer Roll öka ytterligare med R-däck så det hjälper till att sänka greppnivån bak ytterligare.
- C
- Legend
När jag mätt sidokrafter på samma konbana (superstage) på Lunda med två däckuppsättningar vid två olika tillfällen (juni och agusti) så sade det mig tvärt om.VolvoTurbo skrev:Min uppfattning är att nerslitna däck funkar betydligt bättre för bankörning (på torr asfalt) eftersom gummiklackarna inte viker ner sig lika mycke i kurvorna som de gör på nya däck med stort mönsterdjup.
S03 däcken hade 0,3G mindre i max sidokraft när det var 1-3mm på dem än när de var nästan nya.
Eagle F1 GS-D3 hade nästan 0,2G mindre i max sidokraft när det var 2-4mm på dem än när de var helt nya.
Bilen var en Honda Civic med låg effekt.
Sedan vet jag inte om alla däck är så men så var det då. Mättes med en G-Tech Pro Comp.
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Ågge
-
Mad man
- Veteran
- Namn: Jimmy Ståhlberg
- Kör: Skit bil...
- Kontakt:
Nu kan man om man inte vill slita på sin egna Focus RS, åka till Mantorp Park och köra av sig lite. Mantorp har för året köpt in ett gäng vita Focus RS. Har inte sett dom själv men kommer få mer info ikväll...
Fått uppgifter om att det står 4st vita iallafall ute på banan...
http://www.motorevents.com/motorevents/ ... YHETER2010
Fått uppgifter om att det står 4st vita iallafall ute på banan...
http://www.motorevents.com/motorevents/ ... YHETER2010