Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Martin: säg att du skämtar!! Det där är ju inte bra alls! Kanske dags att du ber att få prata med någon från FoMoCo nu, huvudkontoret i Gtbrg borde kunna se till att du blir kontaktad av eller kan kontakta rätt person. De brukar ta tag i sådana här saker/klagomål och är det som du skriver så är det inte mycket som är oklart direkt.

Fan, de som brukar vara så jäkla bra annars på Motorcentralen. Du verkar inte ha mycket tur med verkstäder alls alltså. Beklagar verkligen. :(
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Här borde de kunna koppla dig vidare till någon som kan berätta vem du ska prata med ang detta.

Ford Motor Company AB
Växel 031-707 10 00 Kundservice 031-707 10 10

X-ordis FMCS

Gibson75
Erfaren
Namn: Bauer
Kör: Focus RS

Inlägg av Gibson75 »

Tincker1 skrev:Annars så tar det inte mer än lite drygt en timme till Gävle och då kan ju TG-Racing hjälpa dig!

"Jag hade testat ett kitt som fått bra resentioner i UK som TG Racing kan få tag på och vet mer info om."
Intressant!

Har du TG Racing´s kontaktuppgifter?

Vad var det för kitt som du testade?

Tack.

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Gibson75 skrev:Har du TG Racing´s kontaktuppgifter?
Hans uppgifter finns under samarbetspartners => LÄNK

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Tack för tipset, C.

Synd att man måste ha tur för att träffa på en ordentlig verkstad :unhappy:
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
MikaelST
Veteran
Namn: Mikael norén
Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2

Inlägg av MikaelST »

mAbZ skrev:Motorcentalen i Eskilstuna verkar ordentligt oseriösa.
De skulle sänka mitt förarsäte och jag har nyss kommit därifrån.
Jag hade fått en prisuppgift tidigare, beställde tid igår och körde dit från Stockholm idag.

På plats säger samme verkstadsansvarige som bokade mig igår och som mycket väl visste att jag skulle köra från Stockholm,
att de inte vågar utföra detta för att det på nåt mystiskt sätt skulle kunna invalidera garantin :banghead:

Tack för förstörd dag och över 20 mils körning helt i onödan, Motorcentralen :mad:
Aldrig mer dit.

Lät inte alls som dom som servade mig med vinterdäck i december, kom från västerås mitt i deras lunch.
2 killar fixade på vinterdäcken direkt sedan fick jag en massa roliga & en del onödiga saker + en RS jacka.

Men får hoppas att det var någon sommarvikarie som inte alls hade någon koll på vad han gjorde, och förstörde din dag Martin.

Användarvisningsbild
Falan
Erfaren
Namn: Patrik F
Kör: RS Mk2 (nu såld)

Inlägg av Falan »

mAbZ skrev:Motorcentalen i Eskilstuna verkar ordentligt oseriösa.
De skulle sänka mitt förarsäte och jag har nyss kommit därifrån.
Jag hade fått en prisuppgift tidigare, beställde tid igår och körde dit från Stockholm idag.

På plats säger samme verkstadsansvarige som bokade mig igår och som mycket väl visste att jag skulle köra från Stockholm,
att de inte vågar utföra detta för att det på nåt mystiskt sätt skulle kunna invalidera garantin :banghead:

Tack för förstörd dag och över 20 mils körning helt i onödan, Motorcentralen :mad:
Aldrig mer dit.

Tråkigt men tyvärr inte ovanligt...
Angående att sänka stolarna så verkar det vara en del hokus pokus enligt vissa (även verkstäder konstigt nog!). Att det på något sätt skulle påverka garantin var det löjligaste jag har hört, dvs ett svepskäl för något annat.

Jag har utan problem själv sänkt min förarstol. Den enda hemlighet som finns i detta moment är att värma mutter/bult med värmepistol, eftersom den blå loctitemassan är mycket effektiv i sin funktion:

1 - lossa stora "kabelskon" (en bult) under stolen (kontakt/kabel till bältessträckaren)
2 - skruva ur de fyra bultarna som stolen sitter fast med i bottenplattan
3 - räta upp stolsryggen och lyft ur stolen
4 - värm försiktigt bult/svetsad mutter på både in- och utsidan c:a 3-4 min totalt
5 - (med bra insexvertyg) lossa bulten
6 - ändra till nytt läge/hål och byt vid behov ut till ny (bättre) bult
7 - upprepa på andra stolssidan
8 - montera tillbaka stol och kabelanslutning

Min nya (bättre) bult köpte jag hos Würth (DIN 912 guth 12.9 kvalité). Lär tåla lite mer kraft den dagen den skall ändras igen...

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Gibson75 skrev:Intressant!

Har du TG Racing´s kontaktuppgifter?

Vad var det för kitt som du testade?

Tack.
Han Quotade mig, mig veterligen har ingen i Sverige detta kittet ännu. Men en sak kan man vara säker på, TG har extremt sällan fel när han rekomenderar saker. De sitter som sagt på många engelska bilar med bra resentioner och kostar inte skjortan.

mvh C

X-ordis FMCS

Yamdan
Veteran
Namn: Daniel Palmqvist
Kör: Focus RS 2010

Helsingborg

Inlägg av Yamdan »

Någon här som vet en bra verkstad i Helsingborg med omnejd som kan sätta på en sänkningsats?

Verkar vara lika lätt som allt annat man vill ha gjort med denna bilen... dvs omöjligt!

Peter ni får flytta ner Autotech till Helsingborg...:cool:
Hade helst gjort det hos er men köra 60mil för att byta fjädrar känns liiiite överkurs :-)

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran

Inlägg av mAbZ »

Jag fick idag ett brev från Motorcentralen i Eskilstuna:
Sänkning av förarsäte. Lämnat pris 1500 :-
Vi utför inga säkerhetsförändringar / LL
Säkerheten nämnde de inte tidigare som skäl att vägra sänka sätet,
så jag ringde upp LL och bad honom förklara.
Jag fick dra svar ur honom och han skyllde på diverse, från lägre airbag säkerhet, till "policy", till riktlinjer från Ford Sverige.
Hur en FABRIKS inställning skulle kunna försämra säkerheten hade han inget svar på, det var bara så.

Jag ringde upp Ford Sverige. De har en helt annan klass av kundbemötande! :thumb3d:
De bekräftade (så klart) inte det LL påstod.
De säger tvärtom, att det är en enkel inställning som alla verkstäder borde kunna göra, trixet är bara att använda värmepistol.
De var verkligen hjälpsamma och intresserade och kommer att försöka hitta
en verkstad i Sthlm området som kan utföra jobbet åt mig.

Men Motorcentralen - undvik! I alla fall så länge man har med LL att göra :thumbsdow
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Som sagt, du borde (på ett vänligt sätt såklart) gå vidare med varför MC inte ville hjälpa dig. Det är bra att sådant här nystas upp från FoMoCo sida, de ser ofta inte allt från kundsidan utan får det berättat från ÅF. Nu gillar jag personligen MC starkt själv då jag alltid har fått bra service därifrån och för att de hjälpt klubben med både dittan och dattan så detta förbryllar mig mycket. Som sagt, be gärna FoMoCo ta reda på "vad som gick fel" och hur detta kan förebyggas i framtiden.

Det verkar vara allmänt väldigt mycket skrönor och "vi får inte göra dittan eller dattan" från verkstäderna på våra RS, det är ju förbövelen en helt vanlig bil. Ingen jäkla 993 GT2 eller Ferrari Enzo direkt. :D Okunskapen (säger inte att en specefik verkstad har det!) verkar vara lite överdriven från ÅF och verkstäderna själva. Det är inget jättespeciellt med något alls. Grejar man en ST eller vilken av T5 modellerna som hälst så grejar man RS. Och handböcker har de så det räcker, det har jag sett. :D

mvh C

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran

Inlägg av mAbZ »

Jodå, killen på FMC blev mycket intresserad och sade att han skulle ta ett snack med MC.
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
Falan
Erfaren
Namn: Patrik F
Kör: RS Mk2 (nu såld)

Inlägg av Falan »

Yamdan skrev:Någon här som vet en bra verkstad i Helsingborg med omnejd som kan sätta på en sänkningsats?

Verkar vara lika lätt som allt annat man vill ha gjort med denna bilen... dvs omöjligt!

Peter ni får flytta ner Autotech till Helsingborg...:cool:
Hade helst gjort det hos er men köra 60mil för att byta fjädrar känns liiiite överkurs :-)

Autoteknik på Gevärsgatan 12 (042-161847) kan hjälpa dig. De har bytt fjädring (och mycket annat) på RS mk2 tidigare ;). Dessutom helt OK priser. Fullt förtroende !

Yamdan
Veteran

Inlägg av Yamdan »

Falan skrev:Autoteknik på Gevärsgatan 12 (042-161847) kan hjälpa dig. De har bytt fjädring (och mycket annat) på RS mk2 tidigare ;). Dessutom helt OK priser. Fullt förtroende !
Hej... tack... faktiskt inte första gången jag hört det ang de...:)

Ska slå de en signal

Yamdan
Veteran

Inlägg av Yamdan »

Yamdan skrev:Hej... tack... faktiskt inte första gången jag hört det ang de...:)

Ska slå de en signal
Ok... inbokad hos de... BRA bemötande och hade jobbat med focusen tidigare... faaaan vad skönt :)

Skriv svar