Ford Focus RS mk2 2009
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
Mmmm bilen ÄLSKAR bensin men det har nog med att göra att man älskar att gasa ha ha hablom skrev:Hej, är det någon som kan nummret till killen som har däck man beställt, har glömt var jag har det,var ute och körde i regn förut var inte skoj, måste byta däck i veckan,vet någon vad steg 2 kostar hos peter, som medlem, och hur mycket soppa dra den efteråt, har hört om skräck siffror på drygt 2 lit mil
Sjukt skoj ..
Sedan e det så om man nu ligger runt 400hk så kommer det kosta... tyvärr..
Kört 700mil med mina framdäck och de e slut!!
-
Tincker1
Dackonline.se tar 2050:-/st för däcken billigare än så tror jag det blir svårt att hitta.blom skrev:Hej, är det någon som kan nummret till killen som har däck man beställt, har glömt var jag har det,var ute och körde i regn förut var inte skoj, måste byta däck i veckan,vet någon vad steg 2 kostar hos peter, som medlem, och hur mycket soppa dra den efteråt, har hört om skräck siffror på drygt 2 lit mil
-
Yamdan
- Veteran
Ääää finns massor med bra däck till vår bil...J_P skrev:Bara att jag tror inte Däckonline har rätt däck, även om det är Conti och rätt dimension, den dimensionen finns i 19 oilka varianter,, men bara ett som är RS däcket, kommer inte ihåg artikelnumret.. Bilia V-ås hade väl ett bra pris på dessa.
Trams att det bara ska fungera med contis däck....
Läste en test från Tyskland på just vår RS och fanns många bra alternativ...
http://translate.google.com/translate?j ... l=de&tl=en
Jag kommer definitiiv inte lägga en massa extra pengar pådessa "enormt" speciella däck till vår bil... som för övrigt inte är en Ferrari eller Lamborghini
Precis samma visa som med den enormt speciella olja till våra bilar... njaaaaaaaa
- MikaelST
- Veteran
- Namn: Mikael norén
- Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2
Ett varningensfinger för European-parts i tyskland!
Beställt där tidigare år utan problem.
Men nu gjorde jag en beställning 12 Maj har skrikit & ifrågasatt vart försändelsen är, han kan inte skicka för han har inget i lager, vägrar göra återbetalning.
Men nu har han lovat mig en nyckelring =) som kompensation, när han skickar paketet/om han skickar det.
Nu 3 månaders väntan.
Beställt där tidigare år utan problem.
Men nu gjorde jag en beställning 12 Maj har skrikit & ifrågasatt vart försändelsen är, han kan inte skicka för han har inget i lager, vägrar göra återbetalning.
Men nu har han lovat mig en nyckelring =) som kompensation, när han skickar paketet/om han skickar det.
Nu 3 månaders väntan.
- TS Edition
- Erfaren
- Namn: Tobias Sundqvist
- Kör: Ford Focus RS 2010
"RS DÄCK"....herregud...världens bästa försäljningsknep:Odd:....kan inget annat än hålla med föregående inlägg....Finns många däck som är 10ggr bättre än dessa som sitter på från ford fabriken.J_P skrev:Bara att jag tror inte Däckonline har rätt däck, även om det är Conti och rätt dimension, den dimensionen finns i 19 oilka varianter,, men bara ett som är RS däcket, kommer inte ihåg artikelnumret.. Bilia V-ås hade väl ett bra pris på dessa.
- MikaelST
- Veteran
- Namn: Mikael norén
- Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2
Yamdan skrev:Ääää finns massor med bra däck till vår bil...
Trams att det bara ska fungera med contis däck....
Läste en test från Tyskland på just vår RS och fanns många bra alternativ...
http://translate.google.com/translate?j ... l=de&tl=en
Jag kommer definitiiv inte lägga en massa extra pengar pådessa "enormt" speciella däck till vår bil... som för övrigt inte är en Ferrari eller Lamborghini
Precis samma visa som med den enormt speciella olja till våra bilar... njaaaaaaaa
Continental Sport Contact 5P Har jag hört om tidigare att dessa var bra mycket bättre än Sport Contact 3,
Men nog finns det bättre & sämre beroende på vilket underlag den ska köras på.
-
J_P
- Veteran
- Namn: JP
- Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015
OK, och ni har belägg för detta att "RS" däcken är trams,, bra det, och också varför tyska AM & S chefredaktör tyckte att inte ens R däck gjorde bilen bättre på Ringen och att Ford Team RS som utvecklat bilen har fel, eller? Däcket är utvecklat för bilen, och idag är det inget ovanligt att det är så, Audi, BMW, Porsche, MB till exempel har egen spec på däck, redan RS MkI hade samma spec som 911 Turbo altstå N2 däck specade till och med i Helbilsgodkännandet,, men men det är ju Era bilar och ni gör som ni vill...
-
Per-Otto
- Erfaren
- Namn: Per-Otto Kent
- Kör: GT-R BE 2012
- Kontakt:
Mina framdäck gick 400 mil innan dom var slut, jag köpte 2 nya Yokohama S-drive som skall vara ett bra däck och satte dom där bak.
När jag åkte från däckhandlaren kände jag att inte baken hängde med riktigt och skiftade dom till fram istället men styrkänslan var inte alls samma som med originaldäcken, och vid hård körning har de inte alls samma grepp som Continentalen !
Nästa uppsättning jag kommer bli Yokohama Advan Sport som är snäppet bättre än S-drive, Är de inte bättre än S-drive köper jag troligtvis Continental.
När jag åkte från däckhandlaren kände jag att inte baken hängde med riktigt och skiftade dom till fram istället men styrkänslan var inte alls samma som med originaldäcken, och vid hård körning har de inte alls samma grepp som Continentalen !
Nästa uppsättning jag kommer bli Yokohama Advan Sport som är snäppet bättre än S-drive, Är de inte bättre än S-drive köper jag troligtvis Continental.
-
Yamdan
- Veteran
J_P skrev:OK, och ni har belägg för detta att "RS" däcken är trams,, bra det, och också varför tyska AM & S chefredaktör tyckte att inte ens R däck gjorde bilen bättre på Ringen och att Ford Team RS som utvecklat bilen har fel, eller? Däcket är utvecklat för bilen, och idag är det inget ovanligt att det är så, Audi, BMW, Porsche, MB till exempel har egen spec på däck, redan RS MkI hade samma spec som 911 Turbo altstå N2 däck specade till och med i Helbilsgodkännandet,, men men det är ju Era bilar och ni gör som ni vill...
Krasst sett finns det många bra däck till våra bilar beroende på underlag och vått eller torrt.(och många dåliga!)
Visst är orginaldäcken bra!!!! Håller jag fullständigt med om.
Men är de så bra att de kan försvara en dubblering av kostnaden av ett annat??
Det jag oponerar mig mot är att det är så galet speciellt vårt RS däck!
Finns många bra alternativ som är minst lika bra.
Och då många gånger till ett mkt bättre pris...
Du tror inte att Ford har ett avtal med i detta fall Conti??? eller i oljans fall Castrol?
Vaför tror du att de endast rekomenderar dessa? För att tjäna pengar!! Så klart vad annars
Allt handlar om att tjäna pengar och åter pengar!!!
Och detta gör man genom sammarbetsavtal med olika leverantörer.
Men som sagt vi är alla fria att välja men vi ska få alternativ iallafall tycker jag..
-
J_P
- Veteran
- Namn: JP
- Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015
Valet är fritt helt klart, och Ford har avtal med Conti men även med alla andra stora Däckstillverkare. Men Du Daniel, på MC sidan är det ju likadant. vissa knarrar går bättre på ett specifikt däck och med andra däck kan till och med vita linjer i gatan kännas obehagliga.. eller hur.. och Du säljer väl cyklar och tillbehör för att tjäna pengar också tror jag,, money makes the world go around..
-
Yamdan
- Veteran
Absolut!J_P skrev:Valet är fritt helt klart, och Ford har avtal med Conti men även med alla andra stora Däckstillverkare. Men Du Daniel, på MC sidan är det ju likadant. vissa knarrar går bättre på ett specifikt däck och med andra däck kan till och med vita linjer i gatan kännas obehagliga.. eller hur.. och Du säljer väl cyklar och tillbehör för att tjäna pengar också tror jag,, money makes the world go around..
Det är detta jag försöker få sagt, och detta är med en del erfarenhet i ryggen från Mc sidan :-)
Är att det finns bra alternativ! Inte att conti däcket är dåligt!
Men till ex våra Yamaha Mc kan ha däck från Dunlop, Bridgestone och Metzeler orginal monterade på samma sorts mc. Varför?
Jo de fick lära sig den hårda vägen för många år sedan då en viss enormt stor fabrik brann ner och de stod utan orginaldäck till sina mc då det bara hade avtal med 1st leverantör.
Detta innebar att numera finns flera däckmärke som kan vara orginal monterade på våra mc.
Lite detta jag försöker få fram. Att bara för Ford rekomenderar ett däck behöver detta inte vara bästa alternativet. Eller snarare enda alternativet!
Finns bra alternativ till våra bilar som inte heter Conti.
Det är inte så att Conti kan lägga några enorma summer på att utveckla ett special däck till våra bilar som bara finns i denna lilla skara. Tyvärr
Allt måste gå plus i slutet! Utveckling kostar och måste betala sig.
Jag tycker absolut att om man inte ser till priset att man glatt kan köra vidare på dessa special däck till vår bil.
Ett bra däck men ett bra däck för det de kostar??! Nja upp till var och en att bedömma ...
Med detta säger jag inte heller att jag inte gillar detta däck utan om jag får tag i det till rätt pengar kör jag gärna vidare på det. Men över 3000kr/st no way in hell lol
Jag kommer prova mig lite fram mellan de däck som jag hör goda vitsord om och som det finns en rimlighet mellan Pris/prestanda
Blev mkt jidder om detta ha ha ha
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Skrapa fram nummret till Jost Capito, ring det och fråga hur många däck de testade. Detta handlar inte om att Conti "betalade" mest för att ha däcken på den bilen, det handlar om att de däcken med mjukare gummi än std utförande och lite hårdare sidostomme än std utförande var det däcket som gav bäst överstyd balans och en av de absolut snabbaste tiderna.
De har testat bland annat de nya Pirelli P Zero som om ni frågar mig är ett ruggit bra sportdäck, de har testat Michelin Pilot Sport rätt ordenligt och några till. Jag har inte pratat med Jost själv om detta men fått det via väldigt korrekta kanaler från honom vid fråga. De har avtal med iallafall de två första tillverkarna + Conti och alltså inte enbart Conti om jag inte mins helt galet. Och ja, flera däcktillverkare har ändrat bland annat gmmit i däcken för att testas på RS:en. Inte bara Conti.
De lade alltså 800 (!) varv med RS:en på Ringen. Utöver det hundratals varv på andra banor och testvägsträckor inne på testområden och utöver det ytterligare ett par racingbanor till. Tummen-pekfingret minst 300 timmar, 18000 minuter alltså, på chassie, däck osv utveckling. Lägg sedan till 100 varv (!) till med RS500:an på Ringen för att ta reda på om den håller och om alla andra saker, tex däck, höll måttet.
Som sagt tidigare, Horst von Saurma, som har flera tusentals varv på ringen under bältet och även är chefredaktör för en av värdens största bildtidningar lyckades att köra en (1) sekund snabbare med Toyo 888 R-däck på den berömda Ringen. Nu pratar vi alltså inte en sekund snabbare på en kortkort bana så som Gelleråsen, Gottland Ring eller Mantorp utan nu pratar vi en sekund snabbare med R-däck jämfört med orginaldäcken på en bana som är 20830 meter lång och har hela 73 kurvor! Om inte det säger något så vettefan hur ni tänker.
Kan även berätta att Toyodäcken satt på orginalfälgar i orginal dimentioner så behöver vi inte diskutera det heller..
Men som sagt, det är era egna bilar, köp vad ni vill. Kan oxå berätta att jag som inte är direkt snäll mot bilen och däcken körde ett par vändor i Superstage, en heldag på Mantorp, runt 20 ggr köra bil alldeless för fort i Roslagen på kurviga vägar, kastar den in i istortsätt varje rondell och kör oftast väldigt oansvarligt med bilen har kommit över 1000 mil på mina orginaldäck. Och jag har inte ens kommit till hälften. Läser att många sliter slut däcken direkt, vad är det ni gör eller vad är det jag gör som gör den skillnaden?
Slutligen lite rolig fakta; ni som köpt en vit Focus RS kan peka på de blåa och säga, min färg väger 3-4kg mindre än eran! Sedan kan ni peka på den gröne och säga min färg väger 5-6kg mindre än eran! Vitt är således motorsportfägen.
Och i den frågan är jag absolut inte ett dugg färgad. 
De har testat bland annat de nya Pirelli P Zero som om ni frågar mig är ett ruggit bra sportdäck, de har testat Michelin Pilot Sport rätt ordenligt och några till. Jag har inte pratat med Jost själv om detta men fått det via väldigt korrekta kanaler från honom vid fråga. De har avtal med iallafall de två första tillverkarna + Conti och alltså inte enbart Conti om jag inte mins helt galet. Och ja, flera däcktillverkare har ändrat bland annat gmmit i däcken för att testas på RS:en. Inte bara Conti.
De lade alltså 800 (!) varv med RS:en på Ringen. Utöver det hundratals varv på andra banor och testvägsträckor inne på testområden och utöver det ytterligare ett par racingbanor till. Tummen-pekfingret minst 300 timmar, 18000 minuter alltså, på chassie, däck osv utveckling. Lägg sedan till 100 varv (!) till med RS500:an på Ringen för att ta reda på om den håller och om alla andra saker, tex däck, höll måttet.
Som sagt tidigare, Horst von Saurma, som har flera tusentals varv på ringen under bältet och även är chefredaktör för en av värdens största bildtidningar lyckades att köra en (1) sekund snabbare med Toyo 888 R-däck på den berömda Ringen. Nu pratar vi alltså inte en sekund snabbare på en kortkort bana så som Gelleråsen, Gottland Ring eller Mantorp utan nu pratar vi en sekund snabbare med R-däck jämfört med orginaldäcken på en bana som är 20830 meter lång och har hela 73 kurvor! Om inte det säger något så vettefan hur ni tänker.
Men som sagt, det är era egna bilar, köp vad ni vill. Kan oxå berätta att jag som inte är direkt snäll mot bilen och däcken körde ett par vändor i Superstage, en heldag på Mantorp, runt 20 ggr köra bil alldeless för fort i Roslagen på kurviga vägar, kastar den in i istortsätt varje rondell och kör oftast väldigt oansvarligt med bilen har kommit över 1000 mil på mina orginaldäck. Och jag har inte ens kommit till hälften. Läser att många sliter slut däcken direkt, vad är det ni gör eller vad är det jag gör som gör den skillnaden?
Slutligen lite rolig fakta; ni som köpt en vit Focus RS kan peka på de blåa och säga, min färg väger 3-4kg mindre än eran! Sedan kan ni peka på den gröne och säga min färg väger 5-6kg mindre än eran! Vitt är således motorsportfägen.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Dansken
- Nybörjare
- Namn: Henrik V
- Kör: Porsche 911 GT3
Jag kör Advan Sport på min GT3:a och är mycket nöjd. Har som mest kört 23 mil oavbruten på Gelleråsen, utan att de blev hala. I mitten på juli körde jag 26 mil på Mantorp, då det var 35 grader varmt, med enbart två små pauser, för att se om däcken och bromsar så bra ut. Däcken kändes bra hela tiden och då jag hade bilen på lyft ,då jag kom hem, var däckslitaget helt jämnt.Per-Otto skrev:Mina framdäck gick 400 mil innan dom var slut, jag köpte 2 nya Yokohama S-drive som skall vara ett bra däck och satte dom där bak.
Har mycket camber, så det som dödar däcken är för mycket körning på vanlig väg och inte körningen på bana