Ford Focus RS mk2 2009
- Falan
- Erfaren
- Namn: Patrik F
- Kör: RS Mk2 (nu såld)
Maxvarv på RS Mk2
Jag fick leta en hel del för att hitta det exakta varvstoppet (orginal) på våra bilar, och det var lite extra intressant att lära att det är maximerat till 7050 rpm under 3 sek. Hade missat detta tidigare. Tänkte att det kan vara någon annan som är intresserad av denna uppgift... Har dock inte utforskat stoppet "live".
By the way 1: Är det någon som vet om man når 100 km/h (verklig fart) på tvåan i våra bilar:kopfkratz? Appropå accelerationstider...
By the way 2: Åker Toyo R888 235/40-18 på Braid Winracefälg med ET56, och måste säga att det fungerar riktigt bra på bana. Har lite erfarenhet sedan tidigare banbilar och R888 är lite känslig på hjulvinklar (jmf med t.ex Yoko AO48) och vill gärna ha 2 grader camber. På (iaf) sänkta RS skall det inte vara några problem att få till denna vinkel. Jag kör exakt 2 grader fram och c:a 1,5 bak, med "perfekt" slitage och temp med min körstil. Varmtryck i däcken på c:a 2,2 - 2,3 dvs startar på 1,8 - 2,0 beroende på lufttemp.
Främsta skälet till att jag har en uppsättning R-däck för bana, är att jag kommit fram till att däckkontot (totalt sett) blir mkt billigare, eftersom R-däcken tål så mycket mer temperatur/stryk i praktiken. Visst går det att konservera ett gatdäck på bana, men på våra mindre och krokiga svenska banor så är min erfarenhet att jag får mkt roligare bankörning på ett R-däck, och totalt sett sparar pengar i längden. Ringen är en annan historia... och givetvis blöta banor!
By the way 1: Är det någon som vet om man når 100 km/h (verklig fart) på tvåan i våra bilar:kopfkratz? Appropå accelerationstider...
By the way 2: Åker Toyo R888 235/40-18 på Braid Winracefälg med ET56, och måste säga att det fungerar riktigt bra på bana. Har lite erfarenhet sedan tidigare banbilar och R888 är lite känslig på hjulvinklar (jmf med t.ex Yoko AO48) och vill gärna ha 2 grader camber. På (iaf) sänkta RS skall det inte vara några problem att få till denna vinkel. Jag kör exakt 2 grader fram och c:a 1,5 bak, med "perfekt" slitage och temp med min körstil. Varmtryck i däcken på c:a 2,2 - 2,3 dvs startar på 1,8 - 2,0 beroende på lufttemp.
Främsta skälet till att jag har en uppsättning R-däck för bana, är att jag kommit fram till att däckkontot (totalt sett) blir mkt billigare, eftersom R-däcken tål så mycket mer temperatur/stryk i praktiken. Visst går det att konservera ett gatdäck på bana, men på våra mindre och krokiga svenska banor så är min erfarenhet att jag får mkt roligare bankörning på ett R-däck, och totalt sett sparar pengar i längden. Ringen är en annan historia... och givetvis blöta banor!
-
Staffe
- Erfaren
- Namn: Staffan Nilsson
- Kör: Ford Focus RS
Skulle aldrig välja något annat än Sport Contact 3 till RS:en, eventuellt prova Contact 5 men inget annat,, Conti har jävligt bra däck som lirar till Fordarna, men visst de slits upp snabbt, Har kunder som har vanliga 1,6 diesel Focusar och kör slut på Contact 2 efter 2-3000mil som klagar på detta och monterar då Michelin Energy eller någon Kleber historia för att de ska vara längre men bilen får mycket sämre kontakt med vägbanan och en helt annan våghållning.
Min polare är säljare på Conti och han har fått intern meddelande om blandannat RS:en om hur noga testat Contact 3 är till just den bil modellen.
Kanske kan försöka få det av han och lägga ut här, stod tydligen noga information om hur tester gått till väga med mer för att han skulle ha kött på benen om någon ifrågasatte, Varför just Conti på min RS?, typ
Yamdan: Ska vi fortsätta diskutera oljan till RS:en om varför just den Castrol oljan ?
och var har du fått pris om 3000kr för Contact 3 ? Sist jag kolla kostade dem 1625kr stycket :S
Min polare är säljare på Conti och han har fått intern meddelande om blandannat RS:en om hur noga testat Contact 3 är till just den bil modellen.
Kanske kan försöka få det av han och lägga ut här, stod tydligen noga information om hur tester gått till väga med mer för att han skulle ha kött på benen om någon ifrågasatte, Varför just Conti på min RS?, typ
Yamdan: Ska vi fortsätta diskutera oljan till RS:en om varför just den Castrol oljan ?
och var har du fått pris om 3000kr för Contact 3 ? Sist jag kolla kostade dem 1625kr stycket :S
..::Staffan::..
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
Ha ha ha Tja nu är där en som håller på att analyserar vår super olja så får vi se ifall jag har helt fel eller inte ;-)Yamdan: Ska vi fortsätta diskutera oljan till RS:en om varför just den Castrol oljan ?
Är en kille som jobbar på http://www.opieoils.co.uk/ som håller på att analyserar oljan för att få klarhet i vad som är så speciellt.
Vart hittade du det priset på däcken? DÅ är det en helt annan historia!
Och det vissa inte verkar förstå är att jag INTE säger att conti däcket är dåligt utan bara att det finns andra alternativ som är bra!
PRECIS SOM DET FINNS DÅLIGA ALTERNATIV.
Och som jag ser det som bra mkt mer prisvärda däck som räcker till 90% av oss. (Om nu inte ovan pris på 1600kr/st gäller)
Men visst har Ford lyckats med varumärkeshysterin... precis detta alla företag vill få till!
Kolla Harley Davidson! Ett typexempel på hur man ska göra! En harley förare köper ofta HELA stilen med allt från hoj till kalsonger med Harley på.. smart :-)
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
~400hp tuggar däck :-) lolMen som sagt, det är era egna bilar, köp vad ni vill. Kan oxå berätta att jag som inte är direkt snäll mot bilen och däcken körde ett par vändor i Superstage, en heldag på Mantorp, runt 20 ggr köra bil alldeless för fort i Roslagen på kurviga vägar, kastar den in i istortsätt varje rondell och kör oftast väldigt oansvarligt med bilen har kommit över 1000 mil på mina orginaldäck. Och jag har inte ens kommit till hälften. Läser att många sliter slut däcken direkt, vad är det ni gör eller vad är det jag gör som gör den skillnaden?
Har som du vet kört min bil sedan start med Autotech stegen och samtidigt som den är hysteriskt rolig så går där så klart åt däck :-)
Blev själv ganska förvånad hur hårt däcken hade slitits.
- JOCKO
- Legend
- Namn: Jocke Ericsson
- Kör: Ford Focus RS-09
- Medlemsnummer: 61
Vart har du fått det priset ifrån ??Staffe skrev: Yamdan: Ska vi fortsätta diskutera oljan till RS:en om varför just den Castrol oljan ?
Det däcket du kollat på har samma kod som "rs däcket" OBS !! måste vara samma kod å inte bara ett Conti däck med rätt dim.
Om du har en sånt pris på däcken så berätta gärna vart du köper dom för då åker jag direkt å hämtar en uppsättning =) /J
DET ÄR INTE JAG SOM ÄR TRÖG,DET ÄR NI SOM ÄR SNABBTÄNKTA!!!
402m 12,13sek@184,61km/h
201m 7,801sek@145,75km/h
60=1,797sek
402m 12,13sek@184,61km/h
201m 7,801sek@145,75km/h
60=1,797sek
- mAbZ
- Veteran
- Namn: Martin B.
- Kör: Megane RS 330 Cup
Det har jag, på Mantorp. Störde mig i början, men det är bara att vänja sig.Falan skrev:7050 rpm under 3 sek. Har dock inte utforskat stoppet "live".
Finns ingen kraft att hämta i de varvtalen ändå.
Det är klart man gör, Ford hade sett till att ändra i växellådan särskilt för det,Falan skrev:By the way 1: Är det någon som vet om man når 100 km/h (verklig fart) på tvåan i våra bilar:kopfkratz?
jämfört med ST.
Visst, men original Conti är inte så dumma på banan heller... ända tills de överhettas.Falan skrev:By the way 2: Åker Toyo R888 235/40-18 på Braid Winracefälg med ET56, och måste säga att det fungerar riktigt bra på bana.
Problemet med R888 GG är att gummiblandingen är ca 3 ggr mjukare och de försvinner i sin tur mycket fortare.
Men t.ex. bromsförmågan på R888 upplever jag som helt annorlunda än på originaldäck, som om man hade bättre bromsar helt enkelt!
Därför tror jag inte heller på att man inte ska ha nåt annat än just den superdyra specialvarianten av Conti3.
Där tror jag faktiskt att Fords marknadsavdelning har haft mer att säga till om, än Team RS.
Sorry att jag trampar vissa på tån, men tror man annat är man mer än lovligt naiv.
Megane RS 330 Cup
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
När Ford Sverige undrade om man kunde ersätta oem däcket med tex ett Pirelli P Zero på första pressbilen (dvs om man inte fick tag på oem däcken och det var bråttom som det är med pressbilar) så stäldes frågan direkt till Jost Capito. Jag känner den personen som ställde frågan väldigt väl och jag har själv sett mailet irl för jag råkade sitta på hans kontor när han fick svaret från Jost.
Svaret var entydligt. Conti oem däcket är det som fungerar aboslut bäst på den bilen och man ska inte köra med något annat däck. Så just i det fallet hade inte marknadsavdelningen ett finger med i spelet och Jost är minst sagt en seriös typ, det kan P-A understryka. 
mvh C
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
För att nyansera ovanstående fakta lite, måste man ju också berätta att när samme gode Horst von Saurma, eller andra medarbetare från SportAuto..., testade RS:n på Hockenheim (Kleiner Kurs 2,6 km), var den 1,2 s snabbare med Toyo 888-sulorna.C skrev:Som sagt tidigare, Horst von Saurma, som har flera tusentals varv på ringen under bältet och även är chefredaktör för en av värdens största bildtidningar lyckades att köra en (1) sekund snabbare med Toyo 888 R-däck på den berömda Ringen. Nu pratar vi alltså inte en sekund snabbare på en kortkort bana så som Gelleråsen, Gottland Ring eller Mantorp utan nu pratar vi en sekund snabbare med R-däck jämfört med orginaldäcken på en bana som är 20830 meter lång och har hela 73 kurvor! Om inte det säger något så vettefan hur ni tänker.Kan även berätta att Toyodäcken satt på orginalfälgar i orginal dimentioner så behöver vi inte diskutera det heller..
De skrev också att originaldäcken knappt orkade med mer än 2-3 varv innan de blev överhettade. De tyckte att däcken var den svaga punkten på bilen. Testet gjordes en sommardag med 25 grader i luften och 38 på asfalten. SportAuto nr 5/2009.
Därmed inte sagt att Conti-sulorna är dåliga, de är lysande bra som allrounddäck, de ska ju fixa kyla och regn också. Men för varma dagar på en normal race-bana finns det säkert däck som greppar bättre och håller betydligt längre.
- C
- Legend
Jag menar inte att de ska användas på bana, absolut inte! Kan bekräfta det de har testat fram. För att få ett snabbt varv på Mantorp måste man smyga runt utvarvet när det är sommar. Då kommer du till hårnålen på ditt hotlap, dvs varv två, innan orgdäcken börjar överhetta och "smeta" vid inbromsningen och turn in. Accelerationsgreppet behålls bra något varv till. Så när jag körde fullt första varvet så överhettade däcken redan i parisern på hotlap.
Ringen som jag skriver om är mer full körning på avlyst gata än en bana som ligger i Sverige. Det är jätteskillnader mellan dessa två. Hockenheim är en bana det me med tanke på utformningen på kurvorna och bristen på ringens långa svepande "rakor" då däcken hinner kyla.
Förespråkar alla gånger R däck framför org däcken på bana. Mer ekonomiskt då det sliter mindre om man heatcyklar korrekt och kyler mycket mellan stintarna. Dessutom kommer man många många varv mer per stint innan de överhettar = man lär sig snabbare att köra bilen och har roligare. Det jag försöker berätta är att OEM däcken är hellt korrekt för bilen och de har testat mycket annat. Inte bara valt ett däck i en lista från en tillverkare som de har avtal med och sedan nöjt sig med det. OEM däcket är ett förbanant bra däck på den bilen. Men på bana kör även jag på R-däck då jag inte är gjord av pengar. När mina org däck är slut är det inget snack om vad som kommer att sitta på efter dem. Det blir likadana igen! Precis som att en GT3RS ska rulla på MPSC för att däcken och chassiet är justerade hundratals timmar för att fungera så bra som mjöligt med varandra.
Ringen som jag skriver om är mer full körning på avlyst gata än en bana som ligger i Sverige. Det är jätteskillnader mellan dessa två. Hockenheim är en bana det me med tanke på utformningen på kurvorna och bristen på ringens långa svepande "rakor" då däcken hinner kyla.
Förespråkar alla gånger R däck framför org däcken på bana. Mer ekonomiskt då det sliter mindre om man heatcyklar korrekt och kyler mycket mellan stintarna. Dessutom kommer man många många varv mer per stint innan de överhettar = man lär sig snabbare att köra bilen och har roligare. Det jag försöker berätta är att OEM däcken är hellt korrekt för bilen och de har testat mycket annat. Inte bara valt ett däck i en lista från en tillverkare som de har avtal med och sedan nöjt sig med det. OEM däcket är ett förbanant bra däck på den bilen. Men på bana kör även jag på R-däck då jag inte är gjord av pengar. När mina org däck är slut är det inget snack om vad som kommer att sitta på efter dem. Det blir likadana igen! Precis som att en GT3RS ska rulla på MPSC för att däcken och chassiet är justerade hundratals timmar för att fungera så bra som mjöligt med varandra.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
race_jocke
- Erfaren
- Namn: Joacim C
- Kör: Focus RS MKII,Impreza wrx sti
- C
- Legend
Dert verkar vara de som sitter på Montune MP350 bilarna och som sagt, verkar vara fel ET och 0,5" för smala. Men jag kan inte svära på det, det kan vara så att det är type O och Ralf har fixat fram något som inte lätt hittas i listorna? Någon kan väl ringa och fråga?
mvh C
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil