Mongoose v.s. Miltek
-
HasseRS
- Erfaren
- Namn: Hasse Martinsson
- Kör: Ford Focus RS -10
Mongoose v.s. Miltek
Hej!
Jag har svårt att bestämma mig för vilket avgassystem jag ska ha
Antingen blir det Mongoose eller Miltek, är det någon av er som har erfarenhet av systemen???
Sen undrar jag om det går montera helsystem från turbon (d.v.s. down-pipe, Race cat eller De cat rör) med orginal programvara utan att få felkoder???
MVH/ Hasse
Jag har svårt att bestämma mig för vilket avgassystem jag ska ha
Sen undrar jag om det går montera helsystem från turbon (d.v.s. down-pipe, Race cat eller De cat rör) med orginal programvara utan att få felkoder???
MVH/ Hasse
- RS-Johan
- Nybörjare
- Namn: Johan L
- Kör: FRS FW
- Kontakt:
Det verkar som om Mountune kommer få in "garantivänliga" avgassystem mot slutet av September. bla ett i titan. (låter som ett dyrt alternativ). Dessa skall tydligen tillverkas av Milltek.
http://bbs.rsownersclub.co.uk/showthread.php?t=292258
http://bbs.rsownersclub.co.uk/showthread.php?t=292258
-
pat
- Erfaren
- Namn: Patrik W
- Kör: Focus RS MKII
Tror inte bilen mår så himla toppen utan programvara för bytt helsystem.HasseRS skrev:Hej!
Jag har svårt att bestämma mig för vilket avgassystem jag ska haAntingen blir det Mongoose eller Miltek, är det någon av er som har erfarenhet av systemen???
MVH/ Hasse
men det kan ju Peter svara på om inte annat.
Jag kör Mongoose cat-back i min och är mycket nöjd.
I don´t suffer from beeing insane, I enjoy every minute of it.
>Min bil på Garaget.org<
>Min bil på Garaget.org<
- RS-Johan
- Nybörjare
- Kontakt:
Precis min tanke... därför frågade jag Pumaspeed ang detta. Såhär svarade dom. Jag är dock fortfarande skeptisk till deras svar gällande fråga nr1 eftersom jag hade stora överladdningsproblem på S60:n.pat skrev:Tror inte bilen mår så himla toppen utan programvara för bytt helsystem.
men det kan ju Peter svara på om inte annat.
Question 1). Is it possible to change downpipe etc without affecting turbo spoolup in a negative way? (ie overboost issues). My old car S60R had to remap the ECU in order to compensate for the improved gasflow.
the remap is not required on the FRS mk2 the turbo back system is good without this
Question 2). If I decide to go for a de-cat system - is it possible to modify the ECU not to look into lamdamonitoring in an otherwise stock ECU calibration?
No - we do not have the code set to do this AND this would require the ecu to be broken open as ALL focus rs mk2 are at present
The milltek system has been designed to cope with all the new FRS has to offer, the Mongoose system is the same as the Focus st225 with bad fitting tail pipes.
Check all the information and images of milltek vs blue flame vs mongoose, you will chose the milltek on quality and looks even though the price is more.
We sell 5-6 systems into european areas each week and most of he customers use the sport cat.
-
pat
- Erfaren
- Namn: Patrik W
- Kör: Focus RS MKII
Undra vad han menar med bad fitting tail pipes?RS-Johan skrev:Precis min tanke... därför frågade jag Pumaspeed ang detta. Såhär svarade dom. Jag är dock fortfarande skeptisk till deras svar gällande fråga nr1 eftersom jag hade stora överladdningsproblem på S60:n.
Question 1). Is it possible to change downpipe etc without affecting turbo spoolup in a negative way? (ie overboost issues). My old car S60R had to remap the ECU in order to compensate for the improved gasflow.
the remap is not required on the FRS mk2 the turbo back system is good without this
Question 2). If I decide to go for a de-cat system - is it possible to modify the ECU not to look into lamdamonitoring in an otherwise stock ECU calibration?
No - we do not have the code set to do this AND this would require the ecu to be broken open as ALL focus rs mk2 are at present
The milltek system has been designed to cope with all the new FRS has to offer, the Mongoose system is the same as the Focus st225 with bad fitting tail pipes.
Check all the information and images of milltek vs blue flame vs mongoose, you will chose the milltek on quality and looks even though the price is more.
We sell 5-6 systems into european areas each week and most of he customers use the sport cat.
Tycker mina sitter hur fint som helst.
Men jag skulle fortfarande fråga Peter
I don´t suffer from beeing insane, I enjoy every minute of it.
>Min bil på Garaget.org<
>Min bil på Garaget.org<
-
turbojocke
Jag är iaf jäkligt sugen på ett turboback Millteksystem utan mellandämpare.
Har fått ett pris av en känd firma i Sverige men det gick nog att göra på priset om det togs hem mer system från england fatta jag det som.
Ingen som är sugen på ett sådant system?
Här en länk lite hur det låter.
http://www.youtube.com/watch?v=hXVHbJ120oQ
// Jocke
Har fått ett pris av en känd firma i Sverige men det gick nog att göra på priset om det togs hem mer system från england fatta jag det som.
// Jocke
- Peter 75
- Veteran
- Namn: Peter Carvall
- Kör: RS 2009
- Kontakt:
Hej.
Vissa bilar/ modeller ballar ut om man byter downpipen utan att byta mjukvaran.
Om jag skall vara ärlig så har jag personligen inte provat att byta avgassystemet och kört med orginal mjukvaran.
I våra mjukvaror programerar vi om så att du kan åka utan katalysator om du vill.
Milltek har jag aldrig sett i verkligheten men kommer titta på det i England i slutet på september om allt går enligt plan.
Mvh
Peter
Vissa bilar/ modeller ballar ut om man byter downpipen utan att byta mjukvaran.
Om jag skall vara ärlig så har jag personligen inte provat att byta avgassystemet och kört med orginal mjukvaran.
I våra mjukvaror programerar vi om så att du kan åka utan katalysator om du vill.
Milltek har jag aldrig sett i verkligheten men kommer titta på det i England i slutet på september om allt går enligt plan.
Mvh
Peter
- RS-Johan
- Nybörjare
- Kontakt:
Jag har nog haft kontakt med samma firma som du då eftersom jag är intresserad av exakt samma sak. Dom återkom med prisförslag och en eventuell reduktion om det är flera som beställer. Tyckte dock att deras prissättning var en smula offensiv. Gjorde en prisförfrågan hos Pumaspeed där det skulle hamna på~930pund. Vad det i slutändan blir levererat och klart till Sverige har jag inte kollat upp än men vi kanske ska slå oss ihop?turbojocke skrev:Jag är iaf jäkligt sugen på ett turboback Millteksystem utan mellandämpare.
Jag går och väljer mellan detta och en Mountune MP350 uppgradering... har beslutsångest.
- mAbZ
- Veteran
- Namn: Martin B.
- Kör: Megane RS 330 Cup
Enligt vad jag har fått veta på ett brittiskt RS forum så låter Milltek utan mellandämpare jobbigt mycket: 85 dB (resonated 82 dB)
Visst, man kan tycka det inte är så farligt, beror på vad man är ute efter.
Mätmetoden vet jag inget om, förutom att det mättes på Bedford Autodrome i UK.
ÅF för Milltek i Sverige, TuningChip skulle återkomma till mig med Millteks egna ljudnivåuppgifter,
men det har gått över ett halvår nu och de gjorde det aldrig.
Visst, man kan tycka det inte är så farligt, beror på vad man är ute efter.
Mätmetoden vet jag inget om, förutom att det mättes på Bedford Autodrome i UK.
ÅF för Milltek i Sverige, TuningChip skulle återkomma till mig med Millteks egna ljudnivåuppgifter,
men det har gått över ett halvår nu och de gjorde det aldrig.
Megane RS 330 Cup
-
HasseRS
- Erfaren
- Namn: Hasse Martinsson
- Kör: Ford Focus RS -10
Ljuv musikturbojocke skrev:Jag är iaf jäkligt sugen på ett turboback Millteksystem utan mellandämpare.
// Jocke
Vad fick du för pris? Med eller utan cat?
MVH/ Hasse
-
turbojocke
-
turbojocke
Jag är nog sugen på system MED cat så det skiljer inte så mkt då att köpa i sverige som från Pumaspeeds men vi kan ju kolla upp både från england och i sverige vad det skulle kosta.RS-Johan skrev:Jag har nog haft kontakt med samma firma som du då eftersom jag är intresserad av exakt samma sak. Dom återkom med prisförslag och en eventuell reduktion om det är flera som beställer. Tyckte dock att deras prissättning var en smula offensiv. Gjorde en prisförfrågan hos Pumaspeed där det skulle hamna på~930pund. Vad det i slutändan blir levererat och klart till Sverige har jag inte kollat upp än men vi kanske ska slå oss ihop?.
Jag går och väljer mellan detta och en Mountune MP350 uppgradering... har beslutsångest.
Ja, jag var lite sugen med på MP350 uppgraderingen men är väl bara downpipen som byts i det kittet? Orginal resten av avgassystemet o då faller ju garantin ändå om man byter resten väl?
//Jocke
- dannemare
- Erfaren
- Namn: Frederik Dannemare
- Kör: RS MKII, ATM420
- Kontakt:
Jag har just beställt ett Scorpion TBE avgassystem hos JWR: http://j-w-racing.co.uk/section.php/214 ... folds_etc_