Ford Focus RS mk2 2009
- Peter 75
- Veteran
- Namn: Peter Carvall
- Kör: RS 2009
- Kontakt:
C skrev:En av RS500 pressbilarna fick lite växellådsproblem när den var i Sverige. Har nu fått reda på av en person vad det var som gjorde att det gick sönder. Det var inte Ford som berättade detta kan jag tillägga så inga huvuden rullar.Det som hände var en freak accident dvs något som inte är direkt vanligt. På något sätt så gick slavcylindern till kopplingen sönder. Sedan är det lite olkart om mer gick sönder pga detta i lådan men det är iallafall det som hände. Har inte hört om att det har hänt på någon annan Focus RS så det borde varit fabrikationsfel eller monteringsfel bara. Händer ju ibland helt enkelt.
mvh C
Hej
Vet du om det var lådan som gick sönder eller bara kopplingen eller vet du vart slavcylindern gick sönder.
Jag har lyckats få en lamell att gå sänder i nitarna på min RS ( inte lamellen RS:en lev med).
Min låda har jag haft nere i bitar och tittat lite och den är kraftigare än
Volvo lådorna och ST lådan.
Volvo lådorna har vi kört i bra mycket mer effekt än i RS:en.
I princip enda gångerna vi har rasat lådor är det för att framhjulen har stutsat så momentpikarna blir så höga så diffarna går sönder och slår sönder lådan, eller om man växlar "riktigt" fort så går utgående axeln ur lådan rakt av.
Mvh
Peter
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Tyvärr så vet jag inte mer än vad jag skrev. Det som var det första som hände var slavcylindern, det var de säkra på iallafall att Ford hade sagt till dem. Men sedan hur mycket som gick sönder på grund av det, dvs följdfel, är oklart. Det verkar som hela lådan byttes iallafall och missminner jag mig inte har någon annan skrivit tidigare på forumet att lådan byttes på en av pressbilarna som var i Svedala.Peter 75 skrev:Hej
Vet du om det var lådan som gick sönder eller bara kopplingen eller vet du vart slavcylindern gick sönder.
Jag har lyckats få en lamell att gå sänder i nitarna på min RS ( inte lamellen RS:en lev med).
Min låda har jag haft nere i bitar och tittat lite och den är kraftigare än
Volvo lådorna och ST lådan.
Volvo lådorna har vi kört i bra mycket mer effekt än i RS:en.
I princip enda gångerna vi har rasat lådor är det för att framhjulen har stutsat så momentpikarna blir så höga så diffarna går sönder och slår sönder lådan, eller om man växlar "riktigt" fort så går utgående axeln ur lådan rakt av.
Mvh
Peter
På vilka sätt är Rs lådorna kraftigare än T5? Kommer Volvokillarna nu börja köpa RS lådor nu eller? *fniss*
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- Cossy_Calle
- Legend
- Namn: Carl-Johan Andersson
- Kör: RS Ford
- dannemare
- Erfaren
- Namn: Frederik Dannemare
- Kör: RS MKII, ATM420
- Kontakt:
Aaah, så var det därför att RS500 utgick på Handling Day 2010. Kolla tabellen på denna sidan: http://bilmagasinet.dk/article/49219C skrev:En av RS500 pressbilarna fick lite växellådsproblem när den var i Sverige. Har nu fått reda på av en person vad det var som gjorde att det gick sönder. Det var inte Ford som berättade detta kan jag tillägga så inga huvuden rullar.Det som hände var en freak accident dvs något som inte är direkt vanligt. På något sätt så gick slavcylindern till kopplingen sönder. Sedan är det lite olkart om mer gick sönder pga detta i lådan men det är iallafall det som hände. Har inte hört om att det har hänt på någon annan Focus RS så det borde varit fabrikationsfel eller monteringsfel bara. Händer ju ibland helt enkelt.
mvh C
Och denna kommentar längre ner på sidan från danska motorjournalisten Mathias Brandt: "Focus'en er ikke med fordi koblingen røg, inden vi nåede at tage en tid på den, og inden alle journalisterne havde fået lejlighed til, at køre den... Derfor den ender på 20. pladsen. Men vi kan alle sammen blive enige om, at den nok ikke var endt så langt nede, hvis bilen havde holdt."
-
rubank
- Veteran
- Namn: Anders S
- Kör: Focus RS
Teknikens världs test Bankalaset 2010 http://www.zatzy.com/allmaent/367824-te ... aedje.html
en till RS500 med trasig växellåda...
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil
rubank skrev:Teknikens världs test Bankalaset 2010 http://www.zatzy.com/allmaent/367824-te ... aedje.html
Det är samma RS500 som i det danska testet.
- dannemare
- Erfaren
- Namn: Frederik Dannemare
- Kör: RS MKII, ATM420
- Kontakt:
http://www.teknikensvarld.se/tvtv/10070 ... /index.xml (syns vid 03:07)dannemare skrev:De har satt in en chikan mitt på rakan.