svårstartad kall ford sierra Doch
-
- Erfaren
- Inlägg: 38
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
- Namn: Niklas Sjöberg
- Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
- Ort: Skutskär
om igen
Nu har jag gjort om de men den testa tomgången en gång och då spelade jag inte in så klart tog bort batteri en stund men sen ville den inte testa nå mer så jag fick de här jalla fall
motorn PÅ http://www.youtube.com/watch?v=Pie_kumsJfc
Motorn av http://www.youtube.com/watch?v=kJHB0sLMdUQ
Sen i morse innan jag drog till jobbet spruta jag in start gas och den startade nästan men sen dog den då och man fick köra på starten så nå soppa fel är de
börjar misstänka att pumpen är dålig och backventilen är dålig
motorn PÅ http://www.youtube.com/watch?v=Pie_kumsJfc
Motorn av http://www.youtube.com/watch?v=kJHB0sLMdUQ
Sen i morse innan jag drog till jobbet spruta jag in start gas och den startade nästan men sen dog den då och man fick köra på starten så nå soppa fel är de
börjar misstänka att pumpen är dålig och backventilen är dålig
- Persson
- Legend
- Inlägg: 8455
- Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Ort: Nyland
- Kontakt:
Sitter på jobbet nu och de har spärrat tuben men ska kolla ikväll.
Hade ditt problem varit sopparelaterat så hade den inte bara vare svårstartad kall, en bil drar mest soppa på full last, alltså när du kör fort med mycke gas, har du ett igensatt soppa filter märks det där, har du en soppa pump som inte orkar leverara så märks det också där.
Ditt problem är troligast någon givare eller kabelbrott. Den har nog inte kontakt med vattentemp givare och då blir den svårstartad kall, jag skulle tro att du har en massa givare som har tappat jorden eller liknade, din bil går säkert på ett nödprogram utan givare öht.
Red ut dina givare innan du börjar byta mer saker på måfå!
Hade ditt problem varit sopparelaterat så hade den inte bara vare svårstartad kall, en bil drar mest soppa på full last, alltså när du kör fort med mycke gas, har du ett igensatt soppa filter märks det där, har du en soppa pump som inte orkar leverara så märks det också där.
Ditt problem är troligast någon givare eller kabelbrott. Den har nog inte kontakt med vattentemp givare och då blir den svårstartad kall, jag skulle tro att du har en massa givare som har tappat jorden eller liknade, din bil går säkert på ett nödprogram utan givare öht.
Red ut dina givare innan du börjar byta mer saker på måfå!
- Persson
- Legend
- Inlägg: 8455
- Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Ort: Nyland
- Kontakt:
Jehapp
Med motorn på
50, Europeiskt styrdon (visas alltid först i test med motorn igång)
57, Trottelrörde sig under test (med motorn igång) Kommer denna konstant så är troligast spjället ställt för högt.
23, Vattentemp, för hög volt.
57, upprepning
23, upprepning
Börja med att mäta upp din tps enligt denna
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=54079
Sen skulle det vara intressant att veta vad din vattentemp mätare säger. Men jag minns inte vilken volt det var vid vilka temperaturer och jag har sålt min sista dohc sierra förra veckan.. Men börja med TPS enligt tråden jag länkade till.
I testet med motorn av får du
19, KAM fungerar ej (minnet trasigt i styrboxen)
15, Spjällägesgivaren, signalen överskrider gränsvärdena.
23, Vattentemp, för hög volt.
19, upprepning
15, upprepning
23, upprepning
19 kan bero på att du nollat boxen annars är det inte bra...
de övriga koderna pekar på samma som testet med motorn på så börja med TPS.
Och TPS och vattentemgivaren har samma jordpunkt, kan vara slump eller så har du ett kabelbrott, kolla så tps och vattentempgivaren har kontakt med jord på de bruna kablarna, lättast är att sticka en nål genom kabeln och mäta på den.
Med motorn på
50, Europeiskt styrdon (visas alltid först i test med motorn igång)
57, Trottelrörde sig under test (med motorn igång) Kommer denna konstant så är troligast spjället ställt för högt.
23, Vattentemp, för hög volt.
57, upprepning
23, upprepning
Börja med att mäta upp din tps enligt denna
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=54079
Sen skulle det vara intressant att veta vad din vattentemp mätare säger. Men jag minns inte vilken volt det var vid vilka temperaturer och jag har sålt min sista dohc sierra förra veckan.. Men börja med TPS enligt tråden jag länkade till.
I testet med motorn av får du
19, KAM fungerar ej (minnet trasigt i styrboxen)
15, Spjällägesgivaren, signalen överskrider gränsvärdena.
23, Vattentemp, för hög volt.
19, upprepning
15, upprepning
23, upprepning
19 kan bero på att du nollat boxen annars är det inte bra...
de övriga koderna pekar på samma som testet med motorn på så börja med TPS.
Och TPS och vattentemgivaren har samma jordpunkt, kan vara slump eller så har du ett kabelbrott, kolla så tps och vattentempgivaren har kontakt med jord på de bruna kablarna, lättast är att sticka en nål genom kabeln och mäta på den.
-
- Erfaren
- Inlägg: 38
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 5:26 pm
- Namn: Niklas Sjöberg
- Kör: Ford Sierra 2.0 Rosa :D
- Ort: Skutskär
TPS Test
Hej gjorde TPS testet idag fick följande värden och stabila
med tändning på och ingen gas var de 1volt
med tändning på men med full gas 4.59 volt
tror fortfarande de att de är backventilen på pumpen som har gett upp.
med tändning på och ingen gas var de 1volt
med tändning på men med full gas 4.59 volt
tror fortfarande de att de är backventilen på pumpen som har gett upp.
- Persson
- Legend
- Inlägg: 8455
- Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Ort: Nyland
- Kontakt:
Där har du då fel nummer ett, det får max vara 0,7 volt för att vaar "riktig" tomgång, helst ska du ha 0,5 volt, detta är inget stor fel men det stör din tomgång.
Jag tror att din tempgivare är väck eftersom din tps var ok men feljusterad.
Visst kan du testa att byta soppapump (har för mej att backventilen är inbyggd) men dina sympton pekar inte på det felet. Men du gör såklart som du vill.
Mät tempgivaren bak på styrboxen både vid kall och varm motor, vi borde kunna räkna ut om det är något galet med de siffrorna, mät gärna medans motorn blir varm och se hur volten beter sig.
Mät pinne 7 och jord, mät volt
Kall motor bör ligga vid några volt 3-4 kanske, beroende på temperatur ute. Helt varm motor bör ligga på 0,5 volt om jag inte minns galet.
Får du 0 eller 0,5 volt helatiden så tror bilen att motorn är genomvarm och skickar på betydligt mindre soppa.
Jag tror att din tempgivare är väck eftersom din tps var ok men feljusterad.
Visst kan du testa att byta soppapump (har för mej att backventilen är inbyggd) men dina sympton pekar inte på det felet. Men du gör såklart som du vill.
Mät tempgivaren bak på styrboxen både vid kall och varm motor, vi borde kunna räkna ut om det är något galet med de siffrorna, mät gärna medans motorn blir varm och se hur volten beter sig.
Mät pinne 7 och jord, mät volt
Kall motor bör ligga vid några volt 3-4 kanske, beroende på temperatur ute. Helt varm motor bör ligga på 0,5 volt om jag inte minns galet.
Får du 0 eller 0,5 volt helatiden så tror bilen att motorn är genomvarm och skickar på betydligt mindre soppa.
- Persson
- Legend
- Inlägg: 8455
- Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Ort: Nyland
- Kontakt:
Eftersom du har samma volt helatiden inom marginalen, stor risk att det bara är mer kräm i batteriet osv när motorn är varm som ger dessa variationer du visar på. För skulle man titta på vad 4,6 volt är för dessa tempgivare är det jävligt kallt... och förmodligen så tycker inte styrboxen att den har kontakt och förbiser tempgivaren och din bil går på ett nödprogram.
Bytte du rätt givare? Det finns några stycken, en för fläkten, en för tempmätaren, en på bränslebryggan, en för lufttempen och sist en för styrsystemet.
Ser ut såhär

Sen hjälper det inta att byta om du har ett kabelbrott, därför måste du mäta kablarna också.
Bytte du rätt givare? Det finns några stycken, en för fläkten, en för tempmätaren, en på bränslebryggan, en för lufttempen och sist en för styrsystemet.
Ser ut såhär
Sen hjälper det inta att byta om du har ett kabelbrott, därför måste du mäta kablarna också.