Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Falan
Erfaren
Namn: Patrik F
Kör: RS Mk2 (nu såld)

Inlägg av Falan »

dibbe skrev:Och då är den självklara följdfrågan givetvis var man kan få tag på nån vettig bur? Själv är jag rätt sugen på helbur och köper gärna en färdig så man själv slipper bocka och hålla på.

Känns som om man har rätt dålig koll på vilka shoppar det finns som har grejor till rs:en.... :kopfkratz

Det börjar komma ett antal alternativ på halvbur... KBT´s bur (Köping) är nog i dagsläget mest för pengarna. Dessutom enkel att montera. 8000 SEK.

Seriös helbur från Heigo (Tyskland) har funnits att köpa i minst ett år. Landar dock på 20 000 SEK. Går trotsallt att montera skapligt snyggt.
Bilagor
Helbur ren.jpg
Helbur.jpg

Användarvisningsbild
Peter 75
Veteran
Namn: Peter Carvall
Kör: RS 2009
Kontakt:

Inlägg av Peter 75 »

Hej

Det finns massa ställen att köpa bur på, bara att ringa runt.
Tänk bara på det med besiktning och varför du vill ha den.

Här är en bild på min när den var nymonterad

Mattor mm är tänkt att ha i dock inte baksäte.Mer bilder komme r när jag gjort lite mer uppdateringar.

http://www.garaget.org/?car=155558&image=2073091

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
dibbe
Erfaren
Namn: Stefan Karlsson
Kör: Focus RS mkII

Inlägg av dibbe »

Tack för alla tips! Heigo buren såg ju riktigt nice ut.

Nu när bilen har gått i ide så tänkte jag göra lite förändringar under vintern. Nästa år blir det bana för första gången i mitt liv och tänker därmed satsa på den personliga säkerheten först och främst. Är rätt nöjd med effekten så det får vänta till 2012 :)

Därmed står en bur högt upp på listan. Det blir ingen radikal ombyggning av bilen då det mesta dels kommer bli gatåka med ett gäng trackdays per år är tanken. Baksätet åker ut, vill ha 4 eller 6 punktsbälte till orginalstolarna då jag sitter riktigt bra i dom. Nu slipper man ju besiktning på ett tag men vill ju gärna undvika problem när den dagen kommer. Så lättast är väl kanske att köpa en hyffsat lätt demonterbar bur eller kanske försöka hävda transport av bur och se till att den bara står löst vid besiktningen :D

race_jocke
Erfaren
Namn: Joacim C
Kör: Focus RS MKII,Impreza wrx sti

Inlägg av race_jocke »

ska man köra utan bur ska man inte ha 6-punkts iallafall

Användarvisningsbild
Nugget
Erfaren
Namn: Niclas Svensson
Kör: Ford Focus RS mkI, Mondeo

Inlägg av Nugget »

dibbe skrev:Tack för alla tips! Heigo buren såg ju riktigt nice ut.

Nu när bilen har gått i ide så tänkte jag göra lite förändringar under vintern. Nästa år blir det bana för första gången i mitt liv och tänker därmed satsa på den personliga säkerheten först och främst. Är rätt nöjd med effekten så det får vänta till 2012 :)

Därmed står en bur högt upp på listan. Det blir ingen radikal ombyggning av bilen då det mesta dels kommer bli gatåka med ett gäng trackdays per år är tanken. Baksätet åker ut, vill ha 4 eller 6 punktsbälte till orginalstolarna då jag sitter riktigt bra i dom. Nu slipper man ju besiktning på ett tag men vill ju gärna undvika problem när den dagen kommer. Så lättast är väl kanske att köpa en hyffsat lätt demonterbar bur eller kanske försöka hävda transport av bur och se till att den bara står löst vid besiktningen :D

Jag kan vara helt fel ute nu. Men jag har för mig att jag läste att 4/6 punktsbälten inte var godkända till mina sparco stolar i min RS (mk1).
Kanske det är så att recaro stolarna i mk2 inte är det med.

Jag kan vara helt fel ute.

Användarvisningsbild
dibbe
Erfaren

Inlägg av dibbe »

race_jocke skrev:ska man köra utan bur ska man inte ha 6-punkts iallafall
Nej det tänkte jag inte. Bara ett stag bakom stolarna känns ju sådär säkert.

Nugget: Värt att kolla upp alltså innan man börjar montera! Blir väl till att byta stol i värsta fall...

race_jocke
Erfaren
Namn: Joacim C
Kör: Focus RS MKII,Impreza wrx sti

Inlägg av race_jocke »

dibbe skrev:Nej det tänkte jag inte. Bara ett stag bakom stolarna känns ju sådär säkert.

Nugget: Värt att kolla upp alltså innan man börjar montera! Blir väl till att byta stol i värsta fall...
jag menade de om taket trycks in sjunker du ju inte så långt ner i stolen efter som 6-punkts bältet håller dig kvar om du förstå vad jag menar

Användarvisningsbild
dibbe
Erfaren

Inlägg av dibbe »

Jo jag är med! Men åka utan bur och 6 punkts hade jag inga planer på :)

Just nu lutar det åt en heigo bur, men ska väl ringa runt och kolla vad prislappen sitter på dom olika. Tack för alla tips återigen. Blir väl rapport under vintern när det är dags för montage.

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Nugget skrev:Jag kan vara helt fel ute nu. Men jag har för mig att jag läste att 4/6 punktsbälten inte var godkända till mina sparco stolar i min RS (mk1). Kanske det är så att recaro stolarna i mk2 inte är det med. Jag kan vara helt fel ute.
Det är väl snarare så att de flesta fällbara stolar inte är lämpliga att användas tillsammans med 4-/6-punktsbälten...

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Före:

Bild

Bild

Efter:

Bild

Bild

Vad vore världen utan avundsjuka?! :banghead:

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Focus RS skrev:Det är väl snarare så att de flesta fällbara stolar inte är lämpliga att användas tillsammans med 4-/6-punktsbälten...
Har för mig att det var likadant med RS mkII stolarna. Det var inte säkert att de klarar den ökade kraften neråt som de två övre bältesbanden genererar vid en olycka. Både det tiltbara ryggpartiet och de två hålen däri var inte dimentionerade för det i vissa situationer. Kommer fan bara inte ihåg vart jag läste det tyvärr..
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Falan
Erfaren

Inlägg av Falan »

Focus RS skrev:Det är väl snarare så att de flesta fällbara stolar inte är lämpliga att användas tillsammans med 4-/6-punktsbälten...

Det är i sammanhanget tur att det är så lätt att byta till en riktig skalstol i våra bilar... Samtidigt kan man ju fixa till sitthöjden till en mer lämplig nivå för oss +185 cm. 5 cm är inga större problem att trolla bort och gör underverk för sittställningen. Rattstången är dessutom justerbar riktigt lågt så att rattpositionen hänger med i helheten.
Bilagor
IMG_2496 komp.jpg

Frikk
Erfaren
Namn: Rikard Fridell
Kör: Focus Rs 09

Inlägg av Frikk »

Gibson75 skrev:Jag kör med vita fälgar, och Nokian Hakka R 235/35R/19 (Vinter)

Sommaren är det svarta fälgar som gäller, båda färgerna passar min gröna RS.

Installerade Milltek Sportavgassystem idag, vilket ljud. Vill bara ut och köra. :eclipsee_
Är sjukt nöjd med mina Hakkasulor med. Kunde inte bli bättre. 235 35 19 på orginalfälgarna :)

Användarvisningsbild
root
Veteran
Namn: Ulf Skogström
Kör: Focus RS mk3 -16, Focus RS mk2 -09, Volvo 855 -94
Medlemsnummer: 21

Inlägg av root »

Falan skrev:Det är i sammanhanget tur att det är så lätt att byta till en riktig skalstol i våra bilar... Samtidigt kan man ju fixa till sitthöjden till en mer lämplig nivå för oss +185 cm. 5 cm är inga större problem att trolla bort och gör underverk för sittställningen. Rattstången är dessutom justerbar riktigt lågt så att rattpositionen hänger med i helheten.
Ohh...detta är intressant läsning.
Jag är 193 cm. Funkar vid vid vanlig körning men när det är banåka och hjälmen ska få plats blir sittställningen lidande.
Blir tvungen sjunka ned i sätet för att få plats.

Vinterprojektet är att försöka sänka orginalstolen på nåt sätt. Genom att bygga om underredet kanske om det går? Kanske är det bättre alternativ att sätta i en annan stol.
Jag är inte så insatt i detta men frågan är, finns det bra eftermarknadsstolar där man kan använda orginalbältet? Eller måste man ha 4 eller 6 punktsbälte?
Måste man isåfall sätta in bur för att det ska funka med bältet?
Jag förstår ju att bur är bra ur säkerhetssynpunkt men det är en pengafråga också, samt att jag använder bilen till vardags och vill helst göra minsta möjliga ändring inne i bilen.

/ulf

Användarvisningsbild
Falan
Erfaren

Inlägg av Falan »

root skrev:Ohh...detta är intressant läsning.
Vinterprojektet är att försöka sänka originalstolen på nåt sätt. Genom att bygga om underredet kanske om det går? Kanske är det bättre alternativ att sätta i en annan stol.
Jag är inte så insatt i detta men frågan är, finns det bra eftermarknadsstolar där man kan använda originalbältet? Eller måste man ha 4 eller 6 punktsbälte?
Måste man isåfall sätta in bur för att det ska funka med bältet?
/ulf

Jag gav ganska snabbt upp tankarna på att försöka sänka/bygga om orginalunderredet. Recaro gör gedigna saker och att hitta en vettig (läs: säker och stabil) lösning skulle enligt mig bli mycket jobbigare än att starta från scratch och installera en annan skalstol för att enkelt skruva i vid banträffar. Om man vill köra 3 punktsbältet så är det i princip bara Recaro Pole Position (mit ABE) som är testad och fungerar säkert (TÛV).

Om man vill köra 4 punkt så rekommenderar jag starkt Schroths varianter med ASM (minskar risken för att glida ur bältet). Finns både 2" och 3" samt kombo. Nedan hittar ni de stolar som är testade av Schroth för att fungera med 4 punkt i bältesvinklar (bakåt) mellan 45 och 20 grader (mätt från horisontellt), dvs fungerar bra med bultinfästning i original hålen för baksätets nedre bältesfästpunkter (vänster sida + mitten hål).

SCHROTH approved special seats:
Seats approved by SCHROTH for shoulder belt installation more than 20° but maximum 45° down.

Recaro:
070.90.032 Profischale SP-A, 070.91.032 Profischale SP-G andPole Position

König:
RS 1000 , RS 2000, RSL 1000, RSL 2000

Corbeau:
PRO-RACE PR-1 SEAT, PRO-RACE PR-3 SEAT, PRO-RACE PR-4 SEAT, PRO-SPORT PS-1 SEAT, PRO-SPORT PS-3 SEAT, PRO-SPORT PS-4 SEAT

Wiechers:
300, 301, 302, 303, 304, 305, 307, 403/413, 404/414

Skriv svar